علائم اولیه آنفولانزا چیست؟

امتیاز دهید
آمار ابتلا به آنفولانزا در فصول سرد به شدت بالا می‌رود. آیا می‌دانید آنفولانزا با سرماخوردگی چه فرقی دارد؟ چه علائمی نشان می‌دهند که شما به آنفولانزا مبتلا شده‌اید؟ سریع‌ترین گزینه درمانی برای این بیماری چیست؟
علائم اولیه آنفولانزا

برخلاف تصور برخی از مردم، ابتلا به آنفلونزا نه تنها هیچ گونه ارتباطی با دمای پایین و سرمای هوا ندارد بلکه این بیماری یک بیماری بسیار مسری است که ویروس آنفلونزا عامل ایجاد کننده آن است. در فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان به دلیل اینکه افراد در مکان‌های بسته و سرپوشیده به سر می‌برند احتمال انتقال ویروس و ابتلا به آنفلونزا بسیار بیشتر می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد علائم اولیه آنفولانزا اطلاعاتی مفید در اختیار شما قرار دهیم.

آنفلونزا چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؟

افراد مبتلا به آنفلونزا که ناقل ویروس هستند، ویروس را از طریق سرفه یا عطسه در محیط اطراف پخش می‌کنند. ویروس‌های آنفلونزا در قطرات تنفسی افراد مبتلا وجود دارند و از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند. اگر به هنگام سرفه یا عطسه، قطره‌های آب دهان فرد مبتلا، به دستگاه تنفس فرد دیگری وارد شود و یا این قطرات به وسیله دست و اشیای آلوده، به بینی یا گلوی فرد دیگر برسد، می‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

توجه به این نکته ضروری است که ویروس آنفولانزا مدام دچار جهش می‌شود و هر سال معمولا با سویه جدیدی از این بیماری مواجه هستیم. بنابراین اگر برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا قصد استفاده از واکسن آنفولانزا را دارید باید بدانید که این واکسن هر سال باید تمدید شود تا اثر مطلوبی روی جهش‌های جدید ویروس آنفلوانزا داشته باشد.

آنفلونزا تا چه مدت از فرد مبتلا به دیگران سرایت می کند؟

فرد مبتلابه آنفلونزا از یک روز قبل از بروز علائم تا ۵ تا ۷ روز بعد از ظهور اولین علائم می‌تواند ویروس آنفلونزا را منتقل کند. خردسالان و افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند و سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند این بیماری را به مدت بیشتری انتقال می‌دهند و معمولا طول درمان آنفلونزا در این افراد طولانی‌تر است.

برای خرید قرص سرماخوردگی و آنفولانزا کلیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

علائم اولیه آنفولانزا

علائم بیماری آنفلونزا بسیار شبیه به سرماخوردگی است. اما تفاوت آن با سرماخوردگی این است که علائم آنفلونزا معمولا سریع‌تر نمایان شده و نسبت به سرماخوردگی شدت بیشتری دارد. قبل از اینکه به نشانه‌های آنفولانزا اشاره کنیم، به جدول زیر دقت کنید تا فرق نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا را بهتر تشخیص دهید:

علائم و نشانه‌ها سرماخوردگی آنفولانزا
شروع علائم آهسته ناگهانی و به سرعت
تب به ندرت در بیشتر موارد
بدن درد تاحدودی اغلب موارد
احساس ضعف و خستگی گاهی در بیشتر موارد
سردرد به ندرت شایع
آبریزش بینی، عطسه و گلودرد شایع گاهی

شایع‌ترین علائم آنفولانزا عبارتند از:

تب و لرز

تب بالای 38 درجه سانتیگراد می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا باشد. این تب ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود.

  تب از علائم اولیه آنفولانزا

سرفه و گلو درد

گلودرد و سرفه ممکن است از نشانه‌های آنفولانزا باشد. این علائم احتمال دارد همزمان با شروع بیماری آشکار شوند یا چند روز بعد بروز یابند. در این موارد بهترین راهکار خرید شربت ضد سرفه است.

آبریزش بینی

آبریزش بینی ممکن است از علائم اولیه آنفولانزا باشد و یا اصلا در این بیماری دیده نشود.

بدن درد و سردرد

در اکثر موارد افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند از بدن درد یا سردرد شکایت می‌کنند. گاهی شدت درد آنقدر زیاد است که حتی فرد با خوردن مسکن نیز زیاد آرام نمی‌شود.

افزایش تعریق، درد سینوس‌ها، درد گوش‌ها، بی‌اشتهایی، دردهای عضلانی و استخوانی، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و استفراغ از دیگر نشانه‌های ابتلا به آنفلوانزا به شمار می‌آیند.

  بدن درد

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند؟

گروه‌های پرخطری مثل بیماران قلبی، افراد مبتلا به دیابت، بیماران ریوی و مبتلا به مشکلات تنفسی، افراد دارای نارسایی کبد و کلیه، افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر 2 سال، مادران باردار و بیمارانی که دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند. پزشکان توصیه می‌کنند که این افراد جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلونزا حتما واکسن آن را تزریق کنند.

مهم ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلونزا

علائم اولیه آنفولانزا را برایتان شرح دادیم. وقتی افراد بیشتری در برابر آنفولانزا واکسینه شوند، این بیماری کمتر در جامعه شیوع پیدا می‌کند. تزریق واکسن آنفلونزای فصلی، بهترین راه جهت کاهش ابتلا به آنفلونزا و انتقال آن به دیگران است. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا در ماه مهر است. اما از آنجایی‌که احتمال ابتلا به آنفولانزا تا اواسط فصل بهار همچنان وجود دارد، حتی در فصل زمستان هم تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند موثر باشد. به جز تزریق واکسن دیگر راه های پیشگیری از آنفولانزا عبارتند از:

رژیم غذایی متعادل

بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به آنفلونزا، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل است. برخورداری از رژیم غذایی سالم به مقابله با علائم اولیه آنفولانزا کمک می‌کند.

پرهیز از تماس با مبتلایان به آنفلونزا

از تماس نزدیک با افراد مبتلا به آنفلونزا خودداری کرده و اگر ناچارید که با آنها در تماس باشید، حتما به طور مکرر دست‌های خود را به دقت با آب و صابون بشویید.

شستن مرتب دست ها

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلونزا باید دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید و به خاطر داشته باشید که حدود ۸۰ درصد از بیماری‌های عفونی از طریق دست‌های آلوده منتقل می‌شوند. در مواقعی که به آب و صابون دسترسی ندارید محلول‌های ضدعفونی کننده دست و یا دستمال مرطوب‌های حاوی الکل را به همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

پرهیز از تماس دست‌ها به صورت

از آنجایی‌که ویروس آنفولانزا معمولا از راه چشم، بینی و دهان وارد بدن می‌شود، در صورتی‌که خواستید صورت خود را لمس کنید حتما قبل از تماس دست‌ها با صورت، آنها را به‌خوبی بشویید تا به این طریق احتمال انتقال ویروس‌ها به صورت خود را به حداقل برسانید.

عدم استفاده از وسایل مشترک

کلیه وسایلی که فرد مبتلا به آنفولانزا با آنها در تماس بوده مانند دستگیره‌های در، دسته‌ صندلی‌ها، سطح روی میزها و گوشی تلفن بدون شک آلوده به ویروس هستند. بنابراین لازم است که پس از لمس این اجسام، بلافاصله دست‌های خود را با‌ آب و صابون بشویید.

باید به این نکته توجه داشت که ویروس آنفلونزا قادر است بیش از ۴۸ ساعت در خارج از بدن انسان به حیات خود ادامه دهد.

پرهیز از استعمال دخانیات

مخاط دستگاه تنفسی به‌طور طبیعی از ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن جلوگیری می‌کند. استعمال دخانیات سبب تخریب مژک‌ها و مخاط مجاری تنفسی شده و به این ترتیب شرایط را برای ابتلا به آنفلونزا فراهم می‌کند.

در صورت مشاهده علائم اولیه آنفولانزا چه کنیم؟

همانطوری‌که گفته شد این بیماری بسیار مسری است بنابراین جهت جلوگیری از انتشار ویروس عامل این بیماری به افراد دیگر باید از تماس با دیگران پرهیز کرده و از حضور در محل کار، مدرسه و یا غیره نیز خودداری کرد. جهت مراجعه به پزشک، هنگام خروج از منزل برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران باید از ماسک استفاده کرد. گروه‌های پرخطر (بیماران قلبی و تنفسی، کودکان زیر ۲ سال، افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص) که ابتلا به آنفولانزا برای آنها بسیار خطرناک است لازم است که تحت درمان با دارو‌ی ضد ویروس آنفلونزا قرار بگیرند. داروی ضد ویروس می‌تواند مدت بیماری و شدت علائم آن را کاهش دهد. پس از اینکه به پزشک مراجعه کردید، در کنار درمان دارویی جهت بهبودی هر چه سریعتر می‌توانید راهکارهای زیر را بکار بگیرید:

داشتن استراحت کافی

هنگام ابتلا به آنفولانزا استراحت کردن بهترین گزینه است؛ زیرا بدن در حالت استراحت بهتر می‌تواند به مبارزه با انواع بیماری‌ها بپردازد. افراد مبتلا به آنفولانزا بهتر است هنگام استراحت، برای تنفس بهتر از تعداد بالش‌های بیشتری در زیر سرشان استفاده کنند.

  سوپ برای آنفولانزا

نوشیدن مایعات فراوان

شخص مبتلا به آنفولانزا تب بالایی داشته و به هنگام تب، بدن وی آب زیادی از دست می‌دهد. بنابراین به افراد مبتلا توصیه می‌شود که مایعات بیشتری مصرف کنند تا برای مبارزه با بیماری دچار مشکلات بیشتری نشوند. از آنجایی‌که مایعات گرم باعث تسکین درد گلو می‌شوند نوشیدن آنها موقع ابتلا به آنفلونزا بسیار توصیه می‌شود. همچنین بهتر است افراد مبتلا از سوپ استفاده کنند زیرا با این کار هم مایعات گرم به بدنشان می‌رسانند و هم مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند. علاوه بر این افراد مبتلا به آنفولانزا به هیچ عنوان نباید از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های قندی و حاوی کافئین استفاده کنند.

استفاده از قرص ویتامین سی

ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی بدن به کاهش علائم اولیه آنفولانزا کمک کرده و موجب درمان سریع‌تر بیماری می‌شود. بنابراین مبتلایان به آنفولانزا نباید استفاده از میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C را فراموش کنند و همچنین می‌توانند جهت بهره‌مندی هر چه بیشتر از خواص ویتامین C از مکمل‌های دارویی حاوی این ویتامین مثل قرص جوشان ویتامین سی نیز استفاده کنند.

استفاده از بخور اکالیپتوس

 بخار اکالیپتوس با دارا بودن خواص ضد میکروبی می‌تواند مجاری تنفسی را ضد عفونی کرده، التهاب مخاط مجاری تنفسی را از بین برده و گرفتگی بینی را کاهش دهد. برای این کار تعدادی برگ خرد شده اکالیپتوس و یا ۵ تا ۱۰ قطره روغن اکالیپتوس را درون یک ظرف حاوی آب در حال جوش ریخته و بگذارید تا به مدت چند دقیقه بجوشد، سپس حوله‌ای را روی سر خود گذاشته و برای ۱۰ تا ۱۵  دقیقه بخار اکالیپتوس را تنفس کنید. موقع بخور دادن مراقب فاصله صورت خود از ظرف آب جوش باشید تا بخار آب پوست‌تان را نسوزاند.

تمیز کردن مخاط بینی

موقع ابتلا به آنفلونزا برای جلوگیری از تجمع مخاط در درون بینی و همچنین جلوگیری از انتشار عفونت به سینوس‌ها، حتما بینی خود را تخلیه کنید. اگر با استفاده از یک دستمال کاغذی، بینی خود را تمیز کردید جهت جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، قبل از دور انداختن دستمال، ابتدا آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس دور بیندازید.

استفاده از پارچه‌ای آغشته به آب سرد برای کاهش تب

دمای بدن خود را می‌توانید با استفاده از یک پارچه خنک و مرطوب کاهش دهید. برای این کار باید یک پارچه سرد و مرطوب را روی پیشانی و چشم‌های خود بگذارید و وقتی احساس کردید که پارچه شما گرم شده است آن را با آب خنک، سرد کرده و مجددا روی پیشانی قرار دهید تا دمای بدن پایین بیاید.

استفاده از کیسه آب گرم

از آنجایی‌که استفاده از کیسه آب گرم  باعث التیام درد‌ها می‌شود و یکی از مهم‌ترین علائم اولیه آنفولانزا داشتن دردهای شدید عضلانی است، بهره‌گیری از کیسه آب گرم توسط بیماران مبتلا به این بیماری می‌تواند تا حد زیادی دردهای عضلانی‌شان را تسکین دهد. اگر کیسه آب گرم در دسترس‌تان نبود به جای آن می‌توانید از یک بطری حاوی آب گرم استفاده کنید. برای انجام این کار پس از اینکه از بسته بودن در بطری مطمئن شدید می‌توانید آن را روی سینه و یا پشت خود قرار دهید تا گرمای آن سبب کاهش دردهای بدن‌تان شود.

کلام پایانی

در این مقاله علائم اولیه آنفولانزا را برایتان شرح دادیم. برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا بهتر است هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق نمایید. همچنین از لمس دهان، بینی و صورت خود با دست‌های آلوده بپرهیزید و ارتباط مستقیم با فرد مبتلا به آنفولانزا نداشته باشید. چنانچه گفتیم سیگار و دیگر دخانیات به مژک های داخل نای آسیب رسانده و مجرای تنفسی را آماده ورود ویروس‌ها می‌کند. پس از کشیدن سیگار بپرهیزید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها