همه چیز درباره خواص لبو و نحوه مصرف آن

3.4/5 - (26 امتیاز)
لبو بخورید تا انرژی بگیرید، سرماخوردگی به سراغ شما نیاید، لاغر شوید و دستگاه گوارش شما به بهترین شکل کار کند. در این مقاله با خواص لبو در کنار شما هستیم.
خواص لبو

لبو همان چغندر پخته است که رنگ قرمز تیره دارد و طعم آن شیرین و تند است. چغندر گیاهی از خانواده اسفناجیان بوده و ریشه مخروطی و غده‌ای شکل آن، کاربرد خوراکی و دارویی دارد. مردم اکثرا هنگام پاییز و زمستان به سراغ لبو می‌روند. اما لبو فواید بی‌شماری دارد که اگر مردم از آن آگاه شوند، نگاهی دیگر به آن خواهند داشت و سعی خواهند کرد بیشتر از آن استفاده نمایند. در این مقاله به فواید و خواص لبو خواهیم پرداخت.

خواص لبو

چغندر تقریبا در سراسر جهان کشت شده و در بسیاری از غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. مهم‌ترین فواید لبو را اینچنین می‌توان بر شمرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به درمان و جلوگیری از سرماخوردگی
  • کاهش التهاب در بدن
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • تقویت سلامت دستگاه گوارش
  • کمک به کاهش وزن و لاغری
  • کمک به سم زدایی از کبد

در مورد دیگر فواید لبو در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. اگر به دنبال خرید قرص تقویت سیستم ایمنی هستید، در کنار مصرف آن استفاده از گیاهانی همچون لبو را هم فراموش نکنید.

خواص لبو برای سرماخوردگی

از فواید لبو برای سرماخوردگی چه می‌دانید؟ لبو سرشار از ویتامین C است. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی بوده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. بتاکاروتن دیگر آنتی اکسیدان موجود در لبو است که در تولید ویتامین A نقش داشته و از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت به عمل می‌آورد.

لبو سرشار از پتاسیم بوده و به کاهش احتباس آب در بدن کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. این گیاه خاصیت ضد التهابی داشته و تورم و درد ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا را در بدن کاهش می‌دهد.

  خواص لبو پخته

خواص لبو برای لاغری

از خواص لبو برای لاغری می‌توانید بهره بگیرید زیرا لبو سرشار فیبر است. فیبر، برای هضم شدن به مدت زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین وقتی شما لبو می‌خورید، احساس گرسنگی دیرتر به سراغ شما خواهد آمد. از طرف دیگر لبو کالری بسیار پایینی دارد؛ به طوری که وقتی شما 1 فنجان لبو پخته می‌خورید، تنها 60 کالری به بدن شما می‌رسد. از این رو لبو برای کمک به کاهش وزن مناسب بوده و توصیه می‌شود.

خواص لبو برای مردان

در مورد خواص لبو برای مردان به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • بهبود نعوظ یا ناتوانی جنسی در آقایان: لبو باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن می‌شود. این ماده سبب گشاد شدن رگ‌های خونی شده و می‌تواند در بهبود نعوظ موثر باشد زیرا با خوردن لبو فشار خون در اندام تناسلی افزایش می‎یابد.
  • تقویت سیستم ایمنی: به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان‌هایی مثل ویتامین سی به ارتقاء سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.
  • بهبود سلامت قلب و عروق: لبو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک کرده و در جلوگیری از سرطان موثر باشند.
  • افزایش انرژی: لبو منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها بوده و با افزایش انرژی سبب بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: یکی از خواص لبو این است که سرشار از فیبر بوده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

خواص لبو برای پروستات

لبو مواد مغذی بسیاری دارد که برای حفظ سلامت پروستات می‌توانند بسیار موثر باشند. ویتامین C، بتاکاروتن و پتاسیم از جمه این مواد هستند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم لبو می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری پروستات کمک کند. با این حال برای اثبات این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. وجود آنتی اکسیدان‌های قوی در لبو در جلوگیری از سرطان پروستات می‌تواند موثر واقع شود.

خواص لبو برای زنان

مهم‌ترین خواص لبو برای زنان به شرح زیر است:

  • کمک به کاهش علائم یائسگی: لبو سرشار از فیتواستروژن‌هابوده و علائمی مثل گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن را در بانوان یائسه کاهش می‎‌دهد.
  • کمک به افزایش قدرت باروری: لبو با سرشار بودن از مواد غذایی همچون فولات، شانس باروری را افزایش داده و خطر ابتلا به نقص لوله عصبی در نوزادان را کاهش می‌دهد.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های زنان مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان رحم: لبو سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با محافظت از سلول‌ها، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

آیا لبو قاعده آور است؟

لبو سرشار از فیبر بوده، هضم غذا را بهبود می‌بخشد و به درمان یبوست کمک می‌کند. فیبر گاهی می‌تواند موجب تحریک انقباضات رحم شود. از این رو برخی از افراد بر این باروند که لبو قاعده آور است. اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. با این حال مصرف لبو در دوران قاعدگی همواره توصیه می‌شود زیرا این خوراکی لذیذ، انرژی را افزایش می‌دهد و می‌تواند در کاهش مشکلات قاعدگی موثر واقع شود.

خواص لبو در بارداری

مصرف لبو در بارداری می‌تواند باعث افزایش انرژی شود و علائمی مثل بی‌حالی را کاهش دهد. همچنین لبو مواد مغذی بسیاری را به مادر و جنین می‌رساند. از همه مهم‌تر اینکه لبو از اسید فولیک غنی است. این ویتامین در جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین نقش مهمی ایفا می‌کند؛ به طوری که مصرف قرص اسید فولیک در بارداری (به ویژه ماه‌های نخست) به همه مادران توصیه می‌شود.

خواص لبو برای کبد

لبو یک ماده غذایی سالم و مغذی است که می‌تواند در بهبود سلامت کبد موثر واقع شود. بتاکاروتن، ویتامین سی، نیاسین، فولات و پتاسیم ترکیبات موجود در چغندر قند هستند که می‌توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند. خواص لبو برای کبد به شرح زیر است:

  • کمک به سم‌زدایی از کبد
  • کمک به کاهش التهاب در کبد
  • کمک به بهبود جریان خون در کبد

برای بهره‌مندی از خواص لبو برای کبد می‌توانید آن را به صورت پخته یا در قالب آبمیوه مورد استفاده قرار دهید.

  چغندر قند

خواص لبو برای دستگاه گوارش

لبو سرشار از فیبر بوده و فیبر به بهبود هضم غذا و کاهش خطر ابتلا به یبوست کمک می‌کند. این گیاه مقوی به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند اگر التهابی در دستگاه گوارش وجود داشته باشد، آن را کاهش دهد. همچنین لبو حاوی فولات بوده که یکی از ویتامین‌های ب است. فولات به تقویت سلامت روده بزرگ کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیرات مثبت داشته باشد.

فواید لبو برای بهبود سلامت قلب

لبو حاوی پتاسیم است و پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند.  فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی به حساب می‌آید. چغندر قند با غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ها التهاب را در رگ‌های خونی کاهش داده و به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و نارسایی قلبی کمک می‌کند. همچنین لبو با غنی بودن از مواد مغذی احتمال ایجاد لخته خون را کاهش می‌دهد.

خواص لبو خشک شده

از خواص لبو خشک شده در چای می‌توانید بهره بگیرید. با این خوراکی مقوی می‌توانید دمنوش تهیه کرده و نوش جان کنید. دمنوش لبو با رنگ بسیار زیبای خود به ویژه برای درمان سرماخوردگی می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین از لبو خشک شده در سوپ، سالاد و انواع خورش‌ها می‌توانید استفاده نمایید. تقویت سیستم ایمنی، افزایش انرژی، مبارزه با التهاب و بهبود عملکرد قلب و دستگاه گوارش از خواص لبو خشک شده است.

خواص لبو پخته

خواص لبو پخته همان مواردی است که در قسمت‌های پیشین مقاله به آنها اشاره کردیم. این موارد عبارتند از: تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان و جلوگیری از سرماخوردگی، بهبود سلامت قلب، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کمک به لاغری، کمک به سم‌زدایی از کبد و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان. بخش مهمی از خواص لبو مربوط به آنتی اکسیدان‌‎های موجود در آن است.

مضرات لبو

بعد از اینکه خواص لبو را برایتان شرح دادیم، حالا نوبت آن است که به سراغ مضرات آن برویم:

مضرات لبو برای کلیه

لبو بسیار مغذی است اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای سلامت کلیه مضر باشد. همان طور که گفتیم لبو سرشار از پتاسیم است. در افراد سالم، کلیه‌ها می‌توانند پتاسیم اضافی را از خون دفع کنند. با این حال، در افراد مبتلا به بیماری کلیوی، کلیه‌ها ممکن است نتوانند پتاسیم اضافی را به طور موثر دفع نمایند.

تجمع پتاسیم در خون می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، دردهای عضلانی و … شود. یادآور می‌شویم که مصرف بیش از حد لبو ممکن است این عوارض را پدید آورد. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی نباید بیش از حد معمول لبو بخورند.

مضرات لبو برای دیابت

لبو حاوی مقادیر بالایی قند است؛ به طوری که یک فنجان لبوی پخته 24 گرم قند دارد. این مقدار قند معادل حدود 6 قاشق چایخوری شکر است. افراد مبتلا به دیابت باید مصرف قند خود را محدود کنند. بنابراین نباید بیش از حد به سراغ مصرف لبو یا چغندر پخته بروند. افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به قطع عضو یا حتی مرگ منجر شود.

اسهال، نفخ، مشکلات گوارشی، سردرد و علائم آلرژیک از دیگر مضرات لبو می‌تواند باشد؛ البته اگر از لبو بیش از حد استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف لبو

بهترین زمان مصرف لبو به هدف شما از مصرف آن بستگی دارد. مثلا اگر برای کمک به لاغری به سراغ لبو می‌روید، می‌توانید آن را در وعده صبح در کنار صبحانه میل کنید تا به سیر نگه داشتن شما به مدت طولانی کمک کند. اما برای سرماخوردگی در هر زمانی از روز به عنوان میان‌وعده می‌توانید لبو را مورد استفاده قرار دهید. درست قبل از خواب، لبو نخورید زیرا محتوای قند موجود در آن بالا است و ممکن است به ویژه برای افراد دیابتی مشکل ایجاد کند و انسولین را افزایش دهد. اگر شب قصد خوردن لبو را دارید، آن را 2 تا 3 ساعت قبل از خواب میل نمایید.

چگونه سردی لبو را بگیریم؟

در طب سنتی طبع چغندر، گرم و خشک است اما لبو طبعی معتدل دارد. بنابراین طبع لبو اصلا سرد نیست که بخواهد برای برخی مزاج‌ها مشکلی ایجاد کند. با این حال اگر حس می‌کنید مصرف لبو برای شما مشکلی ایجاد می‌کند و می‌خواهید طبع آن گرم‌تر شود، می‌توانید هنگام مصرف آن کمی پودر زنجبیل یا فلفل اضافه نمایید.

  آب لبو

آب لبو را چگونه بگیریم؟

پیشنهاد می‌دهیم که از آب لبو به شکل زیر استفاده کنید. ابتدا این مواد را آماده کنید:

  • 2 عدد لبو متوسط
  • 1 عدد سیب
  • 1 عدد هویج

طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • لبو، سیب و هویج را بشویید و پوست بگیرید.
  • این مواد را خرد کرده و در آبمیوه گیری بریزید.
  • آب میوه حاصله را صاف کنید و میل نمایید.

به این ترتیب از خواص لبو به بهترین شکل استفاده خواهید کرد.

 

طرز تهیه لبو پخته

برای بهره‌مندی از خواص لبو و استفاده از آن طبق دستور زیر عمل کنید:

  • هر تعداد لبو را که میل دارید، بعد از شستشو در قابلمه بگذارید.
  • در صورت دلخواه برای طعم شیرین، تر 2 تا 3 قاشق غذاخوری شکر به آن بیفزایید.
  • به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی لبوها را بپوشاند.
  • حرارت گاز را بالا ببرید تا آب به جوش بیاید.
  • سپس حرارت را کم کرده و 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا لبوها بپزد.
  • بعد از آماده شدن، پوست لبو را گرفته، قطعه قطعه کنید و میل نمایید.

کلام آخر در مورد خواص لبو

فواید و خواص لبو را در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز برای شما شرح دادیم. لبو سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است. برای کمک به لاغری، بهبود عملکرد قلب و دستگاه گوارش، درمان سرماخوردگی و … می‌توانید از فواید لبو بهره بگیرید. دقت داشته باشید که در مصرف هیچ نوع ماده غذایی نباید بیش از حد زیاده‌روی نمایید.

مطالب مرتبط
برچسب: خاصیتمیوه
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجیت
مجیت

بسیار عالی