همه چیز درباره ویتامین B1

4.7/5 - (3 امتیاز)
نخستین ویتامین از گروه ویتامین‌های ب، ویتامین B1 یا تیامین نام دارد که محلول در آب بوده و در بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله عملکرد اعصاب و قلب نقش دارد.
همه چیز درباره ویتامین B1

اولین ویتامین از گروه ویتامین‌های B که دانشمندان موفق به کشف آن شدند، ویتامین B1 بود. این ویتامین که نام دیگر آن تیامین است، برای عملکرد صحیح کلیه بافت‌های بدن ضروری بوده و همچنین در تبدیل غذا به انرژی نیز نقش موثری را ایفا می‌کند. تیامین نیز مانند دیگر ویتامین‌های گروه B محلول در آب بوده و باید از طریق خوردن مواد غذایی برای بدن تامین شود. در این مقاله همه چیز درباره ویتامین B1 را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

ویتامین B1 چیست؟

ویتامین B1 یکی از 8 ویتامین گروه ب است که آن را با نام تیامین نیز می‌شناسند. برای متابولیسم گلوکز، عملکرد صحیح اعصاب، عضلات و قلب همه ما به تیامین نیاز داریم. این ویتامین مانند دیگر ویتامین‌های گروه ب محلول در آب بوده و مازاد آن معمولا به راحتی از بدن دفع می‌شود. ویتامین ب1 بدن را قادر می‌سازد تا از کربوهیدرات‌ها به عنوان انرژی استفاده کند. مردان روزانه به 1.2 میلی‌گرم و زنان به 1.1 میلی‌گرم ویتامین ب1 نیاز دارند. برای جبران کمبود تیامین می‌توان از قرص ویتامین B1 استفاده کرد.

فواید ویتامین B1

تیامین به بهبود عملکرد سیستم عصبی، مغز، عضلات، قلب، معده و روده کمک کرده و در جریان الکترولیت‌ها به داخل و خارج سلول‌های عضلانی و عصبی نقش دارد. کمبود ویتامین ب 1 می‌تواند بسیاری از عملکردهای مختلف بدن را در سیستم عصبی، مغز و قلب تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه کمبود ویتامین B1 بیماری چندان رایجی نیست و بیشتر در افرادی که به الکل اعتیاد دارند و یا دچار بیماری کرون یا بی‌اشتهایی هستند، دیده می‌شود. در موارد زیر نیز ممکن است کمبود تیامین به وجود آید:

  • در افرادی که برای ناراحتی‌های کلیه تحت دیالیز قرار می‌گیرند
  • افرادی که برای مشکلات قلبی از دیگوکسین و فنی توئین استفاده می‌کنند

ویتامین ب 1

عوارض کمبود تیامین در بدن

در این مقاله که در آن همه چیز درباره ویتامین B1 برای شما شرح داده خواهد شد، باید ذکر شود که کمبود ویتامین B1 دو مشکل عمده برای سلامتی ایجاد می‌کند:

بیماری بری بری

اگر در بدن به قدر کافی تیامین وجود نداشته باشد، به مرور زمان این بیماری شکل می‌گیرد. بری بری روی تنفس، حرکات چشم، عملکرد قلب و هوشیاری تاثیر گذاشته و گاه عوارضی غیر قابل جبران از خود بر جای می‌‌گذارد.

سندرم ورنیکه کورساکوف

سندرم ورنیکه و کورساکف از نظر فنی دو اختلال متفاوت هستند. بیماری ورنیکه بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و موجب اختلالات بینایی، عدم هماهنگی عضلانی و افت ذهنی می‌شود. ورنیکه در صورت عدم درمان تبدیل به سندرم کورساکوف خواهد شد. این سندرم عملکرد حافظه را برای همیشه در مغز مختل می‌کند.

هر دو بیماری‌های نامبرده شده با تزریق تیامین یا استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی این ویتامین قابل درمان هستند اما اگر به حافظه آسیب دائمی وارد شده باشد، قابلیت درمان وجود ندارد.

علائم کمبود ویتامین B1

ویتامین B1 یکی از ویتامین های گروه B است که کمبود آن نه تنها موجب بیماری بری بری می‌شود بلکه کاهش وزن و بی‌اشتهایی را نیز در پی دارد. مشکلات روحی از جمله گیجی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت نیز می‌تواند از علائم کمبود ویتامین ب 1 محسوب شود. به هنگام کمبود تیامین ممکن است ضعف عضلانی و مشکلات قلبی نیز رخ دهد.

نشانه‌ های کمبود ویتامین B1 را اینچنین می‌توان خلاصه کرد:

  • کاهش وزن و بی اشتهایی
  • اختلال در حافظه
  • ضعف عضلانی
  • بیماری بری بری
  • اختلال در خواب

  بی اشتهایی

مقدار نیاز روزانه به ویتامین B1

نشانه های کمبود ویتامین B1 را شرح دادیم. برای آگاهی از همه چیز درباره ویتامین B1 باید مقدار مصرف روزانه این ویتامین را بدانید. مقدار توصیه شده مصرف روزانه تیامین 1.2 میلی گرم برای مردان و 1.1 میلی گرم برای زنان بالای 18 سال است. همچنین زنان باردار و شیرده در هر سنی باید روزانه 1.4 میلی گرم ویتامین B1 مصرف کنند. به جدول زیر دقت کنید:

سن مردان زنان دوران بارداری دوران شیردهی
بدو تولد تا 6 ماهگی 0.2mg 0.2mg
7 تا 12 ماهگی 0.3mg 0.3mg
1 تا 3 سال 0.5mg 0.5mg
4 تا 8 سال 0.6mg 0.6mg
9 تا 13 سال 0.9mg 0.9mg
14 تا 18 سال 1.2mg 1.0mg 1.4mg 1.4mg
19 تا 50 سال 1.2mg 1.1mg 1.4mg 1.4mg
51 سالگی به بعد 1.2mg 1.1mg

در صورت کمبود شدید تیامین مصرف این ویتامین را می‌توان تا 300 میلی گرم در روز نیز افزایش داد اما تشخیص این مسئله تنها به دستور پزشک باید صورت گیرد.

بهترین زمان مصرف ویتامین B1

قرص ویتامین B1 را در هر زمانی از روز می‌توانید استفاده کنید و فرقی نمی‌کند که آن را پیش از غذا یا بعد از غذا میل نمایید. فقط توصیه می‌کنیم که هر روز در زمان مشخصی اقدام به خوردن این قرص کنید تا نظم حاصل از آن مانع از فراموش کردن مصرف این قرص شود. اگر فردی با کمبود ویتامین B1 مواجه باشد باید حتما از مکمل‌های غذایی کمک گرفته و دوز مصرفی را نیز مطابق با دستور پزشک افزایش یا کاهش دهد.

  بهترین زمان

عوارض جانبی مصرف ویتامین B1

شواهد نشان می‌دهند که مصرف ویتامین ب 1 از طریق مواد غذایی هیچ نوع عارضه جانبی ندارد؛ حتی اگر زیاد مورد مصرف قرار بگیرید اما در استفاده از مکمل‌های غذایی باید هوشیارانه عمل کرد. ممکن است اگر از تیامین به مدت طولانی و در دوز بالا استفاده کنید، اثرات نامطلوبی را بر جای بگذارد. در صورتی که از مکمل تیامین استفاده می‌کنید، به مقدار مصرف خود حتما توجه داشته باشید و اگر هر نوع علائمی را احساس کردید که ممکن است به مصرف این مکمل ارتباط داشته باشد، فورا با پزشک در میان بگذارید.

تداخل دارویی ویتامین B1

در مورد تداخل دارویی ویتامین ب 1 با دیگر مکمل‌ها و داروها اطلاعاتی در دسترس نیست اما مصرف چای و قهوه ممکن است با تیامین تداخل داشته و جذب آن در بدن را کاهش دهد زیرا چای و قهوه حاوی ماده‌ای به نام تانن هستند. همچنین برخی از مواد شیمیایی موجود در صدف و ماهی خام نیز در صورتی که زیاد از آنها استفاده شود، تیامین را از بین می‌برند و بدن را با کمبود این ویتامین مواجه می‌سازند. پخت و پز در از بین بردن این مواد شیمیایی تاثیری ندارد.

  خواص ویتامین ب1

در چه صورتی از مکمل ویتامین B1 استفاده کنیم؟

بیمارانی که جهت درمان سطح پایین ویتامین B1 ممکن است نیاز به مکمل تیامین داشته باشند، شامل افرادی است که دارای نوریت محیطی یا پلاگر هستند. نوریت محیطی نوعی التهاب اعصاب مغز است. همچنین ممکن است به اشخاصی که کولیت روده، اسهال شدید یا اشتهای ضعیف دارند نیز مکمل ویتامین B1 تجویز شود. برخی از ورزشکاران نیز جهت بهبود عملکرد ورزشی خود از تیامین استفاده می‌کنند. شرایط دیگری که در آنها ممکن است مصرف مکمل تیامین موثر باشد، شامل موارد زیر است:

  • ایدز
  • زخم‌های شانکر
  • آب مروارید
  • گلوکوم و سایر مشکلات مربوط به بینایی
  • سرطان دهانه رحم
  • دیابت نوع 2
  • استرس
  • بیماری‌‎های قلبی
  • بیماری‌های کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
  • دریازدگی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

ویتامین B1 در چه غذاهایی وجود دارد؟

آگاهی از همه چیز درباره ویتامین B1 مستلزم آن است که با مهم‌ترین و بهترین منابع تامین این ویتامین آشنا شوید. بهترین مواد غذایی غنی از تیامین به شرح زیر هستند:

  • ماهی سالمون
  • تخم کتان
  • لوبیا
  • نخود سبز
  • توفو
  • کدو آکرون
  • مارچوبه
  • صدف
  • نان‌های سبوس دار
  • جوانه گندم

"همه چیز درباره ویتامین B1

یکی دیگر از منابع تامین ویتامین B1 مکمل‌های غذایی حاوی این ویتامین هستند که در اغلب موارد در صورت کمبود این ویتامین تجویز می‌شوند.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین B1 قرار دارند؟

در موارد زیر احتمال ابتلا به کمبود ویتامین ب1 افزایش می‌یابد:

  • افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از آرد سفید، شکر سفید و کربوهیدرات‌های فرآوری شده است.
  • افراد مبتلا به اختلالات کبدی
  • اختلالاتی که از جذب تیامین جلوگیری می‌کند؛ مثل اسهال شدید
  • رژیم غذایی که از منابع تیامین در آن به اندازه کافی استفاده نمی‌شود.
  • افرادی که از برخی داروهای خاص مثل دیگوکسین استفاده می‌کنند.

سخن پایانی در مورد ویتامین B1

در این مقاله همه چیز درباره ویتامین B1 برای شما عزیزان مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که علائم کمبود این ویتامین را در خود احساس می‌کنید، بهتر است با مراجعه به پزشک از قرص ویتامین ب 1 استفاده نمایید. با گنجاندن منابع غذایی ویتامین B1 در رژیم غذایی خود، سلامت جسم و روح خود و دیگر اعضای خانواده تان را ارتقا بخشید.

سوالات متداول در مورد ویتامین B1
ویتامین ب1 برای کمک به عملکرد صحیح اعصاب و تنظیم متابولیسم در بدن ضروری است. کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها خواهد شد.
فرقی نمی‌کند که این قرص را در چه زمانی از روز، قبل یا بعد از غذا میل کنید. با این حال توصیه پزشک خود را در اولویت قرار دهید.
ضعف، از دست دادن حافظه، اختلال در خواب، کاهش وزن و کاهش اشتها از علائم کمبود این ویتامین است.
مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

21 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیرعلی
شیرعلی

سلام بنده یک قرص ویتامین ب۱ دیشب وقت سحری خوردم تا الان بدنم مورمور میشه انگار بدنم خواب رفته

ابوالفضل
ابوالفضل

من برای قدم مصرف می کنم 16 سال دارم
شما چه قرصی را توصیه می کنید.؟
با تشکر

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  ابوالفضل

با سلام کاربر گرامی،
برای افزایش رشد قدی میتوانید از مکمل ال_آرژنین استفاده نمایید.

ابوالفضل
ابوالفضل

سلام خسته نباشید
قرص B1 جویدنی است خوردنی است یا زیر زبانی؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  ابوالفضل

با سلام
دوست عزیز دوز مصرفی ب1 به دو صورت 100و 300 میباشدکه معمولا به شکل قرص میباشد

مهسا
مهسا

سلام آیا ویتامین b1 با b300فرق داره،؟اخه من روزی ب۳۰۰استفاده میکنم باید ب۱ هم استفاده کنم یا نه؟

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  مهسا

سلام همراه گرامی، تفاوتی ندارد.

amir
amir

درود وقت بخیر برای درد دیسک کمر دکتر تجویز کرده قرص b1 .در روز چجوری مصرف کنم.ممنون

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  amir

سلام کاربر گرامی
معمولا روزی یک عدد تجویز می شود اما حتما باید طبق دستور پزشکنان استفاده نمایید پس بهتر است دوباره به ایشان مراجعه نمایید.
سپاس از همراهی شما

sara
sara

سلام من می خواستم منیزیوم و ویتامین ب۱ ۳۰۰ و امگا فلکس برای تقویت حافطه ام برای امتحانم استفاده کنم و ازمایش هم دادم و کمبودی ندارم نحوه مصرف میگید؟ ب۱ ۳۰۰ مصرف هر روز بعد از صبحانه بده؟ چطور باید باشه 
و برای تقویت حافطه و رفع خستگی چه مواردی پیشنهاد می کنید؟

محمد فدایی
محمد فدایی
پاسخ به  sara

سلام دکتر صاحب محترم/ محترمه من برای یهو عصبی شدن مشکلی روانی داشتن با اندک حرف باید چکار کرد دل همه را لرزاندن میشه با دارو یا خوراک تداوی کرد

sara
sara
پاسخ به  sara

۲۹

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  sara

برای تقویت حافظه مکمل های ذکر شده کافی است و با توجه به سن اگر مشکل خاصی ندارید مصرف ب1 نیازی نیست و امگا هم هفته ای 2 تا 3 بار کافیست.

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  sara

سلام کاربر گرامی
برای راهنمایی بهتر در مورد مکمل هایی که ذکر کردید باید سن خود را ذکر نمایید.
برای تقویت حافظه اگر بیماری خاصی ندارید مکمل هایی نظیر نروزان و منتال انرژی عملکرد بهتری دارند.
سپاس از همراهی شما

علی
علی

درودبرشما نشر دانش از همه عبادتها بالاتر
سلامت باشید

یاسرشهبازی
یاسرشهبازی

سلام .من از ویتامین ب۱.استفاده میکنم به کم خونی کمک میکنه بهترین قرص برای کم خونی چیه .ممنونم

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  یاسرشهبازی

سلام کاربر گرامی
شما میتوانید از مکمل هایی مثل فررودین ، ففول، فروگلوبین و… استفاده کنید.
سپاس از همراهی شما

جواد
جواد

با سلام دکتر قلب رفتم و یکی از قرص ها ویتامین ب۱ ۳۰۰ هستو اندازه صد عدد هر روز نوشته.آیا خوردن زیادش خطرناکه ؟ایا با قرص مکمل ویتامین مردان تداخل دارد؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  جواد

سلام کاربر گرامی
خیر مصرف آن مشکلی ندارد و با مکمل ها نیز تداخلی ندارد.
سپاس از همراهی شما

شهاب رمضانی
شهاب رمضانی

من برای بهبود اعصاب از ب1 استفاده می کنم و عالیه

محمد فدایی
محمد فدایی
پاسخ به  شهاب رمضانی

با عرض ادب سلام به دوکتورصاحبان
زود عصبی میشم کنترول خودمو از دست میدهم باید چه کار کنم از دست این کارم همه از دستم رنجیدن باید چه کار کنم کافی هست که راهنماییم کنید