مجله مثبت سبز

گینر و سنگ کلیه چه رابطه ای دارند؟

امتیاز دهید

یکی از مکمل‌های بدنسازی که بسیار در باشگاه‌های بدنسازی و یا داروخانه‌ها دیده می‌شود، گینر است. همان‌طور که بیشتر افراد به دنبال کاهش وزن خود هستند، برخی نیز به دلایل مختلف کمبود وزن داشته و باهدف افزایش وزنشان از مکمل بدنسازی گینر استفاده می‌کنند. این مکمل با دارا بودن ریزمغذی‌هایی در کنار ورزش کمک می‌کند […]

رابطه بین گینر و سنگ کلیه چیست؟

یکی از مکمل‌های بدنسازی که بسیار در باشگاه‌های بدنسازی و یا داروخانه‌ها دیده می‌شود، گینر است. همان‌طور که بیشتر افراد به دنبال کاهش وزن خود هستند، برخی نیز به دلایل مختلف کمبود وزن داشته و باهدف افزایش وزنشان از مکمل بدنسازی گینر استفاده می‌کنند. این مکمل با دارا بودن ریزمغذی‌هایی در کنار ورزش کمک می‌کند تا فرد به وزن ایده آل و بدن عضله‌ای خود برسد. بدیهی ست که در کنار تمام موارد مثبت استفاده از گینرها، بحث عوارض احتمالی مصرف آن نیز مطرح باشد. جالب است بدانید یکی از عوارضی که جزء عارضه‌های احتمالی تمام مکمل‌های بدنسازی ست، مشکلات کلیوی محسوب می‌شود. شاید تاکنون با عارضه سنگ کلیه با مصرف گینر تا روبرو شده باشید. اما آیا ارتباطی بین مصرف مکمل گینر و سنگ کلیه وجود دارد؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به این موضوع بپردازیم. با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با گینر و سنگ کلیه همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

گینر و پروتئین

گاهی برای رسیدن به زیبایی ظاهر دست به هر کاری می‌زنیم بدون اینکه به عوارض آن برای سلامت بدن دقت کنیم. بحث استفاده بی‌رویه و نادرست از مکمل‌های بدنسازی و آسیب‌های آن، یکی از مشکلاتی ست که بسیار زیاد به گوشمان رسیده است. بدون شک شما برای رسیدن به هدف خاص خود مکمل گینر را انتخاب کرده‌اید اما به این موضوع توجه کنید که هنگام مصرف مکمل گینر فقط به مزایایی که هدف شما است توجه نکنید.

هر ماده غیرطبیعی اثرات سوء نیز به همراه خود دارد. البته این اثرات می‌توانند به ژنتیک شما نیز بستگی داشته باشند. همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه این مکمل تا نسبت به قسمت تا و اندام‌های مختلف بدن شما واکنش نشان می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید پروتئین یک ماده مغذی است که به بدن شما کمک می‌کند تا در ایجاد، ترمیم و بهبودی عضلات در حین تمرین بهتر عمل کند. غذاهای جامد مانند غذاهای دریایی، شیر، پنیر، مرغ و تخم‌مرغ منبع خوبی برای پروتئین هستند اما هضم آن تا طولانی‌تر از پودر پروتئین است. بنابراین این مکمل تا سریع‌تر توسط عضلات شما جذب می‌شوند.

اگرچه شاید خبر بد این باشد که مصرف این مکمل تا به مقدار زیاد، ممکن است به کلیه‌های شما آسیب برساند. بهتر است بدانید که کلیه تا در از بین بردن زباله‌های ایجادشده از سنتز پروتئین نقش مؤثر دارند. به همین دلیل، مقدار زیادی پروتئین که با مصرف بیش‌ازحد پودر پروتئین به بدن می‌رسد، سبب آسیب به کلیه تا می‌شود.

رابطه بین گینر و سنگ کلیه چیست؟

مکمل گینر چیست؟

گینر یکی از مکمل‌های بدنسازی محبوب است که برای هدف افزایش وزن یا عضله سازی تهیه و مصرف می‌شود. درواقع دو نوع مکمل گینر در بازار وجود دارد. مکمل گینر افزایش وزن که دارای کالری بیشتر و البته فیبر و پروتئین کمتری ست. گینر عضله ساز که پروتئین بیشتری نسبت به گینر افزایش وزن دارد و البته کالری آن نیز کمتر است. پایه ترکیب این نوع مکمل را کربوهیدرات یا قند تشکیل می‌دهد و بسته به نوع گینر، مقادیری پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز در آن‌ها وجود دارد.

خرید انواع مکمل گینر

فواید استفاده مکمل گینر

استفاده از گینر تا با اهداف مختلف فواید خاص خود را دارد. برای مثال یک گینر افزایش وزن با رساندن کالری موردنیاز بدن به‌راحتی افزایش وزن بدون چربی را به دنبال دارد. همچنین مصرف گینر عضله ساز نیز به سبب افزایش سرعت عضله سازی، سرعت گرفتن ریکاوری بعد از تمرین، بهبود عملکرد ورزشکار در حین انجام تمرینات و ایجاد تعادل پروتئینی ورزشکار می‌شود. البته باید به این نکته توجه کنید که در مصرف مکمل تا نباید زیاده‌روی کنید.

زمان مصرف گینر

 بهترین زمان مصرف گینرها صبح تا، نیم ساعت قبل تمرین، بعد تمرین، و قبل خواب بوده، که با توجه به شرایط بدنی افراد و سایر مکمل‌های مصرفی ممکن است برای برخی افراد توسط مربی تا زمان تا یا مقدارهای متفاوتی در نظر گرفته شود. در مورد زمان مصرف و دوز مصرفی روزانه حتماً باید به توصیه مربی باتجربه و یا پزشک خود توجه کنید تا به بهترین نتیجه دست بیابید.

رابطه بین گینر و سنگ کلیه چیست؟

عوارض مصرف گینر

همان‌طور که می‌دانیم هر ماده غیرطبیعی و یا دارویی علاوه بر اثرات مثبت خود عوارض جانبی ناخواسته‌ای را نیز به دنبال دارد. البته لازم است بدانید که بیشتر افرادی دچار این عوارض می‌شوند که به توصیه تا توجه نکرده‌اند. برای مثال افرادی که مکمل تا را از جاهایی به‌غیراز داروخانه‌ها تهیه‌کرده‌اند و با مصرف مکمل تاریخ‌مصرف گذشته و یا تقلبی دچار عوارض ناخواسته آن شده‌اند. اما در بحث مصرف بی‌رویه و طولانی‌مدت گینر تا باید بگوییم که عوارضی چون مشکلات گوارشی، افزایش بی‌رویه و موضعی وزن، مشکلات کبد و کلیوی از شایع‌ترین عوارض ایجادشده هستند.

گینر و سنگ کلیه

اما یکی از عوارضی که شاید بیشتر به گوشتان آشنا باشد رابطه گینر و سنگ کلیه در اثر مصرف زیاد گینر باشد. البته بسیاری از محققان این موضوع را رد کرده‌اند و تنها افرادی را که مستعد سنگ کلیه هستند را در گروه خطر قرار داده‌اند. اما بااین‌وجود احتیاط شرط عقل است. باید بدانید که پودر پروتئین به‌خودی‌خود برای کلیه‌های شما مضر نیست، اما اگر بیش از نیاز روزانه به بدن برسد ممکن است خطرساز باشد.

ورزشکاران، کسانی که تمرینات قدرتی دارند و افرادی که کمبود پروتئین دارند، می‌توانند پروتئین اضافی ناشی از دریافت بیش‌ازاندازه این مکمل، بسوزانند. بهتر است بدانید که پروتئین ورودی به بدن ما در کبد درگیر سوخت‌وساز شده و در مرحله بعدی برای دفع شدن وارد کلیه‌های ما می‌شوند. پروتئین تا از اسیدهای آمینه ساخته‌شده‌اند که مقادیر زیادی ازت در آن‌ها وجود دارد.

هنگامی‌که مقدار اضافی پروتئین در بدن شما وجود دارد، کلیه‌های شما برای خلاص شدن از شر این عناصر ناخواسته در بدن بسیار سخت کار می‌کنند. برخی از این نیتروژن اضافی و فرعی محصول متابولیسم پروتئین هستند. البته شاید اکثر مرد بدانند که حتی مصرف بیش‌ از اندازه پروتئین در غذای روزانه ریسک ایجاد سنگ کلیه را بالا می‌برد. پس این موضوع دور از انتظار نیست که شاید با مصرف گینر سنگ کلیه ایجاد شود. یکی از راه‌های جلوگیری از این امر، کاهش میزان پروتئین پس از رسیدن به هدف وزن خود است. همچنین از مصرف مکمل گینر برای مدت طولانی اجتناب کنید.

رابطه بین گینر و سنگ کلیه چیست؟

سخن پایانی پیرامون گینر و سنگ کلیه

همان‌طور که بیان کردیم مصرف هر محصولی در کنار فواید خود عوارض ناخواسته‌ای را نیز به دنبال دارد. برای اجتناب از این عوارض مانند گینر و سنگ کلیه هر فرد باید آگاهی لازم از شرایط جسمی و ژنتیکی خود و همچنین دانش کافی از نیاز بدن خود داشته باشد. برای مثال اگر یک فرد به‌طور ژنتیکی کلیه‌های سنگ‌ساز داشته باشد، احتمال ایجاد سنگ کلیه ناشی از مصرف مکمل گینر که حاوی پروتئین است، را دارد.

اما به‌طورکلی بهتر است قبل از هر اقدامی با مشورت یک پزشک تغذیه و دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی راه سالم‌تر افزایش وزن و حجم را امتحان کنیم. شاید بهتر باشد تا قبل از فکر کردن به‌ظاهر، بیشتر به فکر سلامت خود باشیم. هرچند که این مکمل تا اگر با نظارت پزشک و در کوتاه‌مدت استفاده شوند، می‌توانند در برخی از موارد بسیار کمک‌کننده باشند. اما به این نکته توجه کنید که مکمل‌های غذایی تنها می‌توانند کامل‌کننده رژیم غذایی‌تان باشند نه اینکه جای مواد غذایی اصلی را بگیرند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: گینرکلیه و کبد
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها