رابطه ریزش مو و لاغری چیست؟

امتیاز دهید

طی رژیم‌های سخت‌گیرانه که به هدف کم شدن سریع وزن صورت می‌گیرد، رابطه ریزش مو و لاغری بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. از دست دادن سریع وزن مخصوصا اگه با یک رژیم غیر اصولی صورت گیرد، می‌تواند باعث ریزش زیاد مو شود. در این گونه رژیم‌ها مواد مغذی مورد نیاز به بدن […]

علت رابطه ریزش مو و لاغری چیست؟

طی رژیم‌های سخت‌گیرانه که به هدف کم شدن سریع وزن صورت می‌گیرد، رابطه ریزش مو و لاغری بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. از دست دادن سریع وزن مخصوصا اگه با یک رژیم غیر اصولی صورت گیرد، می‌تواند باعث ریزش زیاد مو شود. در این گونه رژیم‌ها مواد مغذی مورد نیاز به بدن نمی‌رسد و همین عامل موجب ریزش مو می‌شود.

بعد از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری و از دست دادن وزن، بدن به سرعت با کمبود ویتامین مواجه می‌شود و همین عامل باعث برهم خوردن تعادل سلامتی خواهد شد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اهمیت مو در زیبایی

مو نقشی کلیدی در زیبایی ظاهری انسان ایفا می‌کند و زیبایی آن اغلب به عنوان نیمی از زیبای کلی فرد در نظر گرفته می‌شود. برخورداری از موهایی زیبا و مهم‌تر از آن سالم چیزی است که همه افراد خواهان آن هستند.

ریزش مو و لاغری چیست؟ چرا لاغری باعث ریزش مو می شود ؟

به طور معمول رژیم لاغری غیر اصولی باعث ریزش مو می شود. در واقع با حذف مواد غذایی و وعده های غذایی، بدن مهمترین منبع دریافت ویتامین و املاح معدنی مهم را از دست خواهد داد. در نتیجه برخی مکانیزم‌های دفاعی خود را فعال می کند؛ از جمله اینکه مواد غذایی را ققط برای اندام‌ها و بخش‌های مهم بدن در نظر می گیرد که فولیکول های مو نه تنها جزو اندام های ضروری محسوب نمی شود بلکه در صورت وخیم تر شدن اوضاع ممکن است به عنوان منبع تغذیه هم استفاده شود.

علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی، پروتئین ها اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای چرب ضروری نیز در داشتن موهای سالم و زیبا بسیار تاثیرگذار هستند. با حذف مواد غذایی حاوی پروتئین مثل تخم مرغ ، گوشت سفید و قرمز و … بدن به میزان کافی پروتئین دریافت نمی کند در نتیجه موها نازک شده و به تدریج می ریزد.

عمده دلیل رابطه ریزش مو و لاغری را به کمبود این ترکیبات در بدن دانست :

  • آهن
  • ویتامین‌های B،D،A
  • منیزیم
  • پروتئین و اسیدهای چرب ضروری

تغییراتی که در رژیم‌های غذایی به وجود می‌آید، سیکل رشد مو رو با اختلال روبه رو می‌کند و باعث می‌شود فولیکول‌های مو که در فاز رشد هستند، وارد فاز استراحت بشوند.

انواع ریزش مو در اثر رژیم لاغری

ریزش مو در افرادی که رژیم لاغری گرفته اند به 2 صورت خواهد بود :

  1. در خیلی از افراد ریزش مو موقتی است و ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد و پس از بازگشت به رژیم متعادل غذایی رشد مو طبیعی می‌شود.
  2. توصیه می‌شود کاهش وزن در هفته حداکثر یک کیلو باشد و حتما از مکمل‌های کم خونی ویتامین و آهن هم استفاده کنید.

 جلوگیری از ریزش مو در رژیم های لاغری

اگر قصد گرفتن رژیم دارید بهتر است بدانید مواد غذایی که در این دوران مصرف می کنید بسیار اهمیت دارد. رژیم لاغری به معنای اینکه شما کم بخورید نیست بلکه به این معنی است که درست بخوردید و تا قبل از اینکه کاملا سیر شوید از خوردن دست بکشید. این رمز طلایی لاغری است!

برای پیشگیری از ریزش مو و لاغری باید کاهش وزن تدریجی صورت بگیرد و تمامی گروه‌های غذایی اعم از نان، غلات، گوشت و حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها و… درون آن باشند. اگر می‌خواهید بدن سالم و موهایی شاداب و زیبا داشته باشید، باید به نوع غذاهای مصرفی توجه کنید. برای داشتن موهای سالم و زیبا و همچنین برای این‌که فولیکول‌های مو محکم‌تر باشد و بیش از حد طبیعی نریزد، باید از مواد مغذی لازم برای مو استفاده کرد.
  • رسیدن آهن به اندازه کافی به بدن می‌تواند باعث ریزش مو شود، بهترین منابع آهن در رژیم غذایی گوشت است؛ می‌توانید گوشت بدون چربی، گوشت گاو و ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
  • این اولین و مهم‌ترین سوالی است که در این زمینه مطرح می‌شود. پروتئین‌هایی که به وسیله گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم‌مرغ وارد بدن می‌شود، می‌تواند موجب تقویت فولیکول‌های مو شده، از ضعیف شدن و ریزش موها پیشگیری کند.
  • گردو، تخم مرغ، اسفناج، عدس، زغال اخته، مرغ و… از بهترین مواد غذایی هستند که با گنجاندن اصولی آنها در رژیم غذایی، از تاثیرات مخربی مثل ریزش مو می‌شود جلوگیری کنید.
  • به هیچ وجه مواد غذایی مهم مثل برنج را به یکباره حذف نکنید بلکه از حجم آن بکاهید و تعداد وعده های آن در طول هفته را کم کنید.

ریزش مو و لاغری چیست؟

 درمان ریزش مو بعد از رژیم های لاغری

درصورتی که رژیم غذایی گرفته اید و دچار ریزش مو شده اید باید بدانید که بدن شما مواد مغذی و ویتامین های ضروری خود را از دست داده است و به شدت به انها نیازمند است. بنابراین با تغییر روش خود در تغذیه و در کنار آن استفاده از مکمل های غذایی سریعا از پیشرفت عوارض رژیم لاغری خود جلوگیری کنید. اولین کار این است که با مراجعه به پزشک درخواست کنید برای شما آزمایش بررسی سطح ویتامین و ریزمغذی های بدن را بنویسد.

مصرف آهن برای تقویت فولیکول های مو

آهن نقش بسیار مهمی در خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی بهتر به فولیکول‌های مو و در نتیجه کاهش ریزش موها ایفا می‌کند. بنابراین اگر آهن به اندازه کافی در رژیم غذایی شخصی وجود نداشته باشد، با پایین آمدن میزان هموگلوبین خون، اکسیژنی که به فولیکول‌های مو می‌رسد نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه فرد با ریزش مو روبه‌رو خواهد شد.

فقر آهن برای بدن بسیار مضر است و از این رو جهت جلوگیری از آن توصیه می‌شود که هر هفته مواد غذایی دارای آهن مانند گوشت قرمز، جگر، عدس و تخم مرغ مصرف شود. در ضمن خوردن ماست همراه غذا نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که این کار مانع از جذب آهن موجود در غذا به بدن می‌شود. در صورتی که در جواب آزمایش شما کم خونی ناشی از فقر آهن را نشان می دهد مصرف قرص آهن بسیار ضروری است.

ریزش مو و لاغری چیست؟ تاثیر مصرف زینک در درمان ریزش مو

روی (زینک) همانند آهن و پروتئین نقش مهم و مستقیمی در ساخت و ساز فولیکول‌های مو و تقویت آن و رابطه ریزش مو و لاغری دارد. با توجه به این‌که روی در تقسیم سلول‌های فولیکول مو نقش مهمی دارد، اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، فولیکول‌های مو هم تقسیم نمی‌شود و در نتیجه موهایی که ریخته دوباره رشد نمی‌کند.

زینک از طریق مواد غذایی متعددی مانند گوشت مرغ و پرندگان، گوشت قرمز، لبنیات (به خصوص شیر و پنیر کم چرب) به راحتی تأمین می‌شود. قیمت زینک در قالب مکمل بسیار مناسب است و بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه قابل خریداری است.

ریزش مو و لاغری چیست؟

علاوه بر مصرف مواد غذایی حاوی زینک می‌توانید از قرص زینک نیز برای تامین این ماده معدنی بسیار ضروری استفاده کنید و دیگر نگران تامین آن نباشید. زینک فواید بسیار زیادی برای بدن دارد از جمله برای جلوگیری از ریزش مو، استحکام ناخن، تقویت سیستم ایمنی و رشد قدی بسیار موثر است. علاوه بر این ، قرص زینک پلاس نیز از محبوب ترین مکمل های داروخانه ای است که علاوه بر زینک حاوی چند ویتامین از جمله ویتامین c و ویتامین های گروه ب نیز هست که به اثرگذاری زینک را شدت می بخشد و به جذب بهتر آن کمک می کند. از نظر اثرگذاری قرص زینک پلاس از زینک بهتر است اما از نظر قیمت گران تر خواهد بود. از جمله محبوب ترین قرص های زینک پلاس می توان به زینک پلاس یورویتال و یونی زینک اشاره نمود.

ویتامین A برای کنترل ریزش مو

ویتامین A عاملی کلیدی برای رشد مو است، چراکه به حفظ سلامت پوست و تولید چربی در فولیکول‌های مو کمک می‌کند. با این وجود سطوح بیش از حد این ویتامین نیز می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A برای مردان ۹۰۰ میکروگرم و برای زنان ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ میکروگرم است. مصرف بیش از ۳,۰۰۰ میکروگرم از این ماده در روز موجب مسمومیت با ویتامین A می‌شود که اثر منفی بر فولیکول‌های مو دارد.

ریزش مو و لاغری چیست؟

 

 

علاوه بر این موارد، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن که در موادی مانند هویج و خرمالو وجود دارد و همین‌طور ویتامین A می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.

نقش ویتامین D در تقویت و رشد مو

ویتامین دی که یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامتی بدن و به ویژه پوست و مو است از طریق ماهی، شیر، تخم مرغ، کره، خامه، جگر، غلات جذب بدن می‌شود. اما مهم ترین منبع جذب ویتامین D نور خورشید است. به همین دلیل است که افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند یا به دلیل شرایط کاری یا زندگی خود بیشترین زمان از روز را در محیط های سرپوشیده هستند دچار کمبود ویتامین D هستند. در کشور ما نیز درصد بالایی از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند به همین دلیل مصرف قرص ویتامین D به ویژه برای بانوان به شدت توصیه می‌شود.

ریزش مو و لاغری چیست؟ فواید مصرف پروتئین برای مو

پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد آلی برای سلامتی بدن و مو است. پروتئین در بسیاری از مواد غذایی مانند گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات موجود است و به‌راحتی جذب بدن می‌شود.

زمانی که رژیم برای لاغری می‌گیرید، باید طوری زیر نظر پزشک و یا کارشناس تغذیه برنامه غذایی خود را آغاز کنید که مصرف پروتئین به‌طور ناگهانی کاهش شدیدی نداشته باشد و به بدن فشار وارد نشود.

دریافت پروتئین کافی برای رشد و بازسازی مو بسیار مهم است و کمبود آن می‌تواند منجر به ریزش مو  یا کاهش ساقه موها شود.

ریزش مو و لاغری چیست؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها