مجله مثبت سبز

دیابت پنهان چیست و نحوه تشخیص آن چگونه است؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیابت پنهان چیست و نحوه تشخیص آن چگونه است؟ دیابت پنهان مسئله مهمیه که باید با تمام امکانات جامعه به اون توجه کرد. نکته تلخ این جاست که این نوع از دیابت غالبا نشونه ای نداره و به صورت خاموش و پنهان گسترده می شه؛ اما ممکنه شما با علائمی مثل تشنگی غیر معمول، خستگی […]

دیابت پنهان چیست و نحوه تشخیص آن چگونه است؟

دیابت پنهان چیست و نحوه تشخیص آن چگونه است؟

دیابت پنهان مسئله مهمیه که باید با تمام امکانات جامعه به اون توجه کرد. نکته تلخ این جاست که این نوع از دیابت غالبا نشونه ای نداره و به صورت خاموش و پنهان گسترده می شه؛ اما ممکنه شما با علائمی مثل تشنگی غیر معمول، خستگی شدید و تکرر ادرار مواجه بشید، که باید حتما به پزشک مراجعه و مورد تشخیص و درمان قرار بگیرید!

دیابت در اثر عدم جذب قند خون توسط بدن و افزایش مقدار قند خون به وجود میاد؛ دلیل اون هم برمی گرده به کارکرد هورمون انسولین در سوخت و ساز بدن!

در افراد مبتلا به دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کم می شه و میزان قند خون زیاد می شه که به اون هایپرگلیسمی می گن! وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشه، باعث تخریب رگ های بسیار ریز در بدن می شه که می تونه اعضای مختلف بدن رو تخریب کنه!

نکته قابل توجه این جاست که بیماران قبل از ابتلا به دیابت نوع دو، اکثرا به شرایطی دچار می شن که در اون هیچ یک از علائم مربوط به دیابت مشاهده نمی شه؛ به این حالت دیابت پنهان می گن!

دیابت پنهان چیست و نحوه تشخیص آن چگونه است؟

چه افرادی در معرض این مشکل هستن؟

  • افراد بالای ۴۵ سال
  • افراد دارای اضافه وزن
  • زنان دارای سندورم تخمدان کیست دار
  • افراد دارای کلسترول یا چربی خون بالا
  • زنانی که سابقه دیابت بارداری داشته اند و یا نوزاد بالای ۴ کیلو به دنیا آورده اند

دیابت پنهان رو چجوری می شه تشخیص داد؟

پزشکان برای تشخیص حتما آزمایش تجویز می کنن، آزمایش قند خون ناشتا و تست تحمل گلوکز. در جریان این آزمایش ها، قند خون شما بعد از ۸ ساعت ناشتا بودن مورد اندازه گیری قرار می گیره.

نتیجه آزمایش:

وضعیت نتیجه آزمایش قند خون ناشتا:

طبیعی کمتر از mg/dl 100
دیابت پنهان  بین  100 تا ۱۲۵ mg/dl
دیابت بیشتر از mg/dl 126

وضعیت  نتیجه تست تحمل گلوکز:

طبیعی کمتر از mg/dl 140
دیابت پنهان بین  140 تا ۱۹۹ mg/dl
دیابت بیشتر از mg/dl 200

مطالب مرتبط
دسته بندی: دیابت
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها