طرز کار بخور سرد چگونه است ؟

5/5 - (2 امتیاز)

انتخاب بخور سرد یا گرم برای خرید یکی از بحث‌های داغ فصول پاییز و زمستان است. بسیاری از افراد بخور سرد را بهتر از بخود گرم می‌دانند و ترجیح می‌دهند آن را خریداری کنند. به محض روشن کردن دستگاه بخور سرد، بخار سرد از آن خارج می‌شود. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ اصلا چگونه […]

طرز کار بخور سرد چگونه است؟

انتخاب بخور سرد یا گرم برای خرید یکی از بحث‌های داغ فصول پاییز و زمستان است. بسیاری از افراد بخور سرد را بهتر از بخود گرم می‌دانند و ترجیح می‌دهند آن را خریداری کنند. به محض روشن کردن دستگاه بخور سرد، بخار سرد از آن خارج می‌شود. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ اصلا چگونه می‌شود بخار آب، سرد باشد؟ با مطالعه این مقاله با طرز کار بخور سرد آشنا خواهید شد.

بخور سرد چیست ؟

چنانچه حتما همه شما می‌دانید در بازار 2 نوع دستگاه بخور موجود است؛ بخور گرم و بخور سرد. در بخور گرم، آب حرارت داده شده و وقتی به جوش می‌آید از بخار حاصل از آن استفاده می‌شود. در حالی که در بخور سرد، بدون گرم کردن آب، بخار از آن به وجود خواهد آمد. بخار حاصل از دستگاه بخور سرد، خنک بوده و حتی ممکن است کمی موجب کاهش دمای محیط شود. پیش از آشنایی با طرز کار بخور سرد بهتر است بدانید که این دستگاه به طور کلی به دو صورت تهیه می‌شود که در ادامه به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

خرید انواع دستگاه بخور

  بخور سرد

انواع دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد با دو نوع تکنولوژی تهیه می‌شود:

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

  • بخور سرد تبخیری
  • بخور سرد اولتراسونیک

هر دو نوع دستگاه بخور فوق در بازار موجود هستند و شما با توجه به اولویت‌های خود و راهنمایی‌هایی که در این مقاله به شما خواهیم کرد می‌توانید دستگاه مورد نیاز خود را تهیه کنید.

طرز کار بخور سرد

حال که دانستیم دو نوع تکنولوژی برای ساخت بخور سرد وجود دارد، طرز کار بخور سرد را در هر یک از آنها به طور جداگانه شرح می‌دهیم:

  • دستگاه بخور سرد تبخیری: در این دستگاه آب سرد به کمک یک فن به درون یک فیلتر هدایت شده و سپس در فضای اتاق، بخار سردی حاصل می‌شود. فیلتر موجود در این دستگاه فیتیله‌ای بوده و آلودگی‌ها و ناخالصی‌های آب را به خود جذب می‌کند.
  • دستگاه بخور اولتراسونیک: در این تکنولوژی از لرزش اولتراسونیک جهت تولید بخار ریز آب استفاده می‌شود و بخار حاصل باز هم سرد است. این دستگاه دارای دیافراگمی است که با سرعت بالا می‌لزرد و آب را به بخار سرد تبدیل می‌کند.

مزایا و معایب دستگاه بخور سرد تبخیری و اولتراسونیک

با طرز کار بخور سرد در دو نوع تبخیری و اولتراسونیک آشنا شدید اما اکنون این پرسش پیش می‌آید که باید کدامیک از آنها را انتخاب نمایید. به مزایا و معایب هر یک از آنها توجه کرده و با توجه به ترجیحات شخصی خود اقدام به انتخاب و خرید کنید:

دستگاه بخور سرد تبخیری معمولا از لحاظ قیمت ارزان‌تر بوده و بنابراین خرید آن مقرون به صرفه‌تر است. سایز این دستگاه معمولا اندکی بزرگتر از نوع اولتراسونیک بوده و همچنین فضای بزرگ‌تری را جهت مرطوب کردن پوشش می‌دهد. بخور سرد تبخیری نسبت به اولتراسونیک نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد تا از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها پیشگیری به عمل آید. فیلتر این دستگاه باید هر چند وقت یکبار تعویض شود. طرز کار بخور سرد تبخیری به شکلی است که به دلیل وجود فن، سر و صدای بیشتری را تولید کرده و انرژی بیشتری را نیز مصرف می‌نماید.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک به اندازه نوع تبخیری نیاز به مراقبت و نگهداری ندارد. این دستگاه همچنین سر و صدای کمتری را ایجاد کرده، استفاده از آن ساده‌تر بوده و برق کمتری را مصرف می‌کند. از لحاظ قیمت دستگاه بخور سرد اولتراسونیک کمی گران‌تر از نوع تبخیری بوده و فضای کمتر و کوچک‌تری را پوشش می‌دهد. دستگاه بخور سرد اولتراسونیک به هنگام کار کردن، گرد سفیدی در هوا منتشر می‌کند که ممکن است خوشایند نباشد. همچنین این دستگاه چراغ LED دارد که به فضا کمی نور می‌دهد و اگر حساس هستید، ممکن است در طول شب شما را اذیت کند. البته باید خاطرنشان کرد که این نور بسیار اندک است.

  بخور

نکات مهم در مورد تمیز کردن و نگهداری از دستگاه بخور سرد

حتی اگر بهترین نوع دستگاه بخور سرد را تهیه کنید اما به درستی از آن مراقبت ننمایید، کارایی دستگاه پایین آمده و شما به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید. نکات زیر را مد نظر بگیرید تا از دستگاه خود به خوبی مراقبت کنید:

  • نظرات مختلفی در مورد اینکه هر چند وقت یکبار باید بخور سرد را تمیز کنید، وجود دارد اما ترجیحا توصیه می‌شود که هر 3 روز یکبار یا هر 2 هفته یکبار این کار را انجام دهید.
  • اگر امکان استفاده از آب مقطر برایتان وجود دارد بهتر است از آن برای دستگاه خود استفاده کنید زیرا آب معمولی حاوی مواد معدنی بوده و ممکن است در دستگاه موجب رسوب شود.
  • پس از هر بار استفاده مخزن را خالی کرده و سطح داخل آن را خشک کنید تا از ایجاد رسوب پیشگیری شود.
  • به منظور تمیز کردن دستگاه بخور، ابتدا آن را از برق بکشید و دقت کنید که آب به قسمت موتور دستگاه برخورد نکند.
  • از سرکه یا پراکسید هیدرژن نیز می‌توانید جهت تمیز کردن دستگاه استفاده کنید.
  • پس از ریختن سرکه در دستگاه اجازه دهید یک ساعت بماند و بعد با استفاده از برس رسوبات را پاک نمایید.
  • اگر از سرکه استفاده کردید، مخزن را چندین بار با آب بشویید تا بوی سرکه به طور کامل رفع شود.
  • پیش از استفاده دوباره از دستگاه مطمئن شوید که همه قطعات کاملا خشک هستند.
  • چنانچه برایتان مقدور است یک دستگاه بخور با تکنولوژی ضد میکروبی داخلی تهیه کنید تا تمیز نگه داشتن آن ساده‌تر باشد.

مزایای استفاده از بخور سرد برای سلامتی

هوای سرد و خشک احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. حتی در مناطقی که مرطوب هستند نیز استفاده از دستگاه‌های گرمایشی سبب خشکی هوا می‌شود.

  بخور برای پوست

استفاده از دستگاه بخور سرد مزایای زیر را برای سلامتی انسان به همراه دارد:

  • به جلوگیری از شیوع ویروس‌های موجود در هوا کمک می‌کند.
  • خر و پف کردن را به هنگام خواب کاهش می‌دهد.
  • تاثیرات بخور سرد روی پوست موجب می‌شود تا از خشک شدن پوست پیشگیری به عمل آید.
  • به کاهش علائم آلرژی کمک می‌‎کند.
  • با رطوبت حاصل از دستگاه از آسیب به لوازم چوبی منزل جلوگیری می‌شود.

دستگاه بخور سرد از لحاظ ایمنی نسبت به بخور گرم بهتر است و بنابراین به افرادی که نوزاد یا کودک خردسال در منزل دارند پیشنهاد می‌شود که جهت مرطوب کردن هوا از این دستگاه استفاده نمایند.

سخن پایانی

طرز کار بخور سرد به طور کامل در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. با مطالعه دقیق ویژگی‌های انواع مختلف بخور سرد، نوعی از آن را که برای شما مناسب‌تر به نظر می‌رسد، انتخاب کرده و در فصول سرد سال با روشن کردن آن از هوایی مرطوب و لذت بخش برخوردار شوید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ع
ع

واقعا دمتون گرم🙏🙏🙏🙏🙏

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ع

سالم و سلامت باشید

علی ملک محمدی
علی ملک محمدی

توضیحات خیلی تخصصی بود یخورده روشن تر کنید با سپاس