مجله مثبت سبز

با نحوه صحیح مسواک زدن آشنا شوید

5/5 - (1 امتیاز)

دندان‌های سفید، براق، سالم و زیبا در جلوه چهره شما نقش بسیار مهمی دارند و حتی می‌توانند درخشش لبخند شما را دوچندان نمایش دهند. با وجود هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی، عاقلانه‌ترین راه ممکن برای فرار از پرداخت این نوع هزینه‌ها محافظت از دندان‌ها به شکل صحیح است. جالب است بدانید که متخصصان دندانپزشک می‌گویند بیش از […]

نحوه صحیح مسواک زدن

دندان‌های سفید، براق، سالم و زیبا در جلوه چهره شما نقش بسیار مهمی دارند و حتی می‌توانند درخشش لبخند شما را دوچندان نمایش دهند. با وجود هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی، عاقلانه‌ترین راه ممکن برای فرار از پرداخت این نوع هزینه‌ها محافظت از دندان‌ها به شکل صحیح است. جالب است بدانید که متخصصان دندانپزشک می‌گویند بیش از 90 درصد از مردم یا اصلا مسواک نمی‌زنند و یا با نحوه صحیح مسواک زدن آشنا نیستند. در این مقاله مرحله به مرحله یاد می‌گیرید که چگونه به شکل اصولی و صحیح مسواک زده و به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.

نحوه صحیح مسواک زدن مرحله به مرحله

مسواک زدن صحیح به پیشگیری از پوسیدگی دندان و آسیب به لثه‌ها کمک می‌کند. البته در کنار مسواک زدن باید از نخ دندان و در صورت لزوم دهانشویه نیز کمک بگیرید تا سلامت دندان‌های شما به طور کامل حفظ شود. بهترین حالت ممکن جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها این است که پس از هر وعده غذایی از مسواک استفاده کنید. با این وجود انجمن دندانپزشکی آمریکا 2 بار در روز مسواک زدن را پیشنهاد می‌دهد. بهتر است مسواک زدن با مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید انجام گیرد.

خرید انواع مسواک

 در اینجا نحوه صحیح مسواک زدن را مرحله به مرحله برای شما شرح می‌دهیم:

مسواک خود را آماده کنید

ابتدا مسواک خود را برداشته و با کمی آب آن را مرطوب نمایید و سپس یک لایه نازک خمیر دندان روی آن قرار دهید. همان‌طور که حتما دیده‌اید، در بازار انواع مختلفی خمیر دندان وجود دارد و شما باید بسته به نیاز خود نوع مورد نظر خود را تهیه نمایید. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید تا در برابر پوسیدگی به خوبی از دندان شما محافظت کنند.

از دندان های عقبی خود شروع کنید

مسواک زدن را از یک طرف آغاز نموده و ابتدا به سراغ دندان‌های عقبی رفته و مسواک را روی دندان‌ها با زاویه 45 درجه به سمت خط لثه با حرکات دورانی بچرخانید. با استفاده از حرکات کوتاه و دایره‌ای شکل به مدت تقریبا 20 ثانیه این کار را ادامه داده و بعد این مرحله را برای دندان‌های عقبی سمت دیگر دهان خود نیز تکرار نمایید.

نحوه صحیح مسواک زدن 1

به سمت سطوح دیگر دندان بروید

پس از 20 ثانیه برس مسواک را از سمت سطوح لثه دور کرده و سطوح دیگر دندان را مسواک بزنید تا ذرات ریز مواد غذایی به طور کامل از لابلای دندان‌ها خارج شوند.

مسواک زدن 3

در جهت حرکت عقربه های ساعت به مسواک زدن ادامه دهید

برای رعایت نحوه صحیح مسواک زدن این کار را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت ادامه داده و تمام مراحل بالا را برای دندان‌های پایین نیز تکرار نمایید.

مسواک زدن 4

پشت دندان های جلویی را مسواک بزنید

با استفاده از سر مسواک پشت دندان‌های جلو را مسواک بزنید. برس را به سمت خط لثه هدایت کرده و سطح دندان‌ها را به طور کامل پاکیزه نمایید. این کار را 2 تا 3 بار تکرار نمایید.

مسواک زدن 5

پشت دندان های پایین را مسواک بزنید

جهت تمیز کردن پشت دندان‌های پایین، سر برس مسواک را به سمت خط لثه برده و سپس مسواک را به سمت بالا بکشید. این عمل را 2 تا 3 بار تکرارکنید.

مسواک زدن 6

سطح فوقانی دندان ها را مسواک بزنید

حالا به سراغ سطح فوقانی دندان‌‎های بالا و پایین رفته و آنها را خوب مسواک بزنید تا احیانا اگر مواد غذایی ما بین آنها است بیرون بیاید. به این سطوح از دندان، سطح جونده می‌گویند که دارای فراز و نشیب بوده و احتمال گیر کردن مواد غذایی در آن زیاد است.

مسواک زدن 7

به سراغ مسواک زدن زبان و گونه ها بروید

داخل دهان شما تنها دندان‌ها نیستند که نیاز به تمیز شدن دارند؛ شما باید به خوبی زبان خود را نیز پاکیزه نمایید و حتی قسمت داخلی گونه‌ها و سقف دهان را نیز فراموش نکنید زیرا ذرات ریز مواد غذایی می‌توانند در این قسمت‌ها پنهان شده و سبب بوی نامطبوع دهان شما شوند. با حرکات ملایم و دایره‌ای زبان، قسمت داخل گونه و سقف دهان را نیز مسواک بزنید.

مسواک زدن 8

دهان و دندان‌ ها را آبکشی نمایید

آخرین مرحله در نحوه صحیح مسواک زدن، آب‌کشی دهان و دندان است. به منظور صرفه جویی در مصرف آب می‌توانید در یک لیوان مقداری آب ریخته و با استفاده از آن دهان را شستشو داده و این مرحله را نیز به اتمام برسانید. دقت کنید که کف حاصل از خمیردندان در دهان شما باقی نماند.

نحوه صحیح مسواک زدن 9

خرید انواع خمیر دندان

نکاتی در رابطه با محافظت از دندان ها

در رابطه با نحوه صحیح مسواک زدن و حفاظت از سلامت دندان‌ها نکات زیر را مد نظر بگیرید:

  • هر 6 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید.
  • مسواک را در دستشویی و مکان‌های مرطوب قرار ندهید و پس از اتمام کار خود با آن درپوش آن را فراموش نکنید.
  • مسواکی تهیه کنید که قابلیت ارتجاعی پرزهای آن مناسب باشد و همچنین آنقدر سفت و سخت نباشد که به لثه‌های شما آسیب وارد نماید.
  • مصرف بیش از حد از خمیر دندان موجب بیشتر تمیز شدن دندان‌ها نخواهد شد. در هر بار مسواک زدن به اندازه یک نخود از خمیر دندان کفایت می‌کند.
  • دسترسی به دندان‌های انتهایی کمی سخت است اما نباید پاکیزه نمودن آنها را فراموش کنید زیرا در صورت پوسیدگی، ترمیم و پر کردن آنها نیز کمی دشوار است.
  • حداقل 2 مرتبه در روز و هر بار به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید.
  • هرگز با حالت خشن و با وارد کردن فشار برای مسواک زدن اقدام نکنید.
  • از مسواک‌هایی با برس نرم یا متوسط استفاده کنید.

سخن پایانی

آمارهای مراجعه کنندگان به دندانپزشکی نشان می‌دهد که متاسفانه بسیاری از مردم نحوه صحیح مسواک زدن را نمی‌دانند و به همین دلیل با وجود اینکه همیشه از مسواک استفاده می‌کنند اما باز هم دچار پوسیدگی‌های مداوم می‌شوند. سعی کنید روش درست مسواک زدن را هم خودتان بیاموزید و هم این فرهنگ پسندیده را از همان ابتدای کودکی در فرزند خود نهادینه نمایید. این کار موجب می‌شود که گذار شما کمتر به دندانپزشکی بیفتد و به این ترتیب در مخارج خانوار نیز صرفه‌جویی انجام شود.

مطالب مرتبط
دسته بندی: زیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بداغی
بداغی

من در استفاده از مسواک خیلی تنبلم ولی از نخ دندون همیشه استفاده می کنم. به نظرتون استفاده از نخ دندان مهم تر نیست؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  بداغی

خیر به هیچ وجه، نخ دندان توانایی از بین بردن پلاکت های دندانی را ندارد. پیشنهاد می کنیم از مسواک برقی استفاده کنید.

نیک پور
نیک پور

آیا برای حفاظت از دندان خمیر دندان خارجی بهتر از ایرانیه یا خیلی فرقی ندارن با هم؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  نیک پور

مقایسه محصولات ایرانی و خارجی از جمله سوالات متداولی است که پرسیده می شود و واقعا به جز تجربه مصرف کنندگان نمی توان پاسخ قطعی به این دست سولات داد. البته در این خصوص یک تحقیق بر روی دو نمونه خارجی و ایرانی خمیردندان در دانشگاه دندانپزشکی رفسنجان صورت گرفت که در کل مطالعه در میانگین pH تفاوت معنی‌داری مشاهده نشده بود.

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  نیک پور

مقایسه محصولات ایرانی و خارجی از جمله سوالات متداولی است که پرسیده می شود و واقعا به جز تجربه مصرف کنندگان نمی توان پاسخ قطعی به این دست سولات داد. البته در این خصوص یک تحقیق بر روی دو نمونه خارجی و ایرانی خمیردندان در دانشگاه دندانپزشکی رفسنجان صورت گرفت که در کل مطالعه در میانگین pH تفاوت معنی‌داری مشاهده نشده بود. در حال حاضر نیز نمونه های تقلبی و بی کیفیت برندهای خارجی به وفور در بازار یافت می شود بنابراین پیشنهاد می کنیم به دلیل عدم وجود دلیل قطعی بر کیفیت بهتر محصولات خارجی، حمایت از برند ایرانی و عدم اعتماد به محصولات خارجی در حال حاضر از برندهای ایرانی استفاده کنید.