قرص ویتامین E را چند روز یکبار بخوریم؟

3.6/5 - (66 امتیاز)
ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. در صورتی که کمبود این ویتامین را داشته باشید بهتر است با مشورت پزشک قرص ویتامین E بخورید. این قرص اگر فرد کمبود شدید داشته باشد باید هر روز مصرف شود اما ….
نحوه مصرف ویتامین E چگونه است ؟

یک رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌تواند تمام نیاز بدن شما به ویتامین E را تامین نماید و در این صورت اصلا نیازی نیست تا از مکمل ویتامین E استفاده کنید. اما با بروز برخی علائم همچون ضعف ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی ضعیف، مصرف ویتامین E به شکل مکمل ضرورت می‌یابد. از این رو لازم است تا نحوه مصرف ویتامین E را بدانید تا بتوانید تاثیر و جذب آن را در بدن خود افزایش دهید. خواندن این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز اطلاعات کاملی در این رابطه به شما ارائه خواهد کرد.

قرص ویتامین E

ویتامین E از خانواده ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد. ویتامین ای به سلول‌های بدن شما کمک می‌کند تا در برابر عفونت و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مقاوم باشد بنابراین این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را ایفا می‌کند.

فواید ویتامین E به همین موارد محدود نمی‌شود؛ این ویتامین در حفظ سلامت بسیاری از ارگان‌های بدن مانند چشم، خون، دستگاه تولید مثل، پوست و مغز نیز بسیار موثر است بنابراین نباید نسبت به تامین آن برای بدن غفلت کرد. برای خرید قرص ویتامین E می‌توانید از داروخانه‌ها اقدام کنید. همچنین به صورت آنلاین هم می‌توانید این مکمل را سفارش دهید.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

از مصرف خودسرانه ویتامین E  بپرهیزید؛ بهترین روش برای مصرف ویتامین E به این شکل است که مطابق با نظر پزشک عمل شود یا با توجه به دستور روی بسته بندی محصول برای خوردن آن اقدام کنید. اگر بخواهید از ویتامین E به شکل صحیح استفاده کنید بهتر است آن را همراه با وعده‌های غذایی خود میل کنید. از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی به شمار می‌آید، چنانچه با غذایی که حاوی چربی‌های مفید است مصرف شود، جذب بهتری در بدن خواهد داشت. ویتامین‌هایی که محلول در چربی هستند، از بدن دفع نمی‌شوند بلکه در بافت‌های بدن ذخیره خواهند شد بنابراین به میزان مصرف دقیق آنها باید دقت داشت تا در بدن ایجاد مسمومیت نکنند.

منابع تامین ویتامین ای

پس بهترین زمان مصرف ویتامین ای کاملا به خودتان بستگی دارد؛ مهم این است که در کنار غذایی که حاوی چربی‌های مفید است، آن را میل کنید.

نحوه مصرف ویتامین E در وعده های غذایی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که به منظور جذب بهتر ویتامین ای بهتر است در کدام وعده غذایی آن را بخورید؟ حقیقت این است که خیلی فرق نمی‌کند که ویتامین ای را به هنگام صبحانه، ناهار یا شام میل کنید. مهم این است این ویتامین همراه با غذاهای چرب میل شود. حتی همراه با میان‌وعده‌ها نیز می‌توانید ویتامین E خود را مصرف نمایید. اما بهتر است که همیشه یکی از وعده‌های غذایی را در نظر بگیرید و مکمل خود را همراه با آن صرف کنید چون به این صورت این کار برای شما به صورت روتین در می‌آید و خوردن کپسول خود را کمتر فراموش خواهید کرد.

مقدار مصرف روزانه ویتامین E

برای جلوگیری عوارض مصرف ویتامین e بهتر است مقدار مصرف آن را نیز بدانید. قرص ویتامین ای در طول روز به طور طبیعی 15 میلی گرم برای بزرگسالان (از سن 14 سالگی به بعد) توصیه شده است. این مقدار در خانم‌های باردار نیز تغییر نمی‌کند اما مادران شیرده بهتر است روزانه 19 میلی گرم ویتامین ای را در رژیم غذایی خود قرار دهند. بالاترین حد مجاز برای مصرف ویتامین E در بزرگسالان بالای 19 سال، 1000 میلی گرم در روز است. توجه داشته باشید که این ویتامین در صورت مصرف بیش از حد توصیه شده با عوارض جانبی نظیر موارد زیر همراه خواهد بود:

  • تاری دید
  • اسهال
  • سرگیجه و سردرد
  • حالت تهوع یا معده درد
  • خستگی شدید و احساس ضعف

عوارض

در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق مصرف مکمل را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

چرا مصرف بیش از حد ویتامین E خطرناک است؟

اغلب تنها افرادی با کمبود ویتامین E در بدن خود مواجه می‌شوند که یا رژیم‌های غذایی بسیارکم‌چرب را دنبال می‌کنند و یا در بدن خود دچار اختلالاتی هستند که بر گوارش و جذب چربی تاثیر می گذارند مثل بیماری کرون یا فیبروز سیستیک. همان طور که عنوان شد ویتامین ای از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن موجب رقیق شدن خون شده و ممکن است به خونریزی مرگبار منجر شود. مصرف این ویتامین خارج از دوز تعریف شده با افزایش خطر سکته مغزی هموراژیک یا سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز نیز می‌تواند مرتبط باشد.

انواع مختلف ویتامین E موجود در بازار

ویتامین E را در بازار معمولا در دوزهای ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰ و ۱۰۰۰ واحدی می‌توان یافت. همان‌طور که تا به اینجای مقاله برای شما عزیزان شرح دادیم، ویتامین ای فقط باید در دوز تعیین شده مورد استفاده قرار بگیرد و مصرف بیش از حد آن عواقب ناگواری را به وجود خواهد آورد. مقدار مصرف روزانه ویتامین E را در قسمت‎‌های بالا برای شما شرح دادیم اما حداکثر مقدار مجاز روزانه ویتامین E در سنین مختلف به شرح زیر است:

  • 1 تا 3 سالگی: 200mg معادل 300IU
  • 4 تا 8 سالگی: 300mg معادل 450IU
  • 9 تا 13 سالگی: 600mg معادل 900IU
  • 14 تا 18 سالگی: 800mg معادل 1200IU
  • 19 سال به بالا: 1000mg معادل 1500IU

با در نظر گرفتن مقادیری که در بالا عنوان شد می‌توان ویتامین E را در دوزهای مختلف به صورت روزانه مورد مصرف قرار داد. با این حال باز هم توصیه می‌شود که مقدار مصرف با توجه با نیاز و کمبودهای بدن شما توسط پزشک انجام شود تا بیش از اندازه از آن استفاده نکنید. معمولا روی بسته بندی انواع ویتامین E موجود در بازار مقدار مصرف یک عدد به صورت روزانه توصیه شده است. اما گاه ممکن است این مقدار برای شما کم یا زیاد باشد و مثلا پزشک به شما مصرف ویتامین ای را به صورت یک روز در میان تجویز نماید. بنابراین نظر پزشک خود را حتما جویا شوید.

منابع تامین ویتامین E

نحوه مصرف ویتامین E به صورت مکمل برای شما تشریح شد، اما بهتر است منابع غذایی حاوی این ویتامین را نیز بشناسید و آنها را بیش از پیش در رژیم روزانه خود قرار دهید. در این صورت شاید اصلا نیازی به مصرف مکمل‌ها نیز نداشته باشید. مهم‌ترین منابع تامین ویتامین ای برای بدن در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • روغن‌های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، روغن آفتاب گردان و زیتون
  • انواع گوشت
  • لبنیات و تخم مرغ
  • خشکبار مانند فندق و بادام
  • دانه‌هایی همچون دانه آفتابگردان
  • سبزیجات سبز مثل اسفناج و بروکلی
  • غذاهای غنی شده مثل غلات صبحانه

خوراکی های حاوی ویتامین ای

ویتامین E را چند روز یکبار مصرف کنیم؟

مقدار مصرف ویتامین E به طور کامل بستگی به نظر پزشک و میزان کمبود این ویتامین در هر فرد دارد و ممکن است مقدار مورد نیاز این ویتامین از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بیشتر قرص‌های ویتامین E که در بازار یافت می‌شوند، در دوز ۴۰۰ واحد عرضه می‌شوند و روی بسته‌بندی آنها قید شده که روزانه 1 عدد باید مورد استفاده قرار بگیرند.

اما با این حال دوز دقیق مصرف باید توسط پزشک تعیین شود. اگر شما از دوز ۱۰۰ برای ویتامین ای استفاده می‌کنید، ممکن است پزشک دفعات مصرف آن را دو بار در روز برای شما تجویز کند. همچنین سن و شرایط سلامتی هر فرد نیز در اینکه روزانه چه مقدار ویتامین E مصرف کند، تاثیر دارد.

زمان مصرف ویتامین ای ۴۰۰

ویتامین E ۴۰۰ را بهتر است همراه با وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار دهید. پس در کنار وعده صبحانه، ناهار یا شام می‌توانید این مکمل را استفاده کنید و انتخاب با خود شماست که کدام وعده را انتخاب نمایید. به منظور جذب هرچه بهتر ویتامین E بهتر است آن را در وعده‌ای مورد مصرف قرار دهید که غذاهای چرب می‌خورید؛ البته منظور ما چربی‌های سالم است نه چربی‌های مضر. نحوه مصرف ویتامین E را به شکل صحیح انجام دهید تا جذب موثری در بدن شما داشته باشد.

سخن پایانی در مورد قرص ویتامین ای

از آنجایی که ویتامین E یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت قلب و عروق است، مقدار آن باید در سطوح مناسب در بدن حفظ شود. کمبود ویتامین E چندان شایع نیست اما برخی اختلالات موجب می‌شوند تا مصرف مکمل ویتامین E در بدن ضرورت یابد. آشنایی با نحوه مصرف ویتامین E به نحو صحیح به شما کمک می‌کند تا جذب آن را در بدن خود به بهترین شکل ممکن افزایش دهید. همان طور که عنوان شد بهتر است همراه با وعده‌های غذایی ویتامین ای را مصرف کنید. آیا شما تاکنون از مکمل‌های ویتامین E استفاده کرده‌اید؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: قلب و عروق
بحث و تبادل نظر
guest

294 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهشید
مهشید

سلام به تجویز دکتر، مادر من بخاطر کبد چربش از دو سال پیش تا کنون بطور مستمر ویتامین ای ۴۰۰ یک روز در میان مصرف میکنه و مصرف رو قطع نکرده. (دیگه تحت نظر دکترش هم نیست اما قرصش رو در کنار هلسی لیور مستمرا ادامه میده) ادامه این قرص به این شکل بهش آسیب نمیزنه؟ یا باید قطع بشه یا فاصله بیفته؟ چون مادرم برای رفتن پیش دکترش همکاری نمیکنه و از طرفی هم چاق و هم بیش از ۷۰ سالش هست، نگرانم باید ادامه بده یا باید قطع کنه.

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  مهشید

سلام همراه گرامی، به صورت یک روز درمیان مشکلی ندارد.

حامد
حامد

وقتتون بخیر
بنده دارای مشکل بیماری پوستی (ویتیلیگو) هستم که تقریبا در کل بدنم حدود ۲_۳ کف دست میباشد خواستم برای درمان این مشکل راه حلی پیشنهاد بفرمایید ضمن اینکه آیا قرصی هست که بتونم با مصرفش موهای زائد بدنم رو از بین ببرم
با تشکر فراوان

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  حامد

سلام همراه گرامی، قرصی برای از بین بردن موهای زائد وجود ندارد. همچنین متاسفانه تا کنون درمان قطعی و دائمی نیز برای ویتیلیگو وجود ندارد. در رابطه با درمان‌های موقتی توصیه می‌شود با متخصص پوست مشورت نمایید.

معصومه رحیمی
معصومه رحیمی

ببخشید من تیروئید کم کار دارم میشه هفته ای یه بار قرص ویتامین E400 بخورم؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه

با سلام کاربر گرامی
بله، هیچ مشکلی ندارد.

مروارید
مروارید

سلام من خانم ۳۵ ساله هستم که بخاطر کیست سینه به من e400 تجویز کردن، ولی هر دکتری یه چیزی میگه، یکی میگه یدونه در هفته ، یکی میگه دو بار در هفته. من الان ۲ بار در هفته استفاده میکنم بعد از غذا. خیلی هم تاثیر خوب داده اما نمیدونم دو بار زیاده یا نه!؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  مروارید

سلام کاربر گرامی
تعداد دفعات مصرف به شرایط شما بستگی دارد و می توان دو یا سه بار در هفته تجویز شود.
پس دو بار به تشخیص پزشک معالجتان برای شما مناسب می باشد.
سپاس از همراهی شما

مهد
مهد

سلام لطفا جواب بدین
من چند سال قبل بای پس معده انجام دادم یعنی عمل معده انجام دادم الان یکمی چاق شده ام قرص لاغری استفاده می کنم ولی صورتم خیلی لاغر هست بهم پیشنهاد دادن E۴۰۰ استفاده کنم بخاطر بزرگ شدن سینه می ترسم بعد خواستم از قرص چاقی صورت استفاده کنم بعد ترسیدم بدنم چاق بشه نخوردم به نظرتون کدوم اش بهتر هست و اگر ویتامین E400 رو بمالم به صورتم باز هم به چاقی صورتم تاثیر داره
ممنونم راهنمایی کنین

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  مهد

سلام کاربر گرامی
ویتامین ای را به هیچ عنوان موضعی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد میلیا شود.
هیچ مکملی نیست که صرفا روی چاقی صورت موثر باشد.می توانید از کلاژن و مخمر آبجو استفاده نمایید.
سپاس از همراهی شما

مرتضی
مرتضی

سلام من 42 سالمه آقا
حدود 15 ساله قرص اعصاب میخورم اسپاسم ماهیچه دارم بدنم زود کسل و خسته میشه، آیا میشه روزی یه قرص ویتامین E 200 بخورم
چون تغذیه مناسب هم ندارم
تا ویتامین بدنم تامین شه
البته حدود یه ماه بخورم؟

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  مرتضی

سلام
بهتره از مولتی ویتامین که شامل اکثر ویتامین ها هست استفاده کنید مثل من ویت ، ول من ، اکتی من و… استفاده کنید .
برای اسپاسم ماهیچه منیزیم بسیار کمک کننده است.
سپاس از همراهی شما

دریا
دریا

سلام من تیرویید کم کار دارم چه دوزی روزانه ویتامین ایی مصرف کنم ؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  دریا

با سلام کاربر گرامی،
روزانه یک عدد دور ۴۰۰

سمیرا عابدی
سمیرا عابدی

سلام من خودم ۳ هفته ای هست هر شب قبل خواب قرص ویتامین eمصرف میکنم بخاطر چاقی صورت دوز ۴۰۰ تاثیر هم داره برام میخواستم ببینم ضرر داره آیا مصرف زیادش ؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  سمیرا عابدی

سلام دوست عزیز
ویتامین ای با توجه به سن دوز مصرفی مناسب باید استفاده کنید .

Raana
Raana

سلام و خداقوت. ببخشید مصرف ویتامین e برای درمان ترک پوستی هم تاثیرگذاره؟ اگه بله ،به چ صورت مصرف کنم ک ترک های پوستیم رفع بشه؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  Raana

با سلام خیلی تاثیر گذار نمیباشد بیشتر باید کرمهای آنتی سلولیت استفاده نمایید

یونس
یونس

سلام مصرف ویتامین eو ویتامینdباهم تداخل دارند؟

مریی بدنسازی
مریی بدنسازی
پاسخ به  یونس

سلام دوست عزیز
توصیه می‌شود که این ویتامین‌ها را با فاصله حداقل ۲ ساعت مصرف کنید
تا جذب خود را به حداکثر برسانید. این ویتامین ها فعل و انفعالات مضر با هم ایجاد نمی کنند.
ممنون از همراهی شما

سعید
سعید

سلام.من ضعف عظلات دارم یعنی چند قدم راه میرم زانو هام قفل میکنه از پله ها به سختی بالا میرم آیا ویتامین Eتاثیر داره استفاده کنم

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  سعید

با سلام کاربرگرامی،
مشکل شما باید توسط پزشک بررسی و علت یابی شود.
ویتامین ای بی تاثیر نیست ولی درمان اصلی مشکل شما نمی باشد.

رعنا
رعنا

سلام‌من‌تازه‌به‌باشگاه‌‌میرم‌چقدربایدویتامین‌eمصرف‌کنم

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  رعنا

سلام دوست عزیز
مصرف ویتامین ای با توج به رنج سنی متفاوت است دوز استفاده روزانه در مقاله درج شده است .

منصوره
منصوره

سلام من آهن بدنم بالاست ومیخوام ویتامین eمصرف کنم ایامشکلی ایجادنمیکنه اگ دوروزدرهفته مصرف کنم؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  منصوره

سلام کاربر گرامی
اگر پزشکتان صلاح بداند می توانید استفاده نمایید زیرا در حالت عادی بدن نیاز چندانی به ویتامین E ندارد و مقادیر دریافتی در رژیم غذایی کفایت می کند.
سپاس از همراهی شما

فیروزه
فیروزه
  • من یک ماهه که هر روز همراه با ناهار یه عدد ویتامین E۴۰۰مصرف میکنم الان ۳روزه دچار ترشح بیش از حد بزاق دهان شدم مشکل از مصرف این قرصه ؟
دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  فیروزه

سلام کاربر گرامی
بسیار بعید است که از عوارض ویتامین ای باشد.
با دستور پزشک روزانه استفاده می کنید؟

سعید جعفری
سعید جعفری
  1. سلام بنده بسیار لاغرم و مدت زیادی ترامادول مصرف میکردم الان ۱ماهه حدودا ترک کردم برای ریکاوری بدنم وتقویت بدنم چه پیشنهادی میدین 
ندا
ندا
پاسخ به  سعید جعفری

شما برید کنگره شصت

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  سعید جعفری

با سلام کاربر گرامی،
حتما برای یک دوره حداقل ۶ ماهه از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید. رژیم غذایی از متخصص تغذیه بگیرید تا میزان مصرف درشت مغذی های شما کنترل شود. در کنارش میتوانید از پودر گین اپ بزرگسالان استفاده کنید.

کژال
کژال

سلام برای افزایش حجم سینه خوردن یک عدد ویتامین e400پیشنهاد شده درسته ایا مشکلی نداره مصرف کنم؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  کژال

سلام کاربر گرامی
هیچ دارو و مکملی به صورت مستقیم باعث افزایش حجم سینه نمی شود.
سپاس از همراهی شما

1 7 8 9