موثرترین راه های درمان آنفولانزا

2.5/5 - (4 امتیاز)
آنفولانزا یکی از رایج‌ترین بیماری‌‌ها است که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. اطلاع از تفاوت آن‌ها، علت ابتلا و راه های درمان آنفولانزا مواردی است که در این مطلب به آن اشاره نموده‌ایم.
موثرترین راه های درمان آنفولانزا

علاوه بر سرماخوردگی آنفولانزا نیز یکی از رایج‌ترین بیماری‌های فصل زمستان است. این دو بیماری علائم مشابهی دارند و هر دو توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. متاسفانه ابتلا به این بیماری در کودکان نیز رایج است. از این رو اگر می‌خواهید علائم آنفولانزا، راه های درمان آنفولانزا و روش‌های پیشگیری از آن را بدانید با ما همراه باشید.

آنفولانزا چیست؟

انفولانزا یک بیماری معمول است که هرساله سویه‌های مختلفی از این بیماری توسط پزشکان و محققان مشخص می‌شود. این بیماری معمولا از پاییز تا اوایل بهار مشاهده می‌شود و با عطسه، سرفه، احساس خستگی و سر درد همراه است. شدت آن نیز در میان افراد مختلف متفاوت است اما در شروع می‌توان با درمان‌های خانگی بیماری را از بین برد. پیش از بررسی روش های درمان آنفولانزا و معرفی بهترین قرص برای سرماخوردگی و آنفولانزا با چگونگی انتقال آن آشنا شوید تا در صورت امکان به طور کلی از ابتلا پیشگیری نمایید.

آنفولانزا چگونه منتقل می شود؟

ویروس آنفولانزا در دستگاه تنفسی فوقانی یعنی در ترشحات حلق و بینی و در ترشحات برنش یعنی مجاری تنفسی وجود دارد. افراد مبتلا زمانی که سرفه و عطسه می‌کنند ویروسی که داخل ترشحات حلق و بینی آن‌ها است پراکنده شده و وارد هوا می‌شود. به دنبال آن کسانی که در فاصله یک متری یا کمتر در کنار مریض قرار گرفته‌اند، آلوده به ویروس می‌شوند. بدین صورت ویروس راه خود را برای وارد شدن به بدن پیدا می‌کند و در آن جا تکثیر می‌شود. استنشاق هوای آلوده یا استفاده از وسایل شخص بیمار نیز از دیگر روش‌های انتقال آنفولانزا است؛ هرچند که این روش‌ها خیلی شایع نیستند.

علائم آنفولانزا  علائم آنفولانزا

ممکن است هربار علائم آنفولانزا جدید تغییر کند اما به طور کلی این بیماری علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد.

  1. آبریزش بینی از جمله علائمی است که معمولا با عطسه و گلو درد همراه است.
  2. سر درد می‌تواند یکی از پررنگ‌ترین علائم آنفولانزا باشد. برخی از دیگر علائم مانند حساسیت به صدا و نور نیز می‌تواند در این مرحله ایجاد شود.
  3. دردهای عضلانی معمولا در ناحیه پشت گردن، پشت بازوها و پاها احساس می‌شود. این درد می‌تواند شدید باشد و شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد.
  4. سرفه‌های خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه‌ها با پیشرفت بیماری ناخوشایندتر و دردناک‌تر شود.
  5. یکی دیگر از معمول‌ترین علائم آنفولانزا احساس خستگی است. این احساس سریعا بروز پیدا می‌کند و فرد قدرت مقابله با آن را نخواهد داشت.
  6. تب و لرز، تنگی نفس، چشم درد و اسهال استفراغ نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می‌آیند که در کودکان بیش از بزرگسالان دیده شده است.

علائم انفولانزا در کودکان

با توجه به اینکه ویروس آنفولانزا به سرعت تکثیر می‌شود، این بیماری می‌تواند به راحتی در مدرسه، مراکز نگهداری کودکان، زمین‌های بازی و حتی خانواده پخش شود. چنانچه کودک شما نشانه‌های زیر را داشت احتمالا به آنفولانزا مبتلا شده است:

  • خستگی، بیحالی به همراه نشانه‌های همچون سرفه‌های خشک و بینی
  • تب ناگهانی- 38.3 درجه سیلسیوس یا بالاتر
  • ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال و استفراغ
  • بی میلی و کم اشتهایی
  • گلو درد و ورم گلو
برای اطلاع بیشتر از علائم اولیه آنفولانزا کلیک کنید.

آنفولانزا چند روز طول می کشد؟

همانطور که گفته شد آنفولانزا ویروسی به شدت واگیردار است که می‌تواند حال بیمار را به صورت جدی بد کند. زمانی که دچار این بیماری می‌شوید ممکن است به آن توجهی نکنید اما بدانید در صورت درمان نکردن حالتان به سرعت بد و بدتر می‌شود. خوشبختانه در صورت درمان‌های خانگی یا دارویی بیشتر علائم بعد از حدود پنج روز بهتر می‌شوند. اما گاهی ممکن است یک هفته یا بیشتر ادامه دار شود. حتی اگر تب و بدن دردتان رفع شد؛ احتمال دارد تا یکی دو هفته همچنان احساس بی حالی کنید.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا در مقایسه با سایر بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی، میزان مرگ و میر بیشتری دارد و حدود 0/1% از افراد مبتلا به این بیماری را می‌کشد. علائم سرماخوردگی مانند گلو درد، آبریزش بینی، سرفه، گرفتگی مجاری و تب خفیف مشابه علائم آنفولانزا هستند. اما علائم بیماری انفولانزا شدیدتر بوده و دوره ماندگاری بیشتری دارد. همچنین علائمی مانند استفراغ و اسهال نیز می‌تواند از عوارض ابتلا به این بیماری باشد. جدولی که در ادامه درج نموده‌ایم می‌تواند در تشخیص بهتر آنفولانزا و سرماخوردگی به شما کمک کند.

سرماخوردگی آنفولانزا علائم
تدریجی ناگهانی شروع علائم
به ندرت معمول سر درد
خفیف تا شدید، سرفه خشک معمول، در شرایطی شدید احساس ناراحتی در سینه و سرفه
به ندرت معمول تب
معمول نیست معمول لرز
در بعضی موارد معمول خستگی و ضعف
معمول بعضی موارد عطسه
معمول بعضی موارد گرفتگی بینی
خفیف اغلب شدید درد بدن
معمول بعضی موارد گلو درد

درمان خانگی آنفولانزا

شما می‌توانید مجموعه‌ای از رفتارها و اقدام‌ها را به تنهایی در خانه انجام دهید تا باعث کاهش علائم و بهبود هرچه سریع‌تر بیماری شود.

مصرف نوشیدنی ها و استفاده از آب

فردی که به انفولانزا مبتلا است به علت بیماری بخشی از آب بدن را از دست می‌دهد و دچار کم آبی می‌شود. زیرا تب و اسهال و به طور کلی مبارزه با بیماری سبب کم شدن آب بدن می‌شود. حال نوشیدن مایعات تامین مجدد آب از دست رفته‌ی بدن را به دنبال دارد.

مایعات گرم مانند آب استخوان یا آبگوشت هم می‌توانند سبب رفع سریع‌تر احتقان بینی و سینوس‌ها شوند. علاوه بر این به علت وجود مقادیر بالای پروتئین و مواد معدنی در این خوراکی‌ها بدن در مقابل عامل بیماری زا تقویت شده و سلول‌های ایمنی بدن بازسازی می‌شوند. نوشیدن آب میوه تازه نیز می‌تواند در بهبود بیماری موثر باشد.

استراحت کافی

طبیعتا در زمان بیماری به قدری بی حال هستید که جز استراحت قادر به انجام کار دیگری نخواهید بود. اما به طور کلی استراحت در بازه زمانی بیماری الزامی است. چرا که به بدن اجازه می‌دهد انرژی را برای مبارزه با ویروس انفولانزا حفظ کند. فعالیت در زمانی که هنوز بیمار هستید، دفاع بدن را ضعیف نموده و شما را در معرض عوارض بیماری قرار می‌دهد.

مصرف زینک را افزایش دهید

استفاده از مواد غذایی و حتی مکمل‌های حاوی زینک یکی از راهکارهای موثر جهت درمان خانگی آنفولانزا است. ماده معدنی روی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ماده مغذی به مبارزه گلبول‌های سفید خون با میکروب‌ها و کاهش علائم آنفولانزا کمک می‌کند. غذاهایی مانند تخم مرغ، دانه و مغزهای گیاهی، گوشت قرمز، عدس، نخود، لوبیا و آجیل دارای مقادیر قابل توجهی زینک هستند.

دمنوش برای درمان آنفولانزا

طب سنتی جهت افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا راهکارها و اقداماتی را توصیه می‌کند. این اقدامات مبتنی بر استفاده از گیاهان به شکل‌های مختلف مانند دمنوش است.

چای سبز

یکی از روش‌های درمان آنفولانزا با طب سنتی استفاده از چای سبز است. این ماده به علت دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها درمان بسیار موثری جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و به دنبال آن درمان انفولانزا است. چای سبز حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام اپی گالوکاتچین گالات است که تاثیر مهاری بر ویروس عامل آنفولانزا دارد.

چای بادرنجبویه

این گیاه با خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌نماید. گیاه بادرنجویه مقادیری ویتامین سی دارد که می‌تواند از بدن محافظت نموده و سیستم ایمنی را تقویت کند.

درمان انفولانزا با دمنوش

چای دارچین

درمان خانگی آنفولانزا با دمنوش گیاهی دارچین یک اقدام موثر درمانی است. چرا که دارچین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و می‌تواند عامل بیماری‌زا را از بین ببرد.

برگ اکالیپتوس

برگ اکالیپتوس تاثیر درمانی زیادی در پایین آوردن تب دارد و می‌تواند بیماری آنفولانزا را به طور موثری درمان کند. متخصصین طب سنتی استفاده از این گیاه را به صورت روزانه توصیه می‌کنند.

زنجبیل

این گیاه حاوی موادی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند از بدن در برابر فاکتورهای بیماری‌زا دفاع کند. نوشیدن روزانه دو لیوان چای زنجبیل تازه می‌تواند علاوه بر از بین بردن احتقان بینی و گلو سبب بهبود سایر علائم آنفولانزا نیز شود.

درمان خانگی آنفولانزا با بخور

درمان آنفولانزا در خانه با دستگاه بخور یک اقدام بسیار مفید است. زیرا رطوبت باعث از بین رفتن عامل بیماری‌زا می‌شود و به دنبال آن تورم بینی و ریه را نیز تسکین می‌دهد. بخور دادن علاوه بر باز کردن راه‌های تنفسی سرفه‌ها را نیز کم ‌می‌کند و از این طریق سبب بازگشت سلامتی می‌شود. به صورت کلی مرطوب نگه داشتن محیط خانه می‌تواند از رشد سریع عامل بیماری آنفولانزا جلوگیری کند. البته در زمان استفاده از دستگاه بخور دقت داشته باشید که آب آن را به صورت روزانه عوض کنید.

پیشنهاد می‌دهیم این ویدیو را تماشا کنید:

آیا غرغره با آب نمک موجب درمان آنفولانزا می شود؟

گلوی ملتهب و تحریک شده آماده و مستعد پذیرفتن آنفولانزا است. با شستشوی گلو با آب نمک تمام ترشحاتی که در گلو تجمع کرده‌اند شسته و رفع خواهند شد. با این کار به بهبود گلو و جلوگیری از بروز مشکلات بعدی کمک می‌کنید. برای این کار یک قاشق چای خوری نمک را در 250 میلی‌لیتر آب حل کنید. این مقدار با پی اچ (ph) طبیعی بافت‌های بدن مطابقت دارد و از این رو بسیار تسکین دهنده است. توجه داشته باشید از خوردن آب نمک اجتناب کنید، زیرا درصد سدیم آن بالا است.

داروی درمان آنفولانزا  داروی درمان آنفولانزا

ابتلا به بیماری آنفولانزا چندان جالب نیست و طولانی شدن مدت بیماری می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. از این رو اگر درمان‌های خانگی باعث بهبود نشوند، نیاز به مراجعه پزشک و مصرف دارو الزامی است.

مسکن‌ها: مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کمک کردن به تسکین این علائم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این علائم می‌توانند شامل دردهای عضلانی، سردرد و تب باشد.

اکسپکتورانت: این نوع از داروها به کم کردن ترشحات سینوسی کمک نموده و سردرد و سرفه شما را تسکین خواهند داد.

داروهای ضد احتقان: این داروها می‌توانند به گرفتگی و آبریزش بینی و همچنین فشار وارده بر سینوس‌ها و گوش‌های شما کمک کنند. هر نوعی از این ضد احتقان‌ها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. بنابراین قبل از مصرف برچسب آن‌ها را بخوانید.

تیموسیپ یک داروی گیاهی برای تسکین گلو درد

بهبود سرفه، تسکین التهاب گلو و تارهای صوتی از مزایای مصرف ساشه تیموسیپ نویا ویژن است. این داروی گیاهی ضد اسپاسم مجاری تنفسی بوده و آنتی باکتریال به حساب می‌آید. تیموسیپ با طعم دارچین عرضه شده و فاقد گلوتن است. هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از این ساشه استفاده کنند. اما اگر به دارچین و آویشن حساسیت دارید، به سراغ مصرف این دارو نروید. تیموسیپ خلط آور  بوده و از این طریق روی تسکین مجاری تنفسی اثر دارد. محتویات هر ساشه را باید با نصف لیوان آب جوشیده شده مخلوط کرده و میل نمایید.

می‌توان گفت که تیموسیپ برای بهبود گرفتگی صدا معجزه می‌کند. بزرگسالان روزانه 1 تا 3 عدد ساشه و کودکان 1 تا 2 ساشه را می‌توانند مورد مصرف قرار دهند. دارچین و آویشن ترکیبات اصلی به کار رفته در تیموسیپ به حساب می‌آیند که هر دو برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر عمل می‌کنند. این محصول عارضه جانبی خاصی به دنبال نداشته و این مورد از مزایای آن به حساب می‌آید.

  تیموسیپ- راه های درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

خرید تیموسیپ

تاثیر واکسن آنفولانزا

واکسیناسیون نیز یکی از روش‌های کنترل بیماری است. با توجه به اینکه فصل آنفولانزا از ابتدای مهر ماه شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد؛ بهترین زمان برای دریافت واکسن ماه مهر و آبان است. با این حال می‌توان در ماه آذر و حتی دیرتر هم اقدام نمود اما تاثیر آن کمتر خواهد شد. انواع واکسن آنفولانزا کودکان و بزرگسالان باعث تولید آنتی بادی در بدن می‌شوند. این آنتی بادی‌ها پیشگیری لازم را در مقابل ویروس فراهم می‌کنند و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند و حتی صفر می‌کنند.

سخن پایانی

در مورد آنفولانزا بسیار اهمیت دارد که در عرض 48 ساعت که اولین علائم را مشاهده نمودید اقدام به درمان نمایید. بروز علائمی مانند آبریزش بینی و سرفه می‌تواند به عنوان نشانه‌های این بیماری تلقی شوند که با درمان خانگی آنفولانزا در مراحل ابتدایی بیماری از بین می‌روند. اما اگر علائم بهبود نیافت و تب باقی ماند، احساس لرز یا تعریق داشتید و حتی مشکلی در تنفس باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر