مجله مثبت سبز

عوارض اضافه وزن در بارداری چیست؟

امتیاز دهید

داشتن اضافه وزن در بارداری می تونه منجر به زایمان زودرس و تعدادی از خطرات سلامتی برای مادر و کودک بشه. عوارض این اضافه وزن ممکنه منجر به مشکلات سلامتی در درازمدت مانند کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و سکته مغزی بشه. اما بارداری رو اگه به معادله اضافه کنید، برخی از این خطرات برای […]

عوارض اضافه وزن در بارداری چیست؟

داشتن اضافه وزن در بارداری می تونه منجر به زایمان زودرس و تعدادی از خطرات سلامتی برای مادر و کودک بشه. عوارض این اضافه وزن ممکنه منجر به مشکلات سلامتی در درازمدت مانند کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و سکته مغزی بشه. اما بارداری رو اگه به معادله اضافه کنید، برخی از این خطرات برای مادر و کودک تقویت میشه. با مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آشنایی با عوارض اضافه وزن در بارداری

طبق روال معمول، خانم ها اکثرا در دوران بارداری مقداری وزن اضافه میکنن که البته این میزان طبیعی هست، یعنی به گفته اکثر محققان خانمی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشته باشه، باید در طول دوران بارداری بین 11 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنه؛ اما اگه از میزان طبیعی بیشتر شود، نوزاد در معرض خطر جدی قرار می گیره.
تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشون میده نوزادانی که از مادران چاق یا دارای اضافه وزن متولد میشن، در دوران بعدی زندگی خود با مشکل اضافه وزن و چاقی روبرو میشن.

نتیجه یک تحقیق

محققین آمریکایی با مطالعه بیش از پانصد هزار مادر که همگی دو فرزند داشتن به این نتیجه رسیدن که به ازای هر یک کیلوگرم که مادر در دوران بارداری اضافه کنه، به وزن جنین 7 گرم افزوده میشه. بر این اساس، ‌مادرانی که در دوران بارداری بیش از 24 کیلوگرم وزن اضافه می کنن،‌ نوزادانی ‌به دنیا میارن که در مقایسه با نوزادان مادرانی که 8 تا 10 کیلو وزن اضافه می کنن به طور متوسط 150 گرم سنگین تر هستن. به عنوان نمونه، احتمال اینکه نوزاد با وزن بالای 4 کیلوگرم به دنیا بیاد،‌ در مادرانی که بیش از 24 کیلوگرم اضافه وزن در دوران بارداری داشتن، دو برابر بیشتر میشه.

نکته مهم اینکه نوزادان چاق با احتمال خیلی زیاد در طول زندگی آینده خود افراد چاقی خواهند بود و این امر روی سلامت و طول عمرشون هم تاثیر میذاره، همچنین احتمال بیماری هایی مثل آسم،‌ سرطان و اتوپی در بین این کودکان افزایش پیدا میکنه.

در ایالات متحده که در اون میزان زایمان زودرس دو برابر بیشتر از سوئد هست، اکثر زنان در سن بارداری با اضافه وزن (26 درصد) یا چاقی (27.4 درصد) روبه رو هستن و چاقی شدید بسیار بیشتر از سوئد گزارش شده است.

عوارض اضافه وزن در بارداری چیست؟

برای محافظت از اضافه وزن در بارداریچه کاری میتونی انجام بدی؟

تعدادی از عوامل می تونه به چاقی کمک کنه، اما رژیم غذایی معمول و توصیه های آمادگی برای همه زنان بدون توجه به وضعیت حاملگی اونها اعمال می شه. در تماس با یک پزشک قبل از زایمان، داشتن به یک رژیم متعادل و ورزش منظم می تونه همه چیز رو در سلامت یک مادر و کودک ایجاد کنه.

تحقیقات همچنین نشون میدن که تغییرات ژنتیکی ناشی از چاقی می تونه از یک مادر چاق به فرزندش منتقل شه، اما از دست دادن وزن مادر قبل از بارداری می تونه به کاهش این خطرات کمک کنه.

براساس تحقیق محققان، چاقی به عنوان مهمترین عامل خطر ناباوری در بسیاری از کشورها از سیگار کشیدن هم فراتر رفته است. ترک سیگار در دوران بارداری شاید ساده تر از برخورد با یک مشکل وزن باشه، اما تغییرات شیوه زندگی سالم می تونه بر سلامت نوزاد تاثیر بذاره.

اضافه وزن به صورت ناگهانی

افزایش ناگهانی وزن، در برخی زنان باردار موجب مسمومیت بارداری میشه. این بیماران دارای افزایش خون و مشاهده پروتئین در ادرار خود هستن. اضافه وزن ناگهانی علایمی مانند تورم صورت، دست ها، پاها و قوزک پا، سردرد و گیجی ایجاد می کنه. بنابراین هر گاه در طی این دوران متوجه اضافه وزن سریع و ناگهانی شدید با داشتن و یا نداشتن عوارض بیماری مسمومیت بارداری، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر افزایش وزن بیشتر از 1 کیلوگرم در هفته به مدت 2 الی 3 هفته طول بکشه، می تونه موجب ایجاد احتباس مایعات بدن بشه.

یک نکته مهم در مورد اضافه وزن در بارداری

توصیه میشه خانم های چاق قبل از بارداری با رژیم غذایی مناسب و ورزش زیر نظر کارشناس، با وزن مناسب باردار بشن.

کاهش وزن در زمان بارداری عاقلانه نیست. مادر باردار اگه اضافه وزن داره باید در طول بارداری 7 الی11 کیلو گرم وزن اضافه کنه و در صورت چاقی بین 5 الی9 کیلو گرم اضافه وزن مناسبه.

عوارض اضافه وزن در بارداری چیست؟

رژیم های غذایی و فعالیت فیزیکی مناسب می تونه به مادر باردار کمک کنه تا افزایش وزن توصیه شده رو داشته باشه.

مادران چاق در زمان بارداری لازم به تحت نظارت دقیق باشن تا در صورت بروز دیابت و یا فشار خون بارداری مراقبت های لازم، به موقع براشون انجام بشه. در افراد بسیار چاق گاهی لازمه برای جلوگیری از لخته شدن خون در طول بارداری داروهای ضد انعقاد تزریقی مورد استفاده قرار بگیره. برای بررسی از نظر ناهنجاری های جنینی غربالگری های عادی کافیه.

چاقی در بعضی از افراد به صورت مرضی است و ممکنه با رژیم و ورزش کنترل نشه. گاهی در افرادی که چاقی شدید دار اعمال جراحی کاهش حجم معده و یا بای پس مسیر جذب گوارش قبل از بارداری کمک کننده است.

برگشت به وزن سابق پس از زایمان

متخصصین زنان و زایمان معتقدن که بعد از زایمان، ممکنه 6 ماه طول بکشه تا اضافه وزن در بارداری به حالت عادی برگرده و توصیه می کنن اگه مادران شیوه تغذیه درستی داشته باشن،‌ اضافه وزن باقب مونده از بارداری به طور میانگین 4/1 کیلوگرم خواهد بود که اون هم به راحتی با ورزش کنترل میشه.

خانم های باردار در سه ماهه اول دوران بارداری، نیازی به افزایش کالری ندارن، اما در سه ماهه دوم باید 340 کیلو‌کالری و در سه ماهه سوم 425 کیلو‌کالری اضافی نسبت به قبل از بارداری دریافت کنن. مصرف بیشتر و کمتر از این مقدار باعث اضافه وزن نامتعادل میشه.

کار کردن در دوران بارداری؟

فعالیت کاری در دوران بارداری مانعی نداره به شرطی که میزاناون در حد نرمال باشه، خانم‌های باردار رو خسته نکنه و به مقدار استراحتشون لطمه نزنه و یا در صورتی که پزشک به دلایلی این فعالیت ها رو محدود کنه و مصرف مواد‌غذایی روزانه در بارداری بهتره از همه رده های غذایی باشه، مخصوصا خانم های باردار باید استفاده کافی از سبزیجات و میوه‌ها رو در برنامه خودشون قرار بدن. همچنین مصرف گوشت، غلات و لبنیات هم از اهمیت زیادی برخوداره اما خوردن ماهی باید محدود شه. همچنین از مصرف فست فود در دوران بارداری به دلیل كالری زیاد و ارزش غذایی كم تا حد امکان باید پرهیز بشه. مصرف کافئین در بارداری باید کم باشه و از الکل و دخانیات به شدت باید دوری کرد!

نکته آخر

مصرف انواع مکمل بانوان و باداری را زیر نظر پزشک از یاد نبرید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها