چگونه چروک های صورت را از بین ببریم ؟

امتیاز دهید

با افزایش سن کم‌کم نخستین نشانه‌های چین و چروک در پوست مشاهده می‌شود. بروز چین و چروک‌های پوستی بخشی از پروسه پیر شدن است که اگرچه به طور کامل نمی‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت اما با استفاده از برخی راهکارها می‌توان مانع از افزایش آنها شده و حتی بعضی خطوط ریز روی صورت را […]

درمان چروک های صورت

با افزایش سن کم‌کم نخستین نشانه‌های چین و چروک در پوست مشاهده می‌شود. بروز چین و چروک‌های پوستی بخشی از پروسه پیر شدن است که اگرچه به طور کامل نمی‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت اما با استفاده از برخی راهکارها می‌توان مانع از افزایش آنها شده و حتی بعضی خطوط ریز روی صورت را از بین برد. برخی روش‌های خانگی و دارویی برای درمان چروک های صورت در این مطلب به شما ارائه خواهد شد.

علت بروز چین و چروک

هرچه سن بالاتر می‌رود، پروتئین‌های کلاژن و الاستین کمتری در پوست تولید شده و پوست با نازک شدن مقاومت کمتری در برابر آسیب‌های محیطی پیدا می‌کند. اما عوامل محیطی نیز در این میان نقش مهمی دارند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب، سیگار کشیدن، عدم نوشیدن آب به مقدار کافی و افزایش سموم در بدن موجب می‌شوند که چین و چروک‌ها جلوه بیشتری در صورت داشته باشند. خوشبختانه راه‌های طبیعی بسیاری برای کاهش چین و چروک پوستی وجود دارد که توجه به آنها چهره‌ای جوان‌تر و جذاب‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

  علت بروز چین و چروک

راه های پیشگیری و کاهش چین و چروک

جهت پیشگیری و همچنین کم شدن چروک‌های پوستی از راهکارهای زیر استفاده کنید:

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان
  • ضد آفتاب بزنید
  • مصرف قند و کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود کاهش دهید
  • سیگار را کنار بگذارید
  • از روغن نارگیل روی پوست استفاده کنید
  • هر روز 30 میلی‌گرم بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) استفاده کنید؛ به این منظور می‌توانید اسفناج، هویج، مرکبات، زردآلو، طالبی، کدوتنبل و انبه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • موقعیت خواب خود را طوری تنظیم کنید که کمترین فشار به صورت شما وارد شود. به این منظور می‌توانید به پشت بخوابید.
  • حداقل روزانه 2 بار با شوینده مناسب صورت خود را بشویید.
  • از منابع غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان باشند، در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید. ویتامین C و ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و ضد چروک پوستی عمل می‌کنند.
بیشتر بدانید: ماسک ضد چروک خانگی

راهکارهای خانگی برای درمان چروک های صورت

روش های زیر را جهت کاهش خطوط چهره خود به کار ببندید:

آلوئه ورا بخورید

بر اساس پاره‌ای از مطالعات مصرف روزانه آلوئه ورا 90% سبب کاهش چین و چروک‌های پوستی می‌شود. آلوئه ورا خواص درمانی بی‌شماری دارد و همچنین از ژل آن می‌توان به طور موضعی روی پوست استفاده کرده و در درمان چروک های صورت موثر عمل کرد.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

  آلوئه ورا

از ماسک موز استفاده کنید

موز حاوی روغن و ویتامین‌های طبیعی بوده و سلامت پوست را ارتقاء می‌بخشد. یک چهارم موز را له کرده و آن را به حالت یک خمیر صاف در آورید. سپس ماسک موز را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست خود قرار داده و بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

از مواد غذایی استفاده کنید که غنی از مواد مغذی باشند و علاوه بر اینکه برای همه ارگان‌های بدن شما مفید هستند، به کاهش چین و چروک نیز کمک کنند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که در رژیم غذایی خود از میوه‌ و سبزیجات زیاد استفاده می‌کنند کمتر از افرادی که بیشتر مواد گوشتی استفاده می‌کنند، دچار چین و چروک می‌شوند. از جمله مواد غذایی که به پیشگیری و درمان چروک های صورت کمک می‌کنند می‌توان به دانه چیا، سفیده تخم مرغ، بلغور جو دوسر، ماهی سالمون، گردو، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، زنجبیل و دارچین اشاره کرد.

ماسک سفیده تخم مرغ استفاده کنید

مطالعات نشان می‌دهند که کرم‌هایی که از سفیده تخم مرغ در آنها استفاده شده است، نقش قابل توجهی در کاهش چین و چروک دارند زیرا سبب افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شوند. اگر حساسیت نداشته باشید، از ماسک سفیده تخم مرغ نیز می‌توانید برای بهبود چروک‌های پوست خود بهره بگیرید.

به پوست خود روغن های طبیعی بزنید

استفاده از مقدار کمی روغن طبیعی در ترکیب با یک روغن حامل می‌تواند در درمان چروک های پوستی نقش موثری را ایفا کند. به این علت باید برخی روغن‌ها را با یک روغن حامل رقیق کرد که سبب تحریک پوستی نشوند. روغن آرگان، جوجوبا، اسطوخودوس، رزماری و گل سرخ گزینه‌هایی ایده‌آل برای استفاده روی پوست محسوب می‌شوند. بهتر است پیش از آنکه روغن را به طور مستقیم روی صورت استفاده کنید، آن را در قسمت دیگری از بدن مثل بازوها امتحان کنید تا از لحاظ واکنش‌های آلرژیک خیالتان آسوده باشد.

پوست خود را ماساژ دهید

برای جلوگیری و کاهش چین و چروک استفاده از ماساژ گزینه مطلوبی محسوب می‌شود. پژوهشگران می‌گویند ماساژ روزانه صورت به مدت 3 تا 5 دقیقه با استفاده از انگشتان دست می‌تواند در کاهش چین و چروک بسیار موثر باشد. امروزه برخی دستگاه‌های دستی ماساژ صورت نیز وجود دارند که از آنها نیز جهت ماساژ می‌توان استفاده کرد.

روغن زیتون بخورید

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون می‌تواند از پوست در برابر بروز چین و چروک محافظت به عمل آورد. بر این اساس افرادی که روغن زیتون به مقدار مکفی استفاده می‌کنند، کمتر از اشخاصی که بیشتر گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، در معرض افزایش چین و چروک قرار می‌گیرند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گوجه فرنگی و حبوباتی نظیر عدس و لوبیا نیز تقریبا به نسبت روغن زیتون در پیشگیری از چروک موثر هستند.

مواد غذایی حاوی زینک و سلنیوم مصرف کنید

مواد معدنی نیز مانند ویتامین‌ها ریزمغذی‌هایی هستند که برای داشتن یک پوست سالم به آنها نیاز مبرم وجود دارد. در این میان “روی” و “سلنیوم” از اهمیت بیشتری برخوردار هستند زیرا از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کرده و در نتیجه چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند. این دو ماده معدنی را هم از طریق رژیم غذایی و هم از طریق مصرف مکمل‌های غذایی می‌توانید برای بدن خود تامین نمایید. گوشت قرمز، لوبیا، بادام، بلغور جو دوسر و نخود فرنگی منابع غنی از زینک و دانه آفتاب‌گردان، ماست، اسفناج، بلغور جو دوسر و موز منابع سرشار از سلنیوم به شمار می‌آیند.

  زینک

منابع پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود جای دهید

مصرف منظم پروبیوتیک‌ها در تقویت سلامت پوست تاثیر چشمگیری دارد. به این منظور می‌توانید از ماستی استفاده کنید که حاوی پروبیوتیک باشد. منابع پروبیوتیک نه تنها گوارش و هضم غذا را تسهیل می‌کنند بلکه مقاومت پوست را در برابر عوامل محیطی مثل استرس و نور خورشید بالا برده و به درمان چروک های صورت کمک می‌کنند.

از روبالشی های ابریشمی استفاده کنید

شاید برایتان جالب به نظر برسد که استفاده از روبالشی‌های ابریشمی در کاهش چین و چروک موثر است. ابریشم حاوی پروتئین بوده و ضد آلرژی است و بنابراین خوابیدن روی آن به هیچ عنوان به پوست آسیبی نمی‌رساند و خطوط ریز روی صورت را نیز کاهش می‌دهد.

استفاده از دارو و کرم های موضعی برای درمان چروک های صورت

استفاده از کرم ضد چروک یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری و درمان چروک های صورت است. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که جهت پیشگیری از بروز چین و چروک بهتر است استفاده از محصولات ضد چروک در دهه 20 زندگی و حداکثر تا سن 30 سالگی آغاز شود. مهم‌ترین ترکیباتی که در کرم ضد چروک معمولا استفاده می‌شود شامل آلفاهیدروکسی اسید، رتینول، ویتامین C، کوآنزیم کیو 10 و نیاسینامیدها است. در بسیاری از این کرم‌ها از ترکیبات گیاهی مثل عصاره درخت چای و عصاره دانه انگور نیز استفاده می‌شود.

  کرم ضد چروک

افرادی که پوست چرب دارند باید به دنبال کرم‌های ضد چروکی باشند که حاوی اسید سالسیلیک بوده و مقدار کمتری روغن در آنها به کار رفته باشد. اگر پوست خشک و حساس دارید، محصولی که حاوی مقدار زیادی رتینول باشد، برای شما اصلا مناسب نیست زیرا این ماده سبب تحریک پوستی می‌شود. باید مطمئن شوید که در فرآورده‌ای که به عنوان ضد چروک انتخاب کرده‌اید، آنتی‌اکسیدان به مقدار کافی به کار رفته باشد. فاکتور سن نیز برای انتخاب محصولات ضدچروک بسیار مهم است. برخی از این کرم‌ها و لوسیون‌ها برای زیر 40 سال و برخی برای بالای 40 سال فرموله شده‌اند. بدیهی است که درصد استفاده از مواد ضد چروک در محصولات مخصوص بالای 40 سال بیشتر است.

درمان پزشکی برای بهبود چین و چروک

اگر چین و چروک‌های شما عمیق است شاید بهتر باشد به پزشک متخصص پوست در کلینیک‌های پوست مراجعه کرده و از راهکارهای دیگری استفاده کنید. هنگامی‌که به پزشک مراجعه می‌کنید احتمالا در مورد سن شما، میزان قرار داشتن شما در معرض نور خورشید و سیگار کشیدن از شما پرسش‌هایی خواهد کرد.

  ماساژ پوست درمان چروک های صورت

بعضی از درمان‌هایی که پزشک ممکن است پیشنهاد دهد، شامل موارد زیر است:

  • استفاده از رتینوئید موضعی
  • آنتی‌اکسیدان‌ها موضعی و کلاژن‌سازها
  • لیرز پوست
  • لایه بردارهای شیمیایی
  • میکرودرم ابریژن
  • بوتاکس
  • استفاده از فیلر
  • لیفت صورت

کلام آخر

شاید درمان چروک‌های صورت به طور کامل میسر نباشد اما با استفاده از برخی راهکارهای خانگی و کرم‌های موضعی می‌توان به بهبود آنها کمک کرد. فراموش نکنید که اگر خواهان جوان‌سازی پوست خود هستید، چاره‌ای نیست جز اینکه در مراقبت از آن کوشا بوده و نکات ارائه شده را پشت گوش نیندازید. زیبایی چهره شما در گرو داشتن پوستی سالم، شفاف و شاداب است. همیشه لازم نیست جهت محافظت از پوست هزینه‌های هنگفت پرداخت کنید. بسیاری از راهکارهایی که در این مطلب عنوان شدند، با صرف کمترین هزینه ممکن هستند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریدخت
پریدخت

بوتاکس برای پیشگیری از چین و چروک از چه سنی پیشنهاد میشه؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  پریدخت

سلام کاربر عزیز…با متخصص پوست مشورت نمایید