مجله مثبت سبز

تفاوت کرونا و آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت

5/5 - (1 امتیاز)
کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی از نظر علائم گاه شباهت‌هایی با هم دارند که ممکن است تشخیص را کمی دشوار کنند. در زمینه تفاوت‌های این بیماری‌ها و عارضه‌ها در این مقاله اطلاعاتی به شما می‌دهیم که قطعا برایتان مفید خواهد بود.
تفاوت کرونا و آنفولانزا

اگر سرفه می‌کنید، آبریزش بینی دارید یا خسته و بی حال شده‌اید، لزوما به ویروس کرونا مبتلا نیستید. با رسیدن فصل بهار و جوانه زدن بسیاری از درختان و تجربه پاییز و زمستان حساسیت و سرماخوردگی و بعضا آنفولانزا برای افراد ایجاد می‌شود. بنا به گفته متخصصان درست است که این بیماری‌ها مشابه هم هستند، اما با یکدیگر یکی نیستند. از این رو جهت آگاهی از بیماری خود لازم است تا با علائم و تفاوت کرونا و آنفولانزا آشنا شوید تا به درمان مناسب بپردازید.

ویروس کرونا چیست؟

این ویروس از جدید‌ترین خانواده ویروس‌های کرونا است که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. ویروس کرونا به نام Covid 19 (کووید 19) نامگذاری شده است. ویروس‌ها ساختار سلولی و هیچ گونه علائم حیاتی ندارند. اما با ورود به سلول‌های زنده میزبان، کنترل سلول را به دست گرفته و سلول‌ها را وادار به تکثیر ویروس می‌کنند. این عمل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که سلول می‌میرد و ویروس‌های زیادی در بدن پخش می‌شوند. ویروس کرونا به دلیل شیوع سریع‌تر افراد بیشتری را مبتلا می‌کند. اما طبق محاسبات 1/4% افراد مبتلا به کرونا در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و 98/6% بهبود پیدا می‌کنند.

کرونا

علائم بیماری کرونا

قبل از بررسی تفاوت کرونا و آنفولانزا و سایر بیماری‌های مشابه بهتر است به صورت جداگانه علائم این بیماری‌ها را بدانید. سازمان بهداشت جهانی شایع‌ترین علائم ابتلا به این ویروس را سرفه‌ خشک، خستگی و تب اعلام کرده است. از دیگر علائمی که کمتر شایع است نیز می‌توان به جوش زدن پوست یا رنگ پریدگی انگشتان دست و پا، از دست دادن بویایی و چشایی، سر درد، کوفتگی بدن و گلو درد اشاره نمود. در سخت‌ترین شرایط ابتلا، فرد کم آوردن نفس یا درد و فشار بر قفسه سینه را تجربه خواهد کرد.

آنفولانزا چیست؟

بیماری آنفولانزا بیماری ویروسی حاد تنفسی است. زمانی که فرد به این بیماری آلوده می‌شود با سرفه و عطسه خود می‌تواند دیگران را نیز مبتلا کند. قطرات آلوده روی سطوح و دست‌های بیمار قرار می‌گیرد و یا در هوا پراکنده می‌شود. سایر افراد با استنشاق هوای آلوده یا لمس سطوح آلوده به ویروس، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری با شیوع کمتر آمار مرگ بیشتری را به خود اختصاص داده است. طبق گزارشات میزان مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری در سراسر دنیا 300 تا 650 هزار نفر است.

آنفولانزا2

علائم بیماری آنفولانزا

علائمی همچون گلو درد، درد عضلانی، گرفتگی گلو، سرفه و تب می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما آنفولانزا گرفته‌اید. اگر آنفولانزا داشته باشید احتمالا تب 37 تا 40 درجه سانتی گراد را تجربه خواهید کرد. در کودکان نیز تب آنفولانزا درجه بالاتری دارد. این بیماری می‌تواند خستگی و درد را برای شما به همراه داشته باشد. احساس ضعف و خستگی ممکن است تا 3 هفته طول بکشد و یا حتی طولانی‌تر شود!

سرماخوردگی چیست؟

بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها متداول‌ترین عامل این بیماری هستند. سرماخوردگی یک بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است و عمدتا بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویروس‌های عامل می‌توانند تا مدت زمان طولانی در محیط فعال بمانند و از طریق دستان به بینی و چشم‌ها که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با اشیا آلوده یا افراد قابلیت انتقال به بدن را دارد. فصل ابتلا به این بیماری فصل پاییز و زمستان است و میزان مبتلایان به سرماخوردگی در این فصول افزایش می‌یابد. سرماخوردگی معمولا به راحتی برطرف شده و منجر به مرگ نمی‌شود. اما گاهی سرماخوردگی در نوزادان و افراد مسن منجر به عفونت‌های تنفسی همچون برونشیت شده و حتی مرگ را در پی دارد.
آنفولانزا

علائم بیماری سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولا با عطسه، سر درد و خستگی آغاز شده و با علائمی همچون سرفه، آبریزش بینی، تب و گلو درد ادامه دارد. این بیماری معمولا بعد از هفت تا ده روز برطرف می‌شود ولی برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. همانطور که پیش از این اشاره شد، تفاوت کرونا و سرماخوردگی در بسیاری از علائم در میزان شدت و مدت زمان آن است.

آلرژی یا حساسیت چیست؟

قبل از نام بردن تفاوت کرونا و حساسیت بهتر است با این بیماری آشنا شوید. حساسیت یک پاسخ سیستم ایمنی به یک ماده خارجی است که معمولا برای بدن مضر نیست. به این ماده خارجی آلرژن گفته می‌شود و می‌تواند شامل غذاهای خاص، گرده یا غذای شور حیوانات خانگی باشد. زمانی که شما آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی را ایجاد می‌کند که آلرژن خاص را مضر می‌دانند. این واکنش می‌تواند به اشتباه باشد و سبب ایجاد اختلال در مجاری هوایی یا دستگاه گوارش شما شود. شدت آلرژی در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند از تحریک جزئی تا آنافیلاکسی متغیر باشد. این بیماری واگیردار نبوده و مرگی هم در پی ندارد.
آلرژی تفاوت کرونا و سرماخوردگی

علائم آلرژی

علائم این عارضه به نوع ماده آلرژی‌زا بستگی دارد. این ماده می‌تواند در مجاری هوایی، معابر بینی، سینوس‌ها، پوست و دستگاه گوارش شما تاثیرگذار باشد. عطسه، خارش چشم‌ها، بینی یا سقف دهان، آبریزش، چشم‌های قرمز یا متورم از جمله علائم معمول حساسیت هستند. علائم آلرژی غذایی نیز شامل سوزش در دهان، کهیر، تورم صورت، گلو یا زبان می‌شود.

چطور بیماری خود را تشخیص دهید ؟

پس از اینکه به صورت جداگانه این بیماری‌ها را معرفی کردیم، به دلیل شباهت زیاد بهتر است علائمشان را با یکدیگر مقایسه کنیم. در ادامه با توجه به جدول زیر شما تفاوت کرونا و آنفولانزا ، تفاوت کرونا و سرماخوردگی و تفاوت کرونا و حساسیت را می‌شناسید و می‌توانید جهت درمان مناسب اقدام نمایید.

علائم کرونا آنفولانزا سرماخوردگی حساسیت
سرفه شایع شایع/ شدید متعادل تا خفیف گاهی
عطسه بسیار جزئی گاهی متداول متداول
گلو درد شایع شایع شایع گاهی
تنگی نفس در وضعیت وخیم‌تر نادر نادر نادر بجز حساسیت آسم
اسهال جزئی گاهی در کودکان اصلا اصلا
خستگی و ضعف متداول شدید خفیف گاهی
کوفتگی مفرط جزئی متداول جزئی اصلا
سر درد متداول شدید شایع نیست شایع نیست
آبریزش یا گرفتگی بینی گاهی گاهی شایع شایع
از دست دادن حس بویایی و چشایی شایع گاهی گاهی اصلا
تب شایع بالا نادر اصلا

 

در نهایت اگر در فصل بهار دچار این علائم شدید و سابقه‌ حساسیت و آلرژی دارید ابتدا به این دو بیماری شک کنید. چنانچه در فصل پاییز و زمستان هستیم و احساس کوفتگی و درد و تب دارید، امکان دارد به سرماخوردگی دچار شده باشید. با توجه به اینکه واکسن آنفولانزا شما را از ابتلا به این بیماری مصون می‌کند، پس از زدن واکسن احتمال ابتلا بسیار کم است. اگر واکسن کرونا زده‌اید، باز هم احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوید. با توجه به اینکه ویروس کوید19 به طور مداوم در حال جهش است، با مشاهده هر نوع علائم که نشان از سرماخوردگی دارد، توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی‌های بیشتری انجام دهد.

تفاوت کرونا و آنفولانزا

کرونا توسط ویروس کووید-19 و آنفولانزا توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. بنابراین عامل ایجاد کننده این دو بیماری کاملا با یکدیگر متفاوت است. کرونا و آنفولانزا فرق‌های دیگری هم با هم دارند:

علائم کرونا و آنفولانزا

علائم COVID-19 معمولا 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-2 بروز می‌یابد. اما نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا اغلب 1 تا 4 روز پس از مواجه شدن با این ویروس آشکار می‌شود.

شیوع و شدت COVID-19 و آنفولانزا

به نظر می‌رسد کوید-19 مسری‌تر است و سریع‌تر از آنفولانزا پخش می‌شود. بیمار مبتلا به کرونا ممکن است علائمی همچون از دست دادن بویایی و چشایی را تجربه کند اما این علائم در آنفولانزا دیده نمی‌شود. احتمال آسیب به ریه در بیماری کرونا بیشتر از آنفولانزا است. در حال حاضر میزان مرگ و میر با کوید-19 نیز بیشتر از آنفولانزا به نظر می‌رسد.

درمان کووید-19 و آنفلوانزا

آنفولانزا را می‌توان با داروهای ضد ویروسی درمان کرد. اما در حال حاضر تنها یک داروی ضد ویروسی به نام رمدسیویر برای درمان COVID-19 تایید شده است. محققان همچنان در حال ارزیابی بسیاری از داروها و درمان‌های COVID-19 هستند. برخی از داروها ممکن است شدت بیماری کرونا را کاهش دهند اما درمان قطعی برای آن به حساب نمی‌آیند.

پیشگیری از کرونا و آنفولانزا

با تزریق واکسن آنفولانزا می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل برسانید. البته واکسن آنفولانزا هر سال باید تمدید شود تا اثر مطلوبی داشته باشد. خوشبختانه در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز واکسن‌هایی در کشور وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره بگیرید. این واکسن‌ها باید در چندین نوبت طبق دستوری که مرکز بهداشت ارائه می‌دهد تزریق شوند تا موثر باشند. دیگر روش‌های جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و کرونا تقریبا شبیه به هم هستند:

  • دور شدن از فرد بیمار و رعایت فاصله اجتماعی (حدود 2 متر)
  • شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه یا استفاده از الکل ضد عفونی کننده با درصد الکل مناسب
  • ماسک زدن در محیط‌هایی که احتمال انتقال زیاد است (بیشتر برای بیماری کرونا توصیه می‌شود.)
  • پوشاندن دهان و بینی با دستمال به هنگام سرفه و عطسه
  • پرهیز از لمس چشم، بینی و دهان با دست آلوده
  • ضد عفونی کردن سطوحی که مدام با آنها در تماس هستید.

سخن پایانی

به علت شباهت برخی از بیماری‌های ویروسی برای اینکه بهتر بتوانید بیماری خود را تشخیص دهید لازم است از تفاوت کرونا و آنفولانزا ، سرماخوردگی و حساسیت اطلاع داشته باشید. سپس با در نظر داشتن علائم نسبت به برطرف نمودن بیماری خود اقدام نمایید. اگر نمی‌دانید که دقیقا به چه بیماری مبتلا هستید و در مورد آن نگرانید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که ویروس تنفسی شما از چه نوعی است. شاید هم به ویروس مبتلا نشده باشید و مشکل شما فقط حساسیت فصلی باشد.

مطالب مرتبط
برچسب: سلامت بدن
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها