مجله مثبت سبز

تاثیر تیروئید بر کلسترول و فشار خون

4/5 - (1 امتیاز)

نکاتی پیرامون تاثیر تیروئید بر کلسترول و فشار خون تیروئید غده‌ای درون ریز در بدن است که کنترل اکثر فعالیت‌های بدن را بر عهده دارد. این غده، هورمونی تولید می‌کند که سرعت متابولیسم را کنترل می‌کند. اختلالات تیروئیدی می‌تواند سرعت متابولیسم را کند و یا سریع کند. وقتی سطح هورمون‌ها خیلی پایین یا خیلی بالا […]

تاثیر تیروئید بر کلسترول

نکاتی پیرامون تاثیر تیروئید بر کلسترول و فشار خون

تیروئید غده‌ای درون ریز در بدن است که کنترل اکثر فعالیت‌های بدن را بر عهده دارد. این غده، هورمونی تولید می‌کند که سرعت متابولیسم را کنترل می‌کند. اختلالات تیروئیدی می‌تواند سرعت متابولیسم را کند و یا سریع کند. وقتی سطح هورمون‌ها خیلی پایین یا خیلی بالا برود، نشانه‌های این اختلال را در سطح گسترده‌ای تجربه خواهید کرد. تغییر ناگهانی در وزن، یکی از نشانه‌های شایع اختلال در تاثیر تیروئید است. اضافه کردن وزن، می‌تواند نشانه کاهش هورمون‌های تیروئید باشد که به آن کم کاری تیروئید می گویند. در مقابل، اگر تیروئید بیش از نیاز بدن هورمون تولید کند ممکن است دچار کاهش وزن ناگهانی شوید که به این حالت، پر کاری تیروئید می گویند. مشکل کم کاری تیروئید شایع‌تر است.

چرا تاثیر تیروئید بر کلسترول خطرناک است؟

پزشک شما احتمالاً شما را در مورد کلسترول خون، اخطار داده است. کلسترول بالای خون می‌تواند شریان‌های شما را آلوده و شما را در معرض جدی خطر بیماری‌های قلبی قرار دهد.

سطوح کلسترول بالا می‌تواند از رژیم غذایی شما متضرر شود، به ویژه اگر غذاهایی با چربی‌های اشباع شده مانند گوشت قرمز و کره زیاد بخورید. گاهی اوقات، ممکن است غده تیروئید شما دچار مشکل باشد. هورمون بیش از حد یا خیلی کم تیروئید می‌تواند سطح کلسترول شما را به سمت بالا یا پایین ببرد.

در این مطلب نگاهی به تأثیر تیروئید شما بر کلسترول و فشار خون خواهیم داشت…

تاثیر تیروئید بر فشار خون

پرکاری تیروئید از عوامل مؤثر بر فشارخون است که باعث افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشارخون می‌شود.

پرکاری تیروئید می‌تواند بر افزایش فشار خون و یا در کلسترول خون تأثیر گذار باشد. نارسایی قلب می‌تواند باعث تیروئید شود و حتی ممکن است موجب تغییر در ضربان قلب شود. پرکاری تیروئید از عوامل فشار خون است که باعث تند شدن ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود. با درمان بیماری تیروئید فشار خون این بیماران هم کنترل می‌شود اگر پدر و مادر در هر دو از فشار خون بالا برخوردار باشند، فرزند آن‌ها هم نیز گرفتار این بیماری خواهد شد.

تاثیر تیروئید کم یا زیاد

تاثیر تیروئید گاهی اوقات می تواند هورمون های بیش از حد کم یا زیاد تولید کند.

وضعیتی که تیروئید شما غیر فعال است، هیپوتیروئیدی نامیده می شود. هنگامی که تیروئید بی ثبات است، تمام بدن شما احساس کندی می‌کند و شما تبدیل به فردی همیشه خسته می‌شوید.

چطور تاثیر تیروئید باعث مشکلات کلسترول می شود؟

بدن شما نیاز به هورمون های تیروئید دارد تا کلسترول را تولید کند و کلسترول را از بین ببرد. هنگامی که سطح هورمون تیروئید کم است (کم کاری تیروئید)، بدن شما به طور موثر کار نمی‌کند و کلسترول LDL را از بین نمی برد. کلسترول LDL می تواند در خون شما ایجاد شود.

سطح هورمون تیروئید برای افزایش کلسترول لازم نیست که بسیار زیاد باشد. حتی افراد مبتلا به کم خونی تیروئید، که به نام هیپوتیروئیدیسازی subclinical نامیده می‌شوند، می‌توانند، کلسترول LDL معمولی بیشتری در خون داشته باشند. یک مطالعه در مجله Clinical Endocrinology and Metabolism (JCEM) نشان داد که سطح بالای TSH تنها می‌تواند به طور مستقیم سطح کلسترول را افزایش دهد، حتی اگر سطح هورمون تیروئید بالا نباشد!

هیپرتیروئیدیسم اثر متفاوتی بر کلسترول دارد. این باعث می‌شود سطح کلسترول به میزان غیر طبیعی کاهش یابد.

هیپرتیروئیدیسم می تواند عواقب متعددی را به دنبال داشته باشد که عبارتند از:تاثیر تیروئید بر کلسترول

  • مشکلات قلبی؛ یکی از جدی ترین مشکلات هیپرتیروئیدیسم درگیر کردن قلب است که شامل افزایش ضربان قلب و ضربان نامنظم قلب است که این عوارض با درمان مناسب قابل درمان هستند.
  • پوست قرمز و متورم؛ در بعضی موارد نادر افرادی با بیماری پوستی  Gravesپوست تحت تاثیر قرار می گیرد و سبب قرمزی و تورم پوست به خصوص در ساق و کف پا می شود.
  • تیروئید سمی؛ هیپر تیروئیدیسم می‌تواند شما را در خطر تیروئید سمی قرار دهد و به صورت ناگهانی علائم را شدت دهد و منجر به تب، افزایش ضربان قلب و گاهی اوقات سبب هذیان گویی شود، اگر این علائم را دیدید سریعا در پی درمان باشید.
  • شکنندگی استخوان؛ هیپر تیروئیدیسم درمان نشده می تواند سبب ضعف و شکنندگی استخوان‌ها شود مقاومت استخوان های شما تا حدی به مقدار کلسیم و سایر مینرال‌های موجود در آن ها بستگی دارد مقادیر بالای هورمون تیروئید توانایی بدن برای نگهداری کلسیم در استخوان‌ها را ضعیف می‌کند.
  • مشکلات چشم؛ افرادی با بیمای چشمیGraves دچار مشکلات چشمی مانند بیرون زدگی، قرمزی و یا تورم ،حساسیت به نور ،دید تار و دید دوتایی می شود.

اگر این علائم را متوجه شوید، ممکن است غده تیروئید ضعیفی داشته باشید:

  • افزایش وزن
  • ضربان قلب آهسته
  • افزایش حساسیت به سرما
  • درد عضلانی و ضعف
  • پوست خشک
  • یبوست
  • مشکل یادآوری یا تمرکز

تاثیر تیروئید بیش از حد فعال تقریبا علامت های متفاوت زیر را دارد:

  • کاهش وزن
  • ضربان قلب سریع
  • افزایش حساسیت به گرما
  • افزایش اشتها
  • عصبی بودن
  • حرکت مکرر روده
  • مشکل خواب

نحوه تشخیص پزشکان چگونه است؟

تشخیص پزشک می‌تواند به وسیله آزمایش های خون که سطح تیروکسین و TSHدر خون را می‌سنجد تثبیت شود. مقادیر بالای تیروکسین و مقادیر پایین یا عدم وجود TSHنشانه پرکاری تیروئید است، مقدار TSH مهم است، زیرا این هورمونی است که پیام‌هایی را به غده تیروئید برای تولید بیشتر تیروکسین می‌فرستد، این تست به خصوص برای بزرگسالان که علائم سنتی هیپر تیروئیدیسم را ندارند لازم است. اگر علائم یک مشکل تیروئید دارید و سطح کلسترول شما بالا یا پایین است، به پزشک خود مراجعه کنید. شما آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح TSH و سطح هورمون تیروئید به نام تیروکسین دریافت خواهید کرد. این آزمایشات به پزشک شما کمک می‌کند تا در مورد اینکه آیا تیروئید شما بیش از حد فعال یا نامناسب است یا خیر.

با استفاده از داروهای جایگزین هورمون تیروئید لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید همچنین می‌توانید سطح کلسترول را کاهش دهید. هنگامی که سطح هورمون تیروئید شما کم است، ممکن است شما نیاز به جایگزینی هورمون تیروئید نداشته باشید. در عوض، پزشک ممکن است شما را در معرض استفاده از یک استاتین یا سایر داروهای کاهش کلسترول قرار دهد.

برای یک تیروئید بیش از حد فعال، دکتر شما به شما ید رادیواکتیو برای کاهش غده یا دارو برای کاهش تولید هورمون تیروئید تجویز می‌کند. تعداد کمی از افرادی که نمی‌توانند از داروهای ضد تیروئید استفاده کنند، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای حذف اکثر غده تیروئید داشته باشند!

 

مطالب مرتبط
دسته بندی: قلب و عروق
بحث و تبادل نظر