مجله مثبت سبز

وظیفه هورمون تستوسترون در بدن چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

هورمون تستوسترون متعلق به یک نوع هورمون مردانه به نام آندروژن است که گاهی به عنوان آستروئید یا استروئیدهای آنابولیک هم شناخته می‌شود. در مردان تستوسترون عمدتا در بیضه‌ها تولید شده و مقدار کمی از آن هم در غدد فوق کلیه ترشح می‌شود. هیپوتالاموس مغز و غده تستوسترون را کنترل نموده و هیپوتالاموس پیامی در […]

وظیفه هورمون تستوسترون

هورمون تستوسترون متعلق به یک نوع هورمون مردانه به نام آندروژن است که گاهی به عنوان آستروئید یا استروئیدهای آنابولیک هم شناخته می‌شود. در مردان تستوسترون عمدتا در بیضه‌ها تولید شده و مقدار کمی از آن هم در غدد فوق کلیه ترشح می‌شود. هیپوتالاموس مغز و غده تستوسترون را کنترل نموده و هیپوتالاموس پیامی در خصوص مقدار تستوسترون مورد نیاز می‌فرستد و هیپوفیز هم آن پیام را به بیضه‌ها منتقل می‌کند. این ارتباط از طریق مواد شیمیایی و هورمون‌های موجود ردوبدل می‌شوند.چرا همه ما به هورمون تستوسترون نیاز داریم؟

تستوسترون به عنوان یک هورمون که در بدن زنان و مردان مشترک است، نقش حیاتی در بدن دارد. تستوسترون به تنظیم جنسیت و میل جنسی، عملکرد مغز، توده استخوانی، توده عضلانی، قدرت و توزیع چربی کمک می‌کند بنابراین، نشانه‌های کمبود اسن هورمون شامل کاهش توده عضلانی، تحریک پذیری، افسردگی، پوکی استخوان، اختلال عملکرد نعوظ، میل کم جنسی و… است.

چرا زنان به مقدار کمی تستوسترون در بدن نیاز دارند؟

تستوسترون به طور سنتی به عنوان یک هورمون مردانه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. تستوسترون در بدن زنان در تخمدان‌ها و غدد فوق کلیه تولید می‌شود و دارای بسیاری از توابع مختلف است. اما برای اکثر زنان، میزان تستوسترون تا اواخر دهه ۲۰ یا اوایل دهه ۳۰ به میزان پایین‌تر از حد مطلوب است.

وظیفه هورمون تستوسترون برای همه زنان، تستوسترون نقش مهمی در استحکام استخوان، عملکرد مغز و رشد کلی توده استخوانی و قدرت عضلانی بدون چربی دارد. همچنین به یک حس کلی و سطح بالای انرژی کمک کند و شاید مهم‌ترین اثر آن بر میل جنسی و یا جنسیت زن است. بنابراین حفظ تستوسترون در سطوح بهینه برای زنان مهم است چراکه به حفظ سلامت کلی بدن آنان کمک می‌کند.

اما بخاطر داشته باشید ازدیاد این هورمون در بدن زنان اصلا مناسب نبوده و منجر به علامی چون کمبود میل جنسی، ریزش مو، آکنه متوسط تا شدید ناشی از چرب شدن پوست، چاق شدن، ناباروری، بم شدن صدا و… می‌شود.

چرا مردان نیاز بیشتری به این هورمون دارند؟

برای مردان، تستوسترون در ۲۰ سالگی اوج خود را به میزان مطلوب می‌رساند، اما بعد از آن در ۳۵ سالگی شروع به کاهش می‌کند. بسیاری از نشانه‌های اولیه برای مردان می‌تواند بسیار شبیه به علائم یائسگی در زنان باشد.

X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف:439.000 تومان
X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت اصلی: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف: 439.000 تومان

نوسانات خلق و خوی، سطوح انرژی پایین، از دست دادن انگیزه و افسردگی در میان برخی از علائم آندروپوز هستند. به طور شگفت انگیز، اختلال نعوظ، که احتمالا یکی از شناخته شده ترین علامت‌های مرتبط با کاهش میزان تستوسترون است، در واقع یکی از آخرین علائم آندروپوز (یائسگی در مردان) است. در بلند مدت سطح پایین تستوسترون برای مردان هم می‌تواند به معنی کاهش توده عضلانی و استحکام استخوان و همچنین باروری پایین باشد.

برای هر کاهش قابل اندازه گیری سطح تستوسترون در مردان، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها افزایش می‌یابد. هنگامی که سطح تستوسترون پایین‌تر از ۶۰۰ قرار می‌گیرد، خطر ابتلا به همه علل مرگ انسان، از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش می‌یابد.

عمده وظایف هورمون تستوسترون در بدن چیست؟

همان گونه که می دانید مقدار تستوسترون توسط غده کوچکی در زیر مغز به نام غده هیپوفیز کنترل می‌شود. هورمون تستوسترون پس از تولید برای انجام وظایف خود در خون، شروع به حرکت می‌کند؛ که این وظایف شامل موارد زیر می‌شود:

تستوسترون و احتمال ابتلا به آلزایمر

مطالعات نشان داده‌اند که سطح پایین تستوسترون با خطر ایجاد بیماری آلزایمر یا حتی زوال عقل مرتبط است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ایالتی وین دریافت که هر ۵۰ درصد افزایش تستوسترون آزاد در جریان خون با کاهش ۲۶ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر همراه است.

وظیفه هورمون تستوسترون محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه موناش استرالیا دریافتند که در میان گروهی از زنان سالم بعد از یائسگی، کسانی که با افزایش سطح تستوسترون تحت درمان قرار گرفتند، بهتر از پس تست‌های عملکرد مغز برآمدند. در مطالعه‌ای دیگر در دانشگاه هنگ کنگ مشخص شد که گروهی از ۱۵۳ مرد چینی به علت کاهش سطح تستوسترون، با احتمال بیشتری به آلزایمر مبتلا شده‌اند.

حفظ سلامت روانی به کمک تستوسترون

یک مطالعه از مرکز آندرولوژی در دانشگاه جورج واشنگتن نشان داده است که بیش از نیمی از همه مردان با داشتن سطح بالای سطح تستوسترون با عدم یا میزان کمی افسردگی همراه بوده اند. همان مطالعه همچنین نشان داد که این مردان گزارشی مبنی بر اختلال نعوظ، کم بودن میل جنسی، انرژی کم، اختلال خواب و کاهش تمرکز که تماما علائم نشانه های سطح پایین تستوسترون است، نداده اند.

راه های افزایش دهنده هورمون تستوسترون در بدن

در این قسمت از مطلب مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز چند روش مبتنی بر شواهد برای افزایش سطح تستوسترون به طور طبیعی را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

۱. ورزش کردن و وزنه زدن

ورزش یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی است. جالب توجه است، همچنین می‌تواند تستوسترون شما را افزایش دهد.

یک مطالعه بزرگ نشان داده افرادی که به طور منظم ورزش کرده‌اند، سطح تستوسترون بالاتری داشتند. همچنین در افراد مسن، ورزش باعث افزایش سطح تستوسترون، آمادگی و زمان واکنش می‌شود.

تحقیقات جدید در مردان چاق نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی حتی بیشتر از رژیم غذایی برای کاهش وزن با افزایش سطح تستوسترون مفید است.

تمرینات مقاومتی، مانند وزنه زدن، بهترین نوع ورزش برای افزایش تستوسترون در کوتاه مدت و بلند مدت است.

تمرینات با شدت شدید (HIIT) نیز می‌تواند بسیار موثر باشد، هرچند هر نوع ورزش باید با توجه به محدودیت‌های جسمی بدن شما انجام شود.

مصرف کافئین و کراتین مونوهیدرات به عنوان مکمل‌ها ممکن است در زمان ترکیب با یک برنامه ورزشی به افزایش سطح این هورمون کمک کند.

۲. پروتئین، چربی و کربوهیدرات بخورید

آنچه که می‌خورید اثر مهمی در تستوسترون و همچنین سایر سطوح هورمون بدن شما دارد.

بنابراین، شما باید توجه خود را به مدت طولانی به مصرف کالری و رژیم غذایی خود معطوف دارید.

رژیم غذایی ثابت یا با کمبود ممکن است سطوح تستوسترون را مختل کند. خوردن پروتئین کافی می‌تواند به حفظ سطوح سالم و کمک به کاهش چربی کمک کند که همچنین با افزایش تستوسترون شما همراه است.

وظیفه هورمون تستوسترون مصرف کربوهیدرات همچنین نقش مهمی در این مورد دارد، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که کربوهیدرات‌ها می‌توانند بهینه سازی سطح تستوسترون در طول تمرین مقاومتی افزایش دهند.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که چربی‌های سالم کافی نیز برای تستوسترون و سلامت مفید هستند.

رژیم غذایی که عمدتا از این سه ماده تشکیل شده است، بهترین انتخاب است، با تعادل سالم بین چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها می‌توانید هم سطح هورمون و هم سلامت خود را در دراز مدت تأمین کنید.

۳. میزان استرس را کم کنید

تحقیقات همیشه خطرات استرس طولانی مدت را بر روی میزان تستوسترون نشان داده است.

افزایش غیر طبیعی در سطح کورتیزول می‌تواند به سرعت باعث کاهش تستوسترون شود.

استرس و کورتیزول بالا همچنین می‌تواند باعث افزایش مصرف غذا، افزایش وزن و ذخیره سازی چربی مضر در اطراف شکم و کمر شما شود. به نوبه خود، این تغییرات ممکن است بر میزان تستوسترون شما تأثیر بگذارد.

به طور کلی تمرکز بر یک رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای کامل، ورزش منظم، خواب خوب، شاد زیستن و داشتن یک شیوه متعادل زندگی است که می‌تواند باعث کاهش استرس و بهبود سطح سلامت و تستوسترون شود.

دیگر راه های افزایش دهنده هورمون تستوسترون

  • دریافت نور کافی خورشید یا مصرف مکمل ویتامین D
  • مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید
  • مقدار زیادی خواب آرام و با کیفیت داشته باشید

چگونگی خرید محصولات حاوی تستوسترون

جهت خرید هر گونه محصول مرغوب و حاوی هورمون تستوسترون می توانید به داروخانه دکتر حق نژاد واقع در
تهران، میدان رسالت، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، چهارراه ارشی، پلاک ۲ مراجعه فرمایید.

شماره تماس: ۷۷۲۵۲۹۰۰

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا قلی زاده
علیرضا قلی زاده

بسیار مفید وارزشمند بود