مجله مثبت سبز

آیا ویتامین C باعث لاغری و کاهش وزن می شود ؟

5/5 - (1 امتیاز)

اگر از مشکل چاقی رنج می‌برید و مدام مطالب مربوط به رژیم‌های غذایی را دنبال می‌کنید، شاید در مورد تاثیر ویتامین C بر لاغری تاکنون مطالبی شنیده باشید. ویتامین ث یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که برای بدن خواص بی‌شماری دارد. این موضوع که ویتامین C می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد، تا […]

تاثیر ویتامین C بر لاغری

اگر از مشکل چاقی رنج می‌برید و مدام مطالب مربوط به رژیم‌های غذایی را دنبال می‌کنید، شاید در مورد تاثیر ویتامین C بر لاغری تاکنون مطالبی شنیده باشید. ویتامین ث یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که برای بدن خواص بی‌شماری دارد. این موضوع که ویتامین C می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد، تا چه حد صحت دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال عجله نکنید؛ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ویتامین C و فواید آن

ویتامین سی که به آن اسکوربیک اسید نیز می‌گویند، یکی از شناخته‌ شده ‌ترین ویتامین‌ها در جهان است چرا که تقریبا فردی نیست که نام این ویتامین و فواید آن به گوشش نخورده باشد. مثلا همه می‌دانند که برای پیشگیری از سرماخوردگی، یکی از مهم ‌ترین ویتامین‌ها، ویتامین C است. اما مزایای این ویتامین به همین مورد ختم نمی‌شود. از جمله فواید ویتامین ث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از چین و چروک پوستی
  • محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی
  • کمک به جذب بهتر آهن در بدن
  • موثر در ساخت کلاژن
  • بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی

ویتامین C و فواید آن

همان ‌طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، ویتامین ث در مقدار وزن بدن نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. اما چگونه؟

خرید مکمل های حاوی ویتامین C

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

چگونگی تاثیر ویتامین C بر لاغری

ویتامین ث و گلوکز از نظر ساختار شیمیایی مشابه یکدیگر هستند. این دو برای ورود به سلول‌های بدن مدام با یکدیگر رقابت می‌کنند. ویتامین C برای اینکه موفق شود تا به درون سلول‌ها راه پیدا کند، باید مقدار قابل توجهی داشته باشد و یا به زبان دیگر باید تعداد آن بیشتر از میزان گلوکز باشد. هنگامی که بدن با کمبود این ویتامین مواجه است، گلوکز شانس بیشتری برای ورود به سلول‌ها پیدا می‌کند. این موضوع سبب تحریک تولید انسولین در بدن می‌شود. انسولین به بدن در جذب گلوکز کمک می‌کند. در این حالت سوزاندن چربی در بدن کاهش یافته و در نتیجه افزایش وزن حاصل می‌شود. اما وقتی میزان ویتامین سی در بدن زیاد باشد، به درون سلول‌ها راه یافته و از چاقی پیشگیری می‌نماید.

حال می‌توان به این پرسش که آیا تاثیر ویتامین C بر لاغری صحت دارد یا خیر، به راحتی پاسخ داد. بله مصرف این ویتامین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اما میزان مصرف آن قاعده و قانون خود را دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ورزش و ویتامین ث

اگر سطح ویتامین C در بدن به حد کافی نباشد، امکان چربی‌سوزی کارآمد وجود نخواهد داشت. بنابراین چنانچه هر روز نیز از یک برنامه ورزشی ایده‌آل پیروی کنید اما سطح ویتامین C در بدن ناکافی باشد، نتیجه مطلوب خود را در زمینه لاغری و کاهش وزن به دست نخواهید آورد. تاثیر ویتامین C بر لاغری و سوخت و ساز چربی کاملا به اثبات رسیده است. اگر قصد دارید چربی دور شکم خود را از طریق ورزش آب کنید، به این نکته نیز توجه داشته باشید که ویتامین ث بدنتان در حد تعادل باشد. تحقیقات نشان داده است که اشخاصی که به میزان کافی ویتامین C مصرف می‌کنند، طی انجام فعالیت‌های  ورزشی 30 درصد بیشتر از افرادی که به میزان کم ویتامین C مصرف می‌کنند، چربی می‌سوزانند.

ویتامین C غدد آدرنال و لاغری

هنگامی که ویتامین C در بدن به میزان کافی وجود ندارد، غدد آدرنال دچار تنش شده و کورتیزول بیشتری ترشح می‌کنند. کورتیزول همان هورمون استرس است که البته نقش‌های عمده دیگری نیز در بدن دارد. افزایش کورتیزول در بدن بر سطوح قند خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش چربی در بدن می‌شود. در اینجا باز هم می‌توان متوجه این نکته شد که میزان ویتامین سی در بدن را حتما باید مد نظر داشت تا با کمبود آن مواجه نشویم. کمبود این ویتامین در بدن، افزایش وزن را برای شما به همراه خواهد داشت. شاید این افزایش وزن آنقدر چشمگیر نباشد اما به هر حال تاثیر ویتامین C بر لاغری را نمی‌توان نادیده گرفت.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C به لاغری کمک خواهد کرد ؟

اکنون شاید در ذهن شما این سوال شکل بگیرد که آیا درست است که به منظور لاغری، مقدار زیادی ویتامین C استفاده کنیم؟ شما باید میزان مناسب مصرف ویتامین C در روز را بدانید تا از مصرف آن در دوزهای بالا خودداری نمایید. ویتامین ث در بدن تولید نمی‌شود و بدن نیز به تنهایی توان تولید آن را ندارد. پس همیشه باید از مواد غذایی سرشار از این ماده در رژیم غذایی خود استفاده کنیم. با این حال مصرف بیش از حد ویتامین سی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی نظیر مشکلات گوارشی (اسهال و حالت تهوع) یا سنگ کلیه به همراه داشته باشد.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C به لاغری کمک خواهد کرد ؟

از آنجایی که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، در بیشتر مواقع اگر بیش از نیاز بدن مصرف شود، از طریق ادرار دفع خواهد شد. به خصوص اگر ویتامین ث را از طریق خوردن مواد غذایی حاوی آن به دست آورید، معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شود اما اگر دریافت ویتامین ث از طریق خوردن مکمل‌های غذایی باشد و این مکمل‌ها بیش از دوز توصیه شده، مصرف شوند، عوارض جانبی که در قسمت بالا به آنها اشاره شد، ممکن است پیش بیایند.

مهم ترین منابع غذایی تامین ویتامین C

مرکباتی نظیر پرتقال و لیمو شیرین از شناخته شده ترین مواد غذایی حاوی ویتامین C هستند و به همین دلیل است که خوردن آنها به خصوص در فصول سرد سال به منظور پیشگیری از سرماخوردگی همیشه پیشنهاد می‌شود. اما به جز مرکبات، کلم بروکلی، فلفل سبز، کلم، کیوی، طالبی، توت فرنگی و گوجه فرنگی نیز حاوی مقادیر بالایی از این ویتامین هستند. گاهی برای تامین ویتامین ث مورد نیاز بدن، مواد غذایی به تنهایی جوابگو نیستند، در این موارد است که باید از مکمل‌های ویتامین C استفاده نمود.

مهم ترین منابع غذایی تامین ویتامین C

کلام پایانی

از آنچه به تفصیل شرح داده شد می‌توان چنین نتیجه گرفت که مقدار ویتامین C در بدن کاملا با چربی‌ سوزی و لاغری ارتباط دارد. به این ترتیب که اگر سطح ویتامین ث در بدن به حد کافی نباشد، چربی‌ سوزی در بدن کاهش یافته و چاقی را در پی خواهد داشت. مقدار ناکافی ویتامین ث در بدن حتی سبب می‌شود که به هنگام ورزش کردن نیز نتیجه دلخواه کسب نشود و چربی ‌سوزی به خوبی انجام نگیرد. بنابراین لازم است تا همه ما از طریق خوردن منابع غذایی و یا در صورت لزوم، مکمل ویتامین سی میزان این ویتامین را در بدن خود در حد متعادل نگه داریم.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Majid
Majid

ویتامین C کمک‌ شایانی‌ به‌‌ لاغری‌ میکند‌.