درد کبد چرب چگونه است ؟

2.5/5 - (14 امتیاز)

کبد دومین عضو بزرگ بدن انسان است که همانند یک صافی عمل می‌کند و وظیفه آن غربال فاکتورهای مضر مواد غذایی است تا آنها را بدون ضرر وارد بدن کند. وجود چربی در بدن انسان طبیعی است، اما اگر کبد فردی بیش از 5 درصد چربی داشته باشد، فرد مبتلا به کبد چرب است. کبد […]

درد کبد چرب چگونه است؟

کبد دومین عضو بزرگ بدن انسان است که همانند یک صافی عمل می‌کند و وظیفه آن غربال فاکتورهای مضر مواد غذایی است تا آنها را بدون ضرر وارد بدن کند. وجود چربی در بدن انسان طبیعی است، اما اگر کبد فردی بیش از 5 درصد چربی داشته باشد، فرد مبتلا به کبد چرب است. کبد چرب می‌تواند سلامت بدن را دچار خلل کند. به طور کلی درد کبد چرب در مراحل اولیه این بیماری زیاد شایع نیست، اما ما در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از علائم آن آشنا کنیم.

کبد چرب چیست ؟

یکی از رایج ترین بیماری‌ها در جامعه کبد چرب است. کبد چرب نوعی بیماری است که به علت تجمع چربی بیش از حد در کبد ایجاد می‌شود. داشتن مقداری چربی در کبد امری طبیعی است، اما میزان بیش از حد آن خطرناک و دردسرساز است و مشکلاتی را برای سلامتی شما ایجاد می‌کند.

چربی زیاد در کبد می‌تواند باعث التهاب کبد شود، به کبد شما آسیب وارد کند و در نهایت منجر به زخم شده و در موارد شدیدتر، این زخم می‌تواند به نارسایی کبد منجر شود. اخیرا به علت افزایش چاقی در جامعه میزان ابتلا به این بیماری افزایش یافته است.

انواع کبد چرب

به طور کلی دو نوع کبد چرب داریم:

  • کبد چرب الکلی: هنگامی که کبد چرب در شخصی که الکل زیاد می‌نوشد، ایجاد می‌شود به عنوان بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) شناخته می‌شود.
  • کبد چرب غیرالکلی: کبد چرب در فردی که الکل زیاد نمی‌نوشد، به بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) معروف است. طبق گفته محققان در ژورنال جهانی معده، 25 تا 30 درصد از افراد در ایالات متحده و اروپا به کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند.

دلایل کبد چرب

کبد چرب زمانی ایجاد می‌شود که بدن شما چربی زیادی تولید کند یا چربی را به اندازه کافی متابولیزه نکند. در نتیجه چربی‌های اضافی در سلول‌های کبدی تجمع می‌شوند و ایجاد چربی می‌کنند. متاسفانه 40 درصد از مردم ایران به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی درست دچار این بیماری هستند.

این تولید چربی ناشی از عوامل مختلفی است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

علت بیماری کبد چرب به طور دقیق مشخص نیست اما نوشیدن زیاد الکل، چاقی، رژیم غذایی نادرست، استعمال دخانیات، بارداری، کاهش سریع وزن، بیماری هپاتیت C، قند خون بالا و مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین و استامینوفن ممکن است باعث بیماری کبد چرب در افراد شود.

  علائم درد کبد چرب

درد کبد چرب و علائم آن چگونه است ؟

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است. کبد سالم در مبارزه با عفونت‌ها به بدن کمک می‌کند، خون را تصفیه می‌کند و نقش مهمی در سوخت و ساز بدن به عهده دارد. اگر کبد کار خود را به خوبی انجام ندهد، سلامتی انسان دچار مشکل می‌شود.

کبد چرب یک بیماری خاموش است و علائم قابل توجهی را در فرد ایجاد نمی کند. اما گاهی ممکن است فرد مبتلا به این بیماری، احساس خستگی و بی حالی کرده و یا احساس درد در سمت راست بالای شکم داشته باشد.

درد کبد چرب در برخی از مبتلایان ممکن است همراه با زخم کبد باشد. جای زخم کبد به عنوان فیبروز کبد شناخته شده است که اگر دچار فیبروز شدید کبدی شوید، به آن سیروز می‌گویند.

موارد بالا از علائم مشهودتر این بیماری است، اما بعضی از علائم عجیب آن به شرح زیر است:

  کبد چرب

بوی بد دهان

علت بوی بد دهان موارد مختلفی مثل عفونت لثه و سینوزیت می‌تواند باشد و گاهی اوقات نیز ممکن است یکی از علائم کبد چرب محسوب شود. بوی نامطبوع دهان ناشی از نارسایی کبدی در بیماران مبتلا به سیروز کبدی با عنوان فِتور هپاتیکوس هم شناخته می‌شود.

  خارش پوستی

خارش پوست

خارش پوست تا زمانی که آزردگی خاصی را ایجاد نکند، جای نگرانی ندارد و چندان جدی گرفته نمی شود. اما باید بدانید که یکی از علت‌های خارش پوست وجود صفرا در خون است که موجب آسیب به کبد می‌شود.

آنژیوم عنکبوتی

آنژیوم عنکبوتی یک برجستگی قرمز رنگ به اندازه سرسنجاق بوده که دارای یک قسمت مرکزی است و از اطراف آن عروق خونی متسع به شکل شعاعی خارج می‌شود. علت به وجود آمدن این عارضه پوستی، افزایش میزان استروژن در بدن است و نشان می‌دهد که کبد به درستی کار نمی کند.

البته قابل ذکر است که زنان باردار در دوران بارداری هم به این عارضه پوستی دچار می‌شوند.

قرمزی کف دست

قرمزی و خارش کف دست هم یکی از علائم این بیماری خاموش است و به دلیل غیرعادی شدن هورمون‌ها به وجود می‌آید.

  درد کبد چرب

وجود لکه های پوستی و کک و مک

این مورد در افراد دچار بیماری کبد چرب بیشتر شایع است. اگر کبد به درستی فعالیت نکند، روی پوست لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌شود.

  کبد چرب

کاهش تمرکز

یکی از علائم کبد چرب کاهش تمرکز است. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. وقتی سوخت و ساز انرژی در بدن به درستی انجام نشود، کبد دچار مشکل شده و خستگی، حواس پرتی و در بعضی از موارد شدیدتر اغما را به همراه دارد.

درمان درد کبد چرب

در حال حاضر هیچ داروی مشخصی برای درمان درد کبد چرب مشخص نشده است. پزشکان بعد از تشخیص کبد چرب به شما توصیه می‌کنند که اقدامات زیر را انجام دهید تا بهبود پیدا کنید:

  • تغییر در رژیم غذایی
  • کاهش وزن هدفمند
  • جلوگیری از مصرف مشروبات الکلی
  • استفاده از دمنوش‌های گیاهی
بهترین قرص کبد چرب را ار داروخانه آنلاین مثبت سبز بخرید.

بهترین قرص برای کبد

در مورد درد کبد چرب برایتان شرح دادیم. در ادامه چند نمونه قرص موثر برای حفظ سلامت کبد به شما معرفی می‌کنیم:

کپسول کبد لیور تارا

این کپسول به واسطه داشتن عصاره‌های گیاهی به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. ریشه قاصدک، دانه خار مریم و برگ کنگر فرنگی از ترکیبات موجود در این مکمل است. روزانه 1 عدد از این قرص ترجیحا همراه با غذا باید میل شود تا اثرات مصرف این محصول را به خوبی بتوانید مشاهده کنید. فراموش نکنید که لازم است حداقل 3 ماه مصرف این محصول را ادامه دهید. افراد زیر 18 سال مجاز به مصرف این کپسول نیستند.

  کپسول لیور تارا

خرید کپسول لیور تارا

کپسول پرولیو باریج اسانس

اگر با  مشکل کبد چرب مواجه هستید می‌توانید از کپسول پرولیو باریج اسانس استفاده کنید. زردچوبه، قاصدک، خارمریم و کنگر فرنگی از ترکیبات موجود در این کپسول هستند که در بهبود عملکرد کیسه صفرا نیز موثر عمل می‌کنند. مصرف روزانه ۱ الی ۳ بار، هربار یک کپسول پرولیو توصیه می‌شود. فرمولاسیون بکار رفته در این محصول کمک می‌کند تا درمان کبد چرب و هپاتیت ویروسی با سرعت بیشتری صورت گیرد. اگر به ترکیبات موجود در این محصول حساسیت نداشته باشید معمولا دچار هیچ نوع عارضه جانبی نخواهید شد.

  پرولیو

خرید کپسول پرولیو

کپسول لیواتوفیکس هرباویوا

کپسول لیواتوفیکس هرباویوا حاوی عصاره‌های گیاهی بوده و به حفظ سلامت کبد و بهبود عملکرد صفرا کمک می‌کند. عصاره خار مریم، عصاره زردچوبه و تورین از ترکیبات موجود در این کپسول است. در این کپسول از ویتامین‌های مختلف استفاده شده که سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشند. محافظت از سلول‌های کبدی و تقویت عملکرد صفرا مهم‌ترین کارایی این کپسول است. ترکیبات موجود در این کپسول خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند.

  هرباویوا - درمان درد کبد چرب

خرید کپسول هرباویوا

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله به این نتیجه رسیدیم که کبد چرب با علائم و نشانه‌های جدی ظاهر نمی‌شود. طبق تحقیقی که توسط محققان انجام شده است درد کبد چرب در بسیاری از افراد با نشانه‌های خستگی، بی حالی و درد در ناحیه شکم همراه است.

در مراحل اولیه بیماری کبد چرب مشکلات جدی ایجاد نمی‌‎کند، اما با بی توجهی به آن و رعایت نکردن رژیم غذایی ممکن است فرد دچار سیروز کبد شود. بهترین راه برای پیشگیری و درمان کبد چرب داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، انتخاب سبک زندگی سالم و ورزش کردن منظم است.

مطالب مرتبط
برچسب: سلامت بدن
دسته بندی: کلیه و کبد
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهناز
شهناز

سلام نرگس هستم پدر من به تازگی از سرطان کبد فوت کردن و ما متوجه بیماری ایشون نشدیم برادرم هم گرد یک است منم رفتم چکاب کرد دو زدن ولی جواب آزمایش من نیامده ولی درد در پشت دندهام به سمت کلیه هام دارم این درد بخاطر کرد من است یا نه در ضمن کف پاهام نزدیک دو ماه میشه از خواب بیدار میشم درد داره و دستام هم یک هفته است شروع به خارش مردن و تا الان دارویی مصرف نکردم منتظر جواب آزمایش هستم نظر شما چیه چکار کنم

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  شهناز

با سلام کاربر گرامی
در صورت ابتلا به کبد چرب حتما لازم است از طریق رژیم غذایی و دارو درمانی مشکل را درمان کنید وگرنه بیماری پیشرفت میکند

سجاد صمدی
سجاد صمدی

آیاقرص لیورکینگ موثراست؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  سجاد صمدی

سلام کاربر عزیز
به طور کلی چون این فراورده حاوی سیلیمارین می باشد برای کبد چرب میتواند مفید باشد.
اما داروی مناسب با برسی شرایط فرد از نظر سایر داروهای مصرفی، بیماری زمینه ای و… انتخاب می شود.