17 سوال مهم درباره کم خونی فقر آهن در زنان

5/5 - (3 امتیاز)

اگر برای رسیدن به سولات خود پیرامون کم خونی ناشی از فقر آهن به دنبال منبع و محتوایی معتبر هستید اما میان مقاله‌های متعدد در این باره سردرگم شده‌اید، این مقاله به طور ویژه برای شما نوشتته شده است. ما در این بخش از داروخانه آنلاین مثبت سبز به تمام سؤالات رایج در مورد کم […]

کم خونی فقر آهن در زنان

اگر برای رسیدن به سولات خود پیرامون کم خونی ناشی از فقر آهن به دنبال منبع و محتوایی معتبر هستید اما میان مقاله‌های متعدد در این باره سردرگم شده‌اید، این مقاله به طور ویژه برای شما نوشتته شده است. ما در این بخش از داروخانه آنلاین مثبت سبز به تمام سؤالات رایج در مورد کم خونی فقرآهن در زنان به صورت مختصر و مفید پاسخ داده‌ایم. با ما همراه باشید.

[accordions title=”سوالات متداول در باره کم خونی ناشی از فقر آهن در زنان”]
[accordion title=”کم خونی فقر آهن چیست ؟” load=”show”]فقر آهن، شایع‌ترین نوع کم خونی است. زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما گلبول قرمز سالم ندارد یا با کاهش سطح این گلبول‌ها مواجه است. بدن نیاز به آهن دارد تا از طریق هموگلوبین که بخشی از گلبول‌های قرمز خون است، اکسیژن را به تمام نقاط بدن برساند. اگر به سلول‌ها اکسیژن کافی نرسد، بدن با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد که ممکن است حتی به مرگ نیز منجر شود.[/accordion]
[accordion title=”چه کسانی دچار کم خونی فقرآهن می شوند ؟” load=”show”]خطر کم خونی فقرآهن در زنان بیشتر از مردان برآورد شده است. خطر کم خونی فقرآهن برای زنانی با شرایط زیر بیشتر است :

  1. دوران باراداری: در این دوران زنان باردار به آهن بیشتری برای حمایت از رشد کودک متولد نشده خود نیاز دارند.
  2. دوره های قاعدگی سنگین: بالای 5% از زنان به دلیل خونریزی شدید در طول قاعدگی دچار کم خونی فقرآهن شده‌اند.

نوزادان، کودکان خردسال و نوجوانان  نیز در معرض خطر کمبود آهن و کم خونی هستند .[/accordion]
[accordion title=”علائم کم خونی فقر آهن در زنان چیست ؟” load=”show”]در آغاز ممکن است خونی فقرآهن خفیف باشد اما زمانی که جدی‌تر شد ممکن است با علائم زیر روبرو شوید:

  • خستگی (بسیار معمول)
  • ضعف (بسیار معمول)
  • سرگیجه
  • سردرد
  • دمای پایین بدن
  • پوست کم رنگ یا زرد “سلکم”
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه به ویژه با فعالیت بدنی
  • ناخن های شکننده
  • پیکا (هوس غیرمعمول برای یخ،نوشیدنی های بسیار سرد و یا موارد غیر غذایی مانند خاک یا کاغذ)

با توجه به موارد بالا اگر فکر می کنید ممکن است کم خونی فقرآهن داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. البته علایم کم خونی ممکن است از فردی به فرد دیگر با توجه به جنسیت و شرایط جسمی متفاوت باشد، مقاله شایع ترین علایم کم خونی در زنان و مردان می‌تواند توضیحات مفصل‌تر و کامل‌تری به شما بدهد.[/accordion]
[accordion title=”چه عواملی باعث کم خونی فقرآهن در زنان می شود ؟” load=”show”]سطح آهن بدن بانوان می‎تواند به چند دلیل کاهش یابد:
1. خونریزی: خونریزی باعث از دست دادن آهن می‌شد که می‎تواند ناشی از موارد زیر باشد:
o مشکلات سیستم گوارش مانند زخم، پولیپ روده بزرگ، روده کوچک یا سرطان
o استفاده طولانی مدت از آسپرین و دیگر ضد دردها
o اهدای مکرر خون
o دوره قاعدگی طولانی و سنگین‌تر نسبت به دوره قاعدگی طبیعی
o فیبروئید رحم که با رشد غیرسرطانی در رحم می‌تواند باعث خونریزی شدید شود.
2. افزایش نیاز به آهن در دوران بارداری: در این دوران برای رشد کودک، نیاز بدن به آهن بیشتر از حد طبیعی است .
3. نخوردن غذاهای حاوی آهن: جذب آهن در غذاهای حیوانی مانند گوشت، جوجه، ماهی و … بهتر از غذاهای گیاهی است. افرادی که گیاهخوار هستند و از غذاهای حیوانی کمتر استفاده می‌کنند، باید در کنار رژیم غذایی خود از ویتامین C مانند پرتقال و گوجه فرنگی نیز استفاده کنند زیرا منابع ویتامین سی به جذب آهن بیشتر کمک می‌کنند.
4. مشکلات جذب آهن: شرایط خاص بهداشتی مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک یا جراحی بای پس معده برای کاهش وزن نیز می‌تواند جذب آهن از مواد غذایی را سخت‌تر کند.
[/accordion]
[accordion title=”چگونه کم خونی فقرآهن تشخیص داده می شود ؟” load=”show”]اگر فکر می کنید ممکن است کم خونی فقرآهن داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک در این زمینه ممکن است :
• سؤالاتی راجع به تاریخچه سلامتی تان بپرسد از جمله اینکه دوره قاعدگی منظم یا سنگینی دارید، یا سؤالاتی راجع به مشکلات گوارشی مانند دیدن خون در مدفوع و …..
• انجام معاینات فیزیکی
• با شما درباره غذا و دارویی که مصرف می کنید و سابقه سلامت خانواده تان صحبت می کند.
• انجام آزمایش خون
[/accordion]
[accordion title=”آیا نیاز است برای کم خونی فقرآهن آزمایش داد؟” load=”show”]بهتر است با پزشک خود درمورد گرفتن آزمایش به عنوان بخشی از سلامتی تان به طور منظم صحبت کنید. در صورتی که دوره های قاعدگی سنگین، بیماری کرون یا بیماری سلیاک دارید، بهتر است با پزشکتان درباره آزمایشات دوره ای و منظم صحبت کنید.

مراحل آزمایش برای تشخصی کم خونی فقرآهن در زنان:

برای تشخیص کم خونی، پزشک برای شما دستور انجام آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول‌های خونی که همان آزمایش خون معمولی است را می‌دهد. در این آزمایش تعداد گلبول‌های سفید و قرمز و سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی اندازه‌گیری می‌شود. اگر آزمایش سی بی سی کم خونی را نشان داد، احتمالا پزشک آزمایش دیگری برای اندازه‌گیری میزان سطح آهن در خون را نیز انجام می‌دهد و تایید می‌کند که شما دارای کمبود آهن هستید یا خیر. اگر شما کم خونی فقرآهن نداشته باشید ممکن است آزمایشات دیگری هم انجام دهید تا علت کم خونی مشخص شود.

[/accordion]
[accordion title=”چگونه کم خونی فقرآهن درمان می شود ؟” load=”show”]برای درمان کم خونی فقرآهن در زنان باید ابتدا عامل آن مشخص شود تا روش درمانی نیز تعیین شود.

درمان کم خونی به دلیل خونریزی در اثر مشکل سیستم گوارشی:

اگر یک زخم داشته باشید، پزشک ممکن است برای درمان آن آنتی بیوتیک یا داروهای دیگری تجویز کند ولی اگر خونریزی ناشی از پولیپ یا تومور سرطانی باشد، ممکن است با جراحی آن را بردارد.

درمان کم خون به دلیل خونریزی سنگین قاعدگی:

در این حالت ممکن است پزشک برای کمک به دوره های سنگین، شما را تحت کنترل هورمونی قرار دهد و اگر مشکل خونریزی بهتر نشد، احتمالا جراحی را توصیه کند. انواع جراحی برای کنترل خونریزیهای سنگین شامل اندومتریال ابلیشن است، که پوشش رحم را از بین می برند و هیسترکتومی که همه یا قسمتی از رحم را برمی دارند.

درمان کم خونی در افرادی که مشکل جذب آهن دارند:

اگر شما کم خونی شدید ندارید و فقط با مشکل جذب آهن روبرو باشید، پزشک ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند :
• مصرف قرص آهن برای بالابردن میزان آهن در بدنتان
• مصرف مواد غذایی حاوی آهن شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ،لوبیا،نخودفرنگی و غذاهای غنی شده (غلات غنی شده با 100% ارزش روزانه)
• مصرف مواد غذایی همراه با ویتامین سی : این ویتامین به بدن در جذب آهن کمک می کند. پرتقال،کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع سرشار از ویتامین سی هستند.
• در صورتی که خونریزی شدید یا علائم درد در قفسه سینه یا تنگی نفس داشته باشید، احتمالا پزشک به شما آهن یا تزریق خون توصیه کند.
[/accordion]
[accordion title=”چه چیزهایی را باید در مورد قرص آهن بدانیم ؟” load=”show”]پزشک ممکن است برای بهبود سطح آهن بدنتان قرص های آهن تجویز کند. البته برای شروع نیاز نیست برای مصرف این قرص با پزشک صحبت کنید اما باید بدانید که مصرف قرص های آهن نیز میتواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد از جمله : ناراحتی معده، یبوست، اسهال و همچنین مصرف شربت و مکمل های آهن هم ممکن است لکه‌هایی روی دندان ایجاد کند.
شما می توانید با در نظر گرفتن مراحل زیر عوارض جانبی مکمل های آهن را کاهش دهید:
• در ابتدا نیمی از دوز توصیه شده را مصرف کنید و سپس به تدریج به دوز کامل افزایش دهید.
• اگر روزانه 2 قرص را باید مصرف کنید،یکی را صبح ها با صبحانه و دیگری را بعد از شام استفاده کنید.
• آهن را با غذا(به خصوص با ویتامین سی مانند یک لیوان آب پرتقال) مصرف کنید تا میزان جذب آن توسط بدن افزایش یابد.
• اگر مصرف یک نوع از قرص آهن عوارض جانبی داشت،قبل از مصرف انواع دیگر آن با پزشک مشورت کنید.
• اگر به جای قرص از شربت آهن استفاده میکنید حتما شربت را به انتهای دهان برده و سپس مصرف کنید،این کار از ایجاد لکه روی دندانها جلوگیری میکند یا اینکه پس از مصرف مسواک بزنید.
[/accordion]
[accordion title=”اگر کم خونی فقرآهن درمان نشود چه اتفاقی می افتد ؟” load=”show”]اگر کم خونی فقرآهن بدون درمان رها شود،میتواند مشکلاتی جدی ایجاد کند. اکسیژن ناکافی در بدن میتواند به اندامها آسیب بزند. با کم خونی قلب باید برای ساختن سلولهای قرمز خون و هموگلوبین سخت تر کار کند و این کار اضافی میتواند به قلب آسیب برساند. علاوه بر این کم خونی فقرآهن در دوران بارداری نیز می تواند مشکلات عمده ای ایجاد کند.
[/accordion]
[accordion title=”چگونه می توانم از کم خونی فقرآهن جلوگیری کنم ؟” load=”show”]شما می توانید با انجام مراحل زیر به جلوگیری از کم خونی فقرآهن کمک کنید:

درمان علت از دست دادن خون:
اگر دوره های سنگین قاعدگی دارید و یا از مشکلات گوارشی، اسهال مکرر یا خون در مدفوع رنج می برید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

غذاهایی که آهن دارند بخورید. منابع خوب آهن عبارتند از : گوشت تازه،مرغ،سبزیجات برگ دار و لوبیا

خوردن و نوشیدن غذاهایی که به بدن در جذب آهن کمک می کنند مانند آب پرتقال،توت فرنگی،کلم بروکلی یا دیگر میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین سی.

انتخاب غذاهای سالم. بسیاری از افراد با تهیه و انتخاب غذاهای سالم در دریافت آهن و ویتامین ها به بدن خود کمک می کنند.

از نوشیدن قهوه یا چای با غذا پرهیز کنید. این نوشیدنی ها جذب آهن توسط بدن را دشوارتر می کنند.

اگر قرص کلسیم مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید زیرا کلسیم نیز جذب آهن را سخت تر می کند. حتم پزشک راه حلی برای دریافت آهن و همچنین کلسیم ارائه می دهد.[/accordion]
[accordion title=”چه غذاهایی حاوی آهن هستند ؟” load=”show”]منابع غذایی آهن عبارتند از :
غلات صبحانه غنی شده (18 میلی گرم در هر وعده)
صدف (8 میلی گرم در هر وعده)
کنسرو لوبیا سفید (8 میلی گرم در هر فنجان)
شکلات تیره (7 میلی گرم درهر وعده 3 اونس)
جگر گوساله (5 میلی گرم در هر وعده 3 اونس)
اسفناج (3 میلی گرم در نیمی از فنجان)
لوبیا چیتی (2 میلی گرم در نیمی از فنجان)
کنسرو گوجه فرنگی (2 میلی گرم در نیمی از فنجان)
گوشت گاو بدون چربی (2 میلی گرم برای یک وعده)
سیب زمینی پخته (2 میلی گرم برای یک سیب زمینی متوسط)
[/accordion]
[accordion title=”آیا در دوران بارداری به آهن بیشتری نیاز داریم ؟” load=”show”]بله،در دوران بارداری بدن شما نیاز به آهن بیشتری برای رشد نوزادتان دارد. در واقع زنان باردار تقریبا دو برابر بیشتر از زنانی که باردار نیستند نیاز به آهن دارند. کمبود آهن در دوران بارداری خطر تولد زودرس یا نوزاد کم وزن را افزایش میدهد. تولد زودرس شایع ترین علت مرگ نوزاد است و نوزادانی که با وزن کم متولد میشوند در بدو تولد و دوران کودکی با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.
[/accordion]
[accordion title=”آیا زنان شیرده به آهن بیشتری نیاز دارند ؟” load=”show”]خیر، در طول شیردهی به آهن کمتری نسبت به زمان بارداری نیاز است. مقدار آهن مورد نیاز برای مادران جوان 14 تا 18 ساله 10 میلی گرم در روز و برای زنان شیرده 18 سال به بالا 9 میلی گرم در روز است. در دوران شیردهی به آهن کمتری نیاز است زیرا بسیاری از زنان شیرده در این زمان دوره قاعدگی کمتری دارند و اگر در دوران بارداری به اندازه کافی آهن مصرف کرده باشند (27 میلی گرم در روز)، همان شیر مادر آهن مورد نیاز کودک را تأمین می کند.[/accordion]
[accordion title=”آیا هورمون تراپی یائسگی روی میزان آهن مورد نیاز ما تأثیر می گذارد ؟” load=”show”]

سن زنان زنان باردار زنان شیرده زنان گیاه خوار
14 الی 18 سال 15 میلی گرم 27 میلی گرم 10 میلی گرم 27 میلی گرم
19 الی 50 سال 18 میلی گرم 27 میلی گرم 9   میلی گرم 32 میلی گرم
51 سال به بالا 8   میلی گرم ____________ _________ 14 میلی گرم

[/accordion]
[accordion title=”آیا روشهای پیشگیری از بارداری بر خطر کم خونی فقرآهن در زنان تأثیر می گذارد ؟” load=”show”]ممکن است اینطور باشد. روشهای هورمونی که گاهی به شکل قرص یا به شکل تیکه ای که روی بازو می چسبانند و یا به شکل آمپول و دستگاه های داخل رحمی هستند، گاهی باعث می شوند زنان قاعدگی های شدیدتری داشته باشند و یک قاعدگی ملایم می تواند ریسک فقر آهن را پایین بیاورد. حتی وسایل پیشگیری غیرهورمونی مانند (آ یو دی) که از جنس مس می باشد ممکن است باعث پریودهای شدیدتری بشوند و طبعا زمانی که خونریزی زیاد است احتمال کمبود آهن را بالا ببرند.
در هر صورت بهتر است با پزشکتان در مورد ریسکهای مختلف کمبود آهن صحبت کنید و ببینید آیا روشهای پیشگیری هورمونی می توانند کمکتان کنند.
[/accordion]
[accordion title=”من یک گیاه خوار هستم. چگونه می توانم مطمئن شوم که بدنم به اندازه کافی آهن دریافت کرده است ؟” load=”show”]شما با انتخاب غذاهایی که آهن دارند می توانید مطمئن شوید که به میزان کافی آهن دریافت کرده اید. گیاه خواران نسبت به افرادی که گوشت می خورند به آهن بیشتری نیاز دارند زیرا بدن آهن را از گوشت بهتر جذب می کند.
منابع گیاهی حاوی آهن عبارتند از :
• غلات و نان با آهن اضافه شده
• عدس و لوبیا
• شکلات تیره
• سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی
• توفو
• نخود
• کنسرو گوجه فرنگی
توصیه می کنیم حتما با پزشک خود در رابطه با اینکه آیا به اندازه کافی آهن دریافت می کنید یا نه صحبت کنید. اکثر مردم از مواد غذایی به اندازه کافی آهن دریافت می کنند.
[/accordion]
[accordion title=”آیا می توانم بیشتر از نیاز بدنم آهن دریافت کنم ؟” load=”show”]بله، بدن می تواند آهن بیش از حد دریافت کند. آهن اضافی می تواند به کبد،لوزالمعده و قلب آسیب برساند، پس سعی کنید بیش از 45 میلی گرم در روز آهن دریافت نکنید مگر اینکه پزشک برایتان تجویز کرده باشد. برخی از افراد به دلیل دریافت بیش از حد آهن به بیماری هموکروماتوگراف مبتلا شده اند. شما همچنین می توانید با مصرف بیش تر قرصهای آهن یا از طریق تکرار تزریق خون، آهن بیشتری دریافت کنید.
[/accordion]
[/accordions]

مطالب مرتبط
دسته بندی: کم خونی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها