بررسی راه های درمان ریزش مو در یائسگی

امتیاز دهید

یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است که همه زنان در سنی از زندگی خود را آن را تجربه می‌کنند. در طی این مدت، بدن به دلیل تعدیل سطح هورمون در نوسانات، تغییرات جسمی متعددی را پشت سر می‌گذارد. بسیاری از خانم‌ها در دوران یائسگی علائم ناخوشایندی دارند، از جمله گرگرفتگی، نوسانات خلقی و بی خوابی. […]

بررسی راه های درمان ریزش مو در یائسگی

یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است که همه زنان در سنی از زندگی خود را آن را تجربه می‌کنند. در طی این مدت، بدن به دلیل تعدیل سطح هورمون در نوسانات، تغییرات جسمی متعددی را پشت سر می‌گذارد. بسیاری از خانم‌ها در دوران یائسگی علائم ناخوشایندی دارند، از جمله گرگرفتگی، نوسانات خلقی و بی خوابی. گفتنی است ریزش مو یکی دیگر از موارد شایع است. از این روی در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی راه‌های پیشگیری و درمان ریزش مو در یائسگی خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ریزش مو یک مشکل شایع

ریزش مو نسبت به مردان در زنان کمرنگ‌تر است. بیشتر خانم‌ها بجای لکه‌های قابل توجه طاسی، کم شدن تعداد کلی مو یا نازک شدن مو را تجربه می‌کنند. نازک شدن می‌تواند در قسمت جلویی، کناره‌ها یا بالای سر ایجاد شود. مو نیز ممکن است در هنگام شانه زدن و دوش گرفتن در توده‌های بزرگ ریزش کند.

بررسی راه های درمان ریزش مو در یائسگی

نتیجه تحقیقات در مورد علت و درمان ریزش مو در یائسگی

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند ریزش مو در دوران یائسگی نتیجه عدم تعادل هورمونی است. به طور خاص، این مورد مربوط به کاهش تولید استروژن و پروژسترون است. این هورمون‌ها به رشد سریع مو کمک می‌کنند و برای مدت طولانی‌تر روی سر می‌مانند. هنگامی که سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد، موها آهسته‌تر رشد می‌کنند و بسیار نازک‌تر می‌شوند. کاهش این هورمون‌ها همچنین باعث افزایش تولید آندروژن‌ها یا گروهی از هورمون‌های مردانه می‌شود. آندروژن‌ها فولیکول‌های مو را کوچک می‌کنند و در نتیجه ریزش مو روی سر ایجاد می‌شود. با این حال، در برخی موارد، این هورمون‌ها می‌توانند باعث رشد بیشتر موها بر روی صورت شوند.

به همین دلیل است که برخی از زنان یائسه موی روی صورت و جوانه‌های کوچکی از مو روی چانه مشاهده می‌کنند.

دیگر علت ها کدام است؟

برای زنانی که یائسگی را پشت سر می‌گذارند، علت ریزش مو تقریبا همیشه مربوط به تغییرات هورمونی است. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر وجود دارد که می‌توانند در ریزش مو در دوران یائسگی نقش داشته باشند. این موارد شامل استرس، بیماری یا فقدان برخی مواد مغذی و استرس زیاد باشد. آزمایش خون تشخیصی که می‌تواند به رد سایر علل ریزش مو و درمان ریزش مو در یائسگی کمک کند، شامل آزمایش تیروئید یا شمارش کامل خون است.

راه حل برای درمان ریزش مو در یائسگی وجود دارد؟

بله؛ ریزش مو ممکن است باعث شود شما نسبت به ظاهر خود حس بدی داشته باشید، اما شرایط دائمی نیست. مراحل درمان ریزش مو در یائسگی و بهبود کیفیت موهای شما در پزشکی دنیای امروز وجود دارد.

بررسی برخی راه های درمانی موثر

شاید خیلی از راه‌های را پشت سر گذاشته باشید، اما ندانید که درمان ریزش مو در یائسگی می‌تواند ساده‌تر از آن باشد که فکرش را بکنید. ما چند روش موثر را به شما پیشنهاد خواهیم داد:

استرس را کاهش دهید

برای جلوگیری از عدم تعادل هورمونی، استرس خود را کنترل کنید. کاهش تولید استروژن می‌تواند بر فعالیت مغز شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد نوسانات خلقی، اضطراب و افسردگی شود. با این حال، انجام یوگا و سایر روش‌های آرام سازی با استفاده از تکنیک تنفس در مبارزه با علائم یائسگی مؤثر است. ورزش منظم همچنین می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

بررسی راه های درمان ریزش مو در یائسگی

مکمل حاوی ویتامین E مصرف کنید

مواد غذایی مختلفی حاوی این ویتامین هستند. مصرف ویتامین E در دوره یائسگی می‌تواند فواید بی‌شماری به همراه داشته باشد، زیرا این ویتامین سطح استرس در فرد را کاهش می‌دهد؛ مشکلی که بسیاری از زنان در دوره یائسگی و به دنبال از بین رفتن تعادل هورمونی آن را تجربه می‌کنند، همین استرس است.

خرید انواع مکمل ویتامین E

برای درمان ریزش مو یائسگی تحرک داشته باشید

ورزش جز اصلی یک سبک زندگی سالم است. هنگامی که ورزش را وارد کارهای روزمره خود می‌کنید احساس شادابی خواهید داشت. همچنین به جلوگیری از برخی از علائم دیگر یائسگی از جمله نوسانات روحی، افزایش وزن و بی خوابی کمک می‌کند. همه این عوامل برای حفظ تعادل هورمونی، که باعث رشد سالم مو می‌شود هم مهم هستند.

شکلی از ورزش را انتخاب کنید که برای شما مفید باشد. شاید بخواهید با دوستان خود پیاده روی کنید، به یک سالن ورزشی بپیوندید یا به هر روز بدوید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و کم چربی بهترین دفاع در برابر ریزش مو و یک راه درمان ریزش مو در یائسگی به شمار می‌رود. مطمئن شوید که در هر وعده غذایی مقدار کافی از غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات وجود دارد. همچنین مهم است که روغن‌های اشباع شده مانند روغن زیتون و روغن کنجد را در رژیم غذایی خود قرار دهید. نوشیدن چای سبز و مصرف مکمل های ویتامین B6 و اسید فولیک ممکن است به بازگرداندن رشد مو نیز کمک کند. اسیدهای چرب ضروری نیز در حفظ سلامت مو نقش اساسی دارند. این اسیدهای چرب را می توان در غذاهای زیر یافت:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • روغن بذر کتان
  • گردو
  • بادام‌ها

بررسی راه های درمان ریزش مو در یائسگی

با مشورت پزشک یک مکمل مصرف کنید

برای تامین تمامی مواد مغذی و ویتامین‌های بدن خود، مصرف مکمل‌های دوران یائسگی پیشنهاد می‌شود. تا تمامی نیازهای بدنتان را پوشش دهید. این مکمل‌ها علاوه بر رفع احتمال پوکی استخوان، برای حفظ سلامت پوست و موی شما هم ضروری است. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۲ نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها با کاهش ۴۰ درصدی خطر شکستگی استخوان لگن در زنان یائسه مرتبط است. نظرات پزشکی در مورد فواید این ویتامین‌ها در دوره یائسگی مختلف است و به همین دلیل بهتر است زنان با پزشک معالج خود مشورت داشته باشند.

خرید انواع مکمل دوران یائسگی

آب بنوشید

برای عملکرد صحیح بدن شما نیاز به هیدراته بودن دارد. میزان آب مورد نیاز در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی و شدت ورزش بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید هدف داشته باشید که هشت لیوان  آب در روز بنوشید.

موی خود را طبیعی نگه دارید

به منظور جلوگیری از خشک شدن و شکسته شده، بهتر است از وسایل گرمایی مانند سشوار و اتوهای مو دوری کنید. اکستنشن‌ها و سایر روش‌های آرایشی می‌توانند موهای شما را تضعیف کرده و باعث ریزش زودرس مو شوند. اگر باید موهای خود را رنگ کنید، رنگ طبیعی را انتخاب کنید. مواد شیمیایی مصنوعی موجود در رنگ‌ها می‌توانند سلامت پوست سر و مو را به خطر بیندازند.

هنگام شستن موهای خود، همیشه از یک نرم کننده و تغذیه کننده برای سالم نگه داشتن پوست سر و تقویت رشد موهای سالم استفاده کنید.

اگر شنا می‌کنید، از پوشیدن کلاه شنا اطمینان حاصل کنید، زیرا کلر می‌تواند به شکستن مو کمک کند. وقتی در مدت زمان طولانی در آفتاب یا باد هستید، پوشیدن کلاه برای جلوگیری از خشک شدن و شکستن موها ضروری است.

در مورد داروهای خود با پزشک خود صحبت کنید

برخی از داروها عوارض جانبی دارند که شامل ریزش مو است. اگر شما ریزش موی چشمگیری را تجربه کرده‌اید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است داروی شما علت اصلی باشد. پزشک شما ممکن است بدون هیچ گونه عوارض جانبی شما را به سمت داروی دیگری هدایت کند. مصرف داروها را تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکردید، متوقف نکنید، زیرا این ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسیم
نسیم

سلام من از سن ۳۱سالگی به دلیل تنبلی تخمدان یائسه شدم و به شدت مشکل ریزش مو دارم. میشه لطفا اگر به جز مراقبت هایی که فرمودین داروی خاصی معرفی بفرمایید که استفاده کنم؟؟ 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  نسیم

سلام کاربر گرامی
دارو باید حتما توسط پزشک شما با توجه به داروهای دیگری که مصرف می کنید و شرایطی که دارید تجویز شود.
سپاس از همراهی شما

الاهه
الاهه

سلام و درود???? ممنون از توضیحات کامل‌. سوالاتی که داشتم پاسخ گرفتم. سپاس????