قهوه گانودرما چیست + مضرات و فواید قهوه گانودرما

2.5/5 - (2 امتیاز)
در گذشته دور، قارچ گانودرما در میان مردم آسیای شرق به عنوان اکسیر جاودانگی و کلید عمر طولانی شناخته می شد. تاریخچه مصرف آن به جایی رسید که با ترکیب عصاره این قارچ و دانه های قهوه معجونی اعجاب انگیزی به نام قهوه گانودرما ساخته شد. این نوشیدنی به قدری محبوبیت یافته است که توصیف خواص آن بیشتر به افسانه ها شباهت دارد. اما باید دید این ادعاها تا چه حدی به اثبات رسیده است
قهوه گانودرما

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که ترجیح می دهید در طول روز به جای چای و نسکافه یک فنجان قهوه به سبک مورد علاقه خودتان بنوشید. این نوشیندنی گرم و دوست داشتنی انواع متنوعی دارد اما قهوه گانودرما به سبب خواص شگفت‌آور خود، نسبت به دیگر گونه‌ها متمایز است.

درباره تاثیرات جادویی گانودرما ادعاهای بسیاری شده است. اما اصلی ترین موضوعی که بحث در مورد این قهوه را جنجالی نموده، خواص درمانی و تأثیرات مثبت آن در کمک به علاج سرطان است. در این خصوص قصد داریم به تفسیر ترکیبات قهوه گانودرما و استدالال طرفداران آن بپردازیم سپس فواید و عوارض مصرف آن را بیان کنیم. پس با این مطلب از داروخانه اینترنتی همراه باشید.

    قارچ گانودرما

همه چیز زیر سر این قارچ است!

قهوه گانودرما از دانه‌های برشته قهوه به همراه مکمل قهوه و گیاهان دارویی تهیه شده است. اما ترکیب اصلی این قهوه عصاره قارچی به نام گانودرما است. قارچ گانودما از تیره تابانوستان است که در طب سنتی چین مصرف دارویی دارد. جالب است بدانید که اشراف زادگان این قارچ قرمز رنگ را کلید عمر طولانی می‌دانستند و از آن به قارچ جاودانگی نام برده می شود. نام محلی قارچ گانودرما در کره “یونگ زهی” در ژاپن “ریشی” و در چین “لینگ ژی” است.

 قهوه گانودرما از نظر طرفداران

فراتر از افزایش انرژی که گانودرما ایجاد می‌کند، طرفداران و دوستداران این نوشیدنی مدعی هستند که فواید زیادی برای سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی دارد. گفته می‌شود این قهوه برای افرادی که می خواهند میزان مصرف قهوه خود را کاهش دهند اما همچنان انرژی بالایی داشته باشد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

از طرفی به سبب وجود سطح کافئین کمتر در قهوه گانودرما نسبت به قهوه معمولی نه تنها بی‌خوابی به همرا ندارد؛ بلکه موجب تسکین اضطراب و بهبود کیفیت خواب نیز می‌شود.  البته با وجود اظهاراتی که در بازار برای این قهوه بیان می‌کنند، هنوز دلایل علمی موثقی وجود ندارد که نظرات بالا را تایید کند.

برخی دیگر از خواص جادویی آن

  • کاهش کلسترول،کاهش گرفتگی و انسداد عروق و رگها
  • کاهش احساس خستگی، اضطراب و التهاب
  • کمک به عملکرد بهتر کبد و سیستم گوارش
  • محافظت از پوست و کندکردن روند پیری
  • کمک به افزایش تحریک گردش خون
  • یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان
  • افزایش قدرت ذهنی و حافظه
  • افزایش استقامت انرژی بدن
  • کمک به کاهش وزن

مزایای قهوه گانودرما

هنوز تاییدات علمی برای اثرات گانودرما وجود ندارد. اما تحقیقات اولیه نشان داده که گانودرما به تنهایی ترکیبی است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال یک بررسی در سال 2016 که از 5 پژوهش قبلی در این باره صورت گرفته بود به این نتیجه رسید که گانودرما با توجه به پتانسیل افزایش پاسخ به تومور و تقویت سیستم ایمنی می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای درمان‌های معمولی استفاده شود.

گزارشی در پایگاه داده کاکرین از بررسی‌های سیستمیک منتشر شده است شواهد کافی برای توجیه استفاده از گانودرما برای درمان سرطان پیدا نکرده است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به طور عموم می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. به عنوان مثال در سال 2006 یک پژوهش منتقدانه‌ای در مورد غذا و علم تغذیه منتشر شد مبنی بر اینکه مصرف قهوه ممکن است به جلوگیری از چندین بیماری مزمن از جمله دیابت و پارکینسون کمک کند. با این وجود به این موضوع نیز اشاره شد که مصرف قهوه با افزایش فشارخون، ریسک بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. گاهی گفته می‌شود که گانودرما به افرادی با فشارخون بالا و بیماریهای قلبی کمک می‌کند، اما گزارشی که در بانک اطلاعاتی کاکرین در سال 2015 منتشر شد هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از گانودرما برای درمان عوامل خطرناک بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم ارائه نشد.

عوارض احتمالی قهوه گانودرما

همانطور که میدانید تمامی مواد غذایی که مصرف می‌کنیم علاوه بر فواید بالایی که دارند ممکن است عوارضی هم به دنبال داشته باشند. البته تمام این موارد بستگی به وضعیت بدنی هرفرد دارد و در افراد مختلف متفاوت است. از این رو مصرف قهوه گانودرما هم ممکن است برای برخی از افراد عوارض جانبی داشته باشد. از جمله این عوارض به خشکی گلو، خشکی بینی، سرفه و حالت تهوع اشاره شده است.

علاوه بر این توصیه می‌شود افرادی که داروهای فشارخون یا دیابت، ضد انعقاد و ضد پلاکت استفاده می‌کنند؛ همچنین بیماران قلبی و بیماران تحت درمان سرطان، قبل از مصرف این نوع قهوه باید با پزشک خود مشورت کنند. از دیگر عوارضی که برای قهوه گانودرما گزارش شده می‌توان به بالابردن تپش قلب، اختلال در خواب، اختلال در سیستم گوارش و ایجاد برخی مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و استرس اشاره کرد.

حتی گزارش شده افرادی پس از استفاده از محصولات گانودرما به هپاتیت مبتلا شده‌اند. پس بهتر است این نوشیدنی با احتیاط مصرف شود. همچنین لازم به ذکر است که مکمل‌های گیاهی و رژیم‌های غذایی توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده تأیید نشده‌اند. جالبت است بدانید که در برخی محصولات فروخته شده به مصرف‌کنندگان موادی به کار رفته که روی برچسب آنها عنوان نشده و همین موضوع میتواند اثرات مضری به همراه داشته باشد.

سخن نهایی

بدیهی است که از طعم قهوه گانودرما لذت ببرید اما باید این را هم در نظر بگیرید که هنوز تحقیقات زیادی وجود دارد که باید در مورد گانودرما انجام شود. اگر هنوز هم قصد تهیه قهوه گانودرما را به عنوان یک قسم منظم از رژیم غذایی خود دارید حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا درمورد اینکه آیا مناسب شماست یا خیر مطمئن شوید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها