مجله مثبت سبز

10 نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی

امتیاز دهید

به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود حتما لازم نیست به سراغ داروهای عجیب و غریب بروید. میوه‌ها و گیاهانی که به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارند، می‌توانند بهترین تقویت کننده برای سیستم دفاعی بدن باشند. برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی، عملکرد بدن شما را در مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا موفق‌تر […]

نوشیدنی افزاینده سیستم ایمنی

به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود حتما لازم نیست به سراغ داروهای عجیب و غریب بروید. میوه‌ها و گیاهانی که به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارند، می‌توانند بهترین تقویت کننده برای سیستم دفاعی بدن باشند. برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی، عملکرد بدن شما را در مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا موفق‌تر از همیشه خواهد کرد. با این مطلب از مجله آنلاین مثبت سبز همراه باشید تا 10 نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی نماییم.

سیستم ایمنی بدن چیست ؟

سیستم ایمنی بدن متشکل از سلول‌ها و اندام‌هایی است که با انواع میکروب‌ها و عوامل عفونت‌زا به مقابله می‌‌پردازد. در این صورت بدیهی است که اگر شما سیستم ایمنی قوی داشته باشید، کمتر به سرماخوردگی، آنفلوانزا و بسیاری از بیماری‌های دیگر مبتلا خواهید شد. گلبول‌های سفید خون، آنتی بادی‌ها، سیستم لنفاوی، طحال، مغز استخوان و تیموس مهم‌ترین قسمت‌های سیستم دفاعی بدن را شامل می‌شوند.

سیستم ایمنی بدن هر میکروبی را که تاکنون از بین برده است در گلبول‌های سفید خون (لنفوسیت‌های B و T) که به سلول‌های حافظه معروف هستند، ثبت می‌کند. این بدان معناست که می‌تواند میکروب‌ها را اگر دوباره وارد بدن شوند، خیلی سریع شناسایی کرده، از بین ببرد و فرصت تکثیر به آنها ندهد. اما سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا باید بارها و بارها مقابله کند زیرا این نوع ویروس‌ها انواع مختلفی دارند.

  تقویت سیستم ایمنی نوشیدنی

معرفی نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن به طور مرتب و مداوم در حال فعالیت است و برای ادامه روند فعالیت خود به مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. انواع نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی که در ادامه به شما معرفی می‌شوند، برای مقابله با ویروس‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا بهترین کارایی را دارند:

آب پرتقال، گریپ فروت و دیگر مرکبات

بمب ویتامین C را با مصرف این نوشیدنی عاید خود خواهید کرد. ویتامین C یکی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بوده و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از سلول‌های بدن در برابر هر نوع آسیب محافظت می‌کند. کمبود ویتامین ث منجر به اختلال در سیستم دفاعی بدن و تاخیر در بهبود زخم‌ها می‌شود. اگر فکر می‌کنید سرماخوردگی داشته باشید، مصرف ویتامین سی در دوزهای بالا می‌تواند شدت علائم بیماری را در شما کاهش داده و همچنین طول دوره درمان را نیز کم کند.

خرید قرص ویتامین C

طرز تهیه: آب پرتقال، گریپ فروت و هر نوع مرکباتی دیگر از قبیل لیمو شیرین را با یکدیگر مخلوط کرده و یک لیوان از آن را میل کنید.

مواد مغذی موجود در این نوشیدنی به شرح زیر هستند:

  • پتاسیم به دلیل وجود پرتقال
  • ویتامین A از پرتقال و گریپ فروت
  • ویتامین B6 از پرتقال
  • اسید فولیک از پرتقال
  • ویتامین C از تمامی مرکبات موجود
  • روی از پرتقال

  آب پرتقال

آب سیب سبز، هویج و پرتقال

ترکیب فوق نیز یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها به شمار می‌آید. سیب و پرتقال هر دو ویتامین C دارند و هویج نیز منبعی غنی از ویتامین A و آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است. هویج همچنین حاوی ویتامین B6 بوده و در تکثیر سلول‌های ایمنی و تولید آنتی بادی نقش دارد.

طرز تهیه: سیب سبز و هویج را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و آب آنها را بگیرید، سپس پرتقال را نیز آب گرفته و به آن بیفزایید. سعی کنید در یک لیوان از این نوشیدنی که تهیه می‌کنید، از آب هر یک از میوه‌ها به نسبت مساوی ریخته باشید.

آب چغندر، هویج، زنجبیل و سیب

در این نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی سه نوع سبزیجات ریشه‌دار به کار رفته است که علاوه بر ارتقاء سیستم ایمنی بدن به کاهش علائم التهابی نیز کمک می‌کنند. این آب‌میوه به خصوص برای افرادی که آرتریت روماتوئید دارند، مناسب است. پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B6، اسید فولیک و ویتامین ث از مواد مغذی موجود در این ترکیب هستند.

طرز تهیه: ابتدا آب چغندر، هویج و سیب را گرفته و بعد مقداری زنجبیل تازه را که به قطعات کوچکی تقسیم شده است، به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را در مخلوط کن ریخته و سپس هر صبح یک لیوان از آن را بنوشید.

نکته: برای تهیه آب چغندر می‌توانید چغندر را پوست کنده، حلقه حلقه نموده و بپزید. سپس آب تغلیظ شده آن را در قالب کوچک یخ ریخته و پس از انجماد در ظرف درب داری در فریزر نگهداری کنید.

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی تازه منبعی غنی از ویتامین B9 یا فولات است و خطر ابتلا به عفونت را در بدن کاهش می‌دهد. گوجه فرنگی همچنین حاوی منیزیم بوده و ضد التهاب و گرفتگی عضلانی عمل می‌کند.

طرز تهیه: به مدت 25 دقیقه گوجه فرنگی‌های تازه را بپزید، هنگامیکه سرد شدند آنها را داخل مخلوط کن ریخته و سپس ترکیب به دست آمده را در یخچال بگذارید. این نوشیدنی به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است.

  آب گوجه فرنگی

کلم کیل، گوجه فرنگی و کرفس

کلم کیل ترکیب همیشگی بسیاری از آب‌میوه‌های سبز رنگ است. اضافه کردن آب گوجه فرنگی به کیل منبعی غنی از ویتامین A را به شما ارائه می‌دهد. اگر به این نوشیدنی علاوه بر آب کرفس مقداری ترب کوهی تند نیز اضافه کنید، فواید ضد التهابی آن را افزایش خواهید داد.

طرز تهیه: کلم کیل را در مخلوط کن ریخته و سپس به نسبت مساوی آب گوجه فرنگی و آب کرفس را به آن اضافه کنید و هر روز یک لیوان از این اسموتی نوش جان نمایید.

کیوی و توت فرنگی

کیوی و توت فرنگی هر دو از جمله میوه‌هایی هستند که مقادیر بالایی ویتامین C را به بدن شما می‌رساند. از آنجایی که 4 پیمانه توت فرنگی، تنها 1 فنجان آب این میوه را به ما می‌دهد، بهتر است ترکیب کیوی و توت فرنگی را به صورت اسموتی تهیه نمایید. با افزودن شیر به این دو میوه بهترین نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی را در دست خواهید داشت.

طرز تهیه: کیوی و توت فرنگی را به نسبت مساوی در مخلوط کن ریخته و سپس مقداری شیر به آن اضافه کنید. شیر منبع کلسیم و ویتامین D بوده و طعم دلنشینی را به نوشیدنی شما خواهد داد.

  کیوی

توت فرنگی و انبه

اسموتی توت فرنگی یک میان وعده مقوی برای شما خواهد بود. در این اسموتی می‌توانید از انواع میوه‌های یخ زده استفاده کنید. اضافه کردن انبه به این اسموتی منبعی سرشار از ویتامین E را در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر در این اسموتی از شیر بادام استفاده کنید، محتوای تغذیه‌ای این نوشیدنی را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک بزرگ‌تری خواهید کرد.

طرز تهیه: از توت فرنگی و انبه یخ زده و یا دیگر میوه‌های یخ زده موجود در فریزر خود استفاده کرده و پس از ریختن آنها در مخلوط کن، شیر بادام را به آن بیفزایید.

هندوانه و نعنا

هندوانه نه تنها سرشار از ویتامین سی است بلکه می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی نیز کمک کند. درد عضلانی یکی از علائم رایج در بیماری آنفلوانزا است. به این نوشیدنی نعناع اضافه نمایید تا ارزش غذایی آن افزایش یابد. آرژنین، منیزیم، ویتامین آ و ویتامین ث از مواد مغذی موجود در این آب میوه هستند.

طرز تهیه: آب هندوانه را گرفته و مقداری نعنا خشک شده را به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

  نوشیدنی تقویت سیستم ایمنی بدن

اسموتی کدو تنبل

کدو حلوایی منبع منیزیم، منگنز، روی و پتاسیم است و آبمیوه آن می‌تواند بهترین نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.

طرز تهیه: کدو حلوایی را به قطعات کوچک تقسیم کرده و در مخلوط کن بریزید. برای داشتن طعمی بهتر می‌توانید مقداری موز، دارچین و شیر بادام زمینی را نیز به آن اضافه نمایید.

سیب سبز، کاهو و کلم کیل

ترکیب این سه ماده با یکدیگر برای تقویت سیستم ایمنی فوق العاده به نظر می‌رسد. برای اینکه مقادیر بیشتری ویتامین C، A و K فراهم کنید، می‌توانید مقداری اسفناج یا جعفری نیز به آن بیفزایید.

طرز تهیه: سیب سبز را به قطعات کوچک تقسیم کرده در مخلوط کن بریزید و سپس کاهو، کلم کیل، اسفناج و جعفری را نیز به آن اضافه نموده و از نوشیدن این نوشیدنی سبز رنگ لذت ببرید.

سخن پایانی

تهیه آبمیوه‌ها و اسموتی‌های خوشمزه نه تنها در شادی و لذت شما تاثیرگذار است بلکه به قوی‌تر شدن بدن شما و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. در این مقاله 10 نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی کردیم. در کنار مصرف مواد غذایی مقوی سعی کنید به مقدار کافی استراحت داشته باشید، نکات بهداشتی را رعایت کنید، استرس را از خود دور نمایید و همچنین ورزش را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید تا ایمنی بدن شما به حداکثر برسد.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حبیب پور
حبیب پور

بسیار عالی