5 روش برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

5/5 - (1 امتیاز)

آمار ابتلا به سرطان سینه در ایران سالانه به 13 هزار نفر رسیده است و متاسفانه این آمار روز به روز در حال افزایش است. اگرچه مردان در سرطان سینه سهم کمتری دارند اما گاهی در آنها نیز این سرطان مشاهده می‌شود. سرطان سینه اگر به موقع تشخیص داده شود، در بسیاری از موارد به […]

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

آمار ابتلا به سرطان سینه در ایران سالانه به 13 هزار نفر رسیده است و متاسفانه این آمار روز به روز در حال افزایش است. اگرچه مردان در سرطان سینه سهم کمتری دارند اما گاهی در آنها نیز این سرطان مشاهده می‌شود. سرطان سینه اگر به موقع تشخیص داده شود، در بسیاری از موارد به سهولت قابل درمان است. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان راهکارهایی وجود دارد که می‌توان با به کارگیری از آنها نه تنها از بیماری سرطان در امان ماند بلکه زندگی سالم‌تری را نیز تجربه کرد.

راهکارهای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

برخی از این راهکارها بسیار ساده هستند؛ به موارد زیر دقت کنید:

تحرک و فعالیت داشته باشید

پشت میز نشینی به خصوص برای شاغلین موجب شده تا ساعات طولانی از روز را بدون تحرک بگذرانند و این مسئله خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش خواهد داد. داشتن فعالیت بدنی به طور منظم به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان نیز کمک می‌کند. وزارت بهداشت توصیه می‌کند که افراد بزرگسال حداقل باید در طی یک هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشند. این فعالیت بدنی می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری و شنا باشد. در حالت ایده‌آل‌تر می‌توان از تمرینات قدرتی و کلاس‌های بدنسازی نیر کمک گرفت تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود. داشتن فعالیت در حد کافی به کنترل سطح استروژن در بدن کمک می‌کند و این امر می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش دهد.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

  ورزش

وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارید

اضافه وزن به خصوص در بزرگسالان ریسک ابتلا به سرطان را افزایش خواهد داد بنابراین به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان شاخص توده بدنی یا BMI باید در حالت ایده‌آل حفظ شود. سطح هورمون لپتین در افرادی که با اضافه وزن مواجه هستند، بیش از سایرین است. تحقیقات نشان می‌دهد که لپتین می‌تواند با مولکول‌های التهابی که موجب تحریک سرطان پستان می‌شوند مرتبط باشد. بدیهی است که زمانی که این ارتباط کم شود، خطر ابتلا به سرطان نیز کاهش خواهد یافت. مقدار زیاد لپتین در بدن موجب فعال شدن ژن‌هایی می‌شود که سلول‌های بدن را هرچه بیشتر پذیرای دریافت استرژون می‌کنند و احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. با کاهش وزن از مقدار چربی‌های موجود در بدن کاسته شده و سطح لپتین نیز پایین می‌آید.

احتمال بروز سرطان سینه در زنان بالای 50 سال که در دوران یائسگی به سر می‌برند، بیش از زنان جوان است. با اینکه تناسب اندام در همه سنین باید حفظ شود، اما در دوران یائسگی باید بیش از گذشته به داشتن وزن ایده‌آل توجه کرد.

  وزن ایده آل

الکل مصرف نکنید

مصرف نوشیدنی‌های الکلی هرچه بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر خواهد شد. الکل روی هورمون‌ها و وزن انسان تاثیر مستقیم گذاشته و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن خواهد شد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیگار نیز نقش قابل توجهی در افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه را دارد. پس به طور یقین باید استعمال سیگار را برای همیشه کنار گذاشت.

  ترک سیگار

در مورد هورمون درمانی و قرص ضد بارداری بیشتر فکر کنید

استفاده از هورمون درمانی و قرص‌های ضد بارداری روی هورمون‌های بدن تاثیر گذاشته و سطح استروژن را افزایش می‎‌دهد و در این صورت احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد. به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان سعی کنید پیش از شروع هورمون درمانی یا مصرف قرص‌های ضد بارداری با پزشک خود مشورت نمایید تا در این زمینه شما را یاری کند؛ مثلا می‌توانید به جای قرص‌های ضد بارداری از روش‌های دیگر جلوگیری استفاده کنید.

یکی از عوارض طولانی مدت قرص‌های ضد بارداری امکان افزایش احتمال سرطان سینه در زنانی است که بیش از 5 سال به طور متوالی از آن استفاده کرده‌اند.

سینه های خود را معاینه کنید

خودآزمایی یا معاینه پستان توسط خود فرد یکی از بهترین روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان سینه محسوب می‌شود و پزشکان نیز مدام این مسئله را گوشزد می‌کنند. بهتر است همه بانوان در هر سن و سالی هر چند وقت یکبار سینه‌های خود را بررسی نموده و در صورت مشاهده هر نوع توده یا حالت غیر عادی این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند. سرطان سینه اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است.

نحوه معاینه سینه در منزل

خودآزمایی پستان در منزل شامل دو مرحله می‌شود؛ 1- مشاهده علائم ظاهری 2- لمس کردن سینه. برای انجام مرحله نخست جلوی آینه ایستاده و در 4 حالت مختلف به سینه‌های خود دقت کنید:

  • در حالی که دست‌ها بالای سر است.
  • در حالتی که دست‌ها به کمر است.
  • حالتی که دست‌ها در کنار بدن آویزان است.
  • و در حالتی که به سمت جلو خم شده‌اید.

در حالت‌های عنوان شده باید به سینه نگاه کنید و اگر علائم غیر عادی مثل فرورفتگی پوست یا نوک پستان یا زخم و پوسته پوسته شدن نوک پستان را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه داشته باشید.

  معاینه

مرحله دوم معاینه به این شکل است که باید به پشت دراز بکشید؛ دست سمتی را که می‌خواهید معاینه کنید زیر سر خود قرار دهید و با دست دیگر تمامی قسمت‌های پستان را مورد معاینه قرار دهید. از بند انتهایی انشگتان که کاملا نرم است برای لمس بافت سینه استفاده کنید. در نهایت نوک سینه‌ها را فشار دهید تا از عدم وجود ترشحات غیر طبیعی نیز مطمئن شوید.

رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان داشتن رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. سعی کنید تمام گروه‌های غذایی را در حد تعادل در رژیم خود قرار دهید. مصرف غذاهای گیاهی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات سبوس دار و آجیل را افزایش داده و مصرف چربی، قند و نمک را محدود نمایید. بهتر است به جای چربی‌های اشباع و ترانس از چربی‌های غیر اشباع استفاده نمایید. حداقل 2 بار در هفته از ماهی‌ استفاده نموده و در حد تعادل از دیگر انوع گوشت مثل گوشت قرمز و سفید نیز بهره بگیرید.

بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف شکر احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد پس تا می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود محدود کنید. تخم مرغ به دلیل داشتن کولین یک ماده غذایی بسیار مفید برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه است. طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا صورت گرفت، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ احتمال بروز سرطان سینه را تا 24% کاهش می‌دهد.

  کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

گفتار آخر

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در میان زنان در سراسر جهان است. این سرطان با تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان بوده و جایی برای نگرانی باقی نمی‌گذارد. از آنجایی که شعار “پیشگیری بهتر از درمان است” تنها یک شعار نیست و واقعیتی غیر قابل انکار به شمار می‌آید، ما نیز در این مقاله روش‌های کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را مورد بررسی قرار داده و به شما عزیزان معرفی کردیم. آیا شما هر چند وقت یکبار سینه‌های خود را معاینه می‌کنید یا تا به حال اصلا این کار را نکرده‌اید؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: بیماری زنان
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لاله
لاله

آیا بعد از یائسگی هم کسی به سرطان سینه مبتلا میشه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  لاله

سلام دوست عزیز
بعد از یائسگی هم ابتلا به سرطان سینه وجود داره و از سن 35 سالگی افرادی که سابقه این بیماری در خانواده دارند هر 6 ماه و باقی افراد هر 2 سال حتما آزمایش مامو گرافی انجام دهند و بعد از دوره یائسگی احتمال ابتلا خیلی بیشتر هم میشود.