دوران نوجوانی و بلوغ چه نشانه ها و ویژگی هایی دارد؟

امتیاز دهید

بدون اغراق می تونیم بگیم که مهم ترین بخش زندگی هر پدر و مادری نحوه مواجه و برخورد با دوران نوجوانی و بلوغ فرزندش هست و مهم ترین قسمت روند رشد یک فرد هم همین دوران هست. خیلی از ما به صورت دقیق و روشن نمی دونیم که دوران نوجوانی و بلوغ چه نشونه ها […]

دوران نوجوانی و بلوغ چه نشونه ها و ویژگی هایی دارد؟

بدون اغراق می تونیم بگیم که مهم ترین بخش زندگی هر پدر و مادری نحوه مواجه و برخورد با دوران نوجوانی و بلوغ فرزندش هست و مهم ترین قسمت روند رشد یک فرد هم همین دوران هست. خیلی از ما به صورت دقیق و روشن نمی دونیم که دوران نوجوانی و بلوغ چه نشونه ها و ویژگی هایی داره و دقیقا همین بی اطلاعاتی باعث میشه تا زمینه خیلی از مشکلات در همه افراد به وجود بیاد. خیلی از ناهنجاری های رفتاری جوانان و حتی بزرگسالان ریشه در نوع گذراندن دوره نوجوانی داره. با ما با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

دوران نوجوانی و بلوغ چه نشونه ها و ویژگی هایی دارد؟

همانند نقطه عطفی در محور مختصات و نمودارها، دقیقا نقطه تغییر جهت و مشخص شدن راه تمام زندگی، نوجوانی و بلوغ هست. به همون نسبت که افراد دارای تفاوت در شخصیت، روحیات و شرایط زندگی هستن، نوع به بلوغ رسیدن و گذر از این دورانشون هم با هم فرق داره. محیطی که ما در اون به دنیا میایم و شخصیتمون شکل می گیره به شدت و بیش از 95 درصد بر همه عمر ما تاثیرگذاره و توانایی ما در پاک کردن و یا تغییر اون تاثیرات، طبق نظر محققان تنها 5 درصد هست.

سن دقیق دوران نوجوانی و بلوغ چه سالی است؟

در کشورهای مختلف با آب و هواهای مختلف و شرایط بومی متفاوت، سن شروع بلوغ متفاوته؛ همچنین همیشه بلوغ جسمی و روحی همزمان نیستن و ممکنه یک یا دوسال و با حتی بیشتر با هم ناسازگاری زمانی داشته باشن.

اما اونچه در بین همه افراد تقریبا یکسانه در حدود سن 13 تا 20 سالگی اکثر افراد طوفان نوجوانی و بلوغ رو طی می کنن.

ویژگی ها و نشونه های بارز بلوغ روحی و احساسی چیست؟

نوجوانی به معنی گذر از کودکی و رفتن به جوانی و بزرگسالی است. از اونجایی که این دوران به شدت با هم متفاوت هستن، دوره نوجوانی فرد رو برای ورود به دوره بعدی زندگی آماده می کنه. به همین دلیل فرد در حال یک پوست اندازی کامل، با دنیایی از تناقضات رو به رو میشه. در حالی که به زندگی در حال و هوای کودکی عادت داره، با ارضا نشدن روحیات از اون فضا هم درگیر میشه. نوجوانان در شروع این دوره، بین دو دوره در برزخ می مونن، یعنی در حالی که بخشی از اعمال و افکار اونها در کودکی جامونده، میل به مستقل شدن و شبیه شدن به بزرگسالان در اونها موج میزنه.

از مهم ترین ویژگی شروع دوران نوجوانی و بلوغ احساسی، احساسات متضاد و نامتعارف هست. گاهی گریه بی دلیل و گاهی تشنه شدن برای هیجان های کاذب و…

داشتن حس غرور کاذب، گاهی شرم های بیش از حد، اشتغال ذهنی بیش از حد به مرگ، پرخاشگری، افت تحصیلی شدید، مشکلات خواب، احساس تنهایی، درگیر شدن با نظریات والدین، جمع گریزی، انزوا طلبی و… هم از دیگر نشونه های نوجوانی است.

همه این موارد نشون میده که فرد در آستانه بلوغ، با روحیاتی متناقض درگیره!

دوران نوجوانی و بلوغ چه نشونه ها و ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های بلوغ جسمی و جنسی در دختران

رویش مو بر روی آلت تناسلی، بزرگ شدن سینه ها، قاعدگی، بزرگ شدن اندام های بخصوص استخوان لگن و…

تغییرات فیزیکی در پسران

رشد موی زائد بر روی اندام های تناسلی، رویش ریش و سبیل، بم شدن صدا، چرب شدن پوست و جوش زدن و…

نقش والدین در دوران نوجوانی و بلوغ فرزندشان

باید قبول کرد که والدین هیچ وقت نمی تونن در این دوره دوست فرزندان خودشون باشن، باید به اونها اجازه بدین با هر کس که بهش اعتماد دارن، صحبت کنن؛ تنها کاری که اونها می تونن انجام بدن اینکه حس اعتماد نوجوان رو جلب کنن.

دوره بلوغ و نوجوانی دوره ای است که ممکنه به نوجوان و خانواده سخت بگذره و نیاز داشته باشید از یک متخصص کمک بگیرید!

قیمت کراتین بدنسازی
مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها