طریقه مصرف آمینو انرژی چگونه است؟

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه شاهد رشد بالای مصرف مکمل‌های بدنسازی هستیم. این موضوع به این دلیل است که مردان و حتی زنان علاقه به داشتن بدن عضلانی و بدون چربی دارند. بدیهی ست که در ورزش‌های سنگینی چون بدنسازی بدن بیشتر از حالت طبیعی نیاز به مواد معدنی و پروتئین‌ها دارد. گاهی تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن از […]

طریقه مصرف آمینو انرژی چگونه است؟

امروزه شاهد رشد بالای مصرف مکمل‌های بدنسازی هستیم. این موضوع به این دلیل است که مردان و حتی زنان علاقه به داشتن بدن عضلانی و بدون چربی دارند. بدیهی ست که در ورزش‌های سنگینی چون بدنسازی بدن بیشتر از حالت طبیعی نیاز به مواد معدنی و پروتئین‌ها دارد. گاهی تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن از طریق مواد غذایی سخت شده و فرد مجبور به استفاده از مکمل‌های بدنسازی می‌شود. یکی از این مکمل‌ها، مکمل آمینو انرژی ست. این مکمل شامل آمینواسیدهای ضروری بدن است که به ساخت پروتئین در بدن کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم بدن قادر به ساخت گروهی از آمینواسیدها نیست، درنتیجه استفاده از این مکمل می‌تواند راه‌حل مناسبی برای حل کمبود آن‌ها باشد. اما یک مکمل آمینو انرژی چه ترکیباتی دارد؟ آیا اطلاعی از طریقه مصرف این مکمل دارید؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

رابطه آمینواسیدها و ساخت پروتئین در بدن

جالب است بدانید که آمینواسیدها ماده حیاتی در ساخت پروتئین در بدن هستند. همان‌طور که می‌دانید پروتئین ماده ضروری ساخت ماهیچه‌های بدن محسوب می‌شود. پس می‌توان گفت که در نبود آمینواسیدها ساخت ماهیچه در بدن با مشکل روبرو می‌شود. در ارتباط با مصرف مکمل‌های غذایی توسط بدنسازان به این نکته باید اشاره‌کنیم که مکمل آمینو انرژی تنها یک مکمل انرژی‌زا نیست، بلکه تکمیل‌کننده ساخت عضلات بدن محسوب می‌شود.

این امر باعث شده تا مکمل آمینو انرژی در میان بدنسازان محبوب شود. شاید برخی از افراد درصدد این باشند که بیشتر مواد مغذی موردنیاز بدن را به‌طور طبیعی از طریق غذاها دریافت کنند. اما باید به این نکته توجه کنید که فراوری مواد غذایی و البته نحوه پخت‌وپز غذاها بیشتر مواد مغذی موجود در آن‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل است که مصرف مکمل‌های غذایی در سال‌های اخیر به بیشترین حد خود رسیده است.

درست است که هیچ‌چیزی جای یک رژیم غذایی سالم و متعادل را نمی‌گیرد اما گاهی مجبور به مصرف این مکمل‌ها هستیم. اما دراین‌باره باید بگوییم که نظر یک پزشک متخصص با استناد بر آزمایش‌های مرتبط کمک می‌کند تا درگیر عوارض ناخواسته مصرف مکمل‌های غذایی نشوید. بخصوص زمانی که دچار بیماری‌های خاص هستید.

طریقه مصرف آمینو انرژی چگونه است؟

آمینواسید

شاید بهتر باشد قبل از آمینواسید کمی از پروتئین بدانید. پروتئین‌ها از اهمیت بالایی برای ادامه زندگی سالم یک انسان برخوردار هستند. پروتئین‌ها اکثر قریب به‌اتفاق واکنش‌های شیمیایی موجود در سلول‌ها را کاتالیز می‌کنند. آن‌ها بسیاری از عناصر ساختاری یک سلول را تأمین می‌کنند و به اتصال سلول‌ها به داخل بافت کمک می‌کنند. برخی پروتئین‌ها به‌عنوان عناصر انقباضی عمل می‌کنند تا حرکت راحت عضلات ممکن شود. برخی دیگر مسئولیت حمل‌ونقل مواد حیاتی از خارج سلول (“خارج سلولی”) به داخل آن (“داخل سلولی”) را بر عهده‌دارند.

به‌طورکلی 20 اسیدآمینه (موسوم به اسیدهای آمینه در بدن وجود دارد. اسیدهای آمینه بلوک‌های ساختمانی پروتئین محسوب می‌شوند. البته اسیدهای آمینه به‌عنوان یک واسطه در متابولیسم سلول‌ها نیز نقش اصلی را بازی می‌کنند. بدن یک انسان تنها می‌تواند 10تا از 20 اسیدآمینه را تولید کنند. بقیه آن‌ها باید روزانه از غذاها دریافت شوند. عدم دریافت كافی حتی یکی از 10اسیدآمینه ضروری، (آن‌هایی که بدن قادر به ساختنشان نیست) منجر به تخریب پروتئین‌های بدن، عضله و… برای به دست آوردن یك اسیدآمینه موردنیاز، می‌شود.

برخلاف چربی و نشاسته، بدن انسان اسیدهای آمینه اضافی را برای استفاده‌های بعدی نمی‌تواند ذخیره کند. اسیدهای آمینه باید هرروز از رژیم غذایی‌مان دریافت شوند. برخی از مواد غذایی مانند: آجیل و حبوباتی همچون گردو، بادام، و بادام‌زمینی، ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی تن، شاه‌ماهی و ساردین، پروتئین سویا و تخم‌مرغ سرشار از آمینواسیدهای ضروری بدن هستند. اما مشکل اینجاست که ما انسان‌ها با فراوری غذاها و نحوه پخت‌وپز آمینواسیدهای ماده غذایی را از بین می‌بریم.

عوارض کمبود آمینواسید در بدن

لازم است بدانید که بسیاری از رژیم‌های غذایی نیاز بدن به آمینواسیدها را برطرف نمی‌کنند. بدن به انواع آمینواسیدها به‌طور روزانه نیازمند است. کمبود هرکدام از آن‌ها مشکلاتی را با خود به دنبال دارد اما عموما خستگی مفرط و کمبود انرژی یکی از علائم شایع آن محسوب می‌شود.

کمبود تریپتوفان می‌تواند منجر به تشکیل آب‌مروارید شود. همچنین کمبود لیزین منجر به پوسیدگی دندان، اختلال در تشکیل استخوان و آتاکسی می‌شوند. کمبود متیونین باعث کبد چرب می‌شود. علائم عمومی کمبود اسیدآمینه مشابه علائم کواشیکور است.

مکمل آمینو انرژی چیست؟

مکمل‌های آمینو انرژی شامل آمینواسیدهای ضروری بدن هستند، که از محبوبیت زیادی برخوردارند. آمینو انرژی سرشار از آمینواسیدهای ضروری همانند BCAAs است که برای رشد عضلات بسیار مفیدند و به‌عنوان واحدهای سازنده عضلات مستقیما متابولیز شده و به بافت‌های عضلانی تبدیل می‌شوند. البته ترکیبی از عوامل انرژی‌زای طبیعی مانند چای سبز و عصاره قهوه سبز را نیز شامل می‌شود.

ترکیب این سه آمینواسید تقریبا ۱/۳ ساختار بافت ماهیچه‌ای را در بدن انسان تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که 5 گرم آمینو انرژی در هر وعده 5 تا 10 کالری داشته و هیچ قندی را شامل نمی‌شوند.

طریقه مصرف آمینو انرژی چگونه است؟

فواید استفاده از مکمل آمینو انرژی

مکمل‌های غذایی هرکدام برای هدف خاصی تولید می‌شوند مکمل آمینو انرژی نیز با دارا بودن آمینواسیدهای ضروری بدن و کافئین تأثیرات خوبی در بدن دارد. ازجمله:

  • تقویت انرژی و هشیاری در هنگام تمرین
  • کاهش چربی شکمی
  • کمک به عضله سازی
  • ریکاوری خوب و کامل پس از تمرین
  • کاهش درد عضلانی
  • افزایش تستوسترون و هورمون رشد

طریقه مصرف آمینو انرژی

مکمل‌های آمینو بیشتر به دو صورت قرصی و پودری ساخته می‌شوند و از منابع مختلفی مانند پروتئین وی، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ تهیه می‌شوند که ورزشکاران با توجه به گروه خونی و ویژگی‌های مناسب بدنی خود می‌توانند آمینواسید موردنیاز خود را تهیه کنند.

 به‌طورکلی طریقه مصرف آمینو انرژی مخصوصا آمینواسیدهای قرصی به این صورت است که می‌توانید آن‌ها را در نوبت‌های مختلف در بین وعده‌های غذایی مصرف کنید. در مورد تعداد قرص‌ها هم با توجه به پروتئین موردنیاز بدن خودبین ۱ تا ۵ قرص را می‌توانید در هر وعده مصرف کنید.

طریقه مصرف آمینو انرژی پودری معمولاً متفاوت است، آن‎‌ها ترکیبات متفاوت‌تری دارند اغلب همراه کافئین برای تأمین انرژی تولید می‌شوند. بهترین زمان مصرف این نوع مکمل‌ها نیز یک اسکوپ حدود نیم ساعت قبل از تمرین و یا یک اسکوپ صبح ناشتا قبل از تمرینات هوازی است. در رابطه با طریقه مصرف آمینو انرژی به این نکته توجه کنید که اگر قصد مصرف آمینو قبل از تمرین را دارید باید حداقل 30 دقیقه قبل از آن مصرف کنید.

پودر آمینو انرژی اساساً حاوی 50 میلی‌گرم کافئین در هر قاشق چای‌خوری است، بنابراین اگر با مشکلات خواب روبرو هستید آن را تا قبل از ساعت 5:00 بعدازظهر مصرف کنید. در حالت کلی می‌توان گفت که می‌توانید روزانه 2 مرتبه (قبل و بعد از تمرین)، 9 گرم از پودر را داخل یک لیوان آب یا آبمیوه بریزید و میل کنید. با تمام این تفاسیر میزان مصرف یک مکمل، مخصوصاً طریقه مصرف آمینو انرژی را تنها پزشک متخصص و یا مربی مورد اعتماد می‌تواند برحسب نیاز بدنتان تعیین کند.

خرید انواع مکمل بدنسازی

عوارض احتمالی مصرف آمینو انرژی

آمینو انرژی نیز مانند تمام مکمل‌های بدنسازی ممکن است عوارض ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد. باید بدانید که تاکنون عوارض شدید ناشی از مصرف مکمل آمینو انرژی دیده نشده است. آمینو انرژی همچنین حاوی بتا آلانین است و ممکن است پس از مصرف احساس سوزن شدن موقت روی پوست شما ایجاد کند. این موضوع کاملا طبیعی است. با ادامه استفاده، شدت احساس سوزن شدن کاهش می‌یابد و یا ناپدید می‌شود.

همچنین به دلیل وجود عصاره چای سبز و قهوه ممکن است برای افرادی که معده حساسی دارند مشکلاتی را به وجود بیاورد. در صورت مشکل معده، مطمئن باشید که باید با وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید و این امر با خالی بودن معده تشدید می‌یابد. اما مهم‌ترین موضوعی که می‌توان به آن اشاره کرد مشکلات کلیوی و کبد است که به دلیل مصرف طولانی‌مدت و زیاد مکمل‌های غذایی ایجاد می‌شود. پس بهتر است با توجه به اهمیت سلامتی قبل از اینکه به عضله سازی فکر کنید جانب احتیاط را رعایت کنید.

طریقه مصرف آمینو انرژی چگونه است؟

سخن پایانی

شاید آرزوی بسیاری از جوانان داشتن بدنی عضله‌ای باشد. به همین دلیل ورزش بدنسازی بسیار محبوب شده است. اما تنها ورزش کردن کافی نیست بلکه مهم‌ترین اصل، داشتن دانش لازم تغذیه‌ای ست. اینکه بدانید بدن برای سلامت و همچنین عضله سازی نیاز به کدام گروه از مواد مغذی دارد و یا آیا به میزان کافی از تمام گروه‌های مواد مغذی به‌طور روزانه دریافت می‌کنید یا نه. گاهی مکمل‌های غذایی در جبران کمبودهای بدن به کمکمان می‌آیند.

دانستیم که آمینو انرژی باهدف بهبود قوای جسمی و ذهنی و البته کمک به ساخت عضلات، و با دربرداشتن آمینواسیدهای ضروری بدن در این امر بسیار موفق بوده است. در مصرف مکمل آمینو انرژی به طریقه مصرف آمینو انرژی و میزان مصرف آن توجه کنید. قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: آمینو
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد خ
احمد خ

من تو هفته سه روز يك روز درميون تمرين سنگين هوازي دارم ميخواستم بدونم ميشه قبل تمرين آمينو انرژى مصرف كنم؟اگه آره چند ساعت قبل تمرين و اينكه قبل تمرين يه قرص كافئين 200 ميخورم آيا با آمينو انرژي تداخل داره؟
مرسى

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  احمد خ

سلام
مصرف امینو انرژی بسیار براتون مناسبه دوساعت قبل از تمرین و مصرف کافئین نیم ساعت قبل از تمرین مناسبه و همچنین مصرف قرص جوشان در حین تمرین بسیار مناسب میباشد.