درمان نفخ شکم بعد از غذا

2.9/5 - (13 امتیاز)
کودکان و بزرگسالان زیادی از مشکل نفخ معده رنج می‌برند. آیا مایلید برای رفع این مشکل دارویی بخورید که گیاهی باشد و هیچ عارضه‌ای نداشته باشد؟ اگر چنین است با ما همراه باشید.
درمان نفخ

نفخ در نتیجه تولید و تجمع گاز در دستگاه گوارش به وجود می‌آید. اگرچه نفخ عارضه خطرناکی نیست اما گاه می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. هنگامی‌که بدن انسان غذا را تجزیه می‌کند، ممکن است گاز در دستگاه گوارش جمع شود. گاز معده معمولا از اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن، دی اکسید کربن و گاهی متان تشکیل شده است. نفخ در بسیاری از موارد می‌تواند باعث درد زیاد شده و فعالیت‌های روزمره انسان را تحت تاثیر قرار دهد. انتخاب رژیم غذایی مناسب، مصرف دارو و انجام تمرینات ورزشی می‌تواند در درمان نفخ موثر باشد و گاز معده را کاهش دهد. در این مقاله داروهای ضد نفخ را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

علت ایجاد نفخ معده چیست؟

گاز معده به دو صورت عمده در بدن تجمع می‌یابد. بلعیدن هوا در حین آشامیدن غذا می‌تواند باعث تجمع گاز اکسیژن و نیتروژن در بدن شود. حالت دوم زمانی اتفاق می‌افتد که در حین تجزیه بعضی از غذاها در بدن گازهایی مانند هیدروژن، متان و دی اکسید کربن در دستگاه گوارش تجمع می‌یابد. هر دوی این روش‌ها می‌تواند منجر به بروز نفخ در بدن شود. مواد غذایی نفاخ شامل حبوبات، انواع کلم، محصولات لبنی و … می‌شود. البته گاهی هم نفخ بر اثر بروز بعضی بیماری‌ها می‌تواند بوجود آید. این بیماری‌ها شامل یبوست، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، بیماری سلیاک، رفلاکس و زخم معده می‌توانند باشند.

درمان نفخ شکم در خانه

با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی تا حدود زیادی می‌توانید به درمان نفخ کمک کنید. قبل از معرفی قرص ضد نفخ یا بهتر بگوییم داروهای ضد نفخ ابتدا راهکارهای خانگی را برایتان شرح می‌دهیم:

  • یادداشت کنید که کدام غذاها باعث بروز نفخ در بدن شما شده‌اند تا از خوردن آنها اجتناب کنید.
  • اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که هضم آنها دشوار به نظر می‌رسد، سعی کنید آنها را جایگزین نمایید.
  • وعده‌های غذایی را کوچکتر و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنید.
  • غذای خود را خوب بجوید و از جویدن آدامس و کشیدن سیگار بپرهیزید.
  • آب زیاد بنوشید تا بدنتان هیدارته بماند و از نفخ و یبوست پیشگیری به عمل آید.
  • ورزش به بهبود هضم غذا کمک کرده و ممکن است در جلوگیری از نفخ موثر باشد.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها به کاهش نفخ می‌تواند کمک کند.
  • استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند در کاهش درد و گرفتگی ناشی از نفخ موثر باشد.
  • زنجبیل به هضم غذا کمک شایانی می‌کند. بهبود هضم در کاهش نفخ می‌تواند اثر مثبت داشته باشد.

نفخ معده چیست

درمان نفخ شکم در کرونا

نفخ معده از علائم مربوط به کرونا نیست. تب و لرز، سرفه کردن، تنگی نفس، خستگی، درد عضلانی، سردرد، گلو درد، از دست دادن بویایی و چشایی، آبریزش بینی از مهم‌ترین علائم کووید 19 هستند. اما گاهی هم در بیماری کرونا علائم گوارشی مثل تهوع، اسهال و استفراغ دیده می‌شود. اسهال ممکن است با نفخ معده نیز همراه شود و گاز زیادی را در معده تولید کنید. در این صورت جهت درمان نفخ معده باید با پزشک خود صحبت کنید و خودسرانه دارویی مصرف ننمایید چون احتمال دارد با دیگر داروهای شما تداخل داشته باشد.

درمان نفخ با داروهای ضد نفخ

داروهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری هستند:

کپسول کلگارد هولیستیکا

به منظور درمان نفخ، سوءهاضمه و دردهای شکمی و همچنین بهبود اسپاسم‌های روده در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر یا آی بی اس می‌توانید از کپسول کلگارد هولیستیکا استفاده کنید. این محصول حاوی روغن نعنا فلفلی بوده و اثر ضد نفخ در دستگاه گوارش دارد. از 8 سالگی به بعد می‌توان این دارو را مورد استفاده قرار داد. در افراد بالای 12 سال می‌توان دوز دارو را افزایش داده و به جای یک کپسول در هر نوبت 2 کپسول استفاده نمود. بهترین زمان مصرف این کپسول 30 تا 60 دقیقه قبل از خوردن وعده‌های غذایی است. در صورت مزمن بودن علائم، ممکن است درمان ۲ تا ۳ ماه به طول انجامد. پس تا برطرف شدن کامل علائم درمان را ادامه دهید.

  کپسول کلگارد

خرید کپسول کلگارد

کپسول انتریک کوتد کلپرمین تیلوتس فارما

برای رهایی از علائم انقباض روده، نفخ و دردهای معده می‌توان به عنوان یکی از بهترین داروهای ضد نفخ از کپسول انتریک کوتد کلپرمین تیلوتس فارما استفاده نمود. این کپسول برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نیز مناسب است. در این محصول هم از روغن نعنا فلفلی استفاده شده که تاثیر بسزایی در رفع نفخ دارد. کودکان زیر 15 سال تنها با مشورت پزشک مجاز به استفاده از این دارو هستند. روزانه 3 بار و هر بار 2 کپسول را باید حدود نیم ساعت قبل از غذا مورد استفاده قرار دهید تا نتیجه مطلوبی بگیرید. کپسول کلپرمین از معده بدون تغیر عبور کرده، در روده کوچک و بزرگ حل شده و محتوای آن آزاد می‌شود. تسهیل دفع گازهای روده را با استفاده از این دارو می‌توانید تجربه کنید.

  کپسول کلپرمین برای درمان نفخ معده

خرید کپسول کلپرمین

کپسول کربوگل گل دارو

گیاهانی همچون رازیانه، زیره سیاه، بابونه محتویات کپسول کربوگل گل دارو را تشکیل می‌دهند. کپسول کربوگل گل دارو ضد نفخ بوده و به دلیل جذب سریع اثرگذاری مناسبی نیز در بدن دارد. زغال فعال از دیگر ترکیبات موجو در این محصول به حساب می‌آید که در برطرف کردن نفخ بسیار مفید است. این محصول دارای اثر ضد اسپاسمی بوده و برای درمان زخم معده نیز کاربرد دارد. بزرگسالان ۲ کپسول ۲ بار در روز بعد از غذا و یا طبق دستور پزشک باید مورد مصرف قرار دهند. بین مصرف این دارو با دیگر داروها حداقل 2 ساعت باید فاصله بگذارید.

  کپسول کربوگل

خرید کپسول کربوگل

قرص دایجستیو اید نچرال ورلد

از دیگر داروها برای درمان نفخ می‌توان به قرص دایجستیو اید نچرال ورلد اشاره کرد. از این قرص جهت رفع یبوست نیز می‌توان بهره گرفت. استفاده از دایجستیو اید به تسکین سریع سوزش معده و مری نیز کمک می‌کند. 1 عدد از این قرص قبل یا بعد از غذا باید جویده شود تا اثر مطلوب خود را بر جای بگذارد. این قرص چون حاوی کربنات کلسیم است، اگر به صورت جویدنی مورد استفاده قرار گیرد، جذب سریع‌تری خواهد داشت. کربنات کلسیم مانند آنتی اسید گوارشی عمل کرده و سوزش معده ناشی از رفلاکس را تسکین می‌بخشد. در این قرص فروکتو الیگو ساکاریدها و آنزیم‌های گوارشی نیز وجود دارند.

  خرید کپسول دایجستیو اید برای درمان نفخ

خرید قرص دایجستیو اید

قطره کارمینت پورسینا

یکی دیگر از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین داروهای ضد نفخ قطره کارمینت پورسینا است. این قطره از عصاره گیاهان نعنا، گشنیز و بادرنجبویه تهیه شده و حاوی هیچگونه ماده شیمیایی نیست. ترکیبات موجود در این قطره اشتهاآور و ضد سوء هاضمه نیز هستند و دردهای حاصل از نفخ معده را هم تسکین می‌بخشند. بزرگسالان ۳۰- ۴۰ قطره و کودکان ۱۵- ۲۰ قطره را در نصف استکان آب ریخته و قبل یا به همراه هر وعده غذا می‌توانند میل کنند. این قطره به هضم غذا کمک می‌کند و ضد اسپاسم است. مصرف این قطره در کنار غذاها و دیگر داروها اغلب تداخل دارویی خاصی نیز ایجاد نمی‌کند.

  کارمینت

خرید قطره کارمینت برای نفخ معده

چه زمانی برای نفخ معده به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علت نفخ خود را نمی‌توانید پیدا کنید و علائم زیر را دارید، بهتر است به پزشک متخصص داخلی یا گوارش مراجعه کنید. ممکن است نیاز به داروهای با نسخه داشته باشید:

  • تورم زیاد شکم
  • درد زیاد در ناحیه شکم
  • گاز معده که شدید است و بهبود نمی‌یابد
  • نفخ معده با اسهال، استفراغ یا یبوست همراه است
  • کاهش وزن ناخواسته در کنار نفخ معده
  • سوزش سر دل در حد زیاد
  • خون در مدفوع

خرید قرص ضد نفخ

داروهای ضد نفخ که در این مقاله معرفی کردیم، اکثرا گیاهی هستند و شما بدون نیاز به نسخه پزشک و با مراجعه به داروخانه به راحتی می‌توانید آنها را تهیه نمایید. اگر مشکل نفخ معده شما دائمی باشد یا مکررا تکرار شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. داروخانه آنلاین مثبت سبز بهترین قرص‌های ضد نفخ را به فروش می‌رساند و شما با ثبت سفارش خود به راحتی در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید داروی مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین اگر پرسشی در مورد مشکلات گوارشی و درمان نفخ دارید، در بخش کامنت‌ها درج کنید تا پزشکان فعال در مثبت سبز در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما بوده و شما را راهنمایی کنند. کدام دارو برای نفخ شما از همه بهتر بوده است؟ نظرات خود را با خوانندگان این مجله در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
برچسب: سلامت بدن
بحث و تبادل نظر
guest

10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تینا
تینا

نفخ من نفخ مزمن فقط اون هم سر کار دارم بااینکه مراعات غذایی دارم فقط سر کار انگار یکسره میشه هر ثانیه چند بار خارج میشه و قابل کنترل نیست ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  تینا

سلام کاربر گرامی
لطفا برای بررسی دقیق مشکلتان به متخصص گوارش مراجعه کنید ولی برای نفخ از کلگارد یا دایمتیکون میتونید استفاده کنید
سپاس از همراهی شما

D.t.a
D.t.a

سلام..من یه سوالی دارم…دکتر برای من تشخیص ibs دادن ولی هیچ دارویی برام ننوشتن، وقتی پرسیدم خب برای درمان چیکار کنم چه دارویی میدین؟گفتن هیچی فقط استرس نداشته باش و ورزش کن..؛ولی تو سایتای مختلف اسم کلی دارو رو دیدم که برای این بیماری بود…یعنی همه ی کسایی که این بیماری رو دارن قرص و دارو مصرف میکنن؟؟
و اینکه من همیشه نفخ ندارم ولی بازم زیاد دچار نفخ میشم میشه این داروها و مکملایی که گفتین رو فقط وقتی دچار نفخ شدم بخورم یا باید دوره ای مصرف کرد؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  D.t.a

با سلام کاربرگرامی
درمان اصلی IBS کنترل استرس است. ولی داروهایی نیز وجود دارد که بطور مقطعی میتواند علائم را کاهش دهد. در این رابطه حتما لازم است تحت نظر متخصص گوارش داروها را مصرف کنید.

علی
علی

سلام وقت بخیر من مشکل نفخ زیاد دارم
چنانچه گاز معده بیرون بیاد مشکلی ندارم ولی اگر دفع نشه دو حالت برای من که واقعا درد آور هستن ایجاد میشه
یا سردرد شدید
یا درد در قفسه سینه
هیچ وقت هر دو درد با هم نمیان ممنون میشم کمک کنید

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  علی

سلام کاربر گرامی
مشکل نفخ ممکن است ناشی از عدم هضم کامل غذا به دلیل تغییرات آنزیم های گوارشی ایجاد شود. و یا ناشی از حساسیت به برخی ترکیبات موجود در رژیم غذایی روزانه و یا وجود مشکل ibs باشد. همینطور برخی داروها عارضه ی نفخ را ایجاد می کنند. موارد فوق را برسی کنید و سپس برای پیگیری بیشتر و تشخیص درست به متخصص گوارش مراجعه نمایید.

دلاوری
دلاوری

قطره کارمینت واقعا عالیه. هر روز می تونیم استفاده کنیم؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  دلاوری

سلام کاربر گرامی
در صورتی که بیماری زمینه ای دیگری نداشته و یا داروی دیگر مصرف نمی کنید که موجب تداخل با آن شود میتوانید روزانه به میزان مشخص شده استفاده نمایید.

میثم
میثم

اکثر این ترکیباتی که گفتید نفخ آوره ،مثل : ماست، توت فرنگی ،خیار و …

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  میثم

سلام
خب معده و گوارش افراد باهم تفاوت دارد
اما در طب سنتی ما که بسیار علم گسترده ایست هرماده یا غذایی در کنارش باید مصلح استفاده شود که هیچ مشکلی از جمله نفخ ، سردی و یا دل پیچه رو نداشته باشید بعنوان مثال ماست باید با زنیان مصرف شود.