معرفی 10 مورد از بهترین دمنوش های گیاهی ضد ویروس

5/5 - (1 امتیاز)

از دیرباز تاکنون همواره از گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های ویروسی استفاده شده است. امروزه نیز به خصوص اطبای طب سنتی به منظور بهبود بسیاری از مشکلات جسمی و روحی مصرف داروهای گیاهی را پیشنهاد می‌دهند. نوشیدن دمنوش های گیاهی ضد ویروس یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی […]

دمنوش های گیاهی ضد ویروس

از دیرباز تاکنون همواره از گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های ویروسی استفاده شده است. امروزه نیز به خصوص اطبای طب سنتی به منظور بهبود بسیاری از مشکلات جسمی و روحی مصرف داروهای گیاهی را پیشنهاد می‌دهند. نوشیدن دمنوش های گیاهی ضد ویروس یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا است. در این مقاله 10 مورد از موثرترین دم‌نوش‌های ضدویروس را به شما معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از دمنوش های گیاهی ضد ویروس

استفاده از داروهای گیاهی در ایران ریشه در فرهنگ چند هزار ساله این مملکت دارد. حدود یک سوم از داروهای دنیا از گیاهان دارویی به دست می‌آیند. امروزه طب سنتی به عنوان یک علم در سراسر جهان شناخته شده است و بسیاری از مردم برای بهبود مشکلات خود ترجیح می‌دهند به جای داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی استفاده کنند. مصرف دمنوش های گیاهی ضد ویروس مزایای زیر را برای شما به همراه دارد:

  • در بسیاری از موارد از داروهای شیمیایی مقرون به صرفه‌تر است.
  • نیازی به تجویز و نسخه پزشک ندارد.
  • به تنظیم هورمون‌ها و متابولیسم بدن کمک می‌کند.
  • به طور طبیعی موجب بهبود انسان می‌شوند.
  • در تقویت سیستم ایمنی موثر است.
  • نسبت به داروهای شیمیایی عوارض جانبی کمتری دارد.

خرید انواع چای و دمنوش

معرفی دمنوش های گیاهی ضد ویروس

موثرترین و بهترین دمنوش های گیاهی ضد ویروس به شرح زیر هستند:

دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی یا ارگانو از خانواده نعناع بوده و حاوی یک ترکیب ضد ویروس به نام “کارواکرول” است. تحقیقات نشان داده است که پونه کوهی با خاصیت ضد ویروسی خود از بدن انسان در برابر ویروس تبخال، ویروس عامل اسهال و ویروس‌هایی که به دستگاه تنفسی انسان حمله می‌کنند، محافظت می‌کند.

خوشبختانه پونه، گیاه کمیابی نیست و به وفور در ایران نیز یافت می‌شود. دمنوش پونه در بهبود گلودرد موثر بوده، بیماری‌های عفونی را درمان می‌کند و با داشتن خواص آنتی اکسیدانی در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار است.

پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه فرمایید: با بهترین داروهای گیاهی تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید

طرز تهیه دمنوش پونه کوهی

برای تهیه دمنوش این گیاه یک قاشق غذاخوری برگ یا گل پونه یا یک قاشق چایخوری پونه خشک را در یک لیوان ریخته و یک فنجان آب‌جوش به آن اضافه کنید. 10 دقیقه صبر کرده، دمنوش را از صافی عبور دهید و با اضافه کردن عسل آن را میل فرمایید.

  پونه

دمنوش مریم گلی

مریم گلی نیز از خانواده نعناع بوده و گیاهی معطر با طبعی گرم است که در طب سنتی به منظور بهبود عفونت‌های ویروسی از آن استفاده می‌کنند. سافی‌سینولید یکی از ترکیبات موثر موجود در این گیاه است که در برگ و ساقه آن وجود دارد. در یک مطالعه مشخص شد که مریم گلی از ورود ویروس HIV به سلول‌های بدن جلوگیری کرده و در نتیجه در عدم ابتلا به ایدز موثر است. مریم گلی به کاهش التهاب مجاری تنفسی نیز کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

برای تهیه دمنوش مریم گلی به 2 قاشق غذاخوری برگ مریم گلی و 2 فنجان آب جوش نیاز دارید. ابتدا با آب سرد برگ‌های مریم گلی را شسته، در قوری ریخته و با افزودن آب جوش اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه دمنوش شما دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید مقداری نبات یا عسل نیز به نوشیدنی خود اضافه نمایید.

  مریم گلی

دمنوش زنجبیل

زنجبیل نیز یکی از دمنوش های گیاهی ضد ویروس بوده که خاصیت ضد ویروسی آن بسیار چشمگیر است. ترکیبات موجود در زنجبیل از ورود ویروس به بدن پیشگیری نموده و در برابر انواع مختلفی از آنفولوانزا (به خصوص آنفولوانزای مرغی) از بدن انسان حفاظت می‌کند. زنجبیل نیز خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و ضد التهاب و ضد میکروب بوده و در درمان سرماخوردگی و همچنین سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر است. این گیاه به تسکین درد عضلات نیز کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

به منظور تهیه دمنوش زنجبیل ابتدا 2 فنجان آب را در قوری ریخته و صبر کنید آب جوش بیاید. سپس زنجبیل شسته شده را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و به قوری اضافه نموده و پس از 10 دقیقه آن‌را نوش جان کنید.

  زنجبیل

دمنوش آویشن شیرازی

این دمنوش از جمله نوشیدنی‌های گرمی است که به هنگام ابتلا به سرماخوردگی به همه افراد پیشنهاد می‌شود. کارشناسان گیاهان دارویی مصرف آویشن شیرازی را در بهبود آنفلوانزا نیز بسیار موثر می‌دانند. آویشن شیرازی در ترکیب با پونه کوهی، زنجبیل و عناب خاصیتی دوچندان پیدا می‌کند. این دمنوش در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و به همین دلیل به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز پیشنهاد می‌شود.

طرز تهیه دمنوش آویشن شیرازی

30 گرم آویشن شیرازی را با 10 گرم پونه کوهی و زنجبیل و 7 عدد عناب مخلوط نموده در قوری بریزید و سپس به مقدار لازم آب جوش به آن اضافه کرده و حدود 15 دقیقه صبر کنید تا خوب دم بکشد. از این دمنوش روزی 4 یا 5 بار می‌توانید استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید برای طعم بهتر این دمنوش از عسل نیز کمک بگیرید.

  آویشن

دمنوش سرخارگل یا اکیناسه

این دمنوش نیز یکی از بهترین دمنوش های گیاهی ضد ویروس برای پیشگیری از سرماخوردگی و همچنین کاهش طول درمان این بیماری محسوب می‌شود. به کمک این دمنوش می‌توان گلودرد را تسکین بخشیده و مجرای بینی را باز کرد. مصرف این نوشیدنی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش سرخارگل

یک قاشق چایخوری ریشه این گیاه را در یک فنجان آب جوش ریخته و 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس این دمنوش را از صافی عبور داده و هر روز میل کنید.

  سرخارگل

دمنوش شیرین بیان

شیرین بیان نیز به دلیل داشتن فواید بسیار از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. تقویت سیستم ایمنی، مقابله با ویروی اچ آی وی، بهبود مشکلات گوارشی، سم‌زدایی از بدن، بهبود التهاب مفاصل و مبارزه با ویروس کرونا از مزایای استفاده از این دمنوش محسوب می‌شوند.

طرز تهیه دمنوش شیرین بیان

در یک لیوان آب جوش یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان را اضافه کرده، 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس میل فرمایید. مصرف این دمنوش بیش از یک یا 2 بار در روز و به مدت طولانی پیشنهاد نمی‌شود.

  شیرین بیان

دمنوش سیر

بسیاری از عفونت‌های ویروسی را به کمک سیر می‌توان برطرف کرد. در تهیه دمنوش سیر بهتر است از زنجبیل نیز استفاده نمایید. سیر دارای ترکیبی به نام آلیسین بوده و طیف وسیعی از میکروب‌ها را نابود می‌کند.

طرز تهیه دمنوش سیر

به یک لیوان آب در حال جوش دو حبه سیر و چند تکه زنجبیل اضافه کرده اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را استفاده نمایید.

  سیر

دمنوش رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی نیز خاصیت ضد ویروس داشته و در درمان سرماخوردگی و آنفولوانزا موثر است. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف دمنوش رزماری به بهبود هپاتیت نوع A نیز کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش رزماری

یک قاشق چایخوری برگ رزماری خشک شده را در یک فنجان آب جوش ریخته و پس از 10 دقیقه میل فرمایید. در صورت تمایل برای شیرین کردن آن می‌توانید از عسل یا نبات نیز استفاده کنید.

  دمنوش های گیاهی ضد ویروس

دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش علاوه بر داشتن خواص آرام‌بخش، خواص ضد ویروسی نیز دارد. پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف این گیاه به وِیژه در بهبود آنفولوانزای مرغی موثر است و از بروز عفونت در بدن جلوگیری می‌کند. بادرنجبویه ضد تشنج، تقویت کننده سلول‌های مغز و ضد بیماری‎‌های کلیوی است.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

به اندازه یک قاشق مربا خوری بادرنجبویه را در یک قوری حاوی آب جوش ریخته و پس از 15 دقیقه که دم کشید آن را میل کنید.

  بادرنجبویه

دمنوش ریحان

ریحان گیاهی بسیار خوشبو و پرخاصیت است که دمنوش آن از جمله دمنوش های گیاهی ضد ویروس به شمار می‌آید. این گیاه با تقویت سیستم ایمنی به مبارزه با بیماری‌های عفونی کمک می‌کند. ترکیبات موثر موجود در ریحان در برابر ویروس هرپس (تبخال) و هپاتیت B از بدن محافظت می‌کنند.

طرز تهیه دمنوش ریحان

چند برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش ریخته و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. به منظور شیرین کردن این دمنوش از عسل نیز می‌توانید استفاده نمایید.

  ریحان دمنوش های گیاهی ضد ویروس

سخن پایانی

دمنوش های گیاهی در پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری‌ها مفید هستند و روز به روز طرفداران بیشتری در سراسر جهان پیدا می‌کنند. در این مقاله چند نمونه از بهترین دمنوش های گیاهی ضد ویروس را به شما معرفی کردیم که پیشنهاد می‌شود هر روز حداقل یکی از آنها را در میان وعده خود میل فرمایید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که در مصرف گیاهان دارویی نباید زیاده‌روی کرد چون ممکن است عوارض جانبی برای شما در پی داشته باشند. آیا شما برای صرف یک نوشیدنی گرم فقط از چای استفاده می‌کنید یا ترجیح می‌دهید دم‌نوش‌های گیاهی را نیز امتحان نمایید؟

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدی
محمدی

سلام، اگه هفته ای فقط یکبار از هرکدام از این دمنوش ها استفاده کنیم در دراز مدت ضرر نداره؟ یعنی مثلا شنبه ها فقط شیرین بیان و سه شنبه ها فقط سرخارگل استفاده بشه و این برنامه تکرار بشه و اینجوری فقط هفته ای یکبار از اون دمنوش استفاده شده.
آیا در دراز مدت ضرر داره؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  محمدی

با سلام کاربر گرامی،
خیر مصرف به این صورت بدون عوارض است.

افضلی پور
افضلی پور

اگر خدایی نکرده کرونا بگیریم، دمنوش بخوریم یا فقط باید قبلش دمنوش خورد؟

دهکردی
دهکردی

سلام چای معمولی اثر ضد ویروس نداره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  دهکردی

چای به دلیل داشتن انواع تانن که به آن طعم مخصوصی می‌دهد، بدون تردید یک ضد باکتری و ضد ویروس است. منبع : سایت خبری عصر ایران