کفیر : نوشیدنی شگفت آور برای پوست

امتیاز دهید

دانه‌های کفیر می‌توانند شیر خام را به یک نوشیدنی پروبیوتیک فوق‌العاده مغذی تبدیل کنند که برای سلامتی مزایای معجزه‌آسایی دارد. کفیر مجموعه‌ای از مخمر و باکتری‌های مفید بوده و یکی از قوی‌ترین نوشیدنی‌ها را در جهان برای آنهایی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، فراهم می‌کند. گفته می‌شود که کفیر نخستین بار از کوه‌های قفقاز […]

کفیر

دانه‌های کفیر می‌توانند شیر خام را به یک نوشیدنی پروبیوتیک فوق‌العاده مغذی تبدیل کنند که برای سلامتی مزایای معجزه‌آسایی دارد. کفیر مجموعه‌ای از مخمر و باکتری‌های مفید بوده و یکی از قوی‌ترین نوشیدنی‌ها را در جهان برای آنهایی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، فراهم می‌کند. گفته می‌شود که کفیر نخستین بار از کوه‌های قفقاز به دست آمده و کم کم به دیگر نقاط جهان راه یافته است. با مطالعه این مقاله با کفیر و فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی و پوست بیشتر آشنا خواهید شد.

کفیر چیست ؟

اگر تاکنون به کِفیر ، کَفیر می‌گفتید، بدانید که این واژه را غلط تلفظ کرده‌اید زیرا حتی در زبان انگلیسی نیز آن را Kefir می‌نویسند. نوشیدنی کفیر نوعی نوشیدنی تخمیر شده از دانه‌های کفیر است که از چندین نوع باکتری و مخمر تشکیل شده است. این دانه‌ها به رنگ سفید مایل به زرد دیده می‌شوند و بسیار کوچک و شبیه گل کلم هستند. Kefir بسیار شبیه ماست است با این تفاوت که باکتری‌های مفید بیشتری داشته، قند کمتری دارد و فاقد لاکتوز است و بنابراین می‌تواند بسیار مغذی‌تر از ماست و دوغ معمولی برای بدن باشد.

خرید مکمل های پروبیوتیک

  کفیر

فواید نوشیدنی کفیر

موارد زیر را به عنوان مزایای گنجاندن این نوشیدنی در رژیم غذایی می‌توان نام برد:

  • عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.
  • به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.
  • حاوی انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های مفید است.
  • خواص آنتی اکسیدانی داشته و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
  • سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند.
  • سیستم ایمنی بدن را در مقابله با بیماری‌ها ارتقاء می‌بخشد.
  • آلرژی را کاهش داده و در درمان اگزما، خارش پوستی و کهیر موثر است.

چنانچه اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین فواید این نوشیدنی برای سلامتی پوست است و در اینجا به طور جداگانه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مهم ترین فواید کفیر برای پوست

با مصرف مرتب نوشیدنی کفیر مزایای زیر برای پوست شما به ارمغان می‌آید:

بهبود خشکی پوست

افرادی که پوست خشک دارند می‌تواند از چربی مفید موجود در کفیر بهره گرفته و رطوبت پوست خود را افزایش دهند. مسلما اگر از کفیر به عنوان یک ماسک استفاده کنید، نتیجه‌گیری بهتری عاید شما خواهد شد.

به منظور تهیه ماسک کفیر 2 قاشق غذاخوری کفیر را با یک زرده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کرده، به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس با آب آن را بشویید.

  مزایای کفیر برای پوست

بهبود قرمزی پوست و روزاسه

قرمزی پوست صورت بر اثر التهاب پیش می‌آید و در این صورت ممکن است حتی رگ‌های خونی به خوبی قابل مشاهده شوند. با مصرف مرتب Kefir به مرور زمان از شدت قرمزی پوست کاسته خواهد شد.

برطرف کردن خطوط ریز و تیرگی زیر چشم

پروبیوتیک‌های فعال موجود در این نوشیدنی شگفت آور پوست شما را تحریک می‌کنند تا کلاژن سازی بهتر صورت گرفته و در نتیجه چین و چروک‌های پوستی کاهش یابند.

کاهش آسیب های محیطی و سلامت پوست

کفیر سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی است و مبارزه با رادیکال‌های آزاد تنها از طریق مصرف آنتی اکسیدان‌ها میسر است. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی ایجاد پیری هستند. با مصرف آنتی اکسیدان می‌توان پیری را به تعویق انداخته و پوستی جوان و شاداب داشت.

کاهش جوش و آکنه

کفیر دارای خاصیت پاک کنندگی و ضد التهابی بوده و به کاهش جوش کمک می‌کند. به این منظور می‌توانید از ماسک کفیر نیز استفاده کنید تا در کسب نتیجه موثر موفق‌تر عمل نمایید. یک قاشق غذاخوری Kefir را برداشته و هر شب بدون اضافه کردن هر نوع ماده دیگری به پوست خود مالیده و کمی ماساژ دهید. صبح روز فردا پوست خود را شسته و نه تنها از شفافیت آن لذت ببرید بلکه از کاهش جوش‌های خود نیز شگفت‌زده شوید. البته واضح است که برای نیل به این هدف باید حداقل چند هفته به طور مداوم این عمل را تکرار نمایید

  آکنه

لایه برداری از پوست

کفیر حاوی اسید لاکتیک بوده که نوعی آلفا هیدروکسی اسید است و خاصیت لایه‌برداری برای پوست دارد. استفاده از ماسک این نوشیدنی به طور مداوم یک لایه بردار طبیعی برای پوست شما خواهد بود.

متعادل کردن PH پوست

تعادل PH پوست مهم‌ترین گام برای به حداقل رساندن تحریک، قرمزی و سایر مشکلات پوستی است. استفاده از کفیر به طور مرتب به عنوان ماسک صورت سبب حفظ تعادل اسیدیته پوست شده و پوست شما را شاداب‌تر از گذشته خواهد کرد.

خواص کفیر برای لاغری

تحقیقات نشان داده است که مصرف این نوشیدنی می‌تواند کاهش وزن را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد. چگونه؟ کفیر (اگر کم‌چرب باشد) غنی از پروتئین‌ها بوده و می‌تواند به مدت طولانی شما را سیر نگه دارد و به این شکل موجب لاغری شود. به این نکته توجه داشته باشید که روزانه تنها مصرف یک لیوان (300-200 میلی لیتر) از این نوشیدنی پروبیوتیک به شما توصیه می‌شود و مقادیر بالاتر ممکن است حتی موجب چاقی و افزایش وزن شود.

طبع کفیر مانند ماست و دوغ سرد نیست و بنابراین نوشیدن و مصرف آن در طب سنتی نیز توصیه می‌شود.

طرز تهیه کفیر در منزل

انواع محصولات کفیر به صورت دوغ، ماست و پنیر می‌توانند تهیه شوند اما دوغ یا نوشیدنی کفیر معروف‌ترین آنها است. این نوشیدنی مقوی را در برندهای مختلف به وفور می‌توانید در بازار بیابید اما اگر خودتان بخواهید در خانه آن را درست کنید ابتدا باید دانه‌های کفیر را تهیه نمایید که یافتن آنها ممکن است آسان نباشد.

به هر حال اگر دانه‌های کفیر را در دست دارید، یک قاشق غذاخوری از آن را برداشته، در یک لیتر شیر (در ظرف شیشه‌ای) ریخته و با یک دستمال یا حوله روی آن را بپوشانید و در مکانی تاریک بگذارید. ظرف شیشه‌ای را به مدت 24 ساعت در دمای معمولی اتاق قرار داده تا فرآیند تخمیر به خوبی صورت پذیرد. سپس کل محتویات ظرف را از صافی عبور دهید تا دانه‌ها جدا شوند. مایع به دست آمده را چند ساعت در یخچال گذاشته و سپس آن را نوش جان کنید. دانه‌های کفیر جدا شده را دوباره می‌توانید مورد مصرف قرار دهید به این منظور تمام مراحل بالا را دوباره تکرار نماید. به این ترتیب هر روز می‌توانید در منزل کفیر داشته باشید.

  کفیر 3

عوارض مصرف کفیر

کفیر عموما یک نوشیدنی ایمن برای کلیه افراد محسوب می‌شود اما به هر حال ممکن است مصرف آن در برخی اشخاص موجب نفخ، حالت تهوع، ناراحتی روده و یبوست شود که بلافاصله پس از قطع مصرف این عوارض از بین می‌روند. در مورد مصرف کفیر در دوران بارداری و شیردهی هنوز تحقیقات کاملی صورت نگرفته اما به نظر بعید می‌رسد که آشامیدن این نوشیدنی در این دوران خطری داشته باشد.

تداخل دارویی

Kefir حاوی باکتری‌های زنده و مخمر بوده و ممکن است مصرف آن همراه با داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، عملکرد آنها را دچار اختلال کند. برخی از این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • آزاتیوپرین
  • باسیلیسیماب
  • سیکلوسپورین
  • مایکوفنولات
  • تاکرولیموس

گفتار پایانی

کفیر را به عنوان یک نوشیدنی فوق‌العاده مغذی و مفید به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مزایای آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و طراوت و شادابی پوست برخوردار شوید. این نوشیدنی لذیذ حاوی پروبیوتیک بوده و حتی در کوتاه مدت نیز اثرات بی‌نظیر آن را روی دستگاه گوارش خود مشاهده خواهید کرد. اگر تاکنون این نوشیدنی را امتحان نکرده‌اید، همین امروز دست به کار شده و آن را به رژیم خود بیفزایید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها