فواید شنا رو می دونید؟

امتیاز دهید

قطعا شما هم این توصیه محققان و پزشکان رو به همه بزرگسالان مبنی بر فعالیت 75 دقیقه ای در روز شنیده اید. خیلی از پزشکان بر این باورن که حداقل روز 30 دقیقه پیاده روی می تونه ضامن سلامت افراد باشه، در این راستا شنا یک روش عالی برای کار کردن تمام بدن و سیستم […]

فواید شنا رو می دونید؟

قطعا شما هم این توصیه محققان و پزشکان رو به همه بزرگسالان مبنی بر فعالیت 75 دقیقه ای در روز شنیده اید. خیلی از پزشکان بر این باورن که حداقل روز 30 دقیقه پیاده روی می تونه ضامن سلامت افراد باشه، در این راستا شنا یک روش عالی برای کار کردن تمام بدن و سیستم قلبی عروقی به شمار میره. آیا تمام فواید شنا رو می دونید؟ در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با بیان این فواید با شما همراه هستیم…

شنا چهارمین فعالیت محبوب در ایالات متحده است. اما واقعا چرا؟ مزایای متعددی وجود داره که شما می تونید از شنا به دست بیارید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تمام بدن شما رو به خود درگیر میکنه

یکی از بزرگترین مزایای شنا اینکه تمامی اندام ها و اعضای بدن شما رو به فعالیت مجبور میکنه:

  • ضربان قلب شما رو بدون اینکه فشاری بهش بیاره، افزایش میده
  • عضلات رو تقویت می کنه
  • قدرت بدنی رو بالا می بره
  • استقامت ایجاد میکنه

هر کدوم از فعالیت های شنا مثل کرال پشت، پروانه و… روی گروه های عضلانی مختلف تمرکز می کنن و آب باعث مقاومت ملایم بدن میشه. مهم نیست که شما چقدر بر روی درست شنا کردن تمرکز می کنید، آب با مقاومتی که ایجاد می کنه باعث بهبود عملکرد تمامی اندانم های بدن شما میشه.

اعضای داخلی بدن هم بی بهره نیستن

در حالی که با بهره بردن از فواید شنا ماهیچه های شما یک تمرین خوب میکنن، سیستم قلب و عروق هم بهره بی حدی می برن. شنا باعث تقویت قلب و ریه ها شده و طبق گفته محققان باعث کم شدن خطر مرگ میشه. در مقایسه با افراد غیر فعال، شناگران حدود 50 درصد بیشتر شانس زنده موندن دارن. برخی مطالعات دیگه نشون دادن که شنا می تونه به کاهش فشار خون و کنترل قند خون هم کمک کنه.

فواید شنا برای افراد آسیب دیده و مبتلا به آرتریت و سایر اختلالات مناسبه

شنا می تونه گزینه مناسبی برای افرادی باشه که مبتلا به اختلالت زیر هستن:

  • آرتریت (التهاب مفاصل)
  • صدمه بدنی
  • معلولیت
  • مشکلات دیگه که باعث می شن انجام تمرینات سنگین دشوار باشه

شنا حتی ممکنه به کاهش برخی از دردهای شما هم کمک کنه یا آسیب وارد شده به بدنتون رو بهبود ببخشه. یک تحقیق نشون میده که افرادی که مبتلا به آرتروز هستن، بعد از شرکت در فعالیت هایی مثل شنا و دوچرخه سواری، کاهش قابل توجهی رو در میزان درد و سفتی مفاصل تجربه کردن و محدودیت های جسمی کم تری هم داشتن.

فواید شنا برای افراد مبتلا به MS هم مفیده

شنا می تونه برای افرادی که مبتلا به تصلب بافت چندگانه (MS) هستن هم مفید باشه. آب باعث می شه که دست و پاها شناور باشن و به این ترتیب از اونها در حین ورزش حمایت می کنه.

در یک مطالعه، یک برنامه شنای 20 هفته ای باعث کاهش قابل توجه درد در افراد مبتلا به MS  میشه و نشونه هایی مثل خستگی، افسردگی و ناتوانی هم در افراد مبتلا بهبود پیدا کرده.

فواید شنا گزینه ای مناسب برای افراد مبتلا به آسم

محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده باعث میشه که شنا فعالیت بسیار مناسی برای افرادی باشه که مبتلا به آسم هستن. علاوه بر این، تمرینات تنفسی مرتبط با این ورزش، مثل نگه داشتن نفس، می تونه به شما کمک کنه که حجم ریه شما رو افزایش بده.

برخی مطالعات نشون میدن که شنا می تونه خطر ابتلا به آسم رو به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده برای تمیز کردن استخرها افزایش بده. در صورتی که مبتلا به آسم هستید با پزشک تون در مورد خطرات بالقوه شنا حتما صحبت کنید.

کالری سوزی با فواید شنا

شنا یک راه موثر برای سوزاندن کالریه. یک فرد 72 کیلویی با یک ساعت شنا به صورت متوسط یا با شدت کم، حدود 423 کالری می سوزونه. همین فرد تا 750 کالری در ساعت هم می تونه بسوزونه در صورتی که با شدت و سرعت بیش تری شنا کنه.

اوضاع خواب تون رو بهبود می بخشه

در مطالعه ای که بر روی افراد سالخورده دچار بی خوابی انجام شد، شرکت کنندگان پس از انجام تمرینات هوازی منظم، بهبود قابل توجهی رو در کیفیت زندگی و خوابشون تجربه کردن.

شنا ورزش فوق العاده ای برای بچه ها

کودکان هر روز دست کم به 60 دقیقه تمرین هوازی نیاز دارن. لزومی هم نداره که به بچه ها فشاری وارد بشه. شنا یک فعالیت سرگرم کننده است و در واقع مثل یک تمرین ورزشی به نظر نمیاد.

کودک شما می تونه به طور منظم شنا کنه و یا حتی عضوی از یک تیم شنا باشه. شنا کردن به صورت تفریحی هم گزینه مناسبی است که هم باعث آرامش اعصاب کودک و هم سلامت جسمی بشه.

فواید شنا به مدیریت استرس کمک می کنه

محققان گروهی از شناگران رو بلافاصله قبل و بعد از شنا در انجمن مسیحی مردان جوان (YMCA) در نیو تایپه، تایوان بررسی کردن. از 101 نفر مورد بررسی، 44 مورد افسردگی خفیف و احساس استرس مرتبط با زندگی پرسرعت امروزی رو گزارش کردن. پس از شنا، تعداد افرادی که هنوز هم احساس تنش می کردن به 8 نفر کاهش پیدا کرده بود.

در حالی که لازمه تحقیقات بیش تری در این زمینه انجام شه، محققان به این نتیجه رسیدن که شنا یک روش بالقوه قدرتمند برای از بین بردن سریع استرس هست.

فواید شنا کردن در دوران بارداری

زنان باردار و نوزادان هم می تونن مزایای شگفت انگیزی رو با شنا کردن به دست بیارن. در یک مطالعه که روی حیوانات صورت گرفت، مشخص شد رشد مغزی جنین در موش مادری که شنا می کرد، بسایر بیشتره.

جالبه بدونید که شنا کردن حتی می تونه از نوزادان در برابر یک نوع مشکل عصبی به نام هیپوکسیا ایسکمیا هم محافظت کنه، اما تحقیقات بیش تری در این زمینه لازمه. شنا کردن علاوه بر مزایای بالقوه ای که برای کودک داره، فعالیتی هست که می تونه در تمام سه دوره سه ماهه انجام شه.

مطالعات دیگه هم نشون دادن که هیچ اثر بدی از شنا در استخرهای دارای کلر در هنگام بارداری گزارش نشده، در حقیقت، زنان بارداری که در اوایل تا اواسط بارداری شنا می کنن،  کم تر با خطر زایمان و نقایص مادرزادی روبرو می شن.

فواید شنا رو می دونید؟

حرف آخر در مورد فواید شنا

اگر در حال حاضر به دنیال راهی برای کم کردن وزن، سلامت بیشتر جسم و روح و… هستید، باید بهتون بگیم که شنا دارای مزایای زیادی برای ذهن، بدن و روح و روان شما هست.

هنگامی که اصول اولیه شنا رو یاد گرفتید، سعی کنید به مدت 20 تا 40 دقیقه با سرعتی شنا کنید که ریتم ضربان قلب تون رو بالا ببره. فراموش نکنید که مقدار زیادی آب بنوشید و هر زمان که لازم بود کمی استراحت کنید. از همه مهم تر اینکه، فراموش نکنید که از شنا لذت ببرید!

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها