بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

5/5 - (1 امتیاز)
با توجه به جهش‌های مکرر ویروس آنفولانزا واکسن آنفولانزا هر سال باید تزریق شود تا محافظت آن به حداکثر برسد. شما هر سال واکسن آنفولانزا را می‌زنید؟ چند نوع واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها وجود دارد؟
بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

از اوایل ماه مهر همزمان با خنک شدن هوا و بازگشایی مدارس معمولا آنفلوانزا در ایران آغاز می‌شود. آنفولانزا یک بیمای ویروسی است که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالیانه حدود 290 تا 650 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست می‌دهند. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا تزریق واکسن آنفولانزا است. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا را می‌دانید؟

واکسن آنفولانزا چیست؟

در واکسن آنفولانزا از ویروس‌های آنفولانزای غیر فعال، مواد شیمیایی که پاسخ بدن به واکسن را تقویت می‌کنند و مواد نگهدارنده برای جلوگیری از آلودگی استفاده می‌شود. ویروس آنفولانزا هر سال دچار جهش می‌شود؛ به همین دلیل مبتلا نشدن به این ویروس بسیار سخت است. همه ساله واکسن‌های جدید آنفولانزا روانه بازار می‌شوند تا با جهش‌های این ویروس همگام شوند. کارشناسان بهداشت قبل از اینکه فصل آنفولانزا فرا برسد، پیش‌بینی می‌کنند که کدام سویه‌های آنفولانزا در سال جدید رشد بیشتری خواهند داشت. ویروس‌های آنفولانزای A و B دو گونه از ویروس آنفلوانزا هستند که باعث اپیدمی‌های فصلی می‌شوند.

کارشناسان بهداشت با پیش‌بینی‌های دقیقی که انجام می‌دهند به تولید کنندگان واکسن آنفولانزا اطلاع می‌دهند که با در نظر گرفتن نوع رایج آنفولانزا محتویات واکسن چه نوعی باید باشد. واکسن آنفولانزا با تحریک سیستم ایمنی بدن به تولید آنتی بادی کمک می‌کند. این آنتی بادی‌ها به بدن کمک می‌کنند تا با سویه‌های جدید ویروس آنفولانزای موجود در واکسن مبارزه نمایند. پس از دریافت واکسن آنفولانزا حدود 2 هفته طول می‌کشد تا این آنتی بادی‌ها به طور کامل رشد کنند. واکسن‌های آنفولانزا یا 3 ظرفیتی هستند یا 4 ظرفیتی. اگر 3 ظرفیتی باشند در برابر دو سویه معمولی A و یک سویه B محافظت به عمل می‌آورند. اما اگر 4 ظرفیتی باشند در برابر  دو ویروس آنفولانزای A و دو ویروس آنفلوانزای B از بدن محافظت خواهند کرد. برای اینکه بدانید کدام واکسن آنفولانزا برای شما مناسب‌تر است، باید با پزشک خود مشورت نمایید.

برای خرید شربت سرماخوردگی و آنفولانزا کلیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا چه زمانی است؟ تولیدکنندگان واکسن معمولا قبل از شروع فصل آنفولانزا محصولات خود را به داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ارسال می‌کنند. اما پزشکان توصیه می‌کنند که نباید واکسن آنفولانزا را خیلی زود تزریق نمایید. مطالعات نشان داده است که محافظت واکسن آنفولانزا از بدن بین 4 تا 6 ماه طول می‌کشد. به همین دلیل اکثر پزشکان توصیه می‌کنند تزریق این واکسن اوایل ماه سپتامبر یا اوایل اکتبر باید صورت گیرد؛ یعنی حدودا اوایل ماه مهر تا اواسط آن. به این ترتیب در ماه‌هایی که آنفولانزا اوج می‌گیرد، حداکثر محافظت از بدن فراهم خواهد شد.

  واکسن آنفولانزا

ماه‌ مهر و یا حداکثر تا اوایل آبان بهترین زمان برای واکسینه شدن بر علیه ویروس آنفولانزا است. هر فردی که قصد دریافت واکسن آنفولانزا را دارد در حالت ایده‌آل تا پایان ماه اکتبر (هفته اول آبان) باید واکسن خود را بزند. کودکانی که با توجه به سن خود باید دو دوز واکسن آنفولانزا دریافت کنند، اولین دوز واکسن را حتی زودتر از ماه مهر نیز می‌توانند دریافت کنند. همچنین خانم‌هایی که در 3 ماهه سوم بارداری هستند هم می‌توانند واکسن آنفولانزای خود را زودتر از موعد یعنی مثلا در ماه شهریور دریافت نمایند.

از آنجایی که ویروس آنفولانزا هر سال تغییر می‌کند، واکسیناسیون بر علیه آنفولانزا همه ساله باید صورت گیرد. واکسن آنفولانزایی که شما در سال گذشته زده‌اید، به مرور زمان محافظت خود را از دست داده و بی‌اثر خواهد بود.
زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور تا اوایل آبان است.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

برای کودکان بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا چه موقع است؟ از اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه یا نهایتا اوایل آبان بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان است. تزریق این واکسن به ویژه برای کودکان توصیه می‌شود که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت یا بیماری‌های قلبی دارند. قرمزی، تورم یا درد در محل تزریق، تب خفیف، درد عضلانی و سردرد از عوارض تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان می‌تواند باشد. در موارد نادر ممکن است واکنش آلرژیک رخ دهد که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه شود.

چه کسانی باید حتما واکسن آنفولانزا بزنند؟

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا را برایتان شرح دادیم. با مطالعه جدول زیر اطلاعات مناسبی کسب خواهید کرد:

افرادی که باید واکسن آنفولانزا بزنند. بیماری‌های مزمن که احتمال ابتلا به آنفولانزا را افزایش می‌دهند.
زنان باردار کسانی که که به دلیل بیماری یا داروها سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
کودکان بین 6 ماه تا 5 سال آسم
افراد 18 ساله یا کمتر که آسپرین مصرف می‌کنند. ناراحتی‌های اعصاب
اشخاص بالای 65 سال اختلالات خونی
افراد با بیماری‌های مزمن بیماری‌های مزمن ریه
کسانی‌که شاخص توده بدنی آنها 40 یا بالاتر است. اختلالات غدد درون ریز
افرادی که در خانه سالمندان یا دیگر مراکز نگهداری به سر می‌برند. بیماری‌های قلبی
اشخاصی که از افراد ذکر شده در بالا مراقبت می‌کنند. بیماری‌های کلیوی
 

کلیه دیگر افراد که بالای 6 ماه دارند، در گذشته نسبت به واکسن آنفولانزا حساسیت نداشته‌اند و به سندرم گلین باره نیز مبتلا نشده‌اند و سابقه حساسیت به تخم مرغ هم ندارند، می‌توانند واکسن آنفولانزا بزنند.

اختلالات کبدی
افراد چاق
اشخاصی که قبلا سکته کرده‌اند.

فرق کرونا با آنفولانزا

در فصول سرد سال هم بیماری آنفولانزا و هم بیماری کرونا به شدت شیوع می‌یابند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا در ماه مهر است. اما واکسن کرونا را در هر زمانی می‌توانید دریافت کرده و بعد بر اساس نوع واکسن دوزهای بعدی آن را هم تزریق نمایید. دوره نهفتگی آنفولانزا 2 تا 14 روز و دوران نهفتگی کرونا 1 تا 4 روز است. علائم آنفولانزا معمولا ناگهانی بروز پیدا می‌کند اما علائم Covid-19 به تدریج خود را نشان می‌دهد. احتمال انتقال آنفولانزا در زمانی که فرد علائم بیماری را به وضوح نشان می‌دهد بسیار زیاد است. اما احتمال انتقال کرونا از 1 روز قبل از شروع بیماری وجود داشته و همچنان تا 3 تا 5 روز بعد از بروز علائم ادامه دارد. برای اطلاعات بیشتر به اینفوگرافیک زیر دقت نمایید:

  فرق آنفولانزا و کرونا

فرد مبتلا به کوید 19 نسب به فرد مبتلا به آنفولانزا می‌تواند عفونت موجود در بدن خود را به تعداد افراد بیشتری انتقال دهد. بنابراین واگیرداری کرونا بیشتر از آنفولانزا برآورد شده است.

واکسن آنفولانزا فلوگارد چیست؟

واکسن فلوگارد یک واکسن نوترکیب 4 ظرفیتی است که حاوی ذرات پروتئینی ویروس بوده و بدن را در برابر زیر سویه‌های آنفولانزای نوع A و B ایمن می‌کند. در واکسن فلوگارد از تخم مرغ، آنتی بیوتیک یا مواد نگهدارنده استفاده نشده است. تزریق این واکسن به صورت عضلانی صورت می‌گیرد و در حال حاضر برای افراد بالای 18 سال قابل استفاده است. سفتی و درد در محل تزریق، سردرد، درد استخوان و خستگی می‌تواند از عوارض این واکسن باشد که تنها در 10 درصد موارد دیده می‌شود.

تفاوت واکسن آنفولانزای اینفلوواک تترا هلندی و واکسی گریپ تترا فرانسوی

این دو واکسن هر دو 4 ظرفیتی بوده و در آنها از ویروس ضعیف شده استفاده شده است. هر دوی این واکسن‌ها به صورت عضلانی باید تزریق شوند. تزریق این دو واکسن برای کلیه افراد بالای 6 ماه تائید شده است. اما آنتی بیوتیک موجود در این واکسن‌ها با یکدیگر فرق دارد. در واکسن آنفولانزای هلندی از جنتامایسین و در نوع فرانسوی از نئومایسین استفاده شده است. از این رو اگر فردی به یکی از این آنتی بیوتیک‌ها حساسیت دارد می‌تواند از نوع دیگر واکسن آنفولانزا استفاده نماید.

کلام آخر

در این مقاله بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا را برای شما شرح دادیم. در ایران معمولا از اواسط شهریور ماه شما می‌تواند واکسن آنفولانزا را به راحتی در داروخانه‌ها بیابید. اما ماه مهر و نهایتا ماه آبان زمان‌هایی هستند که بهتر است واکسن آنفولانزا تزریق شود. فراموش نکنید که 2 هفته طول دارد تا این واکسن اثر خود را از لحاظ ایمن‌سازی در بدن بر جای گذارد.  واکسن آنفولانزا باید هر سال تزریق شود چون ویروس این بیماری به طور مداوم جهش پیدا می‌کند.

برای خرید واکسن آنفولانزا به داروخانه آنلاین مثبت سبز (دکتر حق نژاد) به نشانی تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، پلاک 164 مراجعه فرمایید.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها