بهترین زمان گرفتن کودک از پوشک را می دانید؟

امتیاز دهید

گرفتن کودک از پوشک اگرچه فرآیند سختی به نظر می آید اما می توان اعتراف کرد که به تعداد کودکان، راه حل های متفاوتی برای این امر وجود دارد. با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید. بهترین زمان گرفتن کودک از پوشک در پروسه گرفتن کودک از پوشک نباید هیچ گاه […]

بهترین زمان گرفتن کودک از پوشک

گرفتن کودک از پوشک اگرچه فرآیند سختی به نظر می آید اما می توان اعتراف کرد که به تعداد کودکان، راه حل های متفاوتی برای این امر وجود دارد. با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بهترین زمان گرفتن کودک از پوشک

در پروسه گرفتن کودک از پوشک نباید هیچ گاه کودک را در فشار روحی قرار داد زیرا این مرحله از زندگی او بخش عظیمی از اعتماد به نفسش را تشکیل می دهد. با کلماتی آرام و لحنی منطقی و حتی قرار دادن خود و کودک در قالب یک بازی، می توان این راه به ظاهر مشکل را به راحتی طی کرد.

تشویق یک کلید اصلی در جهت نیل به هدف است و تنبیه می تواند او را از هدف دورتر کند، در نتیجه استفاده از برخی ترفندها راه را برای شما تسهیل می کند، علاوه بر پوشک های شورتی که غیر قابل شست و شو هستند و برای اولین مرحله دوری از پوشک ساخته شده اند، شورت های آموزشی در مرحله آخر یاری رسان والدین خواهند بود. پس از گذراندن استفاده از پوشک شورتی و شورت آموزشی با قدم هایی آهسته کودک را چون دیگر بزرگسالان به استفاده از سرویس بهداشتی ترغیب کنید.

قدم اول گرفتن کودک از پوشک

کودکان از بدو تولد با این ذهنیت رشد کرده اند که برای اجابت مزاج خود هیچ گونه محدودیتی ندارند. آنها با هیچ مانعی آشنا نیستند. نمی دانند که باید بگویند که دستشویی دارند، چرا که هیچ بزرگسالی را در اطراف خود ندیده است که هنگام دستشویی داشتن آن را ابراز کند. بنابراین او بی گناه بوده و هیچ تصوری از محدویت در این حوزه ندارد.

پس در قدم اول، باید کودک خود را درک کنید و به او فرصت خطا دهید تا با قوانین جدید خود را تطبیق دهد.

بهترین زمان گرفتن کودک از پوشک

مانعی به نام لجبازی

برخی والدین می گویند که کودک ما در جریان گرفتن کودک از پوشک به خوبی می تواند بگوید که دستشویی دارد، اما به اعتراف خودش، این کار را از روی عمد انجام نمی دهد.

این گونه از کودکان در حال پاسخگویی به احساسی هستند که ما به آنها منتقل کرده ایم. اولین خطایی که در این حالت از کودک بروز پیدا می کند، اگر با دعوا شدن و تنبیه همراه باشد، حتی اگر تنها یک حس شرمندگی به وی منتقل کنیم، او دیگر اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و برای بازیابی آن دست به لجبازی می زند.

وقت مناسب

طور معمول آموزش آداب توالت رفتن از حدود یک سال و نیمگی شروع می شود و تا 3 سالگی ادامه دارد. البته بخش عمده و اصلی این آموزش حدود ۶ هفته طول می کشد. بهتر است این آموزش به تدریج از حدود دو سالگی به صورت جدی شروع و ادامه داده شود.

روش مناسب

به طور معمول برای شروع گرفتن کودک از پوشک کودک را هر چند ساعت یک بار در فواصل مشخص (حتی اگر پوشکش خشک است) به دستشویی ببرید. اگر کودک می تواند روی لگن بنشیند، می توانید از آن برای دفع مدفوع استفاده کنید. حتی می توانید با آنکه لباس بر تن کودک است در فواصلی از روز او را روی لگن بنشانید و اجازه دهید در این مدت با یک اسباب بازی بازی کند تا به این وسیله احساس راحتی از روی لگن نشستن داشته باشد.

در درازمدت به تدریج می توانید لباس های کودک را کمتر کنید طوری که کودک بتواند بدون پوشک و شلوار روی لگن بنشیند و یاد بگیرد این کار را باید در لگن یا دستشویی انجام دهد. در سنین کوچک تر بهتر است از لگن استفاده کنید زیرا کودک احساس راحت تری دارد.

او را با دنیای بزرگترها آشنا کنید

زمانی که افراد بزرگ تر به دستشویی می روند می توانند کودک را متوجه این مساله کنند که برای دفع ادرار باید به دستشویی رفت. به این ترتیب کودک این نکته را درمی یابد که او نیز باید برای انجام این کار به دستشویی برود. در مواقعی که کودک احساس می کند به دفع ادرار نیاز دارد، او را به سمت دستشویی یا لگن راهنمایی کنید. همچنین درآوردن و دوباره پوشیدن شلوار و شورت، شستن مناسب دست ها و… نیز باید از اول آموزش، به کودک تاکید شود.

بروز خطا

اگر کودک بر اثر بازیگوشی یا اطلاع ندادن به شما پوشکش را کثیف کرد، واکنش خاصی نشان ندهید و با آرامش با این مساله کنار بیایید. بهتر است تعویض لباس و پوشک را در دستشویی انجام دهید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مادر و کودک
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها