بهترین زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی

4.5/5 - (8 امتیاز)

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که فواید بسیاری دارد. شاید شنیده باشید که بسیاری از بدنسازان نیز از ویتامین E در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند اما آیا علت آن را می‌دانید؟ در این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی و همه فواید استفاده از آن برای ورزشکاران را برای شما […]

زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که فواید بسیاری دارد. شاید شنیده باشید که بسیاری از بدنسازان نیز از ویتامین E در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند اما آیا علت آن را می‌دانید؟ در این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی و همه فواید استفاده از آن برای ورزشکاران را برای شما شرح خواهیم داد؛ در این مطلب از مجله آنلاین مثبت سبز با ما همراه باشید.

چرا بدنسازان از ویتامین E استفاده می کنند ؟

ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و استفاده از آن می‌تواند به کاهش میزان آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد که درست پس از تمرینات ورزشی آزاد می‌شوند، کمک کند. برای درک مفهوم رادیکا‌ل‌های آزاد دانش شیمی لازم است اما به زبان ساده می‌توان گفت که رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که سلول‌های بدن را تخریب کرده و سبب بیماری و پیری زودرس می‌شوند. راه مبارزه با اثر تخریبی رادیکال‌های آزاد استفاده از آنتی اکسیدان‌هایی همچون ویتامین E است.

تجمع رادیکال‌ های آزاد در بدن یک حالت سمی ایجاد می‌کند و منجر به ضعف عملکرد، اختلال در رشد عضله و ریکاوری و ضعف سیستم ایمنی می‌شود. ویتامین E با تقویت رشد عضلات و سرعت دادن به ریکاوری و تاثیرات مثبتش بر فشار خون، خون‌رسانی به عضلات را نیز بهبود می‌بخشد.

  بهترین زمان مصرف ویتامین ای

از طرفی دیگر ویتامین ای به ارتقاء سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند و به این وسیله می‌تواند در عدم ابتلای ورزشکاران به انواع بیماری‌ها به هنگام انجام تمرینات موثر باشد. به همین دلایل مصرف مکمل ویتامین E به بدنسازان توصیه می‌شود.

زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی

اکنون که با لزوم استفاده از ویتامین E برای ورزشکاران آشنا شدید، بهتر است زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی را نیز بدانید تا بتوانید بهره‌وری بهتری از مصرف مکمل آن داشته باشید.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که برعکس ویتامین‌های محلول در آب از راه ادرار دفع نمی‌شود بلکه در کبد ذخیره خواهد شد. تمامی ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین E بهتر است در کنار وعده‌های غذایی مصرف شوند. اگر مکمل ویتامین E را در کنار یکی از وعده‌های غذایی خود که حاوی چربی‌های مفید است میل کنید، جذب بهتری در بدن شما خواهد داشت.

بنابراین بدنسازان نیز می‌توانند برای کسب نتیجه‌گیری بهتر قرص ویتامین E را پس از ورزش به هنگام خوردن وعده‌های غذایی استفاده کنند. اگر غذای شما حاوی روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون باشد، ویتامین E بهتر در بدن جذب خواهد شد.

بدنسازان در کنار کدام وعده غذایی از ویتامین E استفاده کنند ؟

تا به اینجا متوجه شدید که بهترین زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی در کنار وعده‌های غذایی است. فرقی ندارد که شما در کنار کدامیک از وعده‌های غذایی خود این مکمل را مصرف کنید. اما توصیه می‌شود که یکی از وعده‌های غذایی مثلا ناهار را انتخاب کنید و همیشه ویتامین ای را در کنار آن مصرف کنید چون به این ترتیب احتمال اینکه خوردن آن را فراموش کنید، به حداقل می‌رسد و این کار تبدیل به یک روتین برای شما خواهد شد. هیچ منبع علمی در رابطه با اینکه بهتر است بدنسازان یا افراد معمولی صبح یا شب ویتامین E خود را مصرف کنند، وجود ندارد.

مقدار مصرف ویتامین E در بدنسازان و ورزشکاران

به طور کلی افراد بزرگسال روزانه به 15 میلی گرم ویتامین E نیاز دارند. هیچ منبع معتبری وجود ندارد که توصیه کند ورزشکاران باید بیش از دیگر افراد از ویتامین ای استفاده نمایند. پس مقدار مصرف ویتامین E در بدنسازان نیز مانند افراد معمولی است مگر اینکه فرد با کمبود ویتامین E مواجه باشد و پزشک به صلاحدید خود مقدار ویتامین ای بیشتری را به وی تجویز نماید.

آیا همه ورزشکاران باید از مکمل ویتامین E استفاده کنند ؟

با توجه به فواید استفاده از ویتامین E برای بدنسازان و ورزشکاران ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که آیا الزاما همه ورزشکاران باید قرص ویتامین E  مصرف نمایند؟ خیر؛ مصرف مکمل ویتامین E تنها به ورزشکارانی توصیه می‌شود که فعالیت شدید بدنی دارند و به طور دائم تمرینات ورزشی انجام می‌دهند. در این مورد نیز توصیه می‌شود حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت شود. بنابراین افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کنند لزومی ندارد که حتما ویتامین ای مورد نیاز بدن خود را از راه مصرف مکمل‌ها تامین نمایند.

توصیه می‌شود این مقاله را نیز مطالعه فرمایید: بهترین منابع ویتامین e

منابع تامین ویتامین E برای بدن

به طور کلی ویتامین E را می‌توان از طریق مصرف خوراکی‌های حاوی این ویتامین و همچنین مکمل‌های آن برای بدن تامین کرد. ضعف سیستم ایمنی، اختلال در بینایی، احساس خستگی و ضعف ماهیچه‌ها از علائم کمبود ویتامین E به شمار می‌آیند. اگر شما با این علائم مواجه هستید و تمرینات ورزشی را نیز به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید حتما از ویتامین E به شکل مکمل استفاده کنید در غیر این صورت و اگر فقط یک ورزشکار آماتور هستید از منابع غذایی زیر استفاده نمایید:

  • روغن‌های گیاهی مانند روغن جوانه گندم
  • دانه‌ها مانند دانه آفتابگردان و کدو تنبل
  • سبزیجات مانند اسفناج و کلم بروکلی
  • آجیل مانند بادام و فندق

کمبود ویتامین E شیوع چندان زیادی ندارد و در صورت بروز به راحتی می‌توان آن را درمان کرد.

سخن پایانی

همان‌طور که به تفصیل شرح داده شد، مصرف ویتامین E در عملکرد بهتر بدنسازان نقش بسزایی ایفا می‌کند زیرا این ویتامین به تقویت پایداری فیزیکی کمک نموده و سطح استرس اکسیداتیو را در عضلات پس از ورزش کردن کم می‌کند. تولید رادیکال‌های آزاد پس از ورزش کردن سبب تخریب بافت‌های بدن می‌شود اما ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی خود می‌تواند اثر آنها را خنثی کند.

از این رو توصیه می‌شود که به ویژه اگر به شکل حرفه‌ای بدنسازی انجام می‌دهید یا ورزش می‌کنید، از مکمل ویتامین E استفاده نمایید. فراموش نکنید که بهترین زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی پس از ورزش و همراه با وعده‌های غذایی است زیرا این ویتامین محلول در چربی بوده و در کنار خوراکی‌های چرب، جذب بهتری در بدن خواهد داشت و شما را زودتر به هدف نهاییتان نزدیک خواهد کرد. آیا شما تجربه استفاده از ویتامین E را در کنار تمرینات ورزشی دارید؟

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها