بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو و خداحافظی با موهای سفید

2.4/5 - (13 امتیاز)

مشاهده نخستین موهای سفید تجربه‌ای ناخوشایند است که شاید بسیاری از ما در زندگی خود آن را تجربه کرده باشیم. ظهور تارهای سفید مو نشان از نزدیک شدن ایام پیری دارد و به طور معمول این خبر برای هیچ فردی خوشایند نیست. اما راه‌هایی نیز وجود دارد که به کمک آنها می‌توان سفید شدن موها […]

بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو

مشاهده نخستین موهای سفید تجربه‌ای ناخوشایند است که شاید بسیاری از ما در زندگی خود آن را تجربه کرده باشیم. ظهور تارهای سفید مو نشان از نزدیک شدن ایام پیری دارد و به طور معمول این خبر برای هیچ فردی خوشایند نیست. اما راه‌هایی نیز وجود دارد که به کمک آنها می‌توان سفید شدن موها را به تعویق انداخت و یا حتی موهای سفید را دوباره سیاه کرد. یکی از این راه‌ها استفاده از برخی خوراکی‌ها و رساندن بعضی ویتامین‌ها به بدن است. تا پایان این مقاله ما را یاری کنید تا شما را با بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو آشنا کرده و مطالبی مفید در رابطه با جلوگیری از سفید شدن موها در اختیار شما همراهان عزیز مجله آنلاین مثبت سبز قرار دهیم.
علت سفید شدن موها

علت سفید شدن موها چیست؟

سفید شدن موها بر اثر افزایش سن اصلا مسئله غیرمعمول و عجیبی نیست. اما اگر این اتفاق مثلا در دهه بیست زندگی بیفتد، می‌تواند در روحیه فرد تاثیری نامطلوب از خود باقی بگذارد. مو داخل کیسه‌های لوله مانندی به نام فولیکول تشکیل شده و از پوست سر بیرون می‌آید. فولیکول‌های مو دارای سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانین هستند. این سلول‌ها به مو رنگ می‌دهند. اما با گذشت زمان، فولیکول‌های مو می‌توانند رنگدانه خود را از دست داده و موجب به وجود آمدن موهای سفید شوند. سفید شدن مو در سنین پایین می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • ژنتیک
  • استرس
  • بیماری‌های خود ایمن
  • اختلالات هورمونی مثل تیروئید
  • کمبود برخی ویتامین‌ها
  • سیگار کشیدن

همان طور که اشاره شد، کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند یکی از علل سفید شدن زودهنگام مو باشد. بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم که با رساندن آن ویتامین‌ها به بدن، موها را باز هم به رنگ اصلی خود درآوریم. پیش از بررسی این پرسش که کدام ویتامین برای سیاه شدن مو مفید است، بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که آیا اصلا سیاه شدن دوباره موها امکان پذیر است و حقیقت دارد؟

آیا واقعا می توان موهای سفید را دوباره سیاه کرد ؟

برای یافتن جواب این پرسش ابتدا باید علت سفید شدن موی سر را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. اگر سفید شدن مو علت ژنتیکی داشته باشد یا بر اثر استرس یا کشیدن سیگار رخ داده باشد، معمولا هیچ اقدام موثری برای بازگرداندن رنگدانه به مو نمی‌توان انجام داد اما اگر بر اثر اختلالات هورمونی، داشتن برخی بیماری‌ها و کمبود تعدادی از ویتامین‌ها این مشکل به وجود آمده باشد، می‌توان با درمان آن بیماری‌ها و تامین‌ ویتامین‌های مورد نیاز بدن، سفیدی مو را رفع نموده و رنگ اصلی مو را به آن بازگرداند.

پس در پاسخ به سوال فوق باید بگوییم، بله ما می‌توانیم موهای سفید خود را دوباره به رنگ سیاه درآوریم، به شرط آنکه علت سفید شدن آنها کمبود ویتامین، اختلالات هورمونی و بیماری‌هایی باشد که بتوان راهی برای درمان آنها پیدا کرد.

ویتامین های لازم برای سیاه شدن مو

کدام ویتامین ها به سیاه شدن دوباره مو کمک می کنند ؟

بهترین ویتامین برای سیاه شدن مو در حقیقت تنها یک ویتامین نیست. هر یک از ویتامین‌های زیر می‌توانند به سیاه شدن مو کمک کنند البته باید دید عامل سفیدی، مربوط به کمبود کدامیک از آنها می‌شود:

  • ویتامین‌های گروه B (شامل B12، B6 و بیوتین)
  • ویتامین D
  • ویتامین E
املاح معدنی همچون مس نیز می‌توانند برای سیاه شدن دوباره مو مفید واقع شوند.

ویتامین های گروه B

همان طور که دیدیم برخی از ویتامین‌های گروه ب مثل ویتامین B12، ویتامین B6 و ویتامین B7 (بیوتین) می‌توانند در سیاه شدن دوباره مو مفید واقع شوند. از این میان، ویتامین ب 12 بیش از سایر ویتامین‌ها در سفید شدن مو نقش دارد و شاید بتوان آن را مهم‌ترین ویتامین برای سیاه شدن مو دانست. کمبود این ویتامین موجب می‌شود تا سلول‌های مو ضعیف شده و رنگدانه خود را از دست بدهند. در این صورت به راحتی می‌توان با رساندن این ویتامین به بدن دوباره موهایی با رنگ اصلی خود داشت.

ب 12

داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین B12 یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به رفع سفیدی مو است. غذا‌های دریایی، تخم مرغ و گوشت از بهترین منابع سرشار از ویتامین ب 12 هستند. کمبود این ویتامین در گیاه‌خواران نیز بسیار شایع است. از طریق خوردن مکمل‌های ویتامین B12 نیز می‌توان به تامین این ویتامین کمک کرد.

خرید مکمل های ویتامین گروه ب

جگر و ماهی‌هایی همچون سالمون نیز از بهترین منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین محسوب می‌شوند.

ویتامین B10

ویتامین ب10 یک نام جایگزین برای ترکیب آلی PABA است که یک ماده کریستالی سفید به شمار می‌آید. در واقع ویتامین B10 یک ویتامین یا ماده مغذی نیست اما در برخی مواد مغذی مثل مخمر آبجو، قارچ، غلات کامل، اسفناج و … می‌توانید آن را بیابید. جالب است بدانید که بدن انسان قابلیت سنتز ویتامین ب10 را در روده‌ها دارد. یکی از فواید این ویتامین توانایی قابل توجه آن در حفظ رنگ طبیعی موها است. ویتامین ب10 از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کرده و همچنین رشد موها را به بهبود می‌بخشد.

ویتامین D

نتایج تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد که در سنین پایین دچار سفیدی مو شده‌اند، با کمبود ویتامین D مواجه بوده‌اند. این ویتامین در تولید ملانین فولیکول مو تاثیرگذار بوده و بنابراین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین خوردن غذاهای حاوی این ماده می‌توان دوباره موها را به رنگ سیاه درآورد. ماهی‌های چرب از جمله بهترین خوراکی‌های حاوی ویتامین دی هستند.

خرید مکمل های ویتامین D

ویتامین دی برای مو

ویتامین E

به طور کلی ویتامین‌هایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و در جلوگیری از سفید شدن مو نقش دارند. ویتامین E نیز یکی از این ویتامین‌ها است که می‌تواند به عنوان یک ویتامین برای سیاه شدن مو معرفی شود. تخمه آفتاب‌گردان، آووکادو، روغن زیتون، میگو و ماهی قزل آلا از جمله خوراکی‌های سرشار از ویتامین E هستند که گنجاندن آنها در رژیم غذایی می‌تواند در سیاه شدن دوباره مو تاثیرگذار باشد.

هلیله سیاه

معرفی یک داروی گیاهی برای سیاه شدن موها

متخصصان طب سنتی از هلیله سیاه به عنوان معجزه‌ای برای تیره شدن دوباره موها یاد می‌کنند. آنها می‌گویند اگر روزانه به مدت یک سال، 3 قاشق چایخوری مخلوط پودر هلیله سیاه را با مقدار مناسبی عسل طبیعی مصرف کنید، موهای سفید شما دوباره سیاه خواهند شد. البته در مصرف هلیله سیاه نیز مثل دیگر داروهای گیاهی هرگز نباید زیاده‌روی کرد زیرا بر خلاف تصور عموم، داروهای گیاهی نیز می‌توانند گاهی عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشند.

کلام پایانی

سفید شدن زودهنگام مو اگر بر اثر کمبود ویتامین‌ها اتفاق افتاده باشد، می‌توان به راحتی آن را رفع کرده و دوباره موهایی سیاه داشت. ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیاری در جلوگیری از سفید شدن مو و همچنین بازگرداندن رنگ اصلی مو به آن تاثیرگذار هستند اما شاید بتوان ویتامین‌های گروه B علی الخصوص ویتامین B12 را موثرترین ویتامین برای سیاه شدن مو دانست. با داشتن تغذیه‌ای سالم و اصولی موهای سیاه و حس دلنشین جوانی را دوباره به خود بازگردانید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت موزیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا

سلام من 17 سالمه و حدود 20 درصد از موهام سفید شده آیا امکانش هست دوباره موهام مشکی بشه یا نه؟ اگه کسی تجربه داره بگه ممنون میشم

Reza
Reza

سلام ، متاسفانه یا از روی ناآگاهی و یا عمدا هیچ اشاره ای به ویتامین اصلی که موها رو مجدد سیاه میکنه نشده ، ویتامین B10 یا پاراآمینو بنزوئیک اسید تنها ویتامینی می باشد که باعث تقویت رنگدانه مو شده و به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک شایانی میکند همچنین باعث تقویت پوست در برابر اشعه ماورابنفش خورشید می گردد .

علیرضا آصفی
علیرضا آصفی
پاسخ به  Reza

بنده خدا مطلب رو نخونده کامنت میدی چرا!!؟
اشاره شده کامل هم اشاره شده داداش قشنگ بخون بعد نظر بده

اشکان
اشکان

ممنون خیلی مفید بود

احسان
احسان

باسلام ازمطالبتون واقعاممنونم منم بخاطرتغذیه نادرست ومصرف ویتامین کم موهای زیادی روسفیدکردم

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  احسان

از اینکه همراه ما هستید ؛ بسیار سپاسگزاریم.

سعادت
سعادت

هلیله سیاه که معرفی کردید واقعا برای سیاه شدن مو معجزه می کنه. توصیه می کنم خوانندگان مجله شما حتما امتحانش کنن. با تشکر

Art
Art
پاسخ به  سعادت

سلام، واسه کسایی که موهاشون بور یا خرماییه ، اینا که اشاره شد بخصوص هلیله ی سیاه ، موها بصورتی که بودن رشد میکنن یا فقط واسه موهای مشکی اثر میزاره؟

دولت
دولت
پاسخ به  سعادت

با چای مصرف بشه مفید واقع میشه

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  دولت

ممنون از اینکه نظر شخصی خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک می گزارید

شهرامonline2020u@GMAIL.COM
شهرامonline2020u@GMAIL.COM

قرص هیر ویت

شهرامonline2020u@GMAIL.COM
شهرامonline2020u@GMAIL.COM

قرص هیر ویت ویتامین های گروه ب روغن نارگیل و..خوبه واسه رفع سفیدی موموثره

شهرامonline2020u@GMAIL.COM
شهرامonline2020u@GMAIL.COM

قرص هیر ویت هم بسیارموثرهستش واسه رفع سفیدی مو

احسان
احسان

من در جوانی کلی از موهام سفید شد.هلیله سیاه را حتما امتحان می کنم. ممنون از مقالتون

فاطیما سهرابی
فاطیما سهرابی

ممنون از مقاله خوبتون. یه مطلب به درد بخور نوشتید