مجله مثبت سبز

فواید و عوارض جانبی بتاهیستین دی هیدروکلراید

امتیاز دهید

اکثر افرادی که در مقطعی از زندگی مبتلا به سرگیجه شده‌اند، با نام قرص بتاهیستین دی هیدروکلراید آشنا هستند. این دارو که جهت درمان و کنترل سرگیجه ناشی از بیماری منییر گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای فواید و عوارض جانبی مختلفی است که در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی […]

عوارض جانبی بتاهیستین دی هیدروکلراید

اکثر افرادی که در مقطعی از زندگی مبتلا به سرگیجه شده‌اند، با نام قرص بتاهیستین دی هیدروکلراید آشنا هستند. این دارو که جهت درمان و کنترل سرگیجه ناشی از بیماری منییر گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای فواید و عوارض جانبی مختلفی است که در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بیماری منییر چیست؟

بیماری منییر یا هیدروپس اندولنفاتیک از جمله بیماری‌های گوش داخلی است که اتیولوژی روشنی برای آن بیان نشده است و جز بیماری‌های ایدئوپاتیک طبقه بندی می‌شود.  از علل احتمالی منیر می‌توان به اختلال عروقی، تنگی مجرای شنوایی داخلی، تروما، آلرژی‌های غذایی، عفونت‌های ویروسی و نیز منشا ژنتیکی اشاره نمود.

بیماری منیر با مشخصه‌های زیر قابل تشخیص است

  • سرگیجه‌های لحظه‌ای خودبه‌خودی که چندین دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد.
  • وزوز گوش که با حملات سرگیجه آور ایجاد شده یا بدتر می‌شود.
  • کاهش شنوایی

وزوز معمولا به صورت غرشی است، اما می‌تواند متفاوت هم باشد.

سرگیجه می‌تواند تقریبا شدید و ناتوان کننده باشد و مشکل عمده بیماران است و هیدروپس آندولنفاتیک معمولا یک کم شنوایی حسی عصبی صعودی را ایجاد می‌کند.

بیماری منییر اغلب با سرگیجه شدید با تهوع، استفراغ، تعریق و رنگ پریدگی همراه است. بیماری منییر به ندرت قبل از ۲۰ سالگی رخ می‌دهد و شروع علائم معمولا بین دهه‌های سوم و ششم است و فراوانی آن اندکی در زنان بیشتر است.

تنها حدود ۳ تا ۴ درصد بیماران کودکان به بیماری منیر مبتلا می‌شوند.

SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف:197.000 تومان
SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت اصلی: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف: 197.000 تومان

زمان حمله می‌تواند حداقل ۲۰ دقیقه یا بیشتر تا در حدود چند ساعت باشد. در هر حمله، همه نشانه‌ها با هم رخ نمی‌دهند و بعضی از آنها ممکن است در هنگام حمله اتفاق بیفتند. فرد بیمار تا یک سال بعد از اولین حمله ممکن است همه علایم را تجربه کند.

درمان بیمارانی که از بیماری منییر رنج می‌‏برند هنوز در هاله‌‏ای از ابهام است. حتی می‌‏توان گفت برنامه درمانی موفقی که بسیاری از متخصصین گوش و حلق و بینی مدعی آن هستند، در واقع رژیم گیج کننده‏ای بیش نیست. وجود انواع و اقسام درمان‌‏های پیشنهادی در این زمینه دلالت بر آن دارد که رسیدن به نتیجه درمانی مطمئن، کاری دشوار است.

فرق سرگیجه حقیقی با کاذب چیست؟

در یک حمله مشخص، سرگیجه به مدت ۱۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. در مواردی نیز ممکن است حالت سرگیجه چند ساعت طول کشیده و سپس فروکش کند، اما مدت زمان درگیری با این حالت چند روز یا چند هفته نیست. سرگیجه مداوم به مدت چند روز، نشانه این بیماری نیست.

عوارض جانبی بتاهیستین دی هیدروکلراید دقت داشته باشید که همیشه اختلال منییر زمینه ساز ایجاد سرگیجه نیست. در مواردی بعضی اختلال‌ها می‌توانند زمینه ساز بروز سرگیجه شود اما این سرگیجه‌ها با بعضی نشانه‌ها همراه است که باید به آن توجه کرد؛ برای مثال اگر سرگیجه بیمار با اختلال در سطح هشیاری او همراه بوده و در شرایط بروز سرگیجه فرد سردرگمی غیرعادی نیز داشته باشد باید به شرایط بیمار نسبت به ابتلا به دیگر بیماری‌ها شک کرد.

بتاهیستین دی هیدروکلراید چیست؟

بتاهیستین یک آنالوگ هیستامین است که در درمان بیماری منییر تجویز می‌شود. در این بیماری مایع گوش درونی افزایش یافته و علائمی چون وزوز گوش، کاهش شنوایی و سرگیجه رخ می‌دهد. حملات این علائم می‌تواند چند ساعت طول بکشد و تا چندین ماه بروز نکند و یا به صورت خوشه‌ای مرتبا ظاهر شود.

شدت و تعداد دفعات وقوع این حملات می تواند متفاوت باشد و علائم آن ناشی از افزایش مایع در گوش داخلی است.
درمان های دارویی می‌تواند به تسکین و پیشگیری از علائم این حملات کمک کند.
بتاهیستین جریان خون در عروق اطراف گوش داخلی را افزایش می‌دهد. این عمل منجر به کاهش مایعات در گوش داخلی می‌شود و از پیشرفت علائم جلوگیری می‌نماید.

بتاهیستین دی هیدروکلراید با کاهش مقدار مایع گوش درونی، علائم بیماری منییر را تسکین می‌دهد.

راهنمای مصرف بتاهیستین دی هیدروکلراید

تاهیستین دی هیدروکلراید را باید دقیقا منطبق با دستور پزشک مصرف کرد. معمولا برای کنترل سرگیجه، در ابتدا ١۶ میلی‌گرم از راه خوراکی سه بار در روز تجویز می‌شود و سپس ۲۴ تا ۴۸ میلی‌گرم در روز تا زمانی که علائم برطرف گردد، ادامه می‌یابد.

بتاهیستین را باید همراه با یک وعده غذایی سبک میل کنید. دقت کنید قرص را به صورت کامل همراه با یک لیوان آب نوشیده و سعی کنید دارو را به‌صورت منظم مصرف نمایید تا از فراموشی مصرف دارو جلوگیری شود و سریع‌تر بیماری شما درمان شود.

در صورت فراموشی یک نوبت مصرف چه باید کرد؟

در صورت فراموشی یک نوبت، نیاز به مصرف آن در زمان یادآوری نیست و تنها کافی است نوبت بعدی را طبق برنامه گذشته مصرف کنید؛ دقت کنید که از دو برابر کردن مقدار مصرف دارو در نوبت بعدی خودداری نمایید.

چند توصیه پیرامون مصرف مصرف بتاهیستین دی هیدروکلراید

  • در صورتی که در روز زیاد رانندگی می‌کنید و در صورت تشخیص علائم بیماری منییر مانند سرگیجه، وزوز گوش و… لازم است رانندگی را متوقف کنید چراکه احساس چرخش و سرگیجه ناگهانی می تواند خطرناک باشد. فراموش نکنید که پس از درمان و تحت کنترل قرار گرفتن بیماری، رانندگی مجاز است و مصرف داروی بتاهیستین تاثیری در عملکرد شما در رانندگی نخواهد داشت.
  • برخی افراد مبتلا به بیماری منییر ادعا می‌کنند که علائم بیماری آنها با رعایت کردن رژیم غذایی کم نمک، فعالیت ورزشی مناسب، ترک سیگار و قطع مصرف نوشیدنی‌های الکلی و حاوی کافئین کمتر و کمتر می‌شود.
  • در صورت بروز حساسیت پوستی، خارش یا لکه‌های قرمز پوستی، از یک محصول مرطوب کننده فاقد بو استفاده کنید و در صورتی که این علائم از بین نرفت یا بیشتر شد، به پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورتی که بتاهیستین دی هیدروکلراید را هر روز مصرف می کنید ممکن است در ابتدا تنها تعداد یا شدت حملات بیماری در شما کم شود. در این شرایط ممکن است پزشک مصرف این دارو را در یک دوره شش تا دوازده ماهه برای شما تجویز کند تا بررسی شود که بر روی روند بهبودی چقدر موثر است؛ گفتنی است اگر بهبودی حاصل شود، ممکن است لازم باشد مصرف دارو را با مقدار کمتر تا مدتی ادامه دهید.
  • مانند روند مصرف تمام داروها، لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری شود.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها