مجله مثبت سبز

تفاوت شیر مادر با شیر خشک

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت شیر مادر با شیر خشک در این مقاله روی صحبت ما، تازه مادرانی هستند که از همان روزهای ابتدایی به دنیا آمدن نوزادشان باید تصمیمات مهم را برای رشد و نمو بهینه کودکشان اتخاذ کنند. یکی از این تصمیمات استفاده از شیر خشک و شیر مادر است. در ادامه به طور کامل برایتان شرح […]

شیر خشک و شیر مادر
آنچه در این مقاله می خوانیم

تفاوت شیر مادر با شیر خشک

در این مقاله روی صحبت ما، تازه مادرانی هستند که از همان روزهای ابتدایی به دنیا آمدن نوزادشان باید تصمیمات مهم را برای رشد و نمو بهینه کودکشان اتخاذ کنند. یکی از این تصمیمات استفاده از شیر خشک و شیر مادر است. در ادامه به طور کامل برایتان شرح خواهیم داد که تغذیه نوزاد با کدام شیر صحیح است. با ما همراه باشید.

مزایای شیر مادر

یکی از اولین مزایای شیردهی توسط شیر مادر ترشح هورمون اکسی توسین می باشد که به واسطه آن رحم مادر جمع شده و سریعتر به حالت اولیه قبل از زایمان بر می گردد. همچنین موجب قطع خونریزی بعد از زایمان نیز می شود.

شیر دهی توسط مادر احتمال بارداری مجدد در دوران شیر دهی را پایین می آورد.

اولین شیری که از سینه مادر ترشح می شود، در رشد و تقویت نوزاد بسیار تاثیر گذار است. این شیر که دارای رنگ زرد می باشد، سرشار از آنتی بادی است که وظیفه آنها مراقبت از دستگاه تنفسی، مری و معده است. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نوازد شده و از او در برابر انواع بیماری ها مراقبت می کند.

هورمون رشد فقط در شیر مادر است و در شیر خشک یافت نمی شود.

مادرانی که دچار اضافه وزن شده اند، بدنشان برای ساخت شیر شروع به سوزاندن کالری می کند، بنابراین اضافه وزن خود را در طی شیر دهی از دست خواهند داد.

پروتئین و چربی شیر مادر با بدن نوزاد سازگار تر بوده و در معده به راحتی هضم می شود و مشکلات گوارشی نظیر نفخ معده را سبب نمی شود.

طبق تحقیقات کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند از هوش بیشتر برخوردار بوده و عملکرد شناختی بهتری را دارند.

از خصوصیات دیگر شیر مادر این است که مقدار مواد مغذی موجود در آن متناسب با وضعیت بدنی هر نوزاد متفاوت است. اما مقدار مواد مغذی موجود در شیر خشک برای همه نوزادان یکسان است.

مادرانی که از سینه خود برای شیر دهی استفاده می کنند، نسبت به سایرین از بیماری های سرطان سینه، پوکی استخوان، دیابت نوع ۲، سرطان رحم در امان خواهند بود.

شیر مادر نسبت به تغییرات آب و هوایی تغییر کرده و سازگاری پیدا می کند. با توجه به همه مسائل ذکر شده در بالا، با پیشرفت تکنولوژی سعی بر آن شده است تا فاصله بین شیر مادر و شیر خشک کمتر شود، زیرا در برخی از شرایط بنا به دلایل گوناگون شاید برای همه استفاده از شیر مادر امکان پذیر نباشد. بنابراین استفاده از شیر خشک هایی که نزدیکتر به ترکیبات شیر مادر هستند و شبیه سازی های پروتیئن و چربی های اشباع نشده را در بردارند، توصیه می شود.

خصوصیات شیر خشک خوب

در تهیه آنها استفاده از فرمول های مربوط به آلرژی به پروتئین شیر گاو رعایت شده باشد.

شیر خشک هایی که حاوی ایمیونوفورتیس می باشند، در روده بزرگ نوزاد موجب تقویت سیستم ایمنی شیرخوار شده و کمک به رشد باکتری های مفید می کنند.

مجله پزشکی مثبت سبز

مطالب مرتبط
دسته بندی: مادر و کودک
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها