مجله مثبت سبز

آیا کمبود کلسیم باعث پا درد می شود؟

امتیاز دهید

پا درد ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله اضافه وزن، آرتروز، کفش نامناسب، کف پای صاف و عفونت قارچی ناخن‌ها به وجود بیاید. در این مقاله قصد داریم رابطه بین پا درد و کمبود کلسیم را مورد بررسی قرار داده و به این پرسش پاسخ دهیم که آیا کمبود کلسیم می‌تواند عاملی برای […]

پا درد و کمبود کلسیم

پا درد ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله اضافه وزن، آرتروز، کفش نامناسب، کف پای صاف و عفونت قارچی ناخن‌ها به وجود بیاید. در این مقاله قصد داریم رابطه بین پا درد و کمبود کلسیم را مورد بررسی قرار داده و به این پرسش پاسخ دهیم که آیا کمبود کلسیم می‌تواند عاملی برای بروز پا درد در نظر گرفته شود یا خیر.

کمبود کلسیم چه عوارضی دارد ؟

بیماری هیپوکلسمی همان کمبود کلسیم است. آمارها نشان داده است که بیش از 90 درصد مردم ایران کلسیم را به حد کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. بنابراین جای تعجب نیست که حدود 40 درصد از زنان و 35 درصد از مردان در کشور ما با مشکل کاهش تراکم استخوان مواجه هستند و پوکی استخوان گریبان بیش از 2 میلیون نفر از مردم ایران را گرفته است. کمبود کلسیم اغلب عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • احساس ضعف و خستگی مفرط
  • پوسیدگی و مشکلات دندان
  • درد و گرفتگی عضلانی
  • پوکی استخوان

بر اثر کمبود کلسیم، سندرم پیش از قاعدگی و افسردگی نیز ممکن است به وجود بیاید اما هنوز به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است تا صحت آن را به طور قطع بتوان تایید نمود.

پادرد

آیا پا درد و کمبود کلسیم به هم مرتبط هستند ؟

با توجه به عوارضی که برای کمبود کلسیم عنوان شد، دیدید که درد و گرفتگی عضلانی می‌تواند از عوارض این بیماری باشد. در حقیقت اسپاسم عضلانی در نواحی ران، ساق پا و بازو از مهم‌ترین نشانه‌های کمبود کلسیم محسوب می‌شود. افرادی که با بیماری کمبود کلسیم دست و پنجه نرم می‌کنند، معمولا از سوزن سوزن شدن پای خود نیز شاکی هستند. گرفتگی عضلانی می‌تواند در تحرک و راه رفتن اختلال ایجاد نماید.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت از آنجایی که کمبود کلسیم موجب گرفتگی عضلات می‌شود، می‌تواند به پا درد نیز منجر شود. درست است پا درد و کمبود کلسیم رابطه‌ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند، اما هر نوع پادردی نیز نشانه کمبود کلسیم نیست.

پا درد ناشی از کمبود کلسیم را چگونه درمان کنیم ؟

چنانچه با انجام آزمایش خون مشخص شد که علت پا درد به کمبود کلسیم مربوط می‌شود، قطعا باید از مکمل‌های غذایی حاوی کلسیم کمک گرفت چون در این صورت مشخص است که مقدار کلسیم آنقدر در خون پایین است که تنها با رژیم غذایی نمی‌توان این کمبود را جبران کرد. احتمالا پزشک مکملی را برای شما تجویز خواهد کرد که حاوی ویتامین D نیز باشد تا به جذب بهتر کلسیم کمک شود. منیزیم نیز از جمله املاح معدنی است که در رفع گرفتگی عضلانی موثر است. مکملی که در آن علاوه بر کلسیم و ویتامین D از منیزیم نیز استفاده شده باشد، تاثیری فوق العاده بهتر روی استخوان‌ها خواهد داشت.

Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف:59.000 تومان
Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت اصلی: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف: 59.000 تومان

خرید مکمل های استخوان و مفاصل

مقدار مصرف کلسیم

مقدار مصرف روزانه کلسیم

به منظور پیشگیری و همچنین بهبود پا درد و کمبود کلسیم باید علاوه بر مصرف مکمل‌های غذایی به مقدار مصرف روزانه کلسیم در رژیم غذایی نیز توجه داشت. بزرگسالان از سن 19 تا 50 سالگی به 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز احتیاج دارند. اما پس از 50 سالگی نیاز بدن زنان به کلسیم با مردان اندکی متفاوت است و در حقیقت می‌توان گفت که در این سنین خانم‌ها به مقدار کلسیم بیشتری نیاز دارند. بانوان از 51 سالگی به بعد باید روزانه 1200 میلی گرم کلسیم دریافت کنند در حالیکه آقایان پس از 71 سالگی به این مقدار کلسیم نیاز دارند و تا پیش از این سن، همان 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز بدنشان را تامین می‌کند.

چگونه از کمبود کلسیم پیشگیری کنیم ؟

برای جلوگیری از هیپوکلسمی یا بیماری کمبود کلسیم باید از همان ابتدای کودکی رژیم غذایی سالمی را برگزید. وظیفه والدین است که از همان زمان طفولیت فرزند خود، غذاهای سالم را در برنامه غذایی وی قرار دهند تا ذائقه کودک به این نوع غذاها عادت پیدا کند. خوراکی‌های حاوی کلسیم کم نیستند اما در کنار مصرف آنها باید به نقش ویتامین D نیز توجه کرد و این ویتامین را چه از طریق نور خورشید و چه از طریق خوردن مواد غذایی برای بدن تامین نمود. فراموش نکنید که استخوان درد یکی از علائم و نشانه های کمبود ویتامین D می‌تواند باشد. در اینجا لیستی از خوراکی‌های حاوی کلسیم را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • لبنیاتی همچون شیر، ماست، کشک و پنیر
  • سبزیجاتی همچون کلم و اسفناج
  • دانه‌هایی همچون کنجد و چیا
  • عدس و لوبیا چیتی
  • ماهی ساردین
  • انجیر خشک
  • ریواس
  • بادام

برای تامین کلسیم چه بخوریم

همان طور که مشاهده می‌کنید، منابع غذایی غنی از کلسیم فقط محدود به گروه لبنیات نمی‌شود و این عنصر را در بسیاری از خوراکی‌های دیگر نیز می‌توان به وفور پیدا کرد.

کفش در بهبود پا درد چقدر موثر است ؟

حتی اگر علت پا درد شما کمبود کلسیم یا پوکی استخوان تشخیص داده شد، اما باز هم به سراغ کفش‌های استاندارد و مناسب بروید تا درد پای شما بدتر نشود. کفش نامناسب در دراز مدت تاثیرات نامطلوبی در سلامتی و فرم بدن شما خواهد گذاشت. اگر عوارض کفش های پاشنه بلند را بدانید، شاید هرگز به سراغ آنها نروید. هنگام پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، بدن از حالت معمولی خود خارج شده و عضلات پا کشیده می‌شوند و مشکلاتی مانند کمردرد و واریس به وجود خواهند آمد. استفاده از کفش طبی که به صورت اصولی طراحی شده است، در بهبود پا درد و همچنین کمر درد تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

یک درمان خانگی برای بهبود پا درد و کمبود کلسیم

طب سنتی سنجد را به عنوان یکی از بهترین درمان‌ها برای مبارزه با کمبود کلسیم و پوکی استخوان معرفی می‌کند. سنجد سرشار از فیبر و غنی از کلسیم بوده و ویتامین‌های بسیاری را در خود جای داده است. مکتب طبی ابن سینا سنجد را یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای تسکین درد استخوان‌ها می‌داند.

طرز تهیه معجون سنجد

برای تهیه معجون سنجد بهتر است تعدادی سنجد تازه را برداشته و آن را با پوست، گوشت و هسته آسیاب نمایید تا پودر سنجد تهیه شود. هر روز یک قاشق غذاخوری از این پودر را داخل یک لیوان شیر ریخته و همراه با یک قاشق غذاخوری عسل میل نمایید. 14 روز بعد نتیجه خوردن این معجون را مشاهده خواهید کرد اما اگر همچنان تا 70 روز خوردن آن را ادامه دهید، در بهبود پوکی استخوان قدمی موثر برداشته‌اید.
سنجد

مطلب پایانی

پا درد و کمبود کلسیم کاملا به یکدیگر مرتبط هستند زیرا یکی از اولین نشانه‌های کاهش کلسیم در بدن، گرفتگی و اسپاسم عضلات است و این مسئله موجب ایجاد درد در ناحیه پا، بازو و دیگر قسمت‌های بدن می‌شود. بسیاری عوامل دیگر نیز در بروز پا درد تاثیر دارند پس ابتدا باید به دنبال علت گشت و بعد با داشتن دانش کافی به درمان پرداخت. کمبود کلسیم را نیز می‌توان از طریق خوردن خوراکی‌های غنی از این ماده معدنی جبران کرد و همچنین از مکمل‌های غذایی کمک گرفت.

مطالب مرتبط
دسته بندی: استخوان و مفاصل
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سماواتی
سماواتی

کمبود کلسیم برای من که خیلی باعث پادرد شد. چندین سال گرفتارم

محمد رسولی
محمد رسولی

صبح ها اکثرا وقتی میخوام از رختخواب بلند شم عضله ی پشت ساق پام یا انگشتای پام میگیره، درد وحشتناکی داره و باید چند دقیقه ماساژ بدم تا ول کنه، میشه بگید چه مکملی بخورم تا این مشکل حل بشه؟

آذر حیدری
آذر حیدری

از ابتدای کودکی کمبود کلسیم داشتم و حالا هم با پادرد مواجه هستم. مقاله شما بسیار خوب بود و برای من استفاده خوبی داشت. انگار خود منو داشتید توصیف می کردید که با چه مشکلاتی مواجه هستم. به هر حال ممنون