مجله مثبت سبز

آیا در زمان یائسگی احتمال حاملگی وجود دارد ؟

2.2/5 - (4 امتیاز)

شاید گاهی از گوشه و کنار شنیده باشید که خانمی در سنین بالا باردار می‌شود؛ اما این مسئله چگونه ممکن است؟ قدرت باروری در مردان تا پایان عمر همچنان فعال است اما در زنان چطور؟ آیا امکان دارد که زنی در حالی که به دوره یائسگی رسیده است، باردار شود؟ یائسگی و بارداری موضوع مورد […]

یائسگی و بارداری

شاید گاهی از گوشه و کنار شنیده باشید که خانمی در سنین بالا باردار می‌شود؛ اما این مسئله چگونه ممکن است؟ قدرت باروری در مردان تا پایان عمر همچنان فعال است اما در زنان چطور؟ آیا امکان دارد که زنی در حالی که به دوره یائسگی رسیده است، باردار شود؟ یائسگی و بارداری موضوع مورد بحث در این مقاله است.

یائسگی و بارداری

هنگامی که شما به دوره یائسگی نزدیک می‌شوید، علائمی همچون گرگرفتگی و پریودهای نامنظم را تجربه خواهید کرد. این علائم نشانگر این مسئله نیست که در این حالت شما دیگر قدرت باروری خود را به طور کامل از دست داده‌اید بلکه به این معنا است که احتمال حامله شدن شما بسیار کمتر از گذشته است. فراموش نکنید که تا زمانی که یک سال کامل از آخرین دوره قاعدگی شما نگذرد، نمی‌توان گفت که شما یائسه شده‌اید. اما بعد از اینکه یائسگی به طور کامل صورت گرفت، سطح هورمون‌های بدن تغییر کرده و تخمدان‌ها دیگر تخمک آزاد نمی‌کنند. در این زمان است که به طور طبیعی دیگر امکان حامله شدن وجود ندارد. برای اینکه اطلاعات بیشتری در زمینه یائسگی و بارداری در خدمت شما همراهان عزیز قرار دهید، همچنان همراه ما باشید.

خرید مکمل های یائسگی

  یائسگی

دوران یائسگی و دوران پیش از یائسگی

یائسگی در طول یک شب اتفاق نمی‌افتد. خانم‌ها معمولا در دهه 40 یا 50 زندگی خود دچار یائسگی می‌شوند اما دوره پیش از یائسگی از سال‌ها قبل شروع می‌شود. در طول سال‌هایی که یک زن همچنان پریود می‌شود، هورمون‌هایی نظیر استروژن و پروژسترون مرتب تولید شده و موجب می‌شوند تا تخمدان‌ها تخمک بالغ را در حین تخک‌گذاری آزاد کنند. تخمک گذاری تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که سطح هورمون‌ها در سطح مطلوب باشد. در حالتی که تخمک بارور می‌شود، هورمون LH تولید پروژسترون را به منظور حامله شدن تحریک می‌کند.

دوره پیش از یائسگی

دوره پیش از یائسگی دوره انتقال از دوره‌ای است که یک زن قدرت باروری دارد به مرحله‌ای که دیگر قدرت تولید مثل را از دست می‌دهد. در این دوره تخمدان‌ها شروع به تولید استروژن و پروژسترون کمتری می‌کنند. با نوساناتی که در سطح هورمون‌ها اتفاق می‌افتد، ممکن است علائمی همچون گرگرفتگی و تعریق شبانه مشاهده شود. در دوره پیش از یائسگی پریودها از لحاظ طول و دفعات دچار تغییر می‌شوند. در برخی از ماه‌ها تخمدان‌ها ممکن است تخمک آزاد کنند و در برخی از ماه‌های دیگر نیز ممکن است این اتفاق نیفتد.

  علائم یائسگی

در دوره پیش از یائسگی اگرچه قدرت باروری یک زن در حال کاهش است اما هنوز هم احتمال بارور شدن وجود دارد. پس در دوران پیش از یائسگی اگر قصد باردار شدن ندارید، همچنان باید از یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید. دقت داشته باشید که دوره پیش از یائسگی ممکن است سال‌ها به طول انجامد.

دوران یائسگی

در دوران یائسگی شاید به نظر برسد که چرخه قاعدگی دیگر برای همیشه متوقف شده است اما ناگهان دوباره پریودها آغاز می‌شوند. این موضوع شاید بارها اتفاق بیفتد و هر بار شما فکر کنید که دیگر این دفعه یائسه شده‌اید.

تا زمانی که هنوز یک سال کامل از آخرین چرخه قاعدگی شما نگذشته باشد، نمی‌توان گفت که شما یائسه شده‎‌اید. یائسگی در اکثر زنان بین سنین 40 تا 55 سالگی اتفاق می‌افتد و میانگین سنی برای یائسگی 51 سال است.

هنگامی که یک زن به یائسگی می‌رسد، سطح هورمون‌های LH و FSH بالا و سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون پایین می‌ماند. در این زمان است که دیگر تخمک گذاری صورت نگرفته و دیگر نمی‌توانید کودکی را باردار شوید.

ممکن است این مقاله نیز مناسب شما باشد: فواید یائسگی و عوارض یائسگی

دوره پس از یائسگی

پس از یائسگی سطح هورمون‌های بدن یک زن دیگر هرگز در حد مناسب برای تخمک گذاری و بارداری نخواهد بود و مسلم است که دیگر نیازی نیست به هنگام رابطه جنسی از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده شود.

در پاسخ به این سوال که یائسگی و بارداری چه ارتباطی با هم دارند و آیا یک زن در دوران یائسگی می‌تواند حامله شود یا خیر، می‌توان گفت که احتمال بارداری در دوران پیش از یائسگی وجود دارد اما اگر یک سال از آخرین پریود بگذرد و پس از آن زن به طور کامل یائسه شود، دیگر اصلا امکان این وجود ندارد که بارداری صورت بگیرد.

بارداری پس از یائسگی با روش لقاح مصنوعی

ممکن است یک خانم در سنین باروری موفق به حامله شدن نشده باشد اما همچنان دوست داشته باشد که فرزندی را به دنیا آورد. در این حالت می‌توان از روش IVF برای باردار شدن استفاده کرده و از دو روش استفاده کرد؛ یکی اینکه از تخمک منجمد شده‌ای که وی در دوران باروری آن را منجمد کرده است استفاده کرد و دیگر آنکه از یک خانم اهدا کننده تخمک کمک گرفت.

روش IVF

یک خانم یائسه برای اینکه آمادگی نگه داشتن جنین در رحم خود را داشته باشد، به هورمون درمانی نیاز دارد. اینکه IVF برای یک خانم یائسه انجام شود یا نه بستگی به وضعیت سلامتی وی نیز دارد بنابراین در این زمینه نیاز است تا با یک متخصص زنان حتما مشورت شود.

آیا ممکن است یائسگی معکوس شود و فرد دوباره پریود شود ؟

پاسخ کوتاه برای این سوال این است؛ خیر. اما تحقیقات در زمینه یائسگی و بارداری و معکوس شدن یائسگی همچنان وجود دارد. پژوهش‌ها هنوز در مراحل اولیه است اما تلاش‌های اولیه برای بازگرداندن فعالیت در تخمدان‌های زنان یائسه نشان می‌دهد که ترمیم فعالیت تخمدان امکان پذیر است اما فقط به طور موقت. یکی از تحقیقاتی که جهت بازگرداندن قدرت باروری در زنان یائسه انجام شده است از طریق پلاسمای غنی از پلاکت(PRP)  بوده است. در یک مطالعه کوچک که روی 27 زن که از طریق PRP تحت درمان بودند، مشخص شد که 11 نفر از آنها دوباره سیکل قاعدگی را از سر گرفته‌اند اما تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

  مراجعه به پزشک

خطرات باردار شدن در دوران یائسگی

ارتباط یائسگی و بارداری را برای شما شرح دادیم اما باید خاطر نشان کرد که اگر فردی در سنین بالا و نزدیک به یائسگی قصد باردار شدن دارد، باید از خطراتی که وی و کودک وی را تهدید می‌کند، مطلع باشد. با افزایش سن خطر باردار شدن افزایش می‌یابد به طوری که به زنان بالای 35 سال توصیه نمی‌شود که باردار شوند. برخی از این خطرات به شرح زیر هستند:

  • بارداری چند قلویی در صورت استفاده از روش IVF
  • تولد زود هنگام و وزن کم نوزاد به هنگام تولد
  • دیابت بارداری
  • فشار خون بالا
  • افزایش احتمال سزارین
  • سقط جنین یا تولد نوزاد مرده

سخن پایانی

یائسگی و بارداری را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. اگر شما مطمئن هستید که یائسه شده‌اید و بیش از 12 ماه از آخرین سیکل قاعدگی شما گذشته است به طور حتم دیگر احتمال بارداری وجود ندارد اما در دوران پیش از یائسگی که پریودها نامنظم هستند اما همچنان اتفاق می‌افتند، ممکن است فرد حامله شود بنابراین اگر قصد مادر شدن ندارید، باید حتما از روش‌های جلوگیری استفاده نماید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نگار
نگار

سلام
من ۲۰ سالمه بخاطر شیمی درمانی یک ساله دقیق ک پریود نشد با نامزدم رابطه داشتم بدون جلوگیری ممکنه باردار بشم؟؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  نگار

سلام دوست عزیز
لازمه با پزشک متخصص مشورت کنید .

Fati
Fati

زنی که سه سال از زمان یائسه شدنش میگذرد ایا باردار میشود؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Fati

سلام کاربر گرامی
خیر
سپاس از همراهی شما