درمان میخچه با ساده ترین راهکارها در کوتاه ترین زمان

2.7/5 - (3 امتیاز)

میخچه ضایعه‌ای است پینه‌ای شکل که در نتیجه واکنش پوست در برابر فشار و اصطکاک ایجاد شده و معمولا در قسمت‌های بدون موی پوست به ویژه کف پا و لای انگشتان و به ندرت در قسمت‌های دیگر به وجود می‌آید. اگر بخشی از پوست پای شما زبر، سفت و زردرنگ است، به هنگام لمس درد […]

درمان میخچه

میخچه ضایعه‌ای است پینه‌ای شکل که در نتیجه واکنش پوست در برابر فشار و اصطکاک ایجاد شده و معمولا در قسمت‌های بدون موی پوست به ویژه کف پا و لای انگشتان و به ندرت در قسمت‌های دیگر به وجود می‌آید. اگر بخشی از پوست پای شما زبر، سفت و زردرنگ است، به هنگام لمس درد دارد و وقتی کفش می‌پوشید، بیشتر دردناک می‌شود، احتمالا به میخچه مبتلا شده‌اید. به وجود آمدن میخچه اصلا نگران‌کننده نیست زیرا هم خطری ندارد و هم راهکارهای بسیاری برای بهبود آن وجود دارد. در این مطلب با درمان میخچه بیشتر آشنا خواهید شد.

میخچه بیشتر در کدام قسمت های بدن به وجود می آید؟

میخچه بیش از هر جای بدن در پا به وجود می‌آید و اغلب در این نواحی به چشم می‌خورد:

  • زیر انگشت شست پا
  • بین انگشتان پا
  • در طرفین پا
  • در کف پا

اگرچه معمول نیست اما میخچه ممکن است در قسمت کف دست یا بازو نیز به وجود آید. آیا درمان های خانگی برای میخچه پا را می شناسید؟

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

  میخچه

علت بروز میخچه چیست ؟

با پوشیدن کفش‌هایی که بسیار محکم هستند و فشار زیادی به پا وارد می‌کنند، ممکن است دچار میخچه شوید. همچنین اگر به مدت طولانی بایستید یا راه بروید، تحمل وزن بدن و اصطکاک مداومی که ایجاد می‌شود، ممکن است میخچه‌های دردناکی را در ناحیه پا به وجود آورد. کفش نامناسب یکی از اصلی‌ترین علل بروز میخچه است.

درمان میخچه با روش هایی ساده

اگر در پای خود میخچه دارید ابتدا توصیه می‌کنیم که کفش خود را که احتمالا برایتان کوچک است عوض کنید. سپس راه‌های زیر را امتحان کنید:

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

در آوردن میخچه

با استفاده از راهکارهای زیر ممکن است خودتان بتوانید میخچه را از بین ببرید:

  • پای خود را که میخچه دارد، در یک وان حمام که آب گرم و نمک اسپوم در آن وجود دارد، فرو ببرید. این نمک می‌تواند در درمان عفونت، لایه‌برداری و تسکین درد مفید باشد.
  • پس از اینکه پوست پای شما خوب خیس خورد، با یک حوله تمیز پا را خشک کرده و با یک لوسیون آب‌رسان آن را مرطوب نمایید.
  • هر روز مراحل ذکر شده را تکرار کنید تا میخچه خوب نرم شود.
  • پس از آنکه میخچه نرم شد و دیگر دردناک نبود، یک سنگ‌پا برداشته و به آرامی روی موضع مورد نظر بکشید.
  • چنانچه میخچه بین انگشتان پا قرار دارد، باید بسیار با دقت و به نرمی از سنگ پا استفاده کنید.
  • تا چندین هفته مراحل بالا را تکرار کنید تا سرانجام میخچه بیرون آمده و از بین برود.

سریع ترین روش برای بهبود میخچه

اگر برای درمان میخچه به دنبال روشی هستید که سریع‌تر از درمان‌های خانگی جواب دهد، می‌توانید با مراجعه به داروخانه چسب میخچه یا سوسپانسیون ضد میخچه تهیه کرده و طبق دستوری که به شما ارائه می‌شود عمل کنید تا میخچه به طور کامل از بین برود. پد میخچه معمولا حاوی سالیسیلیک اسید بوده و در کمتر از 2 هفته میخچه را درمان می‌کند.

در اینجا 2 مورد از داروهایی که برای میخچه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شما معرفی می‌کنیم:

قطره موضعی اسید سالیسیلیک کامپاند کیمیاگرتوس

هم برای زگیل و هم برای میخچه می‌توانید از این قطره استفاده کنید. قطره موضعی اسید سالیسیلیک کامپاند کیمیاگرتوس خاصیت خورندگی و کراتولیتیک داشته و مصرف آن به صورت تدریجی سبب از بین رفتن میخچه و زگیل خواهد شد. نحوه مصرف این محصول به این شکل است که موضع مورد نظر را باید 15 دقیقه در آب گرم قرار دهید و سپس آن را کاملا خشک کنید. به کمک وسیله‌ای مانند گوش پاک کن 1 تا 2 قطره از محصول را روی زگیل یا میخچه قرار دهید؛ به صورتی که سطح آن را کاملا بپوشاند و چند لحظه صبر کنید تا محلول کاملا خشک و سفید رنگ شود.

  درمان میخچه

جهت جلوگیری از آسیب پوست نواحی مجاور، اطراف ضایعه را به کمک لاک ناخن یا وازلین بپوشانید و دقت داشته باشید محلول دقیقا روی زگیل یا میخچه قرار گیرد. اسید سالیسیلیک و لاکتیک اسید ترکیبات موجود در این قطره هستند. این فراورده برای خال‌های گوشتی و ماه گرفتگی یا زگیل‌هایی که روی آن‌ها مو روئیده شده، نباید استفاده شود. همچنین روی صورت، نواحی بینی، تناسلی یا زگیل دهانی از آن استفاده نکنید.

محلول کوردیون رفع میخچه و زگیل کیمیا پک

محلول کوردیون جهت درمان میخچه و زگیل مورد استفاده قرار گرفته و در هر 100 گرم حاوی 7/16 گرم اسید سالسیلیک است. اسید سالیسیلیک موجود در این محلول با انحلال ماده چسباننده بین سلولی باعث تسریع پوسته‌ریزی و سست شدن لایه کراتین شده و اثرات ضد عفونی‌کننده نیز دارد. اسید سالیسیلیک اگرچه بیشتر در درمان زگیل‌های کف دست و به‌ویژه کف پا کاربرد دارد، ولی برای درمان زگیل‌ تناسلی خفیف هم می‌تواند موثر باشد. هر چه درصد غلظت اسید بیشتر باشد اثربخشی آن نیز بیشتر است و البته عوارض احتمالی  آن نظیر التهاب و سوختگی و بعضا سوزش پوست نیز بیشتر می‌شود.

مکانیسم علمی اثر اسید سالیسیلیک از طریق فرآیند کراتولیز است. در این فرآیند لایه‌های پوستی که توسط ویروس HPV به‌صورت زگیل شده است نازک شده و ریزش می‌کند؛ به عبارتی اسید سالیسیلیک به‌تدریج باعث لایه برداری از روی زگیل می‌شود.

  محلول کوردیون

برای استفاده از محلول کوردیون ابتدا موضع مورد نظر باید شسته و خشک شود. زگیل‌ها به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار داده و سپس خشک شوند. پلاستر باید به اندازه ضایعات بریده شود و روی ضایعه قرار گیرد. در پینه و میخچه هر ۴۸ ساعت یک‌بار از پلاستر استفاده می‌شود و بسته به نیاز تا ۱۴ روز ادامه می‌یابد.

در زگیل می‌توان پلاستر را هر ۴۸ ساعت یک‌بار قبل از خواب استفاده کرده و بعد از ۸ ساعت (صبح روز بعد) برداشت. با این روش می‌توان ۲۴ ساعت بعد درمان را مجدد تکرار کرد. دقت داشته باشید که با توجه به حساس بودن پوست آلت و دهانه واژن و لابیا مینور و مجرای ادراری، استفاده از اسید سالیسیلیک برای این نواحی توصیه نمی‌شود.

برای درمان میخچه چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد ؟

هنگامی‌که درمان‌های خانگی و استفاده از محصولاتی که بدون نسخه به فروش می‌رسند، موثر واقع نشوند، برای رهایی از شر میخچه باید به پزشک مراجعه نمود. پزشک معمولا با روش‌هایی خاص لایه‌های سفت شده پوست را تراشیده و به از بین رفتن میخچه کمک می‌کند. بسته به اندازه میخچه ممکن است درمان توسط پزشک در چندین نوبت انجام گیرد.

نتیجه

میخچه‌ها یک شبه ناپدید نمی‌شوند اما اگر درمان اصولی صورت گیرد حداکثر ظرف دو هفته باید کاهش یافته و ظرف یک ماه از بین بروند. اگر مرتب به میخچه مبتلا می‌شوید، به دنبال کفشی باشید که با پوشیدن آن احساس راحتی کرده و فشار به شما وارد نشود. در صورت داشتن میخچه ابتدا با راهکارهای خانگی اقدام نموده و سپس اگر بهبودی حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید. میخچه خطرناک نیست و نباید موجب هراس و وحشت در شما شود.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Artin
Artin

میخچه چشم راه درمان

نیستانک
نیستانک

سلام: میخچه چرا؟ چند حالت کمک میکند اول کفش هایی که با حذف چرم کف و قالب گیری رویه راحتر هم بهمین دلیل باعث کفشی میشود که در عین سادگی و حتی اندازه ولی موادی که قابلیت نگهداری پا در حرکت یا ایستادن ممتد را ندارند صندلها را میتوان نام برد. دوم مصرف بعضی دارو یا استخوان بندی نا مناسب پا . سوم تنگ بودن کفش که بیشتر از نواحی انتهایی ناخن کوچک و لای انگشتها بعلت کمتر جابجا شدن هوا و ایجاد قارچ میگردد. در آخر باید بگویم میخچه برعکس حرفهای بعضی بسیار بسیار خطرناک هست چرا؟ اولا زمانیکه پای شما میخچه گرفت باعث میشود این پا آسیب پذیر گردد و جاهای دیگر هم بگیرد بعد بعلت درد حاصله محل قرار گرفتن پا با زمین دچار غیر استاندارد گردد و خود نیز متوجه نمی شوید بعد چند ماه زانو درد سراغتان خواهد آمد چون شما قادر به حرکت درست و استاندارد وزن بدن نبودید و غضروفها و …آسیب دیده و به دیسکهای کمر آسیب میزنند. بله یک میخچه چنان بلائی بر تعادل و اندام آن میآورد که باورش بسیار مشگل هست. پس تا میخچه دیدید باید مداوا کنید به هر نحوی که شده. تنها محلول خانگی استفاده از سیر آغشته به سرکه . و زدن لاک ناخن دور میخچه و چسب روی آن و تعویض در شب هنگام خواب. استفاده از سنگ پا درد را کمتر ولی پوست و محل را عادت و کلفت میکند. پس اگر نتیجه نداشت فورا عمل کنید فقط دکتر خوب چون بعد عمل ساده باعث دردسر بزرگ خواهد شد.

زارعی
زارعی

برای دوستانی که به دنبال درمان میخچه هستند، استفاده از سیر به مدت 30 روز را پیشنهاد میدهم. سیر را داغ کنید و روی میخچه بگذارید. به شخصه امتحان کردم و نتیجه گرفتم