مجله مثبت سبز

علائم کمبود کلاژن و نشانه های آن در پوست شما

امتیاز دهید
شاید فکر کنید چین و چروک پوستی تنها نشانه کمبود کلاژن در بدن است. اما چنین نیست. کاهش سطح کلاژن در بدن نشانه‌هایی دارد که در این مقاله همه آنها را برایتان شرح می‌دهیم. اگر این علائم را دارید، جای نگرانی نیست. راه‌های مقابله با کاهش کلاژن را نیز به شما یاد خواهیم داد.
علائم کمبود کلاژن

تبلیغات در مورد اهمیت کلاژن در بدن روز به روز در حال افزایش است اما هنوز هم بسیاری از مردم نمی‌دانند که کلاژن دقیقا چیست و چه عملکردی در بدن دارد. آیا لازم است همه افراد از مکمل‌های کلاژن ساز استفاده کنند یا کرمی به صورت خود بزنند که دارای ترکیبات سازنده کلاژن باشد؟ در این مطلب ابتدا شما را با نقش کلاژن در بدن آشنا کرده و بعد علائم کمبود کلاژن را برایتان شرح می‌دهیم.

نقش کلاژن در بدن انسان

بدن انسان همیشه در حال ساخت کلاژن در بدن است که البته با افزایش سن این روند رو به کاهش می‌رود. بیشترین مقدار پروتئین در بدن را کلاژن تشکیل می‌دهد. کلاژن در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، اندام‌ها، رگ‌های خونی، پوست، پوشش روده و سایر بافت‌های همبند یافت می‌شود. یکی از مهم‌ترین نقش‌های کلاژن در بدن انسان مربوط به ساختمان پوست است. در واقع کلاژن در کنار پروتئین دیگری به نام الاستین کمک می‌کند تا پوست بتواند خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده و سالم، شاداب و بدون چین و چروک باقی بماند.

  تاثیر سن در کاهش کلاژن

بدن چگونه کلاژن می سازد ؟

برای ساخت کلاژن یا هر نوع پروتئین دیگری بدن انسان باید اسیدهای آمینه را با یکدیگر ترکیب کند. آمینو اسیدها به وفور در منابع پروتئین حیوانی و گیاهی وجود دارند. با خوردن آمینو اسیدهایی که در گوشت قرمز، گوشت سفید، لوبیا و محصولات لبنی یافت می‌شود، بدن منابع خود برای ساخت کلاژن را در اختیار گرفته و کلاژن و دیگر پروتئین‌ها را می‌سازد.  در طول این فرآیند بدن برای کلاژن‌سازی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین C، زینک و مس نیز کمک می‌گیرد. این مواد مغذی به راحتی با خوردن میوه و سبزیجات و مواد پروتئینی برای بدن قابل تامین کردن هستند.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان
برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: با ویتامین های کلاژن ساز دوباره جوان شوید

علائم کمبود کلاژن در بدن

نشانه‌های زیر به شما می‌گویند که احتمال سطح کلاژن در بدن شما رو به کاهش است:

افزایش چین و چروک

کلاژن به پوست شما ساختار و استحکام می‌بخشد. با افزایش سن ذخایر کلاژن در بدن رو به تحلیل می‌رود. در نتیجه پوست شُل‌تر شده و چین و چروک‌ها بیشتر می‌شوند. اگر هیچ اقدامی برای معکوس کردن این روند صورت نگیرد، چین و چروک‌ها به سرعت در تمام بدن پخش شده و منجر به افتادگی پوست می‌شود. بنابراین افزایش چین و چروک‌های پوستی در بدن از نشانه‌های کمبود کلاژن و نیاز بدن به دریافت بیشتر این ماده می‌تواند باشد.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان
خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم: کلاژن در چه روغن هایی وجود دارد ؟

فشار خون غیر طبیعی

سطح پایین کلاژن در بدن باعث فشار خون غیر طبیعی می‌شود. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم دیواره رگ‌های خونی از کلاژن ساخته شده است. هنگامی‌که با افزایش سن سطح کلاژن در بدن کاهش می‌یابد، تنظیم جریان خون برای بدن دشوار می‌شود. در نتیجه ممکن است مشکلاتی همچون درد قفسه سینه، خستگی، سردردهای مزمن وسرگیجه بوجود آید. فشار خون پایین اغلب با کمبود کلاژن در بدن همراه است.

  خرید قرص کلاژن

برای خرید قرص کلاژن به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

درد مفاصل از نشانه های کمبود کلاژن در بدن

غضروف یک بافت نازک بین مفاصل شماست. غضروف از کلاژن ساخته شده است. به همین دلیل می‌توان گفت که کلاژن نقش مهمی در عملکرد و تحرک مفاصل دارد. کمبود کلاژن در بدن موجب بروز اختلال در یکپارچگی و ثبات مفاصل می‌شود. در این صورت ریسک ابتلا به بیماری آرتریت نیز بیشتر خواهد شد. البته درد مفاصل ممکن است دلایل دیگری از جمله کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز داشته باشد. برای کمک به جلوگیری از درد مفاصل و آرتریت توصیه می‌شود تا از مکمل‌های کلاژن‌ساز استفاده شود.

دردهای عضلانی

یکی از علائم کمبود کلاژن در بدن دردهای عضلانی می‌تواند باشد. کلاژن ماهیچه‌ها را به رباط‌ها و استخوان‌ها متصل می‌کند. کمبود کلاژن باعث ضعیف شدن فیبرهای کلاژن و اتصالات ماهیچه‌ای شده و در نتیجه درد عضلات بیشتر خواهد شد. کمبود بعضی از مواد مغذی نیز می‌تواند در گرفتگی ماهیچه‌ها اثر بگذارد. کلیک کنید تا با بهترین ویتامین برای گرفتگی عضله آشنا شوید.

  کمبود کلاژن و دردهای عضلانی

سندرم روده نشت کننده

با کاهش سطح کلاژن در بدن پوشش روده نازک‌تر می‌‎شود. بنابراین ممکن است مشکلات گوارشی بیشتری کم‌کم بوجود آید. سندرم روده نشت کننده بیماری است که کمبود کلاژن در بدن می‌تواند روی بوجود آمدن آن تاثیر داشته باشد.

دیگر علائم کمبود کلاژن در بدن

بعضی از نشانه‌های دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند نشان دهند کلاژن رو به کاهش بوده و بدن با کمبود این پروتئین مواجه است:

  • سلولیت (تجمع چربی به شکل برآمدگی و گودی در پوست)
  • کدر و نازک شدن موها
  • خراب شدن دندان‌ها
  • اختلال در قدرت تحرک

به جز افزایش سن که دلیلی اجتناب ناپذیر برای کاهش سطح کلاژن در بدن است، رژیم غذایی نامناسب که به مقدار کافی حاوی منابع پروتئین نیست هم در کمبود کلاژن نقش دارد. اگر اسیدهای آمینه و مواد مغذی به مقدار کافی در بدن وجود نداشته باشند، قطعا کلاژن‌سازی با اختلال مواجه خواهد شد.

بهترین مواد غذایی برای کلاژن سازی

موثرترین راه برای تامین کلاژن مورد نیاز بدن داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. خوردن محصولات حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، گوسفند، ماهی و تخم مرغ به تامین اسیدهای آمینه کمکی تاثیرگذار کرده و کلاژن سازی را افزایش می‌دهد. در منابع گیاهی لوبیا و دیگر حبوبات نیز به کلاژن سازی می‌توانند کمک کنند. به عنوان یک غذای مقوی و کلاژن‌ساز آبگوشت را نیز می‌توانید هفته‌ای چند بار استفاده کرده و از مزایای آن بهره بگیرید. ژلاتین نیز گزینه ایده‌آلی برای کلاژن‌سازی به شمار می‌آید زیرا خود نیز از کلاژن ساخته می‌شود.

چه وقت به سراغ مصرف قرص کلاژن برویم ؟

دریافت مواد مغذی از خوردن غذاهای تازه و ارگانیک بهترین راهکار برای افزایش سطح کلاژن در بدن است. اما اگر تغذیه مناسبی ندارید، دومین راهی که برای تامین کلاژن به شما پیشنهاد می‌شود، مصرف مکمل‌های حاوی کلاژن است. مکمل کلاژن در قالب قرص، کپسول یا پودر در داروخانه‌ها یافت می‌شود. پودر کلاژن هیدرولیز شده جذب بسیار مناسبی دارد و ممکن است اثرگذاری آن را در مدت زمان کوتاهی بتوانید ببینید. این پودرها که حاوی پپتید کلاژن هستند، معمولا طعمی ندارند و به راحتی می‌توان آنها را به انواع نوشیدنی مثل اسموتی یا غذاهایی مثل سوپ اضافه نمود.

استفاده از کرم های کلاژن برای جوان سازی پوست

با مشاهده علائم کمبود کلاژن در بدن یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان جهت جبران این کمبود از آن بهره گرفت، استفاده از کرم‌های کلاژن ساز است. این کرم‌ها حاوی کلاژن مصنوعی بوده و به احیا و جوان‌سازی پوست کمک می‌کنند. استفاده از این نوع کرم‌ها همچنین موجب می‌شود تا در برابر عوامل محیطی محافظت بهتری از پوست به عمل آید و پوست مقدار آب کمتری را نیز از دست بدهد. اما به این نکته توجه داشته باشید که هیچ چیز مثل تغذیه مناسب نمی‌تواند در کلاژن سازی و سلامت پوست شما موثر باشد.

دقت کنید که علت نخست آسیب به پوست شما کمبود کلاژن نیست بلکه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. مصرف روزانه کرم ضد آفتاب را حتما به شما پیشنهاد می‌دهیم.

کلام آخر

افزایش چین و چروک، فشار خون غیر طبیعی، درد مفاصل و دردهای عضلانی از مهم‌ترین علائم کمبود کلاژن در بدن می‌تواند باشد. هرچه تغذیه مناسب‌تری داشته باشید کمتر با کمبود کلاژن در بدن خود مواجه خواهید شد. با افزایش سن کلاژن در بدن کمتر سنتز می‌شود اما همچنان از طریق تغذیه مناسب و مصرف قرص کلاژن ساز می‌توان به کلاژن‌سازی کمک کرده و ضد چین و چروک‌های پوستی و پیری عمل نمود.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
متین
متین

از بیست سالگی به بعد کلاژن کم میشه؟ یا سن دیگه؟