آلرژی غذایی چیست؟

امتیاز دهید

شاید عبارت آلرژی غذایی به گوشتون خورده باشه، برای دونستن پاسخ به این ابهام باید بدونید که هنگامی که سیستم ایمنی بدن واکنش غیرطبیعی به چیزی که شما می خورید یا می نوشید نشون میده، به عنوان آلرژی غذایی شناخته می شه. براساس تحقیقات پیرامون آلرژی غذایی، برآورد شده که 15 میلیون آمریکایی دارای آلرژی […]

آلرژی غذایی چیست؟

شاید عبارت آلرژی غذایی به گوشتون خورده باشه، برای دونستن پاسخ به این ابهام باید بدونید که هنگامی که سیستم ایمنی بدن واکنش غیرطبیعی به چیزی که شما می خورید یا می نوشید نشون میده، به عنوان آلرژی غذایی شناخته می شه.

براساس تحقیقات پیرامون آلرژی غذایی، برآورد شده که 15 میلیون آمریکایی دارای آلرژی غذایی هستن که کودکان بیشتر احتمال داره به این مشکل مبتلا بشن. تقریبا 1 کودک در هر 13 کودک در ایالات متحده با آلرژی غذایی روبه رو هست.

آلرژی غذایی ممکنه بر روی پوست، دستگاه گوارش، یا سیستم های تنفسی یا قلب و عروق تأثیر بذاره. بسیاری از انواع غذاها می تونن آلرژن باشن، اما برخی از غذاها به عنوان یک واکنش آلرژیک باعث می شن که بیشتر از غذاها مشکل زا باشن.

آنچه در این مقاله می خوانیم

غذاهای حساسیت زا

  • شیر گاو
  • تخم مرغ
  • بادام زمینی
  • ماهی
  • گوشت خرگوش
  • آجیل هایی مثل گردو و فندوق
  • گندم
  • سویا

علائم آلرژی غذایی

علائم آلرژی غذایی ممکنه از خفیف تا شدید متغیر باشه. این علائم ممکنه به طور ناگهانی بروز کنه یا با چند ساعت تاخیر خودش رو نشون میده. سیستم ایمنی بدن ممکنه به یک مقدار کمی از آلرژن واکنش نشون بده، بنابراین آلرژی غذایی می تونه خطرناک باشه، به ویژه اگه مشکل تنفسی ایجاد کنه. از اونجایی که آلرژی غذایی می تونه روی تنفس اثر بذاره، افراد مبتلا به آسم در معرض خطر افزایش واکنش آلرژیک کشنده به مواد غذایی هستن.

علائم خفیف مربوط به آلرژی غذایی ممکنه شامل موارد زیر باشه

  • عطسه کردن
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • خارش چشم
  • ورم
  • راش
  • گرفتگی معده
  • اسهال

علائم واکنش آلرژیک شدید (به نام آنافیلاکسی) به مواد غذایی عبارتند از

  • تنفس دشوار
  • تورم لب ها، زبان یا گلو
  • خارش، سوزش و بثورات
  • سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع یا استفراغ

حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذا؟

بین حساسیت غذایی و عدم تحمل غذا تفاوت وجود داره. اینکه شما نتونید یک ماده غذایی رو هضم کنید، به معنای حساسیت غذایی نیست. بدن شما نمی تونه در زمان هضم بعضی از مواد موجود در ماده غذایی رو تحمل کنه. این به این معنی نیست که برخی از آنزیم های لازم برای هضم غذا در بدن شما کمه.

معمولا واکنش های حساسیتی بعد از مصرف غذا نشون داده می شه در حالی که عدم تحمل غذا معمولا در فرآیند جذب و هضم رخ میده.

آلرژی غذایی چیست؟

آلرژی در اثر ضعف سیستم ایمنی بدن رخ میده و بالا بردن توان سیستم ایمنی یک راه برای مقابله با آلرژیه. می تونید ویتامین C بیشتری مصرف کنید، چای سبز بنوشید و مطمئن بشید مواد معدنی کافی دریافت می کنید!

هر چقدر بتونید مقاومت سیستم ایمنی بدنتون رو بالا ببرید احتمال اینکه حساسیت ها کمتر شه یا بهبود پیدا کنه بیشتره. حساسیت به بعضی از مواد غذایی در تمام طول عمر معمولا باقی می مونن اما مثلا حساسیت به شیر در کودکان معمولا با بالا رفتن سطح ایمنی بدشون درمان میشه.

آلرژی غذایی به تخم مرغ

آلرژی به تخم مرغ اغلب در کودکان دیده میشه و معمولا در همون سنین هم این مشکل برطرف میشه. با این حال برخی از افراد ممکنه برای تمام عمر به تخم مرغ آلرژی داشته باشن.

یک فرد ممکنه به یک پروتئین خاص در زرده یا سفید تخم مرغ آلرژی داشته باشه. فرد مبتلا به آلرژی زرده تخم مرغ ممکنه بتونه سفیده تخم مرغ رو تحمل کنه و بالعکس؛ البته برخی از افراد به هر دو حساسیت دارن.

آلرژی غذایی به بادام زمینی

ابتلا به آلرژی بادام زمینی در کودکی، به ندرت در بزرگسالی رفع میشه، بنابراین آلرژی غذایی به بادام زمینی معمولا یک اختلال در تمام طول عمر هست. از این جهت، توجه به آلرژی های بادام زمینی مسئله ای جدی است.

اگرچه نادره، اما آلرژی بادام زمینی ممکنه منجر به آنافیلاکسی شه. این یک واکنش شدید آلرژیکه که می تونه تنفس رو محدود کنه یا باعث توقف قلب بشه. Anaphylaxis نیاز به مراقبت پزشکی فوری در قالب یک شات از اپی نفرین (EpiPen) داره؛ شما باید چند ساعت پس از برداشتن شات مراقب باشید که علائم دوباره بروز نکنن.

میوه ها

اگر دچار آلرژی فصلی هستید، وقتی میوه هایی مثل سیب، هلو، شلیل، گیلاس، گلابی و زرد آلو رو می خورید مواظب باشید دچار سندروم آلرژی دهانی نباشید! همچنین شاید بهتر باشه از گروه ملون ها مانند طالبی، هندوانه و عسلک هم دوری کنید. میوه های گرمسیری مانند موز و کیوی هم همین وضعیت رو دارن.

سبزیجات

سبزیجاتی که مشکوک به تحریک سندروم آلرژی دهانی هستن عبارتند از هویج، کرفس، کدوسبز، فلفل دلمه ای، خیار، پیاز، سیب زمینی سفید و برگ چغندر.

سایر آلرژی های رایج

در مورد آلرژی های سویا و گندم کمتر از آلرژی های رایج که در بالا توضیح داده شده گزارش شده؛ به همین ترتیب در مورد ماهی ها، صدف ها هم آمار کمی آلرژی غذایی رو گزارش دادن.

تشخیص حساسیت غذایی

نحوه تشخیص آلرژی غذایی معمولا به شدت علائم بستگی داره. اگه علائم شما خفیف باشه، پزشک ممکنه توصیه کنه که یک دفتر غذایی داشته باشید تا همه غذاهایی که می خورید یا نوشیدنی ها رو در اون ثبت کنید تا متهم اصلی آلرژی رو کشف کنید.

راه دیگه برای تشخیص آلرژی غذایی خفیف، اینه که غذاهای خاصی رو از رژیم غذایی حذف کنید و سپس اونها رو به آرامی دوباره وارد کنید تا بفهمید که علایم باز میگردن یا نه.

در مورد آلرژی شدیدتر، آزمون پوست و یا آزمایشات خون می تونن آلرژی های تخم مرغ، شیر، صدف و سیب زمینی رو شناسایی کنن.

آلرژی غذایی چیست؟

گزینه های درمان

همانند سایر انواع آلرژی ها، اجتناب از آلرژن، بهترین داروست. هر کسی که دارای آلرژی غذاییه، هنگام خرید مواد غذایی در یک سوپرمارکت یا رستوران باید مراقب باشه تا مطمئن شه هیچ ردپایی از آلرژن در غذاش وجود نداره.

اگه می بینید که در فصل بهار و تابستان نمی تونید زیاد به سمت غذاهایی که دوست دارید بریدناراحت نشید، مجبور نیستید کاملا بدون میوه، سبزیجات، ادویه جات و آجیل ها سر کنید. در بسیاری موارد پختن یا مایکروفر کردن غذای تحریک کننده آلرژی به شکستن پروتئین های غذا که عامل خارش دهان و گلو هستن کمک می کنه. علاوه بر این، گرفتن پوست میوه ای که می خورید، مثل سیب و هلو می تونه قرار گرفتن در معرض این پروتئین ها رو کاهش بده و در نتیجه واکنش های آلرژیک کمتری رو تجربه کنید.

علائم خفیف ممکنه در همه موارد نیازی به درمان نداشته باشه یا با یک آنتی هیستامین ساده درمان بشه؛ اما برای واکنش های جدی تر آلرژی، پزشک ممکنه داروهای استروئیدی رو تجویز کنه. البته استروئیدها ممکنه عوارض جانبی جدی داشته باشن و نباید بدون تجویز پزشک اونها رو مصرف کرد!

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها