مجله مثبت سبز

فواید و عوارض مکمل بدنسازی bcaa چیست؟

3/5 - (1 امتیاز)

به دلیل ضرورت مصرف انواع مکمل‌ بدنسازی مرغوب در کنا داشتن برنامه غذایی و تمرینی منظم، ذکر فواید و عوارض هر کدام از این مکمل‌ها اهمیت زیادی دارد. در همین راستا در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز فواید و عوارض مکمل بدنسازی bcaa را به طور کامل بیان خواهیم نمود. با ما […]

فواید و عوارض مکمل بدنسازی bcaa

به دلیل ضرورت مصرف انواع مکمل‌ بدنسازی مرغوب در کنا داشتن برنامه غذایی و تمرینی منظم، ذکر فواید و عوارض هر کدام از این مکمل‌ها اهمیت زیادی دارد. در همین راستا در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز فواید و عوارض مکمل بدنسازی bcaa را به طور کامل بیان خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آشنایی با اسیدهای آمینه

۲۰ اسیدهای آمینه متفاوت وجود دارد که هزاران پروتئین مختلف را در بدن انسان تشکیل می‌دهند. ۹ تا از این ۲۰ اسید آمینه، ضروری هستند، به این معنی که آنها نمی‌توانند توسط بدن شما ایجاد شوند و باید از طریق رژیم غذایی شما به دست آیند.

از ۹ اسید آمینه ضروری، سه اسید آمینه اسیدهای زنجیره‌ای (BCAAs) هستند: لوسین، ایزولیزین و والین.

“شاخه زنجیری” به ساختار شیمیایی BCAAs اشاره دارد که در غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود. آنها همچنین یک مکمل غذایی معتبر هستند که عمدتاً به صورت پودر در فروشگاه‌های معتبر فروخته می‌شوند.

بررسی فواید bcaa

یکی از محبوب‌ترین استفاده‌های BCAA ها افزایش رشد عضلات است. و تقریبا می‌توان گفت عوارض مکمل بدنسازی bcaa تقریبا بسیار کم است.

لوسین BCAA یک مسیر مشخص در بدن را فعال می‌کند که باعث تحریک سنتز پروتئین عضلانی می‌شود که فرایند ساخت عضله است.

در یک مطالعه، افرادی که بعد از تمرین مقاومتی ۵/۶ گرم BCAA مصرف کردند، ۲۲ درصد بیشتر در سنتز پروتئین عضلانی نسبت به افرادی که نوشیدنی دارونما مصرف می‌کردند، پیشرفت داشتند.

گفته می‌شود این افزایش در سنتز پروتئین عضله تقریبا ۵۰٪ کمتر از آنچه در مطالعات دیگر مشاهده شده است، بوده یعنی جایی که مردم یک مقدار پروتئین آب پنیر حاوی مقادیر مشابه BCAAs مصرف کرده‌اند.

پروتئین آب پنیر حاوی تمام اسید آمینه ضروری برای ساخت عضلات استفاده کردند.

بنابراین، در حالی که BCAA ها می‌توانند سنتز پروتئین عضله را افزایش دهند، می‌توانند این کار را حداکثر بدون اسید آمینه‌های ضروری مانند پروتئین آب پنیر یا سایر منابع پروتئینی کامل انجام دهند.

فواید و عوارض مکمل بدنسازی bcaa

عوارض مکمل بدنسازی bcaa

اگرچه BCAA نقش مهمی در متابولیسم بدن انسان بر عهده دارد ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است برای بدن مضر باشد.

ورزشکاران نباید بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های BCAA کنند. اگر از این مکمل‌ها به مدت طولانی بیش از شش ماه استفاده شود، فرد ممکن است احساس خستگی مفرط کند.

این مکمل‌ها هنگامی که برای افرادی که از سکلروزیس آمیوتروفیک، کم اشتها و تحلیل رفتن عضلات رنج می‌برند تجویز می‌شود به عنوان یک دارو عمل می‌کند. از آن‌ها برای درمان اختلالات مغزی خاص، بیماری‌های کبدی و سوختگی نیز استفاده می‌شود. ولی استفاده‌ی طولانی مدت از مکمل‌های BCAA می‌تواند باعث خستگی مفرط و از دست دادن هماهنگی بدن شود.

مصرف این مکمل‌ها می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. دوز بالا می‌تواند منجر به ناراحتی معده و سوء هاضمه شود.

مطالعات کافی در مورد اثرات یا عوارض جانبی مصرف مکمل‌های BCAA در طی دوران بارداری و شیردهی انجام نشده است. از این‌رو، زنان باردار و شیرده باید از مصرف این مکمل‌ها اجتناب کنند.

مصرف زیاد BCAA توسط افراد مبتلا به ALS می‌تواند باعث از کار افتادن شش‌ها و حتی در موارد شدید باعث مرگ شود.

دوز بسیار بالا می‌تواند سطح آمونیاک پلاسما در بدن را بالا ببرد. این می‌تواند فرآیندهای متابولیکی مختلف و حتی کارکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد. شخص ممکن است احساس خستگی کند.

کاهش درد عضلانی یک فایده دیگر

بعضی تحقیقات نشان می‌دهد BCAA ها می‌توانند بعد از یک تمرین درد عضلانی را کاهش دهند. معمولا یک یا دو روز بعد از یک تمرین روزمره احساس ناخوشایندی رخ می‌دهد، به ویژه اگر تمرینات شما جدید باشند.

این درد به علت درد ناگهانی عضلات شروع می‌شود (DOMS) که طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تمرین فعال می‌شود و می‌تواند تا ۷۲ ساعت هم طول بکشد.

همانطور که BCAA ها ممکن است از کاهش فعالیت عضلانی جلوگیری کنند، ممکن است باعث کاهش خستگی ناشی از ورزش نیز شوند.

عضلات شما در طول ورزش از BCAA استفاده می‌کنند و سبب کاهش سطح خون می‌شوند. وقتی سطح خون BCAA ها کاهش می‌یابد، سطح اسید آمینه تریپتوفان در مغز شما افزایش می‌یابد.

فواید و عوارض مکمل بدنسازی bcaa

عوارض مکمل بدنسازی bcaa چیست؟

با اینکه عوارض مکمل بدنسازی bcaa گزارش نشده است، البته گزارشاتی هم که صورت گرفته به خاطر مصرف مداوم این مکمل بیش از ۶ ماه بوده است!

اثراتی مثل: خستگی، کاهش هماهنگی بین عضلات.

برای افرادی که ورزش نمی‌کنند سطح بالای BCAAs آنها را دچار مشکل می‌کند. البته بدنسازانی هم که رژیم سرشار از پروتئینی هم دارند باید به خوبی به بدن آب رسانی کنند. زیرا بدن به خاطر دفع نیتروژن در طول شکسته شدن پروتئین‌ها، کاهش آب را تجربه می‌کند.

البته افرادی که از اختلال بسیار نادری به نام بیماری ادرار شربت افرا رنج می‌برند، باید میزان مصرف خود را محدود کنند چرا که بدن آنها نمی‌تواند آمینواسیدهای شاخه‌ای BCAA را به خوبی تجزیه کند.

ورزشکاران نباید بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های BCAA کنند، اگر از این مکمل‌ها به مدت طولانی بیش از شش ماه استفاده شود، فرد ممکن است احساس خستگی مفرط کند.

این مکمل‌ها زمانی که برای افرادی که از سکلروزیس آمیوتروفیک، کم اشتها و تحلیل رفتن عضلات رنج می‌برند تجویز می‌شود به عنوان یک دارو عمل می‌کند، از آن‌ها برای درمان اختلالات مغزی خاص، بیماری‌های کبدی و سوختگی نیز استفاده می‌شود، ولی استفاده‌ی طولانی مدت از مکمل‌های BCAA می‌تواند باعث خستگی مفرط و از دست دادن هماهنگی بدن شود.

مصرف این مکمل‌ها می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. دوز بالا می‌تواند منجر به ناراحتی معده و سوء هاضمه شود.

مطالعات کافی در مورد اثرات یا عوارض جانبی مصرف مکمل‌های BCAA در طی دوران بارداری و شیردهی انجام نشده است. از این‌رو، زنان باردار و شیرده باید از مصرف این مکمل‌ها اجتناب کنند.

مصرف زیاد BCAA توسط افراد مبتلا به ALS می‌تواند باعث از کار افتادن شش‌ها و حتی در موارد شدید باعث مرگ شود.

دوز بسیار بالا می‌تواند سطح آمونیاک پلاسما در بدن را بالا ببرد. این می‌تواند فرآیندهای متابولیکی مختلف و حتی کارکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد. شخص ممکن است احساس خستگی کند. مصرف لوسین می‌تواند سبب پایین آمدن سطح قند خون در کودکان مبتلا به هیپوگلیسمی ایدیوپاتیک شود.

فواید و عوارض مکمل بدنسازی bcaa

اختلال در خواب از عوارض مکمل بدنسازی bcaa

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به بدن کمک می‌کند تا کمی بخوابید.

رژیم غذایی بدنسازان در این زمان به صورت مصرف رژیم کم کالری و پر پروتئین که با BCAA غنی شده است چراکه BCAA با تریپتوفان در مغز در رقابت است و همچنین میزان سروتونین را در بدن کاهش می‌دهد. این به این معنا است که برای خوابیدن به کمی مشکل بر خواهید خورد. راه حل آن نیز بسیار ساده است قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید و با این کار میزان سروتونین را افزایش دهید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل bcaa
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها