عوارض مصرف ویتامین E را بدانید

2.8/5 - (9 امتیاز)

ویتامین E ، که بیشتر به ویتامین زیبایی معروف است، یک ویتامین محلول در چربی محسوب می‌شود که به صورت مکمل نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ اما بهتر است بدانید که مصرف بیش‌ازحد قرص ویتامین E می‌تواند عوارض زیادی برای بدنتان به همراه داشته باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا به عوارض […]

عوارض ویتامین E

ویتامین E ، که بیشتر به ویتامین زیبایی معروف است، یک ویتامین محلول در چربی محسوب می‌شود که به صورت مکمل نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ اما بهتر است بدانید که مصرف بیش‌ازحد قرص ویتامین E می‌تواند عوارض زیادی برای بدنتان به همراه داشته باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا به عوارض ویتامین E بپردازیم. با ما همراه باشید.

عملکرد ویتامین E در بدن

ویتامین E که یک ویتامین محلول در چربی بوده، به‌راحتی از طریق مواد غذایی تامین می‌شود. یکی از مهم‌ترین عملکردهای ویتامین E در بدن، تقویت سیستم ایمنی است. با تقویت سیستم ایمنی، بدن به‌طور خودکار در برابر انواع بیماری مصون می‌شود. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت خواهد کرد. بهتر است بدانید که خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین E نه‌تنها عامل مهم مقابله با انواع سرطان به شمار می‌رود، بلکه از لطمه دیدن رگ‌ها و سکته قلبی هم پیشگیری خواهد کرد. همچنین این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی است. به این معنی که ویتامین E به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند. اما در نگاه کلی فواید ویتامین E در بدن عبارت‌اند از:

  • تقویت قلب (افرادی که از کمبود ویتامین E رنج می‌برند، بیشتر در معرض خطر سکته‌های مغزی و قلبی قرار می‌گیرند.)
  • تقویت سیستم ایمنی
  • جلوگیری از بیماری آلزایمر
  • کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل آب‌مروارید
  • کاهش احتمال سکته قلبی در بیماران مبتلا به دیابت
  • کند کردن روند پیری سلول‌ها
  • مقابله با کم‌خونی
  • کمک به بهبود بیماری‌های پوستی
  • بهبود زخم‌ها
  • درمان اختلالات تولیدمثل (ناباروری و سقط‌جنین یکی از عوارض کمبود این ویتامین در بدن به شمار می‌رود)
  • کاهش دردهای پیش از قاعدگی
  • کاهش علایم و نشانه‌های بیماری لوپوس
  • موثر در زیبایی پوست و مو

به یاد داشته باشید که در کنار این فواید، باید به عوارض ویتامین E نیز توجه داشته باشیم.

عوارض ویتامین E

همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است. به این معنی که بدن مقدار مازاد این ویتامین را در چربی‌ها ذخیره کرده و به‌مرور از آن مصرف می‌کند. بنابراین اگر ویتامین‌های محلول در چربی را بیش‌ازاندازه مصرف کنید، با مشکلات خاص آن روبرو خواهید شد. اما خوشبختانه تا حد زیادی بدن انسان تحمل مقادیر زیاد ویتامین E را دارد و بنابراین در مقایسه با سایر ویتامین‌های محلول در چربی، مشکلات کمتری برای بدن انسان ایجاد می‌کند.

اما باید دقت کنید که با مصرف بیش‌ازحد با عوارض ویتامین E روبرو خواهید شد. به‌طورکلی عوارض شایع ناشی از مصرف بیش‌ازحد این ویتامین عبارت‌اند از: تهوع، اسهال، سردرد، سرگیجه، لرزش، تاری دید و مشکلاتی در تخمدان زنان و بیضه مردان. علاوه بر این، ما در ادامه به برخی دیگر از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش‌ازحد ویتامین E اشاره کرده‌ایم.
عوارض ویتامین ای

عوارض گوارشی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین ای

در ادامه حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین E را در سنین مختلف برای شما شرح خواهیم داد. مقادیر بالاتر از حد مجاز احتمال عوارض جانبی مرتبط با دستگاه گوارش را افزایش خواهد داد. این عوارض ممکن است شامل علائمی نظیر حالت تهوع، دل‌درد، اسهال و استفراغ باشد.

افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E در دوزهای بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات (نوع بدخیم این سرطان) را افزایش دهد. در حالی‌که در گذشته تصور می‌شد دوزهای بالای ویتامین ای در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است. دوزهای بالای سلنیوم نیز مانند ویتامین E در بروز سرطان پروستات ممکن است نقش داشته باشد.

سکته مغزی

همان‌طور که اشاره کردیم مصرف بیش از اندازه ویتامین E سبب رقیق شدن بیش از حد خون خواهد شد. مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه رقیق شدن خون، خونریزی از مغز یا سکته مغزی است.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است؛ به این معنا که مازاد آن مثل ویتامین‌های محلول در آب از بدن دفع نمی‌شود بلکه در کبد و بافت‌های چربی بدن ذخیره خواهد شد. بنابراین خطرات عوارض ویتامین E و دیگر ویتامین‌های محلول در چربی بیش از دیگر مواد مغذی است. بنابراین هرگز خودسرانه مقدار مصرف خود را افزایش ندهید.

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین E در بارداری

اصولا ویتامین E در دوران بارداری به‌عنوان یک مکمل رژیم غذایی با دوزهای توصیه‌شده تجویز می‌شود. در بیشتر مواقع مصرف این ویتامین در دوران بارداری بی‌خطر است. اما ویتامین E در دوزهای بالا، ممکن است خطراتی را برای جنین ایجاد کند. خوب است بدانید که مصرف زیاد مکمل ویتامین E در ۸ هفته اول بارداری ممکن است ۱٫۷ تا ۹ برابر خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلبی در کودکان را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف بیش‌ازحد ویتامین E در نوزادان نیز ممکن است یک نقص بالقوه تهدیدکننده در روده را ایجاد کند. بهتر است در دوران بارداری و یا در کودکان با توصیه پزشک این مکمل را مصرف کنید.

  عوارض ویتامین E

عوارض مصرف ویتامین E برای کبد و کلیه

یکی دیگر از عوارض ویتامین E در اثر مصرف زیاد مشکلات کبد و کلیه است. بهتر است بدانید که مصرف بیش‌ازحد ویتامین E باعث ایجاد اختلال در ذخیره ویتامین A در کبد نیز می‌شود. تاکنون موارد زیادی از نارسایی‌های کبد و کلیوی ناشی از مصرف بیش‌ازحد این ویتامین دیده‌شده است.

مشکلات انعقاد خون

یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض مصرف ویتامین E خونریزی است. می‌دانیم که یكی از كاركردهای مهم این ویتامین، جلوگیری از ایجاد لخته در رگ‌های خونی است که باعث می‌شود مدت‌زمان انعقاد خون زیاد شود. مصرف زیاد ویتامین E می‌تواند باعث رقیق شدن بیش‌ازحد خون و منجر به خونریزی شود. حتی مصرف بیش‌ازاندازه آن (بیش از ۴۰۰ واحد) خطر مرگ را به همراه دارد. این مشکل همچنین می‌تواند باعث افزایش خطر سكته مغزی یا سكته مغزی ناشی از خونریزی در مغز شود. خون‌ریزی داخلی در این زمان با کبود شدن غیرعادی قسمت‌هایی از بدن آشکار می‌شود. اجابت مزاج سیاه‌رنگ نیز یکی از نشانه‌های خونریزی داخلی درجایی از روده است.

پوکی استخوان

ازجمله دیگر عوارض ویتامین E پوکی استخوان محسوب می‌شود. با مصرف بیش‌ازاندازه این ویتامین کلسیم در استخوان‌ها رسوب می‌کند. رسوب کلسیم در استخوان‌ها به‌مرورزمان فرد را با مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان روبرو خواهد کرد.

تداخل دارویی ویتامین E

یکی از مشکلاتی که می‌تواند به‌عنوان عوارض ویتامین E موردنظر گرفته شود، مصرف همزمان این ویتامین با برخی از داروها است. تداخل دارویی می‌تواند در برخی از موارد مشکلات جدی ایجاد کند. بهتر است قبل از شروع مصرف ویتامین E حتما پزشک را از شرایط جسمی و داروهای مصرفی خودآگاه کنید. اما داروهایی که ممکن است با ویتامین E تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • گیرنده اسیدهای صفراوی مانند کلستیرامین (پروالویت)، کلستیپول (کلستید) یا کولسیلولام
  • داروهای جایگزینی آهن مانند کربوکسی مالتوز آهن، گلوکون آهن، سولفات آهن یا فروموکسیتول
  • داروهای کاهش وزن مانند اورلیستات و وارفارین
  • در صورت مصرف هر گونه روغن‌های معدنی نیز از خوردن ویتامین E خودداری کنید.

  قرص ویتامین ای

چگونگی مصرف ویتامین E  برای پیشگیری از عوارض احتمالی

گذشته از عوارض ویتامین E که در بخش قبلی به آن اشاره خواهیم کرد باید بدانید درصورتی‌که نشانه های کمبود ویتامین E را دارید، می‌توانید متناسب با شرایط جسمی و سن خود از مکمل ویتامین E استفاده کنید. باید دقت کنید که مصرف هر مکملی باید با دقت انجام شود. شما می‌توانید برای مدت کوتاهی از مکمل ویتامین E استفاده کنید و سپس با دقت بیشتری از منابع غذایی غنی از این ویتامین مصرف کنید.  میزان توصیه‌شده ویتامین E در افراد مختلف عبارت است از:

  • ۱ تا ۳ سالگی: 6 میلی‌گرم در روز
  • ۴ تا ۸ سالگی: ۷ میلی‌گرم در روز
  • ۹ تا ۱۳ سالگی: ۱۱ میلی‌گرم در روز
  • خانم‌های باردار: ۱۵ میلی‌گرم در روز
  • خانم‌ها در دوره شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم در روز
  • افراد عادی۱۴ سال به بالا: ۱۵ میلی‌گرم در روز

بهترین زمان مصرف ویتامین ای

برای جلوگیری از عوارض گوارشی ناشی از ویتامین ای می‌توانید این ویتامین را در کنار وعده‌های غذایی خود میل کنید. اگر می‎‌خواهید ویتامین E بهترین جذب را در بدن شما داشته باشد، آن را در کنار غذایی بخورید که حاوی چربی‌های مفید باشد. زیرا همان‌طور که گفتیم ویتامین ای محلول در چربی است و در کنار چربی‌ها جذب بهتری خواهد داشت. اما فقط از چربی‌های مفید مثل روغن زیتون استفاده کنید نه چربی‌های اشباع شده که برای سلامتی بدن مضر هستند.

منابع ویتامین ای

مواد غذایی حاوی ویتامین E

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دلیل مصرف داروهای خاص منع مصرف ویتامین E در بدن خود نگرانید و می‌خواهید از عوارض ویتامین E در امان بمانید، می‌توانید با دقت بیشتری غذاهای خود را انتخاب کنید. ما در اینجا بهترین منابع غذایی این ویتامین را نام‌برده‌ایم. کافی است با توجه به نیاز بدن خود میزان درست این مواد را به‌طور روزانه مصرف کنید. بهترین منابع ویتامین E عبارتند از:

  • تخم آفتاب‌گردان: ۳۵ میلی‌گرم در هر صد گرم
  • بادام: ۲۶ میلی‌گرم در هر صد گرم
  • فندق: ۱۵ میلی‌گرم در هر صد گرم
  • بادام‌زمینی: ۸٫۳ میلی‌گرم در هر صد گرم
  • آووکادو: ۲٫۱ میلی‌گرم هر صد گرم
  • انبه: ۰٫۹ میلی‌گرم در هر صد گرم
  • ماهی قزل‌آلا: ۲٫۸ میلی‌گرم در هر صد گرم
  • ماهی سالمون: ۱٫۱ میلی‌گرم در هر صد گرم
  • شاه‌میگو: 1 میلی‌گرم در هر صد گرم
  • زیتون: ۳٫۸ میلی‌گرم در هر صد گرم

حداکثر دوز روزانه مجاز برای ویتامین E

برای جلوگیری از عوارض ویتامین E باید حداکثر مقداری که از این ویتامین در طی روز با توجه به سن خود می‌توانید استفاده کنید، بدانید:

  • کودکان 1 تا 3 سال: 200 میلی‌گرم
  • اطفال 4 تا 8 سال: 300 میلی‌گرم
  • 9 تا 13 سال: 600 میلی‌گرم
  • نوجوانان 14 تا 18 سال: 800 میلی‌گرم
  • 19 سالگی به بعد: 1000 میلی‌گرم

بنابراین بزرگسالان چه خانم و چه آقا روزانه مجاز به مصرف تنها 1000 میلی‌گرم ویتامین E هستند و مقادیر بالاتر احتمال بروز عوارض را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی

بدن برای ادامه حیات و تامین سلامت خود به تمام گروه‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها به‌طور مداوم نیاز دارد. ویتامین E یکی از این ویتامین‌های مهم است. شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم میزان مورد نیاز بدن خود به این ویتامین را تامین کنید. اما در صورت کمبود آن می‌توان با نظر پزشک از مکمل ویتامین E استفاده کرد. ازآنجایی‌که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، نباید بیش‌ازاندازه از آن استفاده کنید. مصرف بیش‌ازحد آن شما را با عوارض ویتامین E روبرو خواهد کرد و بهتر است قبل از مصرف آن در مورد شرایط جسمی خود با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد عوارض ویتامین E
بهتر است ویتامین ای را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید. اگر روزانه یک مشت آجیل بخورید، احتمالا کمبود این ویتامین را نخواهید داشت. در صورتی از قرص ویتامین ای استفاده کنید که کمبود این ماده مغذی را داشته باشید.
این علامت ممکن است از علائم کمبود ویتامین ای باشد اما کمبود بسیاری دیگر از مواد مغذی نیز با همین نشانه همراه است؛ از این رو بهتر است با پزشک مشورت شود.
ضعف سیستم ایمنی، آسیب عصبی و عضلانی، بی‌حسی در دست و پا، احساس ضعف و خستگی و اسهال از علائم کمبود ویتامین E می‌تواند باشد.
ویتامین ای نه تنها باعث چاقی نخواهد شد بلکه ممکن است در لاغر شدن افراد مبتلا به سندرم متابولیک نیز موثر باشد. اما در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.
قرص ویتامین ای را در کنار یکی از وعده‌های غذایی خود که حاوی چربی‌های مفید است بخورید تا جذب بهتری در بدن داشته باشد. وعده صبحانه، ناهار یا شام خیلی فرقی نمی‌کند.
ویتامین ای در مقادیر مناسب تعداد اسپرم‌ها و تحرک آنها را افزایش داده و می‌تواند قدرت باروری را در آقایان بیشتر کند. این ویتامین ممکن است میل جنسی را نیز افزایش داده و از بیماری‌های قلبی جلوگیری نماید.
مصرف خوراکی یا موضعی کپسول ویتامین E به بازسازی پوست کمک کرده و در از بین بردن جای جوش و زخم می‌تواند موثر باشد. این ویتامین با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ضد التهاب بوده و ممکن است از بروز جوش و آکنه پیشگیری نماید. اما اگر پوست شما چرب است، استفاده موضعی از ویتامین ای احتمال بروز جوش را افزایش خواهد داد.
خیر ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به دلیل مقابله با رادیکال‌های آزاد، میزان استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از آن را به فولیکول‌های مو کاهش داده و سبب بهبود رشد موها می‌شود.
بعضی از شرکت‌ها اقدام به تولید کپسول ویتامین ای با رنگ سبز کرده‌اند که یکی از آنها کپسول ویتامین E 200 واحد ایویژل دانا فارما است. رنگ سبز نشانه کیفیت بهتر یا چیزی از این قبیل نیست.
دوز دقیق مصرف با توجه به سن و شرایط فیزیکی باید توسط پزشک تعیین شود. اما معمولا روزانه ۱ عدد در کنار وعده‌های غذایی باید میل شود.
مطالعات نشان داده‌اند که مکمل های ویتامین E ممکن است به افزایش ضخامت آندومتر کمک کنند. آندومتر که به پوشش رحم زنان اطلاق می‌شود به دلایلی مثل سطوح پایین استروژن ممکن است نازک شده باشد.
مکمل‌های ویتامین E می‌توانند موجب متعادل کردن هورمون‌ها شده و نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی و غدد درون‌ریز داشته باشند.
مطالب مرتبط
برچسب: ویتامین E
بحث و تبادل نظر
guest

37 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبرز
فریبرز

درود بر شما . من چند ماهه روزانه صبح بعد از صبحانه ویتامین e400 مصرف میکنم . تا بحال هیچ عوارضی نداشتم . پرسش من اینه ایا این مصرف روزانه میتواند موجب عارضه های پنهان شود . سپاسگزار خواهم بود اگر پاسخ دهید.

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  فریبرز

سلام دوست عزیز
مقدار مصرف ویتامین E به طور کامل بستگی به نظر پزشک و میزان کمبود این ویتامین در هر فرد دارد و ممکن است مقدار مورد نیاز این ویتامین از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بیشتر قرص‌های ویتامین E که در بازار یافت می‌شوند، در دوز ۴۰۰ واحد عرضه می‌شوند و روی بسته‌بندی آنها قید شده که روزانه 1 عدد باید مورد استفاده قرار بگیرند.

اما با این حال دوز دقیق مصرف باید توسط پزشک تعیین شود. اگر شما از دوز ۱۰۰ برای ویتامین ای استفاده می‌کنید، ممکن است پزشک دفعات مصرف آن را دو بار در روز برای شما تجویز کند. همچنین سن و شرایط سلامتی هر فرد نیز در اینکه روزانه چه مقدار ویتامین E مصرف کند، تاثیر دارد.

بهنام
بهنام

سلام من بدلیل مشکلات خشکی و تیرگی پوست صورت و ریزش مو بدستور دکتر ویتامین E ۴۰۰ مصرف میکنم.اولا مشکلی نبود ولی الان بعداز خوردن حدودا بیست تا قرص تو بیست روز، سه چهار باریه که تا چند دقیقه بعد از خوردنش معدم شدیدن درد میگیره و یکی دوساعت میکشه تا خوب بشه

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  بهنام

سلام کاربر گرامی
همراه غذا یا با اب زیاد میل کنید
سپاس از همراهی شما

Helma
Helma

سلام وقتتون بخیر
من قرص نکستایل گلوکزامین ،کپسول ویتامین ایی ۴۰۰، قرص دینو و لانزوپرازول۳۰ ناشتا به مدت پانزده روز که دارم استفاده میکنم امروز مدفوعم خونی بود بنظرتون عوارض کدوم دارو هست؟؟ و مصرف کدوم دارو قطع کنم؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Helma

سلام کاربر گرامی
خون در مدفوع از عوارض این داروها نیست لطفا به متخصص گوارش مراجعه نمایید.
سپاس از همراهی شما