در مورد یبوست در بدنسازی چه می دانید؟

امتیاز دهید

امروزه جوانان بسیاری در آرزوی رسیدن به اندامی عضلانی و یا به‌اصطلاح تکه‌ای، به ورزش بدنسازی روی آورده‌اند. بسیاری از آن‌ها برای سرعت بخشیدن به روند ماهیچه سازی و سوخت چربی‌های خود از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند. این مکمل‌های بدنسازی با تأمین مواد ضروری موردنیاز ماهیچه‌ها، روند رشد عضلات را سرعت می‌بخشند. اما در کنار […]

در مورد یبوست در بدنسازی چه می دانید؟

امروزه جوانان بسیاری در آرزوی رسیدن به اندامی عضلانی و یا به‌اصطلاح تکه‌ای، به ورزش بدنسازی روی آورده‌اند. بسیاری از آن‌ها برای سرعت بخشیدن به روند ماهیچه سازی و سوخت چربی‌های خود از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند. این مکمل‌های بدنسازی با تأمین مواد ضروری موردنیاز ماهیچه‌ها، روند رشد عضلات را سرعت می‌بخشند. اما در کنار فواید زیادی که احتمالا برای افراد بدنساز به همراه دارند، عوارض خاصی نیز در بدن فرد ایجاد می‌کنند. یبوست در بدنسازی یکی از مواردی است که شاید بسیار به چشم بیاید. بهتر است بدانید که یبوست یا مشکل در دفع مدفوع از بدن، بیشتر به دلیل کمبود آب بدن ایجاد می‌شود. ما در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز سعی کرده‌ایم تا بفهمیم آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اهمیت مواد غذایی و آب در یبوست

پزشکان معمولا زمانی فرد را دچار یبوست می‌دانند که کمتر از ۳ بار در هفته دفع مدفوع داشته باشد و یا مدفوع خشک، سفت و کوچک، و دفع آن با درد یا دشواری همراه باشد. در حقیقت شرایط دفع مدفوع و همچنین شکل آن نشانگر وضعیت سلامت شماست. مدفوع نرمال تقریبا به رنگ قهوه‌ای روشن بوده و با کمترین فشار دفع می‌شود. البته نوع غذایی که می‌خوریم در شکل مدفوع تأثیر می‌گذارد.

معمولا بی‌آبی باعث ایجاد یبوست در فرد شده و درنتیجه ممکن است مشکلات دیگری را نیز با خود به همراه داشته باشد. برای مثال افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به افراد عادی، نیاز بیشتری به آب و املاح دارند و اگر به این مسئله اهمیت ندهند دچار یبوست می‌شوند. بدنسازان که معمولا تمرینات قدرتی و استقامتی را در کنار هم دارند آب زیادی را از دست می‌دهند. همچنین آن‌ها ممکن است با داشتن رژیم‌های خاص کاهش وزن و یا مصرف مکمل‌های بدنسازی بدن خود را در وضعیت دهیدراته قرار دهند. ما در ادامه مقاله علاوه بر بررسی دلایل یبوست در بدنسازی به این سؤال که آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟ پاسخ‌خواهیم داد.

در مورد یبوست در بدنسازی چه می دانید؟

یبوست و دلایل ایجاد آن

یبوست یا خشکی مزاج در حقیقت نوعی مشکل دستگاه گوارشیا ست. در زمان یبوست، مواد دفعی بدن یا همان مدفوع فرد در روده بزرگ سفت می‌شود. در این زمان فرد یا به‌سختی دفع می‌کند و یا حتی دفع صورت نمی‌گیرد. در موارد شدید و طولانی‌مدت یبوست ممکن است نیاز به جراحی باشد. علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون یا اختلال دفع است. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد یبوست داشتن رژیم کم‌ فیبر یا کم‌آبی بدن است.

برخی بیماری‌ها نیز موجب یبوست می‌شوند، مانند کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. برخی از عوامل دیگر هم مانند چاقی، استرس، عدم تحرک کافی در روز، کهولت سن، خواب نامناسب و بارداری می‌توانند به‌طور مقطعی برای فرد یبوست ایجاد کنند. همچنین مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضد فشارخون بالا و برخی داروهای پایین آورنده چربی‌های خون هم در ایجاد یبوست مؤثرند. بهتر است بدانید که مصرف مواد مخدر و به‌طورکلی دخانیات نیز یکی از دلایل ایجاد یبوست در فرد است. گاهی اوقات نیز سؤال می‌شود که آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟ باید در پاسخ بگوییم برخی از مکمل‌ها ممکن است این مشکل را ایجاد کنند که در ادامه بیشتر درباره آن و یبوست در بدنسازی صحبت خواهیم کرد.

عوارض یبوست برای بدن چیست؟

یبوست اگر به‌طور مقطعی و به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب باشد، تنها با مصرف مایعات و غذاهای دارای فیبر به‌راحتی از بین می‌رود. اما اگر این مشکل طولانی‌مدت شود، مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. همچنین همان‌طور که در ادامه هم اشاره می‌شود، یبوست در بدنسازی می‌تواند از عوارض مصرف مکمل‌ها باشد.

معمولا در یبوست اولین و رایج‌ترین مشکلی که برای فرد ایجاد می‌شود، ایجاد شکاف مقعد و هموروئید است. این مشکلات خونریزی مقعد را با خود به همراه دارد که می‌تواند بسیار دردناک و ناخوشایند باشد. افتادگی روده یکی از مشکلاتی است که پس از یک دوره طولانی‌مدت یبوست در فرد ایجاد می‌شود. درد شکم، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، افسردگی، و یا حتی آسیب عضلات کف لگن از دیگر عوارض درمان نشدن یبوست نیز هستند.

آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟

در حالت عادی اگر ورزشکاران بدنساز میزان مصرف مایعات و مواد غذایی فیبردار خود را افزایش ندهند، دچار یبوست در بدنسازی می‌شوند. اما آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟

باید بگوییم برخی از مکمل‌های بدنسازی مانند مکمل‌های آمینواسید، مکمل‌های کافئین دار و پروتئینی ممکن است در فرد ایجاد یبوست کنند. این موضوع دلایل متفاوتی دارد. برای مثال مکمل‌های پروتئینی سبب افزایش غلظت ترکیبات نیتروژنی در خون می‌شوند. همچنین بهتر است بدانید که پروتئین‌ها برای هضم شدن نیاز به زمان دارند و اگر شما به میزان کافی کربوهیدرات مصرف نکرده باشید مدت‌زمان طولانی‌تری در معده خواهند ماند. گفته بودیم که کم‌آبی یکی از دلایل ایجاد یبوست در فرد است.

خوب است بدانید که بدن برای سوخت‌وساز مازاد پروتئین دریافتی، نیاز به آب بیشتری دارد که این موضوع بدن شما دچار بی‌آبی خواهد کرد. این دهیدراته شدن بدن یبوست را با خود به همراه دارد. مصرف مکمل‌های حاوی کافئین نیز مقدار آب ذخیره در بدن را کاهش می‌دهد. کمبود ذخیره آب بدن از عوامل اصلی یبوست محسوب می‌شود.

راه های درمان خانگی یبوست در بدنسازی

حالا که با پاسخ سؤال آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟ آشنا شدیم و دانستیم برخی از مکمل‌ها و کم آبی بدن منجر به ایجاد یبوست خواهند شد، خوب است بدانید در صورت بروز این مشکل در مرحله اول شما می‌توانید یبوست را به‌راحتی با چند راهکار ساده در خانه از بین ببرید و نیازی به مصرف دارو نداشته باشید. این راهکارها عبارت‌اند از:

  1. مصرف مواد غذایی با فیبر بالا: شامل میوه‌ها و سبزیجات خام، لوبیا، آجیل و دانه‌ها که باید در رژیم غذایی روزانه قرار گیرند.
  2. مصرف مایعات ولرم: مایعات گرم مانند آب ولرم یا حتی سوپ گرم باعث تحریک معده و هضم غذا می‌شود.
  3. آب آلوئه ورا: آب آلوئه ورا طبیعی به کاهش التهاب و افزایش حرکات روده کمک می‌کند. برای درمان یبوست، شما می‌توانید به‌طور روزانه یک تا چهار فنجان آب آلوئه‌ورا مصرف کنید.
  4. آلو: آلو فیبر بسیار بالایی دارد و ملین است. روزانه چند عدد آلو را در یک لیوان آب ولرم برای چند ساعت بخیسانید و سپس تمام محتویات را بخورید.
  5. انجیر: انجیر تازه و حتی انجیر خشک ملین هستند و البته از فیبر بالایی برخوردارند. اگر به انجیر تازه دسترسی ندارید، شما می‌توانید انجیر خشک را چند ساعت بخیسانید و سپس تمام محتویات را بخورید.
  6. خاکشیر: برای درمان یبوست با خاکشیر بهتر است صبح ناشتا به‌صورت شربت عسل آن را استفاده کنید.
  7. تخم شربتی: تخم شربتی با دارا بودن فیبر بالا یبوست را به‌راحتی از بین می‌رود.
  8. روغن زیتون: چربی‌های موجود در روغن‌زیتون موجب روان ‌شدن روده شده و به عبور راحت‌تر مدفوع کمک می‌کنند. همچنین روغن‌زیتون موجب می‌شود تا مدفوع آب بیشتری را نگه دارد و نرم‌تر شود.

در مورد یبوست در بدنسازی چه می دانید؟

درمان دارویی یبوست در بدنسازی

اگر در مورد شما پاسخ به سؤال آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟ مثبت باشد و اگر یبوست در بدنسازی به مدت طولانی ادامه‌دار شود، برای مثال بیش از دو هفته، شما حتما نیازمند مراجعه به پزشک هستید. در مرحله اول حتما پزشک شما با بررسی‌های زمینه‌ای و طرح سؤال‌هایی سبک زندگی و رژیم غذایی‌تان را بررسی می‌کند. اگر نکته منفی پیدا نکرده باشد، حتما با انجام آزمایش‌های تشخیصی دلیل اصلی ایجاد یبوست را پیدا می‌کند. در هر صورت تا تشخیص بیماری احتمالی اصلی فرد، پزشک داروهای ملین برای فرد تجویز می‌کند. رایج‌ترین داروهای ملین عبارت‌اند از:

  • قرص رولاکس: این قرص در حقیقت یک فراورده گیاهی است. سنوزیدهای موجود در این فرآورده دارای اثرات ملین است و از آن در درمان تنبلی روده استفاده می‌شود درنتیجه یبوست ناشی از این ناراحتی را برطرف می‌کند.
  • قرص بیزاکودیل: این قرص یک ملین مؤثر در درمان یبوست مزمن محسوب می‌شود. قرص بیزاکودیل با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد. شیاف بیزاکودیل نیز موجود است.
  • قرص سی لاکس: این قرص عموما برای درمان یبوست ناشی از تنبلی روده تجویز می‌شود.
  • قرص گیاهی سنا: این قرص یکی از پرمصرف‌ترین داروهای گیاهی ضد یبوست محسوب می‌شود. این گیاه نه‌تنها در درمان یبوست بسیار مؤثر است بلکه بدن را سم‌زدایی می‌کند.

خرید انواع مکمل رفع کننده یبوست

سخن پایانی

یبوست یک مشکل گوارشی در روده است که درنتیجه آن فرد با مشکل دفع روبرو می‌شود و معمولا دلیل آن عدم توجه به رژیم غذایی یا کم آبی بدن است. در اکثر مواقع فرد نیاز به مراقبت‌های پزشکی نداشته و تنها با چند راهکار ساده می‌تواند مشکل را برطرف کند.

گاهی برخی از بدنسازان نیز با این سؤال مواجه می‌شوند که آیا مصرف مکمل بدنسازی باعث یبوست می شود؟ در پاسخ باید بگوییم یبوست در بدنسازی می‌تواند به دلیل مصرف بیش‌ازاندازه مکمل‌های بدنسازی پروتئینی و دهیدراته شدن بدن به وجود بیاید. اگر ازجمله افرادی هستید که علاقه زیادی به مصرف این مکمل‌ها دارید، کافی است دقت بیشتری در مورد مصرف آب و مایعات و همچنین مواد غذایی با فیبر بالا داشته باشید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها