روش های اندازه گیری وزن

4.5/5 - (2 امتیاز)

وقتی به فکر چاقی یا لاغری می‌افتید، توجه به وزن بدن ممکن است به دغدغه هر روز شما تبدیل شود؛ به طوری‌که حتی تغییر یک کیلویی در وزن نیز می‌تواند شما را خوشحال یا ناراحت کند. در این مطلب روش های اندازه گیری وزن و همچنین روش صحیح انجام این کار را برای شما مطرح […]

روش های اندازه گیری وزن

وقتی به فکر چاقی یا لاغری می‌افتید، توجه به وزن بدن ممکن است به دغدغه هر روز شما تبدیل شود؛ به طوری‌که حتی تغییر یک کیلویی در وزن نیز می‌تواند شما را خوشحال یا ناراحت کند. در این مطلب روش های اندازه گیری وزن و همچنین روش صحیح انجام این کار را برای شما مطرح خواهیم کرد.

شاخص توده بدنی یا BMI چیست ؟

اگر اضافه وزن داشته باشید با محاسبه BMI به خوبی مشخص خواهد شد. در این روش تناسب وزن فرد نسبت به قد وی اندازه‌گیری می‌شود. جهت تشخیص اضافه وزن و محاسبه بی ام آی به وزن بر حسب کیلوگرم و قد بر حسب متر نیاز دارید. سپس باید مقدار وزن تقسیم بر قد شده و به توان 2 برسد. موسسه ملی بهداشت در رابطه با BMI نتایج زیر را ارائه می‌دهد:

  • BMI کمتر از 18:5: کاهش وزن
  • BMI بین 18.5 تا 24.9: وزن ایده آل
  • BMI بین 25 تا 29.9: مبتلا به اضافه وزن
  • BMI بیش از 30: مشکل چاقی

مقدار BMI اگر بیش از 35 باشد، مشکل چاقی بسیار شدید بوده و ممکن است خطرات نگران‌کننده‌ای برای سلامتی فرد وجود داشته باشد. در این موارد رژیم غذایی، ورزش و احتمالا استفاده از قرص های لاغری پیشنهاد خواهد شد.

  بی ام آی

اندازه گیری وزن با ترازو

یکی از معمول‌ترین روش های اندازه گیری وزن استفاده از ترازو است. اما آیا نحوه استفاده صحیح از این وسیله را می‌دانید؟

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

روش صحیح اندازه گیری وزن با ترازو

پیش از هر چیز باید بدانید که بهترین زمان پیشنهادی برای اندازه‌گیری وزن با ترازو صبح پس از بیدار شدن از خواب و رفتن به دستشویی است زیرا در این حالت مثانه نیز تخلیه شده است و عواملی مانند ورزش روز قبل و آنچه که دیروز خورده‌اید نیز تاثیر معنی‌داری در نشان دادن مقدار وزن شما نخواهند داشت.

نکته بعدی این است که باید از یک ترازوی دقیق و باکیفیت بهره بگیرید. ترازوهای دیجیتال معمولا دقت بیشتری نسبت به انواع معمولی دارند. برای خرید ترازو چه عقربه‌ای و چه دیجیتال با بهترین کیفیت می‌توانید به صورت آنلاین اقدام نموده و به وبسایت داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

پس از انتخاب یک دستگاه مناسب باید نحوه استفاده صحیح از آن را نیز یاد بگیرید. به موارد زیر دقت کنید:

  • ترازو را روی یک سطح صاف، محکم و یکنواخت قرار دهید. هرگز آن را روی فرش یا یک زمین ناهموار نگذارید.
  • در حالی‌که هیچ چیز روی ترازو نیست، آن را تنظیم کرده و دقیقا روی عدد صفر بگذارید.
  • در حالت ایستاده طوری بدن خود را روی دستگاه قرار دهید که وزن شما به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم شود.
  • در هر بار وزن کردن خود تقریبا از همان لباسی استفاده کنید که قبلا نیز استفاده کرده بودید. در این حالت دیگر پوشاک شما عاملی برای به غلط انداختن شما جهت تعیین وزن دقیق نخواهد بود.

  اندازه گیری با ترازو

روش های اندازه گیری وزن بدون ترازو

هنگامی‌که رژیم لاغری یا چاقی را آغاز می‌کنید، مسلما هیچ چیز به اندازه یک ترازو ثابت نخواهد کرد که آیا رژیم شما موثر بوده یا خیر. هرچقدر هم خود را در آینه ببینید یا از دیگران بپرسید، باز هم فقط اندازه گیری با ترازو است که خیال شما را راحت خواهد کرد. با این حال خوشبختانه راه‌هایی وجود دارند که بدون ترازو نیز متوجه شوید، وزن اضافه کرده‌اید، وزن کم کرده‌اید یا اصلا تغییری در شما ایجاد نشده است:

محاسبه وزن با قرار گرفتن در وان حمام

این روش به هیچ عنوان دقیق نیست و مقدار وزن را هم به شما نخواهد گفت اما با استفاده از آن متوجه تغییر در وزن خود خواهید شد. روش کار به این صورت است که به طور کامل در وان حمام که پر از آب است باید قرار بگیرید و بعد یک شخص ثالث برای شما علامت بزند که آب تا کجای وان قرار گرفته است. پس از چند هفته که به رژیم خود ادامه دادید، سپس می‌توانید دوباره همین عمل را تکرار کرده و با مشاهده اختلاف مقدار بالا آمدن آب متوجه تغییر وزن خود شوید.

به کمد لباس های خود مراجعه کنید

روش های اندازه گیری وزن بدون ترازو هرگز دقیق نیستند اما اگر تغییر وزن محسوسی برای شما پیش آمده باشد، احتمالا لباس‌های قدیمی شما یا گشاد شده‌اند یا تنگ. مدتی پس از اینکه رژیم یا ورزش خود را شروع کردید، جهت مشاهده نتیجه به سراغ البسه قدیمی خود بروید. اگر بین 2 تا 6 کیلو تغییر وزنی داشته باشید، احتمالا پوشاک قدیمی شما دوباره برایتان قابل استفاده خواهند شد و به این ترتیب متوجه می‌شوید که دچار تغییر وزن شده‌اید.

  اندازه گیری وزن بدون ترازو

سنجش وزن به کمک الاکلنگ

اگر به الاکلنگ دسترسی دارید، با بکارگیری از آن نیز می‌توانید تغییر وزن خود را بسنجید. در این روش به جز الاکلنگ به دیگر وسایلی نیز نیاز دارید که وزن آنها را به طور دقیق می‌دانید. در یک سر الاکلنگ باید خودتان قرار بگیرید و در سر دیگر وسایلی را بگذارید که از وزن آنها آگاه هستید. وقتی الاکلنگ به حالت تعادل ایستاد می‌توانید متوجه شوید که وزن شما چقدر است. چند هفته بعد دوباره این عمل را تکرار کنید تا متوجه شوید که دچار تغییر وزن شده‌اید یا خیر.

به صدای احساس خود گوش فرا دهید

جدا از اینکه ترازو چه عددی را نشان می‌دهد، به این نکته توجه داشته باشید که احساس خودتان چیست؟ آیا فکر می‌کنید رژیم و ورزش در شما اثر کرده و به افزایش یا کاهش وزن دلخواه خود رسیده‌اید؟ عکس‌های جدید از خود گرفته و با عکس‌های قدیمی مقایسه کنید. احساس خودتان چیست؟ باور کنید که گاه بهتر است بیشتر به ندای احساس خود توجه کنید تا نشانگر روی ترازو.

سخن پایانی

در نهایت باز هم به این نتیجه می‌رسیم که از میان روش های اندازه گیری وزن تنها سنجش وزن با ترازو می‌تواند درست و دقیق باشد. هیچ چیز مثل یک ترازوی دقیق و باکیفیت شما را از تغییرات وزنی آگاه نخواهد کرد. دقت کنید که اگر قصد خرید ترازو دارید، نوعی را انتخاب کنید که استانداردهای لازم را داشته و وزن را دقیق نشان دهد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: کاهش وزن
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمودقلندری
محمودقلندری

بنده لباسهای خودرابه خیاط می سپارم تابه اندازه لباس بدوزد اتفاقی که افتاد لباس دوخته شده که دقیق دوخته شده بودپوشیدم اماپس ازدوماه شلوارم دورکمرم بسیارتنگ شدفهمیدم که اضافه وزن دارم حالا هرچه رژیم می گیرم همچنان شلوارم دورکمرش بسیارتنگ شده هرکاری می کنم لباسهایم اندازه نمی شودبخصوص دورکمرم.باتشکرازشما

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  محمودقلندری

با سلام کاربر گرامی،
ملاک وزن شماست. اگر رژیم اصولی و تنظیم شده توسط متخصص تغذیه باشد قطعا کاهش وزن و سایز اتفاق می افتد. مکمل ترمواسلیم نیز برای کاهش سایز منطقه شکم و پهلو مناسب است