با راهکارهای درمان سرفه کودکان آشنا شوید

امتیاز دهید

سرفه بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن شماست و به خلاص شدن بدن از میکروب‌ها و محرک‌های بالقوه مضر کمک می‌کند. سرفه در انواع مختلفی از جمله مرطوب و خشک وجود دارد. در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز به راهکارهای درمان سرفه کودکان خواهیم پرداخت. عفونت‌های ویروسی انواع عفونت‌های تنفسی ویروسی می‌تواند […]

با راهکارهای درمان سرفه کودکان آشنا شوید

سرفه بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن شماست و به خلاص شدن بدن از میکروب‌ها و محرک‌های بالقوه مضر کمک می‌کند. سرفه در انواع مختلفی از جمله مرطوب و خشک وجود دارد. در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز به راهکارهای درمان سرفه کودکان خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

عفونت‌های ویروسی

انواع عفونت‌های تنفسی ویروسی می‌تواند منجر به سرفه در اثر تحریک و التهاب در مجاری هوایی کودکان و بزرگسالان شود. برخی از عفونت‌هایی که معمولاً در اثر ویروس ایجاد می‌شوند و می‌توانند منجر به سرفه خشک در کودکان شوند عبارت‌اند از:

  • سرماخوردگی
  • آنفلوانزا
  • ذات الریه
  • برونشیولیت

با راهکارهای درمان سرفه کودکان آشنا شوید

بسته به نوع عفونت، سرفه ممکن است خشن باشد یا صدای خس خس بیشتر داشته باشد. همچنین ممکن است شب هنگام به دلیل مخاطی که از بینی بر روی گلو فرو می‌رود، بدتر و باعث تحریک بیشتر شود. علائم دیگری مبنی بر اینکه فرزند شما ممکن است عفونت ویروسی داشته باشد عبارت‌اند از:

  • تب
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • سردرد
  • درد بدن

برخلاف عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های ویروسی به درمان آنتی‌بیوتیکی پاسخ نمی‌دهند. در عوض، درمان به استراحت و مایعات فراوان متکی است. اگر فرزند شما بیش از ۶ ماه درد یا تب دارد، به آنها می‌توان از ایبوپروفن یا استامینوفن داد تا در رفع تب و درد بدن کمک کند. از دادن آسپیرین به آنها که می‌تواند باعث سندرم ریس در کودکان شود، خودداری کنید.

بعضی اوقات، سرفه می‌تواند چند هفته پس از عفونت تنفسی ویروسی باقی بماند. به این سرفه پس از ویروسی گفته می‌شود. به احتمال زیاد به دلیل طولانی شدن التهاب یا حساسیت در مجاری هوایی در اثر عفونت رخ می‌دهد. هیچ درمانی خاص برای سرفه پس از ویروس وجود ندارد، اما علائم معمولا بعد از چند هفته به خودی خود از بین می‌روند.

درمان سرفه کودکان از چه مسیری میسر است؟

اغلب سرفه‌ها توسط ویروس‌ها ناشی می‌شود و باید فقط مسیر خود را طی کنند. گاهی اوقات ممکن است که تا ۲ هفته طول بکشد. پزشکان معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کنند، زیرا این آنتی‌بیوتیک ها تنها بر ضد باکتری عمل می‌کنند.

تا زمانی که سرفه به کودک اجازه خواب نمی‌دهد، داروهای سرفه مورد نیاز نیستند. آن‌ها ممکن است به کودک کمک کنند که سرفه نکند، اما نمی‌توانند علت سرفه را درمان کنند. اگر از داروی سرفه بیش از حد استفاده می‌کنید، به پزشک بگویید تا از دوز صحیح مطمئن شود و اطمینان حاصل کنید که برای کودکتان ایمن باشد.

استفاده از داروهای ترکیبی OTC – بیش از یک دارو در آن‌ها هست و کودکان می‌توانند عوارض جانبی بیشتری نسبت به بزرگسالان داشته باشند و احتمالاً بیش از اندازه دارو مصرف کنند. این داروها برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود.

آلرژی را بشناسید

آلرژی می‌تواند باعث ابتلا به سرفه مزمن شود. همچنین خارش گلو، آبریزش بینی، جاری شدن اشک، گلودرد یا جوش‌های پوستی شود. ابتلا به آلرژی فصلی ممکن است در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز برای کودکان اتفاق بیفتد.

برای تشخیص نوع آلرژی کودک باید به پزشک مراجعه شود تا تست‌های لازم انجام گیرد. پس از مشخص شدن نوع آلرژی از پزشک بخواهید تا آلرژن هایی را که باید از آن‌ها اجتناب کرد لیست کند.

آلرژن ها یا موارد حساسیت زا می‌تواند شامل غذاها، آلودگی هوا، شوره حیوانات خانگی و گرد و غبار باشد. درمان آلرژی علاوه بر روش‌های خانگی، با داروهای پزشکی نیز میسر است.

برخی از راه های درمان سرفه کودکان که در خانه انجام می شوند

اگر کودک را با توجه به علائمی که دارد، به پزشک برده و زیر نطر متخصص قرار دادید ولی همچنان کودک بخصوص در نیمه‌های شب سرفه می‌کند، می‎‌توانید در کنار توصیه‌‎های پزشک از برخی راهکارهای خانگی نیز برای درمان سرفه کودکان بهره ببرید.

با راهکارهای درمان سرفه کودکان آشنا شوید

استفاده از دستگاه بخور

قرار دادن دستگاه بخور سرد در اتاق خواب کودک ممکن است به خوابش کمک کند. می‌توانید کودک را در معرض بخار حمام قرار دهید. دوش آب گرم را باز کنید و در حمام را ببندید. پیش از خواب همراه با کودک خود حداقل پانزده دقیقه در حمام بنشینید. صبح دوباره این کار را پانزده دقیقه تکرار کنید. این کار باعث می شود گرفتگی بینی و گلو از بین برود. همچنین کودک راحت تر می‌تواند سرفه کند. مقداری روغن اوکالیپتوس نیز می‌توانید به آب حمام بیفزایید. کودک را با این آب حمام کنید تا سینه باز شود و راحت‌تر سرفه کند.

خرید انواع دستگاه بخور سرد و گرم

نوشیدن آب پرتقال ممنوع

نوشیدنی‌های خنک مانند آب میوه‌ها می‌تواند آرامش بخش باشد و برای مرطوب نگه داشتن فرزند شما مهم است. اما سودا و یا آب پرتقال ندهید، چون این‌ها می‌توانند به گلویش آسیب برسانند. بهتر است مقدار زیادی مایعات و آب و نوشیدنی‌های گرم یا سرد بدون کافئین به کودک بدهید. مایعات باعث می‌شوند گرفتگی بینی و سینه راحت تر از بین برود.

استراحت یکی از درمان ها

استراحت یکی از بخش‌های مهم درمان سرفه کودکان به شمار می‌رود، اما بهتر است در حالت مناسب بخوابید تا آسان‌تر نفس بکشید، در این شرایط باید سر کودکان را بالاتر بگذارید تا سرفه کاهش یابد برای نوزادان شیب درست کنید تا راحت‌تر باشند.

شلغم مرهم سینه

شلغم، گیاهی با ارزش غذایی بالاست و در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر بوده و  میکروب‌کش و ضد باکتری قوی‌ای است. در واقع شلغم اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. از آنجا که ممکن است بچه‌ها از مزه شلغم خوششان نیاید، والدین می‌توانند این ماده غذایی را داخل سوپ رنده کنند و آن را به فرزندشان بدهند.

با راهکارهای درمان سرفه کودکان آشنا شوید

عسل برای کودکان بالای دو سال

همان طور که می دانیم یکی از مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، عسل است. این ماده مفید در کودکان یک سال به بالا راهکاری خوب برای تسکین سرفه است. می‌توان یک قاشق مرباخوری عسل را در نصف لیوان شیر حل کرد و روزی ۲ بار آن را مصرف کرد.

یکی دیگر از راه‌های مصرف عسل، حل کردن آن در چای و لیموترش است. تحقیقات متعدد نشان داده است این ماده غذایی با ارزش غذایی بالایی که دارد می‌تواند در تسکین سرفه و بازگرداندن انرژی از دست رفته کودک مؤثر باشد. این ماده غذایی پرارزش سبب ضدعفونی شدن راه‌های تنفسی می‌شود. پس از بهبود هم می‌توان شیر عسل را در برنامه غذایی کودک قرار داد.

یک نکته مهم

حذف غذاهای تحریک کننده از رژیم غذایی کودک یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در درمان سرفه کودکان به شمار می‌رود. خوراکی هایی مانند شکلات ها، نعناع، غذاهای تند یا سرخ شده، غذاهای چرب و نوشابه‌های شیرین و حاوی کافئین را موقتا حذف کنید!

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها