آیا می دانید نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا چیست؟

امتیاز دهید

اعتماد به نفس در حقیقت همان باور به توانایی و قابلیت‌های خود محسوب می‌شود. افراد با اعتماد به نفس با وجود تمام ترس‌ها و مشکلات، با ایمان به خود با آن‌ها روبرو می‌شوند. ما انسان‌ها امیدها، رویاها، تجربه‌ها و مسیرهای مختلف و متفاوتی در زندگی داریم، اما داشتن اعتماد به نفس یک مسئله جهانی است. […]

آیا می دانید نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا چیست ؟

اعتماد به نفس در حقیقت همان باور به توانایی و قابلیت‌های خود محسوب می‌شود. افراد با اعتماد به نفس با وجود تمام ترس‌ها و مشکلات، با ایمان به خود با آن‌ها روبرو می‌شوند. ما انسان‌ها امیدها، رویاها، تجربه‌ها و مسیرهای مختلف و متفاوتی در زندگی داریم، اما داشتن اعتماد به نفس یک مسئله جهانی است. بدون اعتماد به نفس، به ‌احتمال ‌زیاد شما هرگز به موفقیت‌های چشمگیری دست نخواهید یافت. بهبود اعتماد به نفس در کودکان منجر به بهبود عملکرد و افزایش درصد موفقیت‌های او خواهد شد. نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا تقریبا در اکثر افراد مشابه هستند. اما از کجا بفهمیم که اعتماد به نفس داریم یا نشانه هایی که افراد اعتماد به نفس را بشناسیم چیست. برای دریافت پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

تعریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس را انتظارات یک فرد از عملکرد و ارزیابی خود از توانایی‌ها و عملکرد قبلی خود تعریف می‌کنند. از نظر علم روانشناسی اعتماد به نفس به ‌عنوان اعتماد فردی به توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و قضاوت‌ها محسوب می‌شود. روانشناسان بر این باورند که داشتن اعتماد به نفس بالا باعث خوشبختی بیشتری می‌شود.

هنگامی‌ که به توانایی‌های خود اطمینان دارید، به دلیل موفقیت‌هایتان شادتر هستید. وقتی نسبت به توانایی‌های خود احساس بهتری می‌کنید، نسبت به فعالیت و رسیدن به اهداف خود انرژی و انگیزه بیشتری خواهید داشت. بنابراین، نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا را می‌توان در تمرکز فرد در راه رسیدن به اهدافش بیان کرد.

[bs-quote quote=”اعتماد به نفس ضرورتا تضمین کننده ی موفقیت نیست، اما عدم اعتماد به نفس به یقین باعث شکست می شود.” style=”style-3″ align=”center” author_name=”آلبرت بندورا” author_job=”ورانشناس و پژوهشگر” author_avatar=”https://mosbatesabz.com/mag/wp-content/uploads/2020/04/FBEP-ABandura21-1.jpg”][/bs-quote]

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

در حقیقت اعتماد به نفس بالا سنگ بنای موفقیت‌های کوچک یا بزرگ در زندگی محسوب می‌شود. همه ما با آن متولد شده‌ایم، اما گاهی اوقات بستری که در آن پرورش پیدا می‌کنیم، آن را از بین می‌برد. بهتر است بدانید که افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا گذشته بدی را تجربه کرده‌ اند یا مدت زمان زیادی را در شرایط اضطراب و استراس زا بوده‌اند. در ادامه به نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا اشاره خواهیم کرد.

نشانه‌های اعتماد به نفس بالا چیست؟

نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا چیست ؟

اکنون ‌که با تعریف کلی اعتماد به نفس آشنا شدید، خوب است بدانید که افراد با اعتماد به نفس مشخصه‌های بارزی دارند. اما از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم . ما در اینجا برخی از مهم‌ ترین نشانه‌های افراد با اعتماد به نفس بالا را نام می‌بریم:

کنترل احساسات

افراد با اعتماد به نفس بالا در مواقع بحرانی درگیر احساسات نمی‌شوند و در وهله اول برای تصمیم‌ گیری به عقل خود رجوع می‌کنند. بنابراین در مواقع حساس خونسرد، آرام و حواس ‌جمع باقی می‌مانند.

نا امیدی هرگز

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند با شکست خوردن در موقعیتی و یا روبرو شدن با حوادث ناگوار، بلافاصله به خود یادآوری می‌کنند که قبلا موانع و مشکلات سخت ‌تری را پشت سر گذاشته ‌اند و از پس این شرایط هم برمی‌آیند.

نادیده گیری رفتارها و انرژی‌های منفی

یکی دیگر از نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا در افراد این است که این دست از افراد می‌توانند توهین‌ها و اظهارات منفی دیگران را به ‌راحتی نادیده بگیرند و در راه رسیدن به اهداف خود پایدار باشند.

صحبت کردن با اقتدار

اقتدار کلام با دانش و تجربه همراه است. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، دانش یکی از پایه‌های اعتماد به نفس است. افراد با اعتماد به نفس به هر مکالمه‌ ای بدون شک و با اطمینان نزدیک می‌شوند. به همین دلیل است که صدای آن‌ها از همان ثانیه‌های اول هر مکالمه، استحکام و اقتدار خود را نشان می‌دهد.  در از بین بردن اضطراب خود مهارت کافی دارند.

تصمیم گیرنده و تعیین کننده

نداشتن مهارت تصمیم‌ گیری و تردید بیش ‌از حد، نشانه عدم اعتماد به نفس است. برای مثال این افراد در پاسخ به سؤال «چه موقع باید شروع به کار کنم؟» می‌گویند هرگز. اما افراد با اعتماد به نفس راحت و قاطعانه تصمیم ‌گیری می‌کنند.

تمرکز روی نقاط قوت و شناسایی نقاط ضعف

از دیگر نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا این است که این افراد نقاط ضعف خود را شناسایی می‌کنند اما روی نقاط قوت خود نیز تمرکز می‌دارند. در واقع تمرکز کردن روی نقاط ضعف تنها باعث پایین آمدن اعتماد به نفس می‌شود.

زبان بدن محکم

زبان بدن محکم

قدم‌های آدم با اعتماد به نفس تند و استوار است. معمولا موقع ایستادن سینه خود را ستبر می‌كنند و جلوی شخص مورد نظر می‌ایستند تا دیگران آن‌ها را تمام ‌قد و از تمام زوایا ببینند. خندیدن و تن صدای آن‌ها در هنگام صحبت کردن، بلند و رسا است.

یادگیری همیشگی

خوب است بدانید، افزایش دانش، باعث بالا رفتن سطح اعتماد به نفس می‌شود. این افراد برای تقویت اعتماد به نفس خود، هرگز از یادگیری دست برنمی‌دارند.

فواید داشتن اعتماد به نفس بالا چیست ؟

شاید بخواهید بدانید که داشتن اعتماد به نفس چه کارایی در زندگی‌ مان دارد. همان‌ طور که قبلا اشاره کردیم، بدون داشتن اعتماد به نفس هرگز به موفقیت‌های چشمگیری در زندگی نخواهیم رسید. برای مثال ورزشکاران، نوازندگان و بازیگران گواهی بر این جمله هستند. چرا که زمانی که به خودباوری برسید بیشترین تلاش و فشار را برای موفقیت به خود می‌آورید. افراد با داشتن نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا غالبا با آسودگی بیشتری روی دیگران تاثیر می‌گذارند.

این امر هنگام فروش ایده یا محصول یا مذاکره در محل کار یا خانه می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین باید بدانید اعتماد به نفس نقش مهمی در وجود حس رهبری دارد که این امر توانایی فرد را در محل کار و یا خانه افزایش می‌دهد. وقتی نسبت به خود احساس اعتماد دارید، اعتقاد دارید که از جایگاه مهم و معناداری در جهان برخوردار هستید و به شما یک نگرش مثبت می‌دهد.

افراد با اعتماد به نفس بالا چه کارهایی را انجام نمی دهند ؟

افراد با نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا همواره برخی از کارها را انجام نمی دهند. ما در اینجا به بعضی از این کارها اشاره می‌کنیم که انجام آن‌ها باعث کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. همچنین می‌توانید از این نکات برای تقویت این قابلیت نیز استفاده کنید.

خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند

افراد دارای اعتماد به نفس پایین مرتبا وضعیت خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. از طرف دیگر، افراد دارای اعتماد به نفس بالا با دیگران همدلی می‌کنند و برای موقعیتی که در آن قرار دارند جایگاه خاصی قائل هستند.

نمی‌گذارند اتفاق‌های بد روز آن‌ها را خراب کند

کمال‌ گرایی لزوما چیز بدی نیست، اما وسواس در انجام کامل و بی ‌نقص همه‌ چیز نشانگر این است که شما اعتماد به نفس کمی دارید. کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، درگیر نتایج نمی‌شوند و تنها تمام تلاش خود را می‌کنند بدون اینکه انتظار کمال داشته باشند.

روی شکست‌هایشان تمرکز نمی‌کنند

افراد دارای اعتماد به نفس بالا می‌دانند که چرا شکست خوردند و دوباره امتحان می‌کنند و دست از تلاش بر نمی‌داند.

[bs-quote quote=”هر بار که در برابر ترس می ایستید،قدرت،شهامت و اعتماد به نفس پیدا می کنید.باید کاری را انجام دهید که فکر می کنید نمی توان انجام داد.” style=”style-3″ align=”center” author_name=”النور روزولت” author_avatar=”https://mosbatesabz.com/mag/wp-content/uploads/2020/04/Eleanor_Roosevelt_portrait_1933.jpg”][/bs-quote]

برای تقویت نشانه‌های اعتماد به نفس بالا چه کار کنیم؟

سعی نمی‌کنند تا همه را راضی نگه دارند

با توجه به اینکه در بخش بالا هم اشاره کردیم از نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا عدم توجه به رفتارهای بازدارنده سایرین است، باید اضافه کنیم که این دست از افراد هرگز نمی‌خواهند تا همه را خوشحال و راضی نگه دارند، بلکه روی خوشحال کردن خود تمرکز می‌کنند.

از دیگران پیروی نمی‌کنند

افرادی که عزت‌ نفس کم دارند اعتقاد ندارند که می‌توانند رهبری کنند، بنابراین پیرو حرف و توصیه‌های دیگران می‌شوند.

برای تقویت نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا چه کار کنیم ؟

اگر با توجه به نشانه‌های بیان‌ شده، متوجه شدید، که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستید، نگران نباشید. شما می‌توانید با تمرین و تمرکز روی کارهای خود اعتماد به نفس خود را به‌ مرور افزایش دهید. مهم‌ ترین نکته برای افزایش اعتماد به نفس، بالا بردن دانش و آگاهی محسوب می‌شود. این نکته می‌تواند بسیاری از ضعف‌ها را پوشش دهد.

سعی کنید مطالعه خود را در زمینه‌های مختلف بالا ببرید. مثبت نگر باشید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. مرتب و تمیز بودن در جمع و یا حتی شیک‌ پوش بودن می‌تواند تأثیر زیادی روی اعتماد به نفستان داشته باشد. در خانه زمانی که تنها هستید روی زبان بدن و لحن صحبت خود کار کنید. افراد منفی را از زندگی خود دور کنید. سعی کنید در هر جمعی نظر خود را بیان کنید. نظم و ترتیب چه در خانه و چه در اولویت ‌بندی کارها می‌تواند باعث تقویت اعتماد به نفستان شود. در نتیجه می توان به آرامش رسید.

سخن پایانی

اعتماد به نفس یکی از مؤلفه‌های مهم در موفقیت فردی است. بدون داشتن اعتماد به نفس بی‌ شک به موفقیت چشمگیری دست نخواهید یافت. نشانه‌ های اعتماد به نفس بالا در افراد بسیار واضح و قابل ‌تشخیص است. فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد معمولا با تکیه بر توانایی‌های خود و با مثبت نگری به باور خوبی از خود می‌رسد؛ که این موضوع او را به جلو سوق می‌دهد. افراد با اعتماد به نفس بالا هرگز وقت و انرژی خود را صرف احساسات بی‌ ارزش و یا توجه به طرز فکر اطرافیانشان نمی‌کنند. هر چند اعتماد به نفس داشتن و یا عدم اعتماد به نفس به بستر پرورشی هر فرد برمی‌گردد، اما قابل ‌تغییر است. یعنی برای بالا بردن اعتماد به نفس کافی ست برای مدت‌ زمان مشخصی در خانه روی این قضیه تمرکز و تمرین کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها