مجله مثبت سبز

آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می شود؟

1.3/5 - (3 امتیاز)

یکی از پایه‌های اساسی استحکام زندگی داشتن رابطه جنسی رضایت‌بخش برای طرفین است. این موضوع به این معنی است که هر دو طرف باید از داشتن رابطه جنسی لذت کافی را ببرند. همچنین موضوع مهمی که در رابطه جنسی مطرح است، سلامت فرد است. هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد که پس از تجربه لذت جنسی دغدغه بیماری […]

کاندوم و زخم دهانه رحم

یکی از پایه‌های اساسی استحکام زندگی داشتن رابطه جنسی رضایت‌بخش برای طرفین است. این موضوع به این معنی است که هر دو طرف باید از داشتن رابطه جنسی لذت کافی را ببرند. همچنین موضوع مهمی که در رابطه جنسی مطرح است، سلامت فرد است. هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد که پس از تجربه لذت جنسی دغدغه بیماری و یا درد را داشته باشد. این موضوع دلیلی خواهد بود برای اینکه افراد هرچه بیشتر به‌سلامت جسمی شریک جنسی خود توجه کنند. استفاده از کاندوم نه‌تنها یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود، بلکه به‌عنوان موثرترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی است. اما آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می‌شود؟ در این مقاله ارتباط استفاده از کاندوم و زخم دهانه رحم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای خرید کاندوم به صورت اینترنتی و با شگفت انگیزترین تخفیفات همین حالا روی لینک ارائه شده کلیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

 حساسیت های دهانه رحم

می‌دانیم که محیط واژن یک زن حساس‌تر از آلت تناسلی مرد است و شاید زودتر از آن دچار بیماری‌ها و مشکلات خاص خود شود. البته امروزه با بالا رفتن سطح آگاهی افراد، خوشبختانه هر فرد با رعایت مسائل بهداشتی تا حد زیادی می‌تواند از ایجاد عفونت‌های اندام جنسی خود جلوگیری ‌کند. رحم به‌عنوان یکی از اندام‌های مهم بدن یک زن محسوب می‌شود که با از بین رفتن سلامت آن، کیفیت زندگی فرد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. موضوع مهمی که در رابطه با بیماری‌های رحم مطرح می‌شود، روابط باز زناشویی در عصر امروز است.

زخم دهانه رحم

از این‌رو هر فرد ممکن است در طول زندگی خود شرکای جنسی متفاوتی را تجربه کند و به همین دلیل بیشتر در معرض بیماری‌های رحم مربوط به رابطه جنسی قرار گیرد. هرچند بخشی از بیماری‌های ایجادشده در رحم به دلیل سهل‌انگاری‌های فرد در رعایت بهداشت فردی وی است. خوشبختانه دانش پزشکی به روش‌های درمانی خوبی در این زمینه دست یافته است. کافی است سالانه برای چکاپ رحم به پزشک مراجعه کنید. بیماری‌های رحم گاه می‌توانند در کاهش میل جنسی موثر باشند. به طور کلی به منظور بهبود عملکرد جنسی می‌توان از قرص تقویت میل جنسی بانوان که در داروخانه‌ها موجود است، کمک گرفت.

  کاندوم

زخم دهانه رحم چیست ؟

پیش از آنکه ارتباط کاندوم و زخم دهانه رحم را بررسی کنیم، بهتر است بدانید که زخم دهانه رحم یک بیماری بسیار شایع زنانه است که بسیاری از زنان را درگیر خود می‌کند. این بیماری در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های نرم (سلول‌های غدد لنفاوی) در داخل کانال دهانه رحم به سطح بیرونی رحم رشد می‌کنند. یعنی این زخم در واقع بافت مخملی و قرمزرنگ رحم است که تنها به بیرون کشیده شده است و خارج از رحم به‌طورمعمول دارای سلول‌های سخت (سلول‌های اپیتلیال) است.

X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف:439.000 تومان
X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت اصلی: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف: 439.000 تومان

دهانه رحم در گردن رحم قرار دارد، جایی که رحم به مهبل (واژن) متصل می‌شود. این وضعیت گاهی اوقات به‌عنوان زخم دهانه رحم شناخته می‌شود. پس درواقع زخم دهانه رحم نوعی التهاب دهانه رحم محسوب می‌شود.

دلایل ایجاد زخم دهانه رحم

بهتر است بدانید که دلیل اصلی و یا خاصی برای ایجاد زخم دهانه رحم هنوز شناخته ‌نشده و در منابع علمی نیز ارتباط خاصی بین کاندوم و زخم دهانه رحم عنوان نشده است. اما به‌طورکلی می‌توان از برخی عوامل به‌عنوان عوامل مربوط به ایجاد این مشکل در رحم زن نام برد. این موارد عبارتند از:

  • عفونت‌های مقاربتی: بیشتر اوقات، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که باعث ایجاد زخم دهانه رحم می‌شوند از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. زخم دهانه رحم می‌تواند ناشی از عفونت‌های منتقل شده از راه جنسی (STI) باشد، ازجمله سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تب‌خال دستگاه تناسلی.
  • رشد باکتریایی:  رشد بیش‌ازحد برخی از باکتری‌هایی که به‌طورمعمول در واژن وجود دارند ( واژینوز باکتریایی ) می‌تواند منجر به زخم دهانه رحم شود.
  • عکس‌العمل‌های آلرژیک: آلرژی چه به اسپرم‌کش‌های ضدبارداری و چه به کاندوم‌های لاتکس، ممکن است منجر به زخم دهانه رحم شود. واكنش به محصولات بهداشتی زنان مانند دوش یا دئودورانتهای زنانه نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

به‌طورکلی ضربه شدید به رحم، زایمان‌های مکرر، عفونت‌های طولانی‌مدت درمان‌نشده، سطح بالای هورمون‌های زنانه، استفاده از تانپون و مواد شیمیایی می‌توانند عوامل ایجادکننده زخم دهانه رحم باشند.

علائم زخم دهانه رحم

شاید کمی برایتان نگران‌کننده باشد تا بدانید زخم دهانه رحم علائم خاصی ندارد. بنابراین شاید شما برای مدتی طولانی زخم دهانه رحم داشته باشید و تنها زمانی متوجه آن شوید که این مشکل حاد شده است. البته بدانید که این مشکل به‌راحتی با یک معاینه ساده رحم توسط پزشک متخصص قابل‌تشخیص است. با این‌ وجود ممکن است شما با این علائم روبرو شوید:

  • مقادیر زیادی ترشحات غیرمعمول واژن
  • تکرر ادرار دردناک
  • درد هنگام مقاربت
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • خونریزی واژن بعد از مقاربت

  زخم دهانه رحم

درمان زخم دهانه رحم

اگرچه این بیماری در دسته بیماری‌های جدی و خطرناک دستگاه تناسلی زنان قرار نمی‌گیرد، اما اگر به‌موقع درمان نشود ممکن است دردسرهای جدی را به همراه داشته باشد. همچنین در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات باروری شود. زخم‌های دهانه رحم با شدت بالا،  اگر بدون درمان رها شوند، در 30 تا 50 درصد موارد پیشرفت کرده و به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شوند. اما در بحث درمان زخم دهانه رحم باید بگوییم که درمان استاندارد و ثابتی تنها برای درمان زخم دهانه رحم وجود ندارد، اما پزشک شما با توجه به نوع و درصد مشکلتان یکی از انواع درمان زیر را برایتان آغاز می‌کند:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها: یکی از معمول‌ترین روش‌ها درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها‌یی است که عفونت را از بین می‌برند.
  • فریز کردن: فریز یا کرایو، یک روش درمان زخم دهانه رحم جهت از بین بردن یک لایه از بافت دهانه رحم است. در این روش درمان زخم دهانه رحم با استفاده از گاز، با ایجاد دمای بسیار پایین، سلول‌های سطحی از بین رفته و پس از مدتی رشد سلول‌های طبیعی را مشاهده خواهیم کرد.
  • سوزاندن: در این روش درمان زخم دهانه رحم، با استفاده از جسمی با دمای بالا، بافت‌های به نظر غیرطبیعی، کاملا سوزانده می‌شوند.

روش سوزاندن و فریز کردن ممکن است عوارض ناخواسته‌ای را همچون سردی بانوان و یا تنگی دهانه رحم به همراه داشته باشند. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود مشورت کنید. به‌طورکلی فریز کردن رحم دقت تست پاپ اسمیر را که نوعی آزمون تشخیص سلول‌های سرطانی است، کم می‌کند و ممکن است جواب مثبت یا منفی کاذب ایجاد کند.

ارتباط میان کاندوم و زخم دهانه رحم

اکنون‌که با دلایل ایجاد زخم دهانه رحم آشنا شدیم می‌توانیم به‌راحتی به این سوال که آیا کاندوم باعث زخم دهانه رحم می‌شود؟ پاسخ دهیم. اگر شما به نوع خاصی از کاندوم حساسیت داشته باشید و بدنتان واکنش آلرژیک نشان دهد، این واکنش آلرژیک ممکن است ایجاد زخم دهانه رحم کند. در غیر این صورت خود کاندوم به‌طورکلی فقط از انتقال بسیاری از میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند و نمی‌تواند به‌طور خاص در ایجاد زخم دهانه رحم تاثیر داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله: علائم حساسیت به کاندوم چیست ؟ را حتما بخوانید.

کدام کاندوم حساسیت زا است؟

یکی از رایج‌ترین کاندوم‌های موجود در بازار کاندومی از جنس لاتکس است. تولیدکنندگان از لاتکس در انواع محصولات پزشکی و تجاری ازجمله کاندوم استفاده می‌کنند. البته بدن ممکن است به تمام جنس‌های کاندوم‌ها واکنش آلرژیک نشان دهد. اما همان‌طور که بیان کردیم حساسیت به کاندوم در اکثر مواقع درنتیجه حساسیت به لاتکس طبیعی ایجاد می‌شود. لاتکس طبیعی درواقع از درخت لاستیک گرفته می‌شود که شامل نوعی پروتئین است و درواقع به‌عنوان پروتئین آلرژی‌زا شناخته‌شده است.

در زمان حساسیت به لاتکس سیستم ایمنی بدن فرد این پروتئین را به‌عنوان مهاجم شناخته و توسط آزادسازی آنتی‌بادی‌ها به مقابله با آن پروتئین می‌پردازد. همین جنگ میان آنتی‌بادی‌های بدنمان و پروتئین لاتکس ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌کند. این واکنش‌های آلرژیک با سوزش، خارش، التهاب، بثورات پوستی همراه است. زخم دهانه رحم نیز می‌تواند درنتیجه این واکنش‌های آلرژیک ایجاد شود.

  معاینه سالیانه توسط دکتر

چگونه کاندوم باعث زخم دهانه رحم می شود؟

با توجه به آنچه که گفتیم اگر شما به نوع کاندومی که استفاده می‌شود، آلرژی نداشته باشید، زخمی در دهانه رحم بوجود نخواهد آمد. بنابراین کاندوم و زخم دهانه رحم ارتباطی مستقیم با یکدیگر ندارند. چنانچه بخواهیم سلامت رحم خود را حفظ کنیم در وهله اول باید بهداشت فردی و جنسی خود را رعایت کنیم. برای مثال اگر با افراد متعددی رابطه جنسی برقرار می‌کنید حتما جانب احتیاط را رعایت نمایید. استفاده از کاندوم یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی است. اما اگر به نوع کاندوم حساسیت داشته باشید بلافاصله باید مصرف آن نوع از کاندوم را کنار بگذارید.

از پوشیدن لباس‌های زیر نمناک که عامل رشد باکتری هستند بپرهیزید. همچنین انجام ورزش‌های بسیار سنگین که به رحم ممکن است ضربه وارد کند احتمال بروز زخم دهانه رحم را بیشتر می‌کند. مهم‌ترین توصیه در این مبحث انجام تست پاپ اسمیر برای تشخیص بیماری‌های احتمالی رحم  به‌صورت سالانه است.

آیا کاندوم خاردار دهانه رحم را زخم می کند ؟

کاندوم‌های خاردار نیز مانند دیگر انواع کاندوم به منظور پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و به عنوان یکی از راه‌های جلوگیری از بارداری کاربرد دارند. در این نوع از کاندوم به منظور افزایش لذت جنسی در خانم‌ها سطح محصول به صورت مسطح نیست و حالتی دارد که انگار کیسه‌های ریز و کوچکی روی آن قرار گرفته است. استفاده از کاندوم خاردار عاملی برای ایجاد زخم در دهانه رحم خانم‌ها نخواهد بود زیرا این محصول برعکس نام خود حالت زبر و خشن ندارد. در واقع زخم دهانه رحم به واسطه جنس کاندوم و ایجاد حساسیت ممکن است ایجاد شود و این مسئله ربطی به خاردار بودن یا نبودن کاندوم ندارد.

  انواع کاندوم

درمان خانگی زخم دهانه رحم

کاندوم و زخم دهانه رحم تنها در صورتی می‌توانند به هم مرتبط باشند که جنس کاندوم از نوعی باشد که برای فرد ایجاد حساسیت کند. زخم دهانه رحم هر علتی که داشته باشد، برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرده و از درمان‌های دارویی کمک گرفت. اما در بسیاری از موارد درمان‌های خانگی که در ادامه معرفی می‌شوند نیز می‌توانند موثر باشند:

  • گیاهان دارویی برای زخم دهانه رحم: برخی از گیاهان همچون گزنه و میوه‌هایی همچون آلوئه‌ورا در کنار عسل می‌توانند خواص ضد التهابی داشته و در درمان زخم دهانه رحم یا سروسیت موثر واقع شوند.
  • مصرف ماست یا مکمل پروبیوتیک : ماست حاوی باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک است. شما در قالب مکمل نیز می‌توانید از پروبیوتیک استفاده نمایید. پروبیوتیک‌ها در درمان واژینوز باکتریایی می‌توانند موثر باشند.
  • خوردن سیر یا مصرف مکمل‌های حاوی عصاره سیر: سیر دارای خواص ضد باکتریایی بسیار قوی است که به درمان واژینوز باکتریایی کمک می‌کند.

سخن پایانی در مورد ارتباط کاندوم و زخم دهانه رحم

حفظ سلامت اندام جنسی چه در مرد و چه در زن از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه درهرصورت با مشکل احتمالی پیش‌آمده تاثیر منفی در زندگی زناشویی زوجین دارد. دانستیم که کاندوم در برخی از موارد با ایجاد حساسیت می‌تواند باعث زخم دهانه رحم شود که در این صورت کافیست دیگر از آن نوع کاندوم استفاده نشود تا مشکل برطرف گردد.

به طور کلی رابطه‌ای میان مصرف کاندوم و زخم دهانه رحم وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید از این محصول استفاده کنید. دقت داشته باشید که بسیاری از بیماری‌های رحم مانند سرطان دهانه رحم و یا زخم دهانه رحم نشانه و علائمی ندارند. پس تنها راه مناسب برای تضمین سلامت رحم انجام معاینه سالیانه و همچنین انجام تست پاپ اسمیر است. بدانید که هر چه سریع‌تر مشکلات رحم تشخیص داده شوند راه درمان ساده‌تری دارند.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارژنگ
ارژنگ

آیا ممکنه کسی به کاندوم لاتکس هم حساسیت داشته باشه؟ به جز کاندوم لاتکس دیگه چه نوعی وجود داره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ارژنگ

سلام دوست عزیز
برای دیدن انواع کاندوم ها می توانید به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.