مجله مثبت سبز

آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟

3.3/5 - (6 امتیاز)

با مصرف مولتی ویتامین‌هایی مثل مولتی دیلی، این احتمال وجود دارد که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را برای عملکرد صحیح داشته باشد. این ممکن است به دلیل تأثیر آن بر متابولیسم، که توسط طیف گسترده‌ای از مواد مغذی کمک می‌شود، بر وزن شما تأثیر بگذارد. نکته مهم این است که متابولیسم […]

آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟

با مصرف مولتی ویتامین‌هایی مثل مولتی دیلی، این احتمال وجود دارد که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را برای عملکرد صحیح داشته باشد. این ممکن است به دلیل تأثیر آن بر متابولیسم، که توسط طیف گسترده‌ای از مواد مغذی کمک می‌شود، بر وزن شما تأثیر بگذارد. نکته مهم این است که متابولیسم شما میزان سوختگی بدن از کیلوژول ها را تنظیم می‌کند و یک متابولیسم عملکردی مناسب برای کنترل وزن اهمیت دارد. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بررسی خواهیم کرد که آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟ یا اینکه با تاثیر بر متابولیسم موجب لاغر شدن می شود؟ با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تاثیر مصرف مواد مغذی بر وزن شما

مصرف مواد مغذی شما می‌تواند بر اشتها و بنابراین دریافت مواد غذایی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سطح پایین ویتامین B6 با کاهش سطح سروتونین مغز همراه است که می‌تواند منجر به افزایش اشتها شود.

از طرف دیگر، برخی از افراد ممکن است مولتی ویتامین‌‌ها را به دلیل افزایش وزن یا عدم کاهش وزن مقصر بدانند زیرا آنها تصویر بزرگتر از سبک زندگی کلی خود را نادیده می‌گیرند. این امر به ویژه در مورد افرادی که مولتی دیلی مصرف می‌کنند صادق است زیرا در غیر این صورت رژیم غذایی آنها فاقد مواد مفید است و این سوال برای آنها پیش می‌آید که آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟

مولتی دیلی باعث چاقی می شود یا ما را لاغرتر می کند؟

اگر به دلیل عدم تغذیه سالم، مولتی ویتامین مصرف می‌کنید، غیرفعال هستید یا به دلیل محدود بودن در رژیم غذایی، ممکن برایتان سوال پیش بیاید که آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟

شما می‌توانید مولتی ویتامین مناسب را برای خود پیدا کنید اما به یاد داشته باشید ویتامین‌ها باید یک زندگی سالم را تکمیل کنند، نه آن را جایگزین مواد مغذی سالم کنید.

آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟

مولتی ویتامین ها و افزایش وزن

تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا نشان داد که مولتی ویتامین‌ها در واقع می‌توانند به کاهش وزن در مردان کمک کنند.

مردانی که به طور مرتب مکمل‌های ویتامین و رژیم غذایی صحیح مصرف می‌کردند، در مقایسه با مردانی که مولتی ویتامین مصرف نکردند، وزن، توده چربی و شاخص توده بدنی کمتری داشتند.

همان مطالعه نشان داد که گرایش به نتایج مشابه در جنس مخالف وجود دارد و زنانی که از مولتی ویتامین استفاده می‌کنند نیز احساس گرسنگی کمتری داشته‌اند. مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی به طور قابل توجهی باعث کاهش رتبه اشتها در زنان پس از کاهش وزن شد.

به گفته محققان‌، ویتامین‌ها و مواد معدنی در ترکیب هورمون‌های گرسنگی مانند انسولین، لپتین و کورتیزول که میزان مصرف مواد غذایی را کنترل می‌کنند، دخیل هستند.

پیامدهای سبک زندگی

پیامدهای حاصل از این مطالعه هم برای آقایان و هم برای خانم‌هایی که وزن خود را مدیریت می‌کنند، مهم است. نکات زیر را در نظر بگیرید:

اگر هدف شما، از دست دادن چربی بدن یا حفظ سطح سالم چربی بدن است، مصرف یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی به طور مرتب ممکن است به شما در دستیابی به نتایج کمک کند.

یک رژیم غذایی بسیار مغذی و سرشار از سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، منابع پروتئین و میوه‌های ناب است. برای تأمین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود به یک مولتی ویتامین اعتماد نکنید یا از آن به عنوان بهانه‌ای برای خوردن غذاهای ناسالم استفاده نکنید.

مولتی ویتامین‌ها جایگزین فعالیت‌های بدنی منظم نیستند. ورزش یک جزء مهم یک برنامه کنترل وزن است.

اگر از قبل وزن خود را از دست داده ای ، یک مکمل مولتی ویتامین مینرال ممکن است به کاهش اشتهای شما کمک کند، که این امر می‌تواند مانع از افزایش وزن شود.

کمتر استرس داشته و وزن کمتری داشته باشید

پیش از آنکه پاسخ دهیم مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟ باید بگوییم که تحقیقات زیادی به عنوان یک مقصر اصلی به استرس اشاره دارد. هربار استرس، سطح کورتیزول ما بالا می‌برد و هورمون استرس باعث افزایش سطح گلوکز در جریان خون می‌شود تا به ما در مقابله با شرایط استرس زا کمک کند.

متأسفانه، بسیاری از افراد از استرس مزمن رنج می‌برند، به این معنی که سطح کورتیزول آنها برای مدت طولانی افزایش می‌یابد. یک مطالعه جدید از سال 2017 منتشر شده در ژورنال تحقیقات جامعه چاقی نشان می‌دهد که سبک زندگی پر استرس منجر به افزایش وزن می‌شود.

با بررسی سطح کورتیزول در مو، که نشانگر میزان طولانی مدت کورتیزول است، این مطالعه نشان داد که بین استرس مزمن و وزن اضافی همبستگی مثبت وجود دارد.

افراد تمایل دارند هنگام استرس به غذاهای پرکالری روی بیاورند، به همین دلیل تمرین هوشیاری بسیار مهم است و یاد می گیرید که در صورت لزوم چگونه این اشتهای کاذب را از میان ببرید.

مراقبه، یوگا و ورزش را امتحان کنید و حتما رژیمی پر از غذاهای سرشار از مواد مغذی داشته باشید.

کمبود کدام ویتامین باعث چاقی می شود؟

در ادامه توجیه پاسخ منفی به این سوال که آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟ باید بگوییم که کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی حتی منجر به چاقی و حفظ بیشتر چربی هم در بدن می‌شوند. که با هم در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

ویتامین D یک ماده مغذی مهم با فواید مهم سلامتی از جمله ایمنی بهبود یافته و استخوان‌های قوی‌تر است. همچنین شواهد قابل توجهی وجود دارد که می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

خرید انواع مکمل حاوی ویتامین D

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که می‌توانید از غذاهای سرشار از ویتامین D یا مکمل‌ها استفاده کنید. بدن شما نیز از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب قادر به ساختن آن است. ویتامین D برای حفظ استخوان‌ها و دندان‌های قوی، سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و تسهیل جذب کلسیم و فسفر ضروری است.

از آنجا که ویتامین D در بسیاری از غذاها به طور طبیعی یافت نمی‌شود، اکثر متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند حداقل 5 تا 30 دقیقه در معرض آفتاب روزانه یا مکمل برای تأمین مقدار روزانه 600 IU میکروگرم مصرف کنید.

چاقی یکی از عوامل خطر کمبود این ویتامین است. جالب است که برخی از شواهد نشان می‌دهند که دریافت ویتامین D کافی به کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که شاخص توده بدنی بالاتر و درصد چربی بدن با پایین آمدن سطح ویتامین D خون همراه است.

چندین تئوری مختلف درباره رابطه بین ویتامین D کم و چاقی گمانه زنی می‌شوند. برخی ادعا می‌كنند كه افراد چاق تمایل بیشتری به مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D دارند، بنابراین این ارتباط را توضیح می‌دهد.

برخی دیگر به تفاوت‌های رفتاری اشاره می‌کنند و خاطر نشان می‌کنند که افراد چاق تمایل به برهنگی کمتری دارند و ممکن است به اندازه کافی ویتامین D از خورشید جذب نکنند.

آیا مولتی دیلی باعث چاقی می شود؟

علاوه بر این، آنزیم‌های خاصی برای تبدیل ویتامین D به شکل فعال آن مورد نیاز است و ممکن است سطح این آنزیم‌ها بین افراد چاق و غیر چاق متفاوت باشد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2012 اظهار داشت که به محض تنظیم میزان ویتامین D در افراد چاق، اندازه بدن در افراد چاق و غیر چاق تفاوت خواهد کرد.

این نشان می‌دهد که نیازهای ویتامین D شما به اندازه بدن بستگی دارد، به این معنی که افراد چاق برای رسیدن به همان سطح خون به بیش از افراد با وزن طبیعی احتیاج دارند. این می‌تواند به توضیح دهد که چرا افراد چاق احتمال کمبود بیشتری دارند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد

سلام واسه بچه 9 ساله هم میشه مولتی دیلی داد.
خیلی لاغره میخوام چاق بشه انواع شربتارودادم زیادتاثیرنداره

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  محمد

سلام کاربر عزیز
مولتی ویتامین باعث چاقی نمیشود. بهتر بود وزن و قد را هم بیان میکردید و همینطور میزان اشتها، داروها و بیماری زمینه ای.

هنگامه
هنگامه

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی دیلی چیست؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  هنگامه

فقط در نام محصول متفاوت هستند و تفاوت چندانی با هم ندارد. شما برای خرید به ترکیبات و مقدار هر ترکیب توجه کنید.

گلاب
گلاب

من مولتی دیلی استفاده کردم و روی من تاثیری نذاشت ولی خیلی از دوستانم میگن که خوردن و چاق شدن

رزا
رزا

ایول