آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟

امتیاز دهید

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث ایجاد ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها و مشکلات پوست می‌شود. دیدن از دست دادن موها می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. ریزش مو دلایل بسیار متفاوتی دارد که قبل شروع درمان باید بررسی شوند. اما درصورتی‌که این مشکل در اثر کمبودهای تغذیه‌ای و استرس باشد، قرص سیستین ب6 به‌عنوان یک مکمل تغذیه‌ای، […]

آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث ایجاد ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها و مشکلات پوست می‌شود. دیدن از دست دادن موها می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. ریزش مو دلایل بسیار متفاوتی دارد که قبل شروع درمان باید بررسی شوند. اما درصورتی‌که این مشکل در اثر کمبودهای تغذیه‌ای و استرس باشد، قرص سیستین ب6 به‌عنوان یک مکمل تغذیه‌ای، کمک بزرگی برای رفع آن است. این قرص با ترکیبات خوب خود با کاهش استرس فرد و تقویت ریشه مو، ریزش مو را از بین برده و باعث ضخامت تارهای مو می‌شود. گاهی دیده‌شده که مکمل‌های غذایی چاق‌کننده هستند. اما آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟

برای پاسخ به این سؤال تا پایان با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا قرص سیستین ب6 چاق میکند؟

موادی که باعث شادابی پوست و مو ناخن می شوند

کراتین پروتئین اصلی پوست، مو و ناخن‌ها محسوب می‌شود. عوامل مختلفی روند تولید کراتین را در فرد مختل می کند. در این زمان فرد برای حفظ زیبایی پوست، مو و ناخن‌های خود باید به این روند کمک کند تا دچار ریزش مو و یا پیری پوست نشود. بهتر است بدانید که آمینواسیدها بلوک‌های ساختمانی پروتئین محسوب می‌شوند.

بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از آمینواسید می‌تواند روند تولید کراتین را بهبود بخشد. مصرف بیش‌ازاندازه غذاهایی مانند فست فودها و شیرینی‌ها نه‌تنها چاقی به همراه می‌آورند، بلکه شما را با کمبود مواد مغذی روبرو خواهند کرد. با کنترل استرس و دقت روی اصول تغذیه‌ای زیبایی و سلامت خود را تضمین می‌کنید.

 اما لازم است بدانید که اولین قدم در درمان ریزش مو، انجام آزمایش‌های کلی است. چراکه پزشک در وهله اول باید بداند که منشأ ریزش مو چیست. درمان بدون تشخیص علت آن می‌تواند کاملا بی‌اثر باشد. در این راستا پزشکان معمولا در صورت کمبود مواد معدنی بدن قرص سیستین B6 را توصیه می‌کنند. این قرص به عنوان یک مکمل است. در این زمینه برخی از مصرف کنندگان نگران هستند که آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟ یا خیر که ما در ادامه به طور مفصل به این سوال می‌پردازیم.

با چند روش درمان ریزش مو آشنا شوید

همان‎طور که در بخش پیشین بیان کردیم، اولین قدم برای آغاز درمان ریزش مو، انجام آزمایشات تشخیصی است. چراکه برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، مشکلات تیروئید، بیماری لوپوس و بسیاری بیماری‌های دیگر دلیلی برای ریزش مو محسوب می‌شوند. پس از تشخیص علت ایجاد ریزش مو درمان ریزش مو متفاوت انجام می‌شود. البته متأسفانه ریزش مو مربوط به عوامل وراثتی هیچ درمان و یا عوامل پیشگیری ندارد. برخی از روش‌های رایج درمانی ریزش مو عبارت‌اند از:

  • تجویز داروی خاص مربوط به بیماری های زمینه ‌ای: برای مثال معمولا پزشکان برای افرادی که از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، داروهایی انند لووتیروکسین تجویز می‌کنند. پس از مصرف این دارو ریزش مو فرد متوقف خواهد شد.
  • مصرف مکمل های غذایی: پس از انجام آزمایشات تشخیصی، مکمل‌های غذایی راهی برای جبران کمبود مواد مغذی برای آن دسته از افرادی هستند که از کمبود آن‌ها رنج می‌برند.
  • مزوتراپی: مزوتراپی در حقیقت یک درمان تقویتی محسوب می‌شود. در این روش با استفاده محلول‌های تقویتی مانند ماینوکسیدیل و درنتیجه افزایش خون در سطح سر، افزایش قطر مو و تقویت مو را برای فرد به همراه دارد.
  • لیزر تراپی: در این روش با استفاده از لیزر مخصوص، باعث افزایش قطر مو و تقویت مو می‌شود.
  • کاشت مو: کاشت مو در مرحله‌ای انجام می‌شود که نمی‌توان با کمک راه‌های دیگر موهای ازدست‌رفته را برگرداند.

هرچند این مقاله قرار است به سؤال آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟ پاسخ دهد اما پیش از آن خوب است بیشتر با مواد تشکیل دهنده این قرص آشنا شوید.

به نظر شما آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟

قرص سیستین B6 و مواد تشکیل دهنده آن

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل ریزش مو کمبودهای تغذیه‌ای است، که با مصرف مکمل‌ها رفع می‌شود. قرص سیستین B6 یکی از همین مکمل‌های غذایی برای درمان مؤثر ریزش مو به شمار می‌رود. این قرص نه‌تنها در کنترل ریزش مو بسیار مؤثر عمل کرده، بلکه پوستی شفاف و ناخن‌هایی محکم را به شما هدیه می‌دهد.

 اما ترکیبات فوق‌العاده قرص سیستین B6 عبارت‌اند از: روی، ویتامین B6 و اسیدآمینه‌های سیستین و آرژنین. قرص سیستین B6 در جعبه مقوایی و در تعداد 60 و 120 عددی تولید و عرضه می‌شود. برندهای مختلف این مکمل که درواقع نوعی مکمل زیبایی محسوب می‌شود، در بازار موجود است. دوز مصرف این قرص و البته طول درمان را تنها پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد تعیین می کند. ما در ادامه علاوه بر بررسی فواید و عوارض این قرص به این سوال که آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟ یا خیر پاسخ خواهیم داد.

فواید مصرف قرص سیستین B6

در حقیقت قرص سیستین B6 به‌عنوان یک مکمل غذایی مربوط به زیبایی پوست و مو شناخته‌شده است. این قرص با مواد تشکیل دهنده منحصربه‌فرد خود، سبب افزایش کراتین در بدن می‌شود. همچنین در کاهش استرس فرد نقش مؤثری دارد. فواید این قرص را می‌توان به‌طور خلاصه این‌گونه بیان کرد:

  • درمان و جلوگیری از ریزش مو
  • استحکام ناخن‌ها و جلوگیری از شکنندگی ناخن
  • افزایش‌دهنده تولید کراتین
  • افزایش قطر مو و درمان نازکی تارهای مو
  • زیبایی و درخشندگی پوست

در ادامه می‌پردازیم به اینکه آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟

عوارض مصرف قرص سیستین B6

به غیر از مواردی که در اینجا بیان می‌شود در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد که آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟ یا خیر. اما در مورد عوارض باید بگوییم که هر دارویی در کنار فواید درمانی خود ممکن است عوارض ناخوشایندی نیز به همراه داشته باشد. مکمل‌های غذایی نیز از این موضوع مستثنا نیستند. البته نگران عوارض مصرف قرص سیستین B6 نباشید، چراکه بسیار نادر است و در همه افراد ایجاد نمی‌شود. اما اگر بخواهیم از رایج‌ترین عوارض نام ببریم باید بگوییم ممکن است در برخی افراد سردرد، حالت تهوع، خواب‌آلودگی، بی‌حسی و یا سوزش خفیف در بدن ایجاد شود.

عارضه ناخوشایند بعدی عوارض آلرژیکی هستند. بهتر است بدانید که مانند هر دارویی و یا هر ماده غذایی، یک فرد می‌تواند به این قرص حساسیت داشته باشد. در صورت حساسیت داشتن به آن در فرد عوارضی مانند کهیر، تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو و یا یک واکنش آلرژیک خاص مشاهده می‌شود. در درصد بسیار اندکی از افراد ممکن است برخی عوارض جدی بروز کند.

این عوارض جدی عبارت‌اند از: کاهش احساس لامسه، افزایش درجه حرارت بدن و لرزش، از دست دادن تعادل یا هماهنگی و غیره. در صورت بروز هرگونه عوارض سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. باز هم می‌رسیم به این سوال که آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟

  سیستین ب6 رازک

آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟

اگر سابقه مصرف مکمل‌های غذایی را دارید، حتما می‌دانید که یکی از عوارض آن‌ها چاقی است. اما آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟ پاسخ به این سؤال به نظر سخت می‌آید. اما بگذارید این سؤال را با توجه به مواد تشکیل دهنده اصلی آن بررسی کنیم:

  • B6: ویتامین B6، به‌عنوان یک کوآنزیم برای فعالیت‌های بیوشیمیایی در بدن موردنیاز است. این ویتامین به متابولیسم پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می کند و نقش مهمی در کاهش استرس دارد. همچنین در کاهش چربی‌ها نیز مؤثر است.
  • روی: این عنصر در فعالیت بیش از ۱۰۰ آنزیم مختلف بخصوص آنزیم‌هایی که در سوخت‌وساز پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها درگیر هستند اثر دارد. با توجه به عملکرد زینک و تأثیر خوب آن در افزایش سوخت‌وساز بدن، نه‌تنها تأثیری در چاقی ندارد بلکه سوخت‌وساز را نیز بالا می‌برد.
  • آرژنین: آرژنین یک آمینواسید لازم برای ایجاد پروتئین و آزادسازی نیتریک اسید است. آرژنین باعث تعدیل نمک در بدن شده و پف بدن که ناشی از احتباس آب و نمک زیر پوست است را از بین می‌برد. همچنین آرژنین به‌عنوان یک آمینواسید با افزایش سطح پروتئین باعث کاهش چربی شکمی خواهد شد. ایجاد سیری نیز از تأثیرات مؤثر آن است.
  • سیستین: سیستین هم یک آمینواسید مفید در بدن محسوب می‌شود. در کنار تمام خواص به‌عنوان یک آمینواسید، سیستین حاوی گوگرد است که باعث تصفیه کبد شده و مواد زائد را به‌سرعت از بدن دفع می کند. پس در کاهش چربی‌ها نیز بسیار مؤثر است.

اکنون‌که تمام مواد تشکیل‌دهنده قرص سیستین B6 را بررسی کردیم، می‌توانیم پاسخ به این سؤال که، آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟ را با قطعیت بدهیم. جواب منفی است و باید بگوییم که نه‌تنها چاق نمی‌کند بلکه می‌تواند در روند کاهش چربی‌های انباشته‌شده بدن نیز به فرد کمک کند.

سخن پایانی

برای داشتن پوست، مو و ناخن‌هایی زیبا بهتر است که رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و سالم داشته باشیم. اگر با ریزش مو و یا مشکلات پوستی و ناخن روبرو شدید، حتما قبل از شروع هر درمانی انجام آزمایشات تشخیصی را فراموش نکنید. انواع روش‌ها برای درمان ریزش مو با توجه به جواب آزمایش شما انتخاب می‌شود.

درصورتی‌که از کمبود مواد مغذی رنج می‌برید، قرص سیستین B6 خارجی یا ایرانی یک مکمل کامل برای درمان ریزش مو و زیبایی پوست و ناخن‌ها است. اگر می‌پرسید که آیا قرص سیستین B6 چاق می کند؟ باید بگوییم که این مکمل نه‌تنها باعث چاقی‌تان نمی‌شود، بلکه می‌تواند با افزایش سوخت‌وساز بدن در کاهش چربی‌ها به فرد کمک کند. قبل از آغاز مصرف این قرص حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الاهی
الاهی

سلام، 2سال پیش بخاطر بیش از حد ریزش مو مجبور به کوتاهی موهام شدم، حالا که بلند شدن دوباره ریزش، مو شروع شده اما یکم کمتر، قبلا حتی بعد شانه کردن بازم می‌ریخت، اما الان نه بعد 1ساعت که متوجه میشم میبینم موهام داره می ریزه، چکار کنم

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  الاهی

سلام کاربر عزیز
مدتی از مکملهای تقویت مو استفاده نمایید.

لواسانی
لواسانی

درود بر شما. میشه بگید سیستین چیه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  لواسانی

سیستین (Cystine) یک نوع اسید آمینه حاوی سولفور است که یکی از اجزای ضروری تشکیل دهنده مو (۱۸%)، ناخن (۱۴%) و به میزان کمتر پوست (۴%) محسوب می شود. سیستین در کراتین مو و ناخن وجود دارد و سرعت تکثیر سلول‌های غنی از کراتین را افزایش می‌دهد، از این رو بر رشد مو و ناخن‌ها اثر مثبتی دارد. سیستئین در منابع حیوانی مانند تخم مرغ ، لبنیات و گوشت مرغ و منابع گیاهی مانند پیاز ، کلم بروکلی و غلات یافت می‌شود. همچنین در مکمل های مخصوص پوست مو و ناخن مثل قرص سیستئین ب6 زینک رازک نیز یافت می شود.