عوارض قرص کلاژن

4.1/5 - (34 امتیاز)
یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در بدن، کلاژن است که در سطح پوست، مفاصل، استخوان‌ها و بافت‌ها وجود دارد. با افزایش سن سطح کلاژن در بدن رو به کاهش می‌رود و علائمی همچون چین و چروک افزایش می‌یابد. چه می‌توان کرد که دوباره سطح کلاژن را بالا برد؟ یک راه عالی این است که از قرص کلاژن استفاده کنید. آیا این قرص ایمن و بی‌خطر است؟
عوارض قرص کلاژن

بر اساس تحقیقات انجام شده کلاژن پروتئینی سازنده در پوست، استخوان، دندان، تاندون، غضروف و سایر بافت‌ها است. این ماده شگفت‌انگیز در درمان و ترمیم غضروف‌ها و استخوان‌های آسیب دیده موثر است. با توجه به ارزش زیاد این ماده و استقبال افراد از مکمل‌های غذایی حاوی کلاژن، لازم دانستیم از عوارض قرص کلاژن بگوییم تا در زمان مصرف اطلاعات کافی داشته باشید. به طور کلی باید بگوییم که اگر از قرص کلاژن در مقادیر مطلوب استفاده کنید، هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت؛ البته در برخی موارد مصرف کنندگان از طعم نامطبوع این مکمل یا ایجاد حساسیت شکایت کرده‌اند….

قرص کلاژن چیست؟

کلاژن چیست؟ فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن انسان. کلاژن نوعی پروتئین بوده که در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، ناخن، پوست و مو وجود داشته و سبب استحکام آن‌ها می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت کلاژن عامل خاصیت کشسانی پوست است. یکی از مسائلی که درباره این ماده وجود دارد این است که با افزایش سن کلاژن دچار تحلیل می‌شود. در نتیجه در افراد با سن بالاتر شاهد پیری پوست، درد عضلانی، تضعیف استخوان‌ها و …. هستیم. از این رو در بازار قرص‌های کلاژنی وجود دارند که کمبود آن را در بدن برطرف سازند. در مورد فواید و عوارض قرص کلاژن در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

انواع کلاژن کدامند؟

قبل از بررسی عوارض قرص کلاژن، بهتر است از انواع آن مطلع شوید. در بدن هر فرد چهار نوع کلاژن وجود دارد که بنا به کمبود هر یک از این دسته یا کمبود برخی از آن‌ها با هم، نیاز به مصرف محصولات حاوی کلاژنی است که این پروتئین حیاتی را در بدن تامین سازد.

  • نوع اول: کلاژنی که در پروتئین غضروف، تاندون، استخوان و دیگر نسوج اتصالی نقش دارد.
  • نوع دوم: کلاژنی که 90 درصد ناخن‌ها، اندام‌ها، پوست و مو را تشکیل می‌دهد.
  • نوع سوم: کلاژنی که در تقویت رشد جفت در زنان باردار نقش دارد.
  • نوع چهارم: کلاژنی که با غضروف‌سازی در ارتباط است.

برای تامین کلاژن مورد نیاز بدن خود می‌توانید از قرص کلازن استفاده نمایید. فواید قرص کلاژن برای بدن این است که کلاژن سازی را در بدن افزایش داده، سلامت پوست و مفاصل را ارتقا بخشیده و از چین و چروک ممانعت به عمل می‌آورد. اما عوارض قرص کلاژن چیست؟

منابع کلاژن

فواید قرص کلاژن چیست؟

سطح کلاژن در پوست فاکتوری مهم در حفظ سلامت پوست و جلوگیری از افتادگی و چروک شدن آن است. اگر از قرص کلاژن استفاده کنید، احتمالا مزایای زیر برای شما فراهم خواهد شد:

  • سلامت پوست را بهبود می‌بخشد: در افزایش الاستیسیته و آبرسانی به پوست نقش دارد و در نتیجه از چین و چروک پیشگیری به عمل می‌آورد.
  • تسکین درد مفاصل: کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف‌ها کمک کرده و از مفاصل نیز محافظت به عمل می‌آورد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل کلاژن ممکن است به بهبود علائم استئوآرتریت و کاهش درد کلی مفاصل کمک کند.
  • جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها: کلاژن به استخوان‌ها ساختار و استحکام می‌بخشد. مکمل‌های حاوی کلاژن ممکن است در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان نقش داشته باشند.
  • افزایش توده عضلانی: کلاژن جزء مهمی از ماهیچه اسکلتی است. مکمل‌های کلاژن احتمالا می‌توانند توده عضلانی را در افرادی که به دلیل افزایش سن، دچار تحلیل عضله می‌شوند یا به سارکوپنی مبتلا هستند، افزایش دهند.
  • تقویت سلامت قلب: کلاژن در ساختار شریان‌ها و رگ‌های خونی نیز نقش دارد. مکمل‌های حاوی کلاژن ممکن است در جلوگیری از مسدود شدن رگ‌ها نقش داشته باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده باید گفت که قرص کلاژن می‌تواند با افزایش استحکام ناخن‌ها در جلوگیری از شکسته شدن آنها موثر واقع شود. کلاژن در تقویت رشد موها نیز اثرگذار است. البته در مورد فواید قرص کلاژن همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. عوارض قرص کلاژن را هم در ادامه شرح خواهیم داد.

بهترین منابع کلاژن چیست؟

با توجه به اینکه کلاژن طبیعی در گوشت، ماهی، گاو و مرغ وجود دارد، استفاده از آن‌ها در تامین کلاژن توصیه می‌شود. اما بسیاری از مردم به دلایل مختلف قادر به جذب طبیعی کلاژن نیستند. از این رو مصرف قرص‌های حاوی کلاژن برای این افراد توصیه می‌شود. در هر نوع قرص مکمل حاوی کلاژن، یک گرم از این ماده جادویی وجود دارد، که امکان دارد ترکیبی از هر چهار نوع یا تنها یک نوع از این پروتئین را داشته باشد. کلاژن به شکل پودر یا مایع نیز وجود دارد.

  قیمت قرص کلاژن

در داروخانه آنلاین مثبت سبز قیمت قرص کلاژن را چک کنید و در صورت تمایل خرید خود را با یک کلیک انجام دهید.

عوارض قرص کلاژن

پس از آشنایی با این پروتئین و منابع آن، وقت آن رسیده که با موارد احتیاط در مصرف و عوارض قرص کلاژن آشنا شویم. همانطور که می‌دانید تمامی مواد مغذی و مفید در کنار مزایای بی‌شمار خود، می‌توانند مضراتی را به همراه داشته باشند. به صورت کلی عوارض قرص کلاژن مورد خطرناکی نیست. اما با این حال ممکن است مصرف این قرص افراد را دچار مشکلاتی کند که اطلاع از آنها مفید است.

طعم بد در دهان از عوارض پودر کلاژن

مهم ترین عوارض قرص کلاژن چیست؟ بسیاری از افراد که از قرص‌های کلاژن ساز استفاده می‌کنند از طعم بد آن شکایت کرده‌اند. البته لازم به ذکر است ایجاد طعم بد به علت عوارض این ماده نیست، اما سبب آزار مصرف کننده می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید در زمان استفاده از قرص‌های کلاژن ساز، آب میوه یا شیر مصرف نمایید تا از طعم بد آن در امان باشید. اما از آب میوه‌های اسیدی مثل آب پرتقال استفاده نکنید. آب میوه‌های اسیدی سبب از بین رفتن اثربخشی این ماده می‌شوند.

  طعم نامطلوب در دهان از عوارض قرص کلاژن

تحریک پوست و ایجاد حساسیت

آیا تحریک پوست از عوارض قرص کلاژن است؟ افزایش حساسیت‌های پوستی یکی از عوارض استفاده از قرص‌های حاوی کلاژن است. این واکنش‌ها یک پاسخ غیر طبیعی بدن بوده و به منبع تهیه قرص وابسته است. بنا به نوع کلاژن و همچنین به نوع واکنش بدن، حساسیت‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از افراد دچار قرمزی، خارش و سوزش شده و برخی دیگر احساس خیسی در صورت داشته‌اند.

توجه داشته باشید چنانچه به ماهی یا تخم مرغ حساسیت دارید، ممکن است دچار حساسیت‌های شدید شوید. در این مواقع از قرص‌ها با دز بسیار کم استفاده کنید.

نکته بسیار مهمی که درباره این عارضه گفتنی است، حساس نبودن بدن به خود ماده کلاژن است. این پروتئین پس از آب فراوان‌ترین ماده در بدن است. از این رو هیچکس به کلاژن حساسیت نداشته و این نوع مشکلات به منبع تهیه کلاژن برمی‌گردد.

افزایش کلسیم

یکی دیگر از عوارض قرص کلاژن افزایش کلسیم در بدن و ایجاد هایپرکلسیمی است. بسیاری از محصولات کلاژن ‌ساز از منابع دریایی مانند صدف‌ها و کوسه‌ها تهیه شده است. از این رو دارای کلسیم بسیار بالایی هستند. افزایش میزان کلسیم در بدن سبب ایجاد مشکلاتی مانند درد استخوان، ریتم غیر طبیعی قلب، خستگی مزمن و حالت تهوع می‌شود. این مورد هم در عوارض قرص کلاژن نادر است و زیاد رخ نمی‌دهد.

کاهش وزن

مصرف قرص کلاژن با افزایش متابولیسم می‌تواند سبب کاهش وزن شود. از این رو این مسئله ممکن است برای برخی از افراد مشکل‌ساز باشد. جهت برطرف کردن این مشکل می‌توانید درباره مقدار مصرفی با پزشک خود مشورت نمایید و یا در صورت استفاده از محصولات حاوی کلاژن، تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد نمایید.

دیگر عوارض قرص کلاژن

از دیگر نشانه‌هایی که می‌توان به عنوان عوارض قرص کلاژن یا عوارض پودر کلاژن اشاره نمود عبارتند از:

  • احساس سنگینی در معده
  • بثورات
  • اسهال

عوارض قرص کوکونات کلاژن

کپسول کوکونات کلاژن مربوط به برند مای ویتامینز و ساخت کشور انگلستان است. به منظور جلوگیری از افتادگی پوست، بهبود سلامت مو و ناخن و جلوگیری از چروک‌های پوستی از این مکمل می‌توان بهره گرفت. به جز کلاژن هیدرولیز شده، پودر روغن نارگیل و ویتامین سی نیز در این محصول به کار رفته است. بعضی از افراد که پوستشان مستعد جوش بوده است، بعد از مصرف این محصول از بروز جوش و آکنه شکایت کرده‌اند اما در حالت کلی اگر از این مکمل، به میزان توصیه شده استفاده کنید، ایمن و بی‌خطر است.

آیا مصرف کلاژن برای گیاهخواران مناسب است؟

حال که از عوارض قرص کلاژن و عوارض پودر کلاژن صحبت شد، شاید برایتان سوال باشد که گیاهخواران هم می‌توانند از محصولات کلاژن‌ ساز استفاده کنند؟

از آنجایی که بیشتر مکمل‌های کلاژن از استخوان و پروتئین حیوانات تهیه شده‌اند، برای رژیم غذایی گیاهخواری مناسب نیستند. با این حال برخی از محصولات گیاهی این ماده نیز وجود دارد. دسترسی به این نوع شاید اندکی سخت باشد اما نشدنی نیست. همچنین افرادی که رژیم کتو را دنبال می‌کنند می‌توانند از مکمل‌های کلاژن گیاهی و غیر گیاهی استفاده کنند.

قرص کلاژن چند دوره باید مصرف شود؟

گردش کلاژن در بدن یک فرآیند کند است. مطالعات نشان می‌دهند که حداقل 8 هفته طول می‌کشد تا بتوانید نتایج مصرف قرص کلاژن را در بدن خود ببینید. این زمان، حداقل زمان لازم است اما در بعضی منابع نیز عنوان شده که بهتر است برای اینکه قرص کلاژن به بهترین شکل تاثیر خود را بگذارد، 12 ماه یعنی 1 سال از آن استفاده کنید. شاید فکر کنید که در این صورت ممکن است با عوارض قرص کلاژن مواجه شوید. اگر چنین است در مورد دوره مصرف قرص یا پودر کلاژن با پزشک مشورت نمایید. به طور کلی قرص کلاژن یک مکمل ایمن و بی‌خطر به شمار می‌آید و اکثر پزشکان توصیه می‌کنند به شکل زیر از آن استفاده شود:

  • روزانه به مدت 3 ماه

بعد از گذشت 3 ماه مصرف را به 2 طریق می‌توان ادامه داد: 1- به طور مداوم 1 روز در میان باز هم از آن استفاده کرد. 2- به مدت 3 ماه مصرف را قطع کرد و بعد از گذشت این زمان دوباره مصرف را آغاز نمود. به منظور جلوگیری از عوارض قرص کلاژن حتما مطابق با دستوری که پزشک داده است، از این مکمل استفاده نمایید.

سخن پایانی در مورد عوارض پودر کلاژن

اینکه قصد داشته باشید از مکمل‌های کلاژن استفاده نمایید یا خیر، کاملا به شیوه زندگی و خود شما بستگی دارد. اگر جوان هستید و به صورت طبیعی از مواد غذایی کلاژن مورد نیاز را دریافت می‌کنید، نیازی به استفاده از قرص کلاژن نخواهید داشت. اما استفاده از محصولات حاوی کلاژن برای افراد مسن یا با تغذیه نامناسب می‌تواند بسیار کارآمد باشد. اما همانطور که گفته شد جهت مصرف و انتخاب محصول مورد نظر خود به منبع تهیه آن دقت داشته باشید تا دچار عوارض قرص کلاژن نشوید. برای خرید آنلاین قرص کلاژن می‌توانید به صفحه خرید قرص کلاژن در داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: رژیم غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

86 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد برهانی
محمد برهانی

سلام من یه بسته کلاژن گلد هیدرولیز شده از داروخانه خریدم درشو باز کردم یه بوی بد میده تاریخ انقضاء برای ۲۰۲۵ هست ایا خراب شده یانه میشه مصرف کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  محمد برهانی

سلام
روز بخیر در صورتیکه تاریخ دارد مشکلی ندارد و میتوانید استفاده کنید

محمد برهانی
محمد برهانی

سلام بنده یکعدد کپسول کلاژن گلد هیدرولیز شده خریدم وقتی درشو باز کردم بوی خیلی بدی داره تاریخ تا ۲۰۲۵ وقت داره ایا این محصول رو مصرف کنم یا نه ؟ممنون

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  محمد برهانی

سلام همراه گرامی، بوی ماهی در محصولات کلاژن طبیعی است و مشکلی ندارد.

علی
علی

سلام من قرص کم کاری تئرویید مصرف میکنم
قرص کلاژن برای تئرویید ضرر دارد

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  علی

با سلام کاربر گرامی،
خیر هیچ مشکلی ندارد

سارا
سارا

سلام مصرف قرص کلاژن برای کسی که کبد گرید۲داره خطرناکه؟؟

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  سارا

سلام همراه گرامی، مشکلی ندارد.

مریم
مریم

مصرف قرص کلاژن باید به چه صورت باشد؟
ایا میشه روزانه یک عدد یا در طول هفته دو سه عدد مصرف کرد؟
چون من همزمان باید داروهای دیگم مصرف کنم
مثل زینک و ویتامین دی و اهن رو بصورت روزانه مصرف میکنم

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  مریم

سلام کاربر گرامی
روزی 1 عدد مصرف کنید
سپاس از همراهی شما

سارا
سارا

سلام من قرص کلاژن چند روز مصرف میکنم زیر چشم خارش و قرمز شده است آیا مصرف آن را باید ترک کرد

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  سارا

همراه محترم
سلام
حساسیت به محتویات مکمل های کلاژن یکی از عوارض اصلی آنهاست و احتمال بروز بالایی دارد. توصیه میشود در صورت تکرار این مورد و آزاردهنده بودن آن مصرف را قطع فرمایید.
متشکرم

تراب
تراب

سلام ببخشید
قرص نوتریپلاس حاوی کلسیم، منیزیم و کلاژن برای بیماران آرتریت روماتوئید منع مصرف نداره؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  تراب

همراه محترم
سلام
خیر موردی از لحاظ مصرف در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید وجود ندارد.
متشکرم

رویا
رویا

سلام میتونم در دوران شیردهی کلاژن مصرف کنم؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  رویا

سلام کاربر گرامی
خیر مصرف کلاژن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.
سپاس از همراهی شما

مریم
مریم

سلام.من ۳ ماه (چند روز دیگه ۳ ماه کامل میشه)مکمل کوکونات کلاژن رو روزی دو عدد مصرف کردم ومدتیه متوجه شدم زانو دردم خیلی نسبت به قبل کمتر شده.

بنظرتون بازم این مکمل رو تهیه کنم و مصرف این مکمل رو ادامه بدم یا اینکه یه وقفه بینش بندازم؟

اگه بخوام برای بار دوم مصرف رو شروع کنم بازم باید روزی دوتا مصرف کنم یا روزی یکی کافیه؟

دکتر حامد دادالهی
دکتر حامد دادالهی
پاسخ به  مریم

با سلام
کلاژن از بیست سالگی به بعد در بدن هر سال یک درصد کمتر میشه
بعد از سه ماه میتونید یک روز درمیان استفاده کنید عوارض جانبی خاصی گزارش نشده شاید کاهش وزن ایجاد کنه

اقایی
اقایی

سلام خسته نباشید. میخواستم ببینم قرص کلاژن با قرص مخمر آبجو را چه طوری باید مصرف کنم برا چاقی صورت

مریی بدنسازی
مریی بدنسازی
پاسخ به  اقایی

سلام دوست عزیز
قرص کلاژن را باید طبق دستور زیر مصرف کنید
هر شب سه عدد قرص کلاژن به همراه آب به مدت ۴ الی ۱۲ هفته میل شود.
مصرف این فرآورده را می‌توان به صورت مستمر ادامه داد.
قرص مخمر ابجو : بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال، روزانه ۶ تا ۸ عدد قرص مصرف نمایند بهتر است در طول روز به دو یا سه قسمت تقسیم شود.
ممنون از همراهی شما