آیا ویتامین B1 باعث لاغری می شود ؟

3/5 - (6 امتیاز)

ویتامین B1 اولین ویتامین از ویتامین‌های گروه B است که آن را به نام تیامین نیز می‌شناسند. این ویتامین محلول در آب بوده و در عملکرد صحیح بسیاری از ارگان‌های بدن نقش مهمی دارد. تاثیر قرص ویتامین B1 در لاغری موضوع مورد بحث ما در این مقاله است اما بهتر است پیش از آنکه ببینیم […]

تاثیر قرص ویتامین B1 در لاغری

ویتامین B1 اولین ویتامین از ویتامین‌های گروه B است که آن را به نام تیامین نیز می‌شناسند. این ویتامین محلول در آب بوده و در عملکرد صحیح بسیاری از ارگان‌های بدن نقش مهمی دارد. تاثیر قرص ویتامین B1 در لاغری موضوع مورد بحث ما در این مقاله است اما بهتر است پیش از آنکه ببینیم اصلا ویتامین ب1 نقشی در کاهش وزن دارد یا نه، به فواید آن بپردازیم تا شما با نقش موثر این ویتامین بیش از پیش آشنا شوید.

نقش ویتامین B1 در بدن

ویتامین B1 یا تیامین یک ماده مغذی بوده که همه بافت‌های بدن برای عملکرد صحیح خود به آن نیاز دارند. از آنجایی که تیامین اولین ویتامین از گروه ب است که دانشمندان موفق به کشف آن شدند، به آن ویتامین ب 1 می‌گویند. کمبود ویتامین B1 روی عملکرد سیستم عصبی، قلب و مغز اثر نامطلوب گذاشته و عملکرد آنها را دچار اختلال می‌کند. کمبود ویتامین ب 1 در کشورهای پیشرفته چندان شایع نیست و در کشورهای در حال توسعه در میان مردم بیشتر دیده می‌شود. کمبود تیامین منجر به بیماری بری بری شده و بنابراین نباید آن را نادیده انگاشت.

تاثیر قرص ویتامین B1 در لاغری

همه ویتامین‌های گروه B برای متابولیسم بدن ضروری هستند و ویتامین ب 1 نیز در این میان نقش مهمی دارد. تیامین به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات را به انرژی تبدیل کنند. سطح پایین ویتامین B1 در بدن سبب می‌شود تا سوخت و ساز بدن به شکل موثر و آنطور که باید به درستی صورت نگیرد و در این حالت کاهش وزن سخت‌ترشده و حتی ممکن است کمی چاقی را نیز در پی داشته باشد. اگر تیامین در بدن به مقدار کافی موجود باشد، متابولیسم بدن به خوبی صورت گرفته و کاهش وزن تسریع می‌شود.

این سخنان به این معنا نیست که شما با خوردن قرص ویتامین b1 می‌توانید خود را لاغر کنید؛ بلکه به این معنا است که نباید اجازه دهید کمبود ویتامین ب 1 سبب اختلال در متابولیسم بدنتان شود و لاغر شدن را برای شما دشوار نماید. برای کمک به لاغر شدن باید برای خرید قرص لاغری از داروخانه اقدام کنید، رژیم بگیرید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

به جز تیامین دیگر ویتامین‌های گروه B نیز در سوخت و ساز مطلوب بدن نقش داشته و کمبود هر یک از آنها را باید جدی گرفته و در صدد درمان برآمد.

قرص برای لاغری

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B1 برای لاغری

با توجه به تاثیر قرص ویتامین B1 در لاغری ، اگر با کمبود این ویتامین مواجه هستید و جهت بهبود سوخت و ساز بدن خود نیاز به مصرف تیامین در قالب مکمل دارید، بهتر است بدانید که خوشبختانه در هر زمانی از روز می‌توانید قرص ویتامین ب 1 را میل کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره بگیرید. فرقی نمی‌کند که تیامین را قبل یا بعد از غذا بخورید اما همیشه سعی کنید که زمان مشخصی از روز را به خوردن آن اختصاص دهید تا فراموش نشود؛ مثلا هر روز پس از بیدار شدن و یا صرف صبحانه قرص ویتامین B1 را مصرف نمایید.

مقدار مصرف ویتامین B1 برای کاهش وزن

به طور کلی زنان بالای 18 سال روزانه به 1.1 میلی گرم و مردان بالای 18 سال روزانه به 1.2 میلی گرم ویتامین B1 نیاز دارند. در صورتی که شما کمبود ویتامین B1 داشته باشید و در سوخت و ساز بدنتان اختلالی ایجاد شده باشد، باید ابتدا توسط پزشک مشخص شود که کمبود شما شدید است یا خیلی شدت ندارد. اگر کمبود تیامین در بدن شما خفیف باشد 25 تا 100 میلی گرم از این ویتامین را روزانه می‌توانید مورد مصرف قرار دهید اما اگر شدت کمبود زیاد باشد، دوز مصرفی را می‌توان افزایش داده و روزانه 2 الی 3 بار و هر بار 100 میلی گرم ویتامین ب 1 را مورد مصرف قرار داد. بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت نموده و خودسرانه اقدام به مصرف قرص نکنید.

بی اشتهایی بر اثر کمبود تیامین

بی اشتهایی را می‌توان یکی از علائم کمبود ویتامین B1 در بدن دانست بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از عواملی که ممکن است قرص ویتامین ب 1 و لاغری را به یکدیگر مرتبط کند، کمبود این ویتامین در بدن باشد. در این حالت با تامین تیامین برای بدن می‌توان بی‌اشتهایی را برطرف نموده و به افزایش وزن کمک کرد.

باز هم تاکید می‌کنیم که مصرف تیامین عاملی برای چاق یا لاغر شدن نیست بلکه فقط سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و با تنظیم متابولیسم به داشتن وزن نرمال کمک می‌کند.

منابع ویتامین ب1

منابع تامین ویتامین B1

ویتامین B1 را می‌توان از چند طریق برای بدن تامین کرد:

  • مواد غذایی
  • قرص ویتامین B1
  • مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین B1

اگر بدن شما با کمبود تیامین مواجه نباشد، لزومی برای استفاده از این ویتامین در قالب مکمل ندارید و با خوردن خوراکی‌های زیر نیاز روزانه بدن شما تامین می‌شود:

  • جوانه گندم
  • نان سبوس دار
  • نخود و لوبیا
  • سبزی‌هایی نظیر اسفناج، کلم و هویج
  • گردو، بادام و فندق
  • تخم مرغ
  • جگر
  • لبنیات مثل شیر، ماست و پنیر
  • سیرابی و شیردان
  • دانه آفتاب گردان
  • سویا
  • ماهی سالمون
  • تخم کتان

اما در صورت کمبود تیامین باید علاوه بر خوراکی‌ها از قرص یا مکمل‌های حاوی این ویتامین نیز کمک بگیرید. مقدار دقیق مصرف بهتر است توسط پزشک تعیین شود تا بهترین نتیجه را پس از مصرف کسب نمایید.

جالب است بدانید که به منظور پیشگیری ازکمبود تیامین در بدن کافی است که تنها یک وعده غلات صبحانه مصرف کنید زیرا در این صورت حدود 1.5 میلی گرم تیامین وارد بدن شما می‌شود که حتی بیشتر از نیاز روزانه است. همچنین یک تکه نان گندم کامل حاوی 0.1 میلی گرم ویتامین B1 بوده و 7% از نیاز روزانه را برطرف می‌کند.

گفتار آخر

تاثیر قرص ویتامین B1 در لاغری به این صورت است که با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک کرده و کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می‌کند. کمبود ویتامین B1 عوارضی دارد که اگر نادیده گرفته شوند، جبران نشدنی خواهند بود. بنابراین منابع ویتامین B1 را در نظر گرفته و در رژیم غذایی خود از موادی استفاده کنید که این ویتامین را به مقدار کافی به بدن شما برساند.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایلیا مسجد جامعی
ایلیا مسجد جامعی

B1 به ریزش مو هم مرتبطته؟ و بهترین زمان خوردنش چه موقع از روزه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز

سلام دوست عزیز مقدار مصرف این دارو را پزشک تعیین می‌کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو روزانه یک عدد همراه با آب است.